Saturday, April 3, 2010

Tony Pua tak puas hati dengan namanya... ?


Apabila Tony Pua, melalui twitter, mempersoalkan semangat Malaysia Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin apabila menyatakan beliau adalah Melayu dahulu dan selepas itu bangsa Malaysia, Tony sebenarnya bersikap rasis kerana dia melihat kenyataan Tan Sri Muhyiddin tersebut dalam kerangka pemikiran rasis.

Lakonan pemimpin-pemimpin DAP dalam hal ini memang hebat. Di mulut mereka boleh mengatakan apa-apa saja, malah menjadi apa-apa saja demi mendapat undi. Selepas mendapat undi, itu belakang cerita. Tweet Tony Pua pada Sabtu, 3 April, 12:57 tengah hari adalah satu contoh;

tonypua: 4 yr vote, I'll b yr chick! Or duck! Or whatever RT @bongkersz: @Aisehman @jonsee1 @tonypua @khairykj my vote is only for chicks

tonypua: Its Twitterjaya man, there r no rules! I'll stoop as low as needed ;-) RT @bongkersz: aiseh yb you stoop so low for my vote how can? :P

Begitupun sebagai seorang yang berfikiran rasis, Tony gagal menerima kenyataan bahawa perkara tentang dirinya sendiri bukan bersifat 'Malaysian first'. Misalnya nama Tony Pua itu sendiri mencadangkan kepada kita gambaran bahawa dia adalah Kristian dulu, Cina kemudian.

tunfaisal: His name suggests he is a christian 1st and chinese 2nd, its not malaysia :) RT @aizley: @tonypua We are Msian

Tony yang tidak berpuas hati dengan kenyataan saya menyerang saya dengan mengatakan kenyataan saya itu bersifat rasis. Lihat perangai manusia yang tidak boleh menerima perbezaan pendapat, bila dia mempersoalkan Tan Sri Muhyiddin boleh, tapi bila kita mempersoalkan dia, kita digelar rasis. Ini perangai DAP! Malangnya ada juga Melayu yang keliru tentang diri sendiri turut menyerang saya selepas itu.

tonypua: Dats d most racist sttmt I've heard fr u yet RT @tunfaisal: His name suggests he is a christian 1st and chinese 2nd, its not malaysia :)

tunfaisal: Thts not racist - thts ur name, u didn't realise it ehhh? RT @tonypua:

tunfaisal: U pointed ur finger 2 much on others u hv 4gotten abt ur ownself :)

Selepas itu terdapat sejumlah serangan yang ditujukan kepada saya, termasuk oleh beberapa Melayu yang keliru tentang diri dan jati diri mereka. Siap kaitkan dengan Datuk Mukhriz Mahathir dan UMB lagi. 'Argument' mereka bukan ada `substance' pun. Apa raaa.....

auzani: ur boy @MukhrizMahathir & ur exco @Khairykj re: tonypua RT @tunfaisal His name suggests he is a christian 1st & chinese 2nd, its not msia

nxa0004: @tunfaisal ? @syahredzan: UMB supposed to reach out to voters through the new media, not aggravate them and turn them away from the party.

syahredzan: @nxa0004 Oh @tunfaisal ni ketua UMB eh? Asal strategy dia #FAIL ?

Respon saya mudah saja -

tunfaisal: The q now, isn't tht wht his name suggests? Am I rite? RT @auzani: ur boy @MukhrizMahathir & ur exco (cont)http://tl.gd/n5308

tunfaisal: If u cant reason wt me don't say others can't :) RT @nxa0004: @tunfaisal ? @syahredzan: UMB supposed to reach (cont) http://tl.gd/n54l5

tunfaisal: Ur inability 2 accept others opinion is ur weakness not others :) RT @nxa0004: @tunfaisal ? @syahredzan: UMB (cont)http://tl.gd/n550e


Ada beberapa respon yang satu tahap lebih baik dan ada nilai intelek berbanding tiga orang Melayu yang keliru di atas, misalnya:

irrationalcow: @tunfaisal A name doesn't precludes one from becoming Msian. Msia is a nation of one n many @tonypua

kwangchen: then how to put it? @tunfaisal: His name suggests he is a christian 1st and chinese 2nd, its not malaysia :) @aizley: @tonypua We are Msian

ninoamigo: i wonder how does a Msian name sounds like? RT @tonypua: RT @tunfaisal: His name suggests he's a christian 1st &chinese 2nd,its not malaysia

Jadi respon saya adalah:

tunfaisal: So why bother putting tony 1st, juz use pua? 2nd - so does claiming urself malaysian 1st :) RT @irrationalcow: (cont)http://tl.gd/n53ck

tunfaisal: Is it a fact or not? Unker's name suggest he is a chinese 1st, while tony's suggests he is christian 1st, chinese (cont)http://tl.gd/n53vd

tunfaisal: May b like indonesians n d thais? RT @ninoamigo: i wonder how does a Msian name sounds like? RT @tonypua: RT (cont) http://tl.gd/n56ap


Bagaimanapun serangan dari individu yang kurang rasional bertali arus:

youtiup: HUH? How stupid can you be? RT @tunfaisal So why bother putting tony 1st, juz used pua? 2nd - so does claiming urself malaysian 1st @tonypua

tunfaisal:
Symptom whn people can't accept diff of opinions? :) RT @youtiup: HUH? How stupid can you be? RT @tunfaisal So (cont) http://tl.gd/n56s8

nxa0004: @tunfaisal the whole world said you are the one who can't reason with me .. :)

tunfaisal: Nope, its u who can't reason wt me, nothg related to others :) RT @nxa0004: @tunfaisal the whole world said you (cont) http://tl.gd/n58bt

youtiup: Stupidity is not an opinion, sir. It's a mental condition. RT @tunfaisal: Symptom whn people can't accept diff of opinions? :)

tunfaisal: So can I say u re stupid now coz u can reason wt me n jump into calling me stupid? :) RT @youtiup: Stupidity is (cont)http://tl.gd/n5a7a

nxa0004: probably i'm disengaged a lil bit with malays your type @tunfaisal , poor me :(

nxa0004: @tunfaisal too bad you're phasing out in pemuda ... if not i can teach you who am i :) but consider changing career bro, you r done!

tunfaisal: Too bad, u don't know who u r, how can u teach others? :) RT @nxa0004: @tunfaisal too bad you're phasing out in (cont)http://tl.gd/n5b1h

syahredzan: @tunfaisal And by the way, my name is Persian. Does that mean I owe allegience to Iran?

tunfaisal: Are u also a confused guy like nxa hisham too? :) RT @syahredzan: @tunfaisal And by the way, my name is Persian. (cont) http://tl.gd/n5bmi

syahredzan: @tunfaisal You better explain what you mean, cause I don't get you. I don't see @nxa0004 as being confused.

tunfaisal: Only confused person asks such q :) RT @syahredzan: @tunfaisal You better explain what you mean, cause I don't (cont)http://tl.gd/n5hv0

nazz2121: YB @khairykj, chk yr boys pls.embarassing! RT @tonypua: Ladies & Gent, may I present 'Umno Youth' RT @tunfaisal: So y bother..

tunfaisal: Why shd I b embarassed whn tony can't answer why his name is like tht? :) RT @nazz2121: YB @khairykj, chk yr boys (cont) http://tl.gd/n5c27


Ketika ini, Tony Pua yang tidak berpuas hati sejak tadi datang menyerang:

tonypua: Ladies & Gent, may I present 'Umno Youth' RT @tunfaisal: So y bother putting tony 1st, juz used pua? 2nd - so does claimg urself m'sian 1st

.. dan dengan tenang, hero dalam cerita ini menjawab.. :) -

tunfaisal: Ha ha ha, thts when u can't answer abt ur ownself - are u ashamed u re named as christian 1st? RT @tonypua: (cont)http://tl.gd/n58vp


Walaupun banyak gangguan dan serangan dari golongan yang kurang rasional, dialog diteruskan dengan kumpulan yang lebih rasional;

irrationalcow: We can have muslim/anglo saxon/malay/chinese/tamil/Christian name. But we ARE Malaysians @tunfaisal

tunfaisal: We can say we r muslim 1st or christian 1st and we r stil malaysians :) RT @irrationalcow: We can have (cont)http://tl.gd/n57t3

irrationalcow: Having multiple ethnic/religious identities doesn't lessen one's patriotism and loyalty to country. Agree? @aizley@tunfaisal

tunfaisal: Tht I agree very much :) RT @irrationalcow: Having multiple ethnic/religious identities doesn't lessen one's (cont)http://tl.gd/n59rd

Alhamdulillah, ada juga yang bijak berfikir dan rasional seperti rakan kita di bawah:

Sinatra_Z: @tunfaisal @irrationalcow it's quite stupid when someone insist an aspect of one's identity for the sake of winning a Moral highground.

Sinatra_Z: @tonypua @tunfaisal Now makes me wonder, if Malay first racist, if PAS colleagues say they are muslims first, Religious Fundamentalist?

Dialog berterusan dengan soalan-soalan yang mengancam:

slyfong: @tunfaisal of cos its absurd :) so ds tt mean if I have an English name n I'm not a cristian, Im English 1st, Chinese 2nd? ridiculous logic.

tunfaisal: U thk its absurd, but its not. Why don't u thk abt it 1st b4 being jumpy like others? :) RT @slyfong: now you're (cont)http://tl.gd/n5idt

tunfaisal: The prob wt u, u didn't look at d tweets n think :) why don't u thk n tell me why tony's name is tony 1st and (cont)http://tl.gd/n5hf2

Flinchen: Those r just Christian/Chinese name since we don't hv M'sian name 2 use RT @tonypua RT @tunfaisal: So y bother putting tony 1st..

youtiup: @tunfaisal Tony was christened Tony, first name, ok? Pua is SURname, PRE nom, family name, ok? Christian tradition to put 1st name1st.

tunfaisal: So why does he use tht name? Can't he juz stick 2 chinese name? RT @Flinchen: Those r just Christian/Chinese name (cont) http://tl.gd/n5jbd

tunfaisal: 2nd, isn't using chinese name suggest u re a chinese? RT @Flinchen: Those r just Christian/Chinese name since we (cont) http://tl.gd/n5jnj

tunfaisal: 3rd - if name is juz name, why don't many use whtever names? RT @Flinchen: Those r just Christian/Chinese name (cont)http://tl.gd/n5kcg

tunfaisal: 4th - whn u use chinese name, isn't is suggest tht u re a chinese? RT @Flinchen: Those r just Christian/Chinese (cont)http://tl.gd/n5kmo

tunfaisal: 5th and relate back 2 my q - isn't tony's name suggest he is a christian 1st n chinese 2nd? :) if he didn't (cont)http://tl.gd/n5l4l

Sinatra_Z: Nah, point is, like the name mentioned insist on a part of your identity as primary is sort of idiotic @irrationalcow @tunfaisal@Flinchen

Sinatra_Z: If indeed @limkitsiang insists on being MALAYSIANS truly first then is he willing to do like the indons? @tunfaisal@irrationalcow @Flinchen

youtiup: @tunfaisal: Muslims in China use "Chinese" names. RU an Arab? Can you differentiate Heritage frm Religion frm Nationality? No? Ergo stupid.

Sinatra_Z: @irrationalcow @tunfaisal well that's whole point isn't it, Just look at Thaksin Shinawatra he is ethnic chinese, but not many know that

Ha ha ha, perdebatan sudah berakhir dan keputusannya - Tony Pua - adalah nama yang menggambarkan dia seorang Kristian dulu dan kemudian seorang Cina, kedua - nama yang diberikan seseorang kepada anak dan dirinya adalah berdasarkan pemikirannya dan keputusannya tentang siapa dia, agamanya dan asal keturunannya, ketiga - di Indonesia, Thailand dan China - mereka menggunakan nama yang dianggap nama `kebangsaan' bukan nama yang dikaitkan dengan keturunan atau agama mereka. Selepas kebenaran terbukti, mereka sudah tiada hujah lagi...

amuse_gueule: Semangat patriotik seseorang terhadap negaranya bukan terletak pada nama ataupun agamanya. @tunfaisal @tonypua

tunfaisal: Agreed :) RT @amuse_gueule: Semangat patriotik seseorang terhadap negaranya bukan terletak pada nama ataupun agamanya. @tunfaisal @tonypua


Tetapi yang tidak rasional dan tidak dapat menerima kebenaran masih tidak berpuas hati. Perasan tak perkataan yang digunakan bila mereka gagal menjawab hujah dengan baik? Golongan ini akan menggunakan perkataan yang tidak baik, termasuk stupid dan memberi gelaran - namecalling dan mengaitkan dengan perkara lain seperti UMNO dan UMB. Salah satu contoh adalah di bawah ini:

youtiup: Yir IQ maintains status quo.RT @tunfaisal: So am I wrong if based on his name, I thk his name suggests he is a christian 1st n chinese 2nd?

tunfaisal: Ya, I know, mine better thn many here :) RT @youtiup: Yir IQ maintains status quo.RT @tunfaisal: So am I wrong if (cont) http://tl.gd/n5s6k

youtiup: Still stupid.RT @tunfaisal: Are we talking abt tony in china or tony in msia here? Ergo stupid must b ur indicator of competency.. Ha ha ha

youtiup: @tunfaisal with people like you leading UMB, I'm now confident that UMNO is going down the drain and 6 feet under. :) :) :) @khairykj

tunfaisal: Don't b, coz ths morning, I ve proven tht u r d 1 who's irrational, not me :) RT @youtiup: @tunfaisal with people (cont) http://tl.gd/n6cr2

12 comments:

zulkifli said...

Tak payah cakap tentang Tony Pua. TUN Faisal sendiri pun ada kekeliruan dalam namanya. Belum buat apa apa jasa kpd negara, dah dapat TUN? habis bila dah betul betul berjasa kpd negara, jadi TUN TUN ke?

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

zulkifli

manusia yg malas buat research jd mcm sedara la :) cubala jgn malas, buat kajian sikit sblm buat komen, tu yang asik kena tipu je :D

Pemuda UMNO Bahagian Tapah said...

Tahniah dan syabas Tun...

Tman yg membacanya pun trasa bahangnya.

Stail mereka samada berdebat atau berforum sentiasa akan lari dari topik asal dan akhirnya merapu2. Dgn depa ni, langkah mesti mcm main chess, dah sedia 2,3 step kedepan.

Harap2 lain kali mike dpt backup dari produk kem di angkasapuri hari tu.

Tman backup dari segi lain...

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

Bahang smpai ke telinga tak? :) ha ha ha :)

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

Najib: I am proud to be Malay but I can still relate to others
http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2010/4/3/nation/5990033&sec=nation

PETALING JAYA: Datuk Seri Najib Tun Razak is comfortable being a Malay in a Malaysian society.

He said although he was proud to be a Malay and a Muslim, this did not mean he could not relate to others.

“Well, technically, if we talk about the Constitution, I am a Malay but I am comfortable being a Malay in a Malaysian society. And I want us to work towards becoming a truly 1Malaysia society.

“But I am proud to be a Malay. I am proud to be a Muslim. But the fact that I am proud to be a Malay and a Muslim doesn’t mean I cannot relate to others,” he said in a televised interview on cable news network Al-Jazeera last night.

Najib was responding to 101 East host Fauziah Ibrahim’s question if he is “a Malay first and a Malaysian second” on the eve of his first year anniversary as Prime Minister.

He also reassured the Malays that their special privileges would not be trampled upon as he had no plans to change the Consti-tution.

“I never said I was going to change the Constitution. I said 1Malaysia is predicated on the Constitution of Malaysia and the Constitution has provision to protect Malay special rights,” he said.

On Perkasa, Najib said the group was “not so extreme”, and that they were “by and large supportive of Umno”.

“They can shout about Malay rights as long as they are not extreme in their views,” he said, adding that to that extent, the Government had no problem accommodating the movement.

Fauziah asked Najib if he saw the irony in pushing for a united Malaysia when he was also president of Umno, which champions Malay rights and interests, to which he replied: “It is not a zero-sum game because if you promote the interest of the Malays, it’s not at the exclusion of the non-Malays.”

He said there were enough resources to help everyone in the country.

Najib also said that Malaysia still needed affirmative action although it had been almost 40 years since the New Economic Policy (NEP) was first introduced.

He said affirmative action was still included in the New Economic Model (NEM) as the goals of the NEP had not been fully achieved.

“In an unbridled capitalistic market economy, without some degree of affirmative action, then you will get this marginalisation to appear once again,” he said.

He said the NEM would be different from the NEP, as it would be fair, market-friendly, merit-based, transparent and its implementation would be based on needs.

Tyco Blogger said...

@zulkifli - thanks for the joke.. what the heck..

Tun, good job. Diaorang dh tkde point. Mula la merapu. Keep it up bro...

p/s: at least zulkifli prayed for u..
" habis bila dah betul betul berjasa kpd negara, jadi TUN TUN ke?"
lol...

Abu Faiq said...

Assalaamu 'alaikum sdra TFI & yang melayari blog ini,

1 lya, kita kena 'rasis' dalam erti kata pertahankan apa yg HAK
dan WAJIB untuk kita pertahankan, tetapi bukan sehingga menafikan & merampas hak-hak orang lain, waima hak Tony Pua sendiri [dan segala sekutunya] sbagai dia & mereka itu mnusia bragama [tak kiralah Hindu, Kristian, atau Budahakah] dan berbangsa apa pun - Cina, lndia, lban, Punjabi, & yg tinggal di Malaysia.

2 Antara hak-hak yg WAJIB Melayu pertahankan; pertama, Melayu WAJIB mempertahankan kedaulatan dan kehormatan akidah lslamnya dan apa2tuntutan al-Quran dan yg berkaitan dengannya [syariah] sehingga ke tahap jihad [qital] fi sabilillah.
Kedua, orang Melayu diwajibkan
mempertahankan nilai-nilai dan adat resam, selagi mana yang tidak bercanggah dengan akidah lslamnya, kerana inilah yang Allah fitrahkan apabila Dia ciptakan manusia dengan ciri-ciri khusus [berbagai2 warna kulit, bangsa & bahasa], sehingga menjadi identiti sesuatu kaum; namun boleh MENYATU dengan kaum-kaum lain di dalam satu ikatanh - ikatan akidah lslamiyah - baik dia daripda kaum lndia, Cina, Nepal, Kadazan-Dudun, Murut dsbnya yg Muslim. Dan ktiga; tidak salah, bahkan WAJIB, orang Melayu mempertahankan tanah airnya / negaranya di mana mereka terikat dgn perintah agar menyemarakkan & bergemuruhkan khidupan di bawah naungn nur lslam. Bahkan, tidak boleh dia berdiam diri, apatah lagi melarikan diri [berdosa] dari tempat di mana dia dengan aman & selamat dapat mendakwahkan lslam & menzahirkan kerahmatannya, waima kepada Tony Pua sekali pun.

2 Silakan, Tony Pua boleh saja jadi Kristian dulu, atu Cina dulu, atau Malaysian dulu, dan lslam melarang penganutnya melanggar hak-hak2nya dalam hal ibadah mengikut kepercayaannya, makan-minumnya, kahwin-cerainya. Bahkan, di dalam Daulah Khilafah lslam, Tony Pua dijamin aman tenteram hidup dengan kebebasan-kebebasan tersebut.

3 Bukan mencari definisi pada nama seseorang yg utama, tetapi lebih penting lagi bagaimana pakej yg dibawa oleh nama itu [rasnya, agamnya dan nasionalitinya] dapat menghidupkan kemanusiaan sesuai dengan fitrah ciptaan-Nya.

4 Namun, kaum yang belum & tidak mengenali krahmatan [fitrah] lslam itu hanya dapat merasai ni'mat dan kerahmatan kehidupan lslami jika umat Muslim ini sendiri berjaya menzahirkannya melalui penerapan hukum-hukum syara' sebagai sistem yang mengatur seluruh aspek kehidupan, termasuk aktiviti politik.

5 Kerana itu, menzahirkan lslam sebagai rahmat[an] lil 'alamin melalui penerapan syariah menjadi tuntutan WAJIB ke atas setiap seorang dan seluruh umat lslam secara global [baik di M'sia, Arab Sudi, Uzbekistan, Indon dsb].

6 Sementara DAKWAH BIL HAL yang menjadi INDUK BAGI SEGALA DAKWAH ialah apabila entiti yang memegang otoriti pelaksaan hukum [baca: pemerintah] menjalankan kehidupan bernegara & pemerintahan HANYA dengan syariah. Pada ketika itulah orang-orang seumpma Tony Pua pasti berasa aman dan diam2 saja sebagai kaum dzimmi yng meni'mati hidap di bawah naungan nur lslam, sekalipun dia kekal seorang Cina Kristian.

Firman Allah [maksudnya], 'Maka hendaklah engkau menjalankan hukum antara mereka dgn apa yang telah diturunkan oleh Allah, dan janganlah engkau menuruti kehendak hawa nafsu mereka dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu daripada sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu..." [al-Quran al-Maidah [5]:49]

Wallahu a'lam.

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

betul tu tyco

bila dah tak de point mulalah merapu mcm tu, yg abu faiq ni pun bukan ada point tp saja nak tulis panjang2, semua org dah tahu apa dia nak cakap pun; org dah faham apa maksud perjuangan agama, bangsa dan negara - dan semua org tahu penyelesaian ttg isu Islam dan Melayu tidak ada pada Pas, PKR dan apa lagi DAP. Itu asas dan realiti, abu faiq masih bermimpi :)

Abu Faiq said...

Assalaamu 'alaikum sdra TFI & yg melayari blog ini,

1 Antara tuntutan paling utama mempelajari lslam ialah proses berfikir yang cemerlang [mustanir].
Jika tidak, ilmu lslam hanya menjadi hafalan yang dogmatik, sehingga tidak zahir sebagai tuntunan/ pimpinan berfikir.

2 Tanpa prposes berfikir yang cemerlang itu, antara akibatnya, adalah: apbila dilontarkan idea bahawa; ;] lslam menjamin hak kaum dzimmi dalam hal2 makan-mimun, peribadatan & kawin-cerai, :] lslam mnuntut umatnya agr berkuasa
ke atas kaum dzimmi dan menjamin keselamatan mereka yg patuh kpd hukum lslam ;] akidah lslam itu merantas ras & budaya, semuanya itu bukan poin untuk difikirkan dan difahami dari pandangan lslam.

3 Lebih rosak lagi apabila keyakinan terhadap seruan al-Quran pun tergolong mimpi.

4 Apakah ada kerosakan memahami lslam yang lebih buruk drp itu?

Wallahu a'lam.

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

laaa merapu lagi abu faiq :)

cuba baca byk2 kali dan fahamkan sampai betul2 faham ya :) - "dan semua org tahu penyelesaian ttg isu Islam dan Melayu tidak ada pada Pas, PKR dan apa lagi DAP. Itu asas dan realiti, abu faiq masih bermimpi :)"

Abu Faiq said...

Salam,

Sdra TFI,

1 Iya, benar..! PAS dgan jalan politk yg didukungnya sekarang ini PASTI tidak akan pernah berjaya mendirikan pmerintahn yg mnegakkan hukum syara' [syariah]. Bagaimana syariah dapat diterapkan ketika bersekongkol & berkungsi kuasa dgan parti2 berbasis kaum kuffar yng tidk faham syariah, yg menolah keEsaan Allah, & yg sudah pasti semuanya anti-fobia-syariah?

Kerap juga saya tanyakan soalan ini kepada sdra2 drp PAS, bahkan kpd ahli majlis syura'. Mereka kata itu konsep maqasyid syariah. Tapi mreka tidk dapat membuktikan
kesahihan konsep maqasyid syariah itu brasaskn nash syari'i. Jadi, itu bukan konsep. ltu kekeliruan yg sangat nyata.

2 Sama juga, ketika UMNO hendak menyelesaikan isu tentang Islam & Melayu, tapi menapaki jalan yang sama sebagaimana jalan yg PAS ambil - bersekongkol & berkongsi kuasa dgn kaum kuffar -, bukankah boleh ditanyakan soalan yg sama, dan memperoleh jawapan yg serupa?

Sebab itu saya yakin pasti solusi bagi lslam & Melayu hanya ISLAM itu sendiri. Bukan yg lain.

3 DAP & PKR tentu langsung terkeluar drp perbincangan berkait lslam & Melayu ini.

Ezra Podolski said...

"Antara hak-hak yg WAJIB Melayu pertahankan; pertama, Melayu WAJIB mempertahankan kedaulatan dan kehormatan akidah lslamnya dan apa2tuntutan al-Quran dan yg berkaitan dengannya [syariah] sehingga ke tahap jihad [qital] fi sabilillah."




Maaf,
Kenapa orang Melayu masih menyokong kuat pimpinan UMNO yang menolak syariah Islam sendiri? Menolak mentah Hukum Hudud? Bersekutu dengan orang Yahudi (Zionists) yang jelas dikutuk dan dilaknat di dalam Al-Quran?

Tidak salah berkawan atau mengenal Yahudi, tetapi menandatangani perjanjian bukankah bersekutu?

Bagaimana seorang pemimpin dijulang apabila beliau sendiri gagal memimpin isterinya melakukan perkara yang wajib seperti menutup aurat? Di mana ciri seorang pemimpin Melayu beragama Islam?

Akal diberi untuk digunakan.

Popular Posts