Monday, May 18, 2015

Najib jawab Mahathir



13 JAWAPAN Najib Razak
Isnin, 18 Mei 2015

Saya telah mengambil sedikit masa untuk melihat pelbagai soalan dan isu-isu yang telah dibangkitkan oleh pihak-pihak tertentu dan telah menulis padangan saya mengenainya:-

1. Dakwaan berkaitan Isu Altantuya:

a. Kes ini telah disiasat, dibicarakan dan diputuskan di Mahkamah Persekutuan. Ia adalah kes yang berusia sembilan tahun tanpa pengakhiran kerana ia terus menerus "dikitar semula" oleh pembangkang.

b. Oleh kerana ia merupakan suatu kes mahkamah yang panjang, perayu-perayu mempunyai masa yang mencukupi untuk mengemukakan pembelaan penuh mereka kepada mahkamah. Jadi mengapa kita mendengar kenyataan individu yang testimoninya telah diberikan dan telah didapati bersalah di atas jenayah tersebut?

c. Apa yang penting ialah bahawa penghakiman ini membawa keadilan kepada semua orang, paling penting kepada keluarga mangsa, tertuduh dan juga kepada saya.

d. Saya telah menyatakan berkali-kali bahawa saya tidak mempunyai apa-apa kaitan dalam isu ini, malah saya juga telah bersumpah menggunakan Al-Quran di sebuah masjid.

e. Rakyat perlu mengambil kira bahawa dalam politik, banyak isu dimainkan secara berterusan, dan ini adalah salah satu daripadanya. Ia menjadi panas sewaktu tempoh menunggu pelantikan saya sebagai PM dan pembangkang memerlukan satu cara untuk menghalang saya dari mara ke hadapan. Oleh kerana kedua-dua pengawal peribadi pernah bekerja untuk saya, dan Razak Baginda adalah teman saya, mereka cuba untuk mengaitkan hubungan saya dengan setiap mereka. Razak Baginda telah secara terbuka mengakui hubungannya dengan Altantuya dan saya sama sekali tidak mempunyai sebarang pengetahuan mengenainya. Pakatan dan media mereka secara tidak bertanggungjawab cuba untuk bermain perang saraf dengan cuba mengaitkan saya dengan pengaruh persepsi. Bahkan mereka sampai sanggup mereka dan mengolah gambar saya sedang makan malam dengan mangsa di sebuah restoran. Dalam era media sosial, perkara-perkara sebegini boleh tersebar secara meluas tanpa kawalan, termasuk gambar yang disunting dan diolah tadi.

f. Tun Abdullah Ahmad Badawi, bekas PM, telah menerima laporan siasatan penuh daripada polis dan secara peribadi telah mengesahkan bahawa saya tidak terlibat.

g. Setelah dijelaskan seperti di atas, adalah tidak adil untuk memaksa saya untuk menyiasat kes ini sekali lagi dan menuntut untuk mengetahui, siapa yang telah mengarahkan pembunuhan itu. Saya tidak terlibat dan tidak tahu apa-apa mengenainya. Mahkamah telah memutuskan siapa yang bersalah atas pembunuhan itu. Itu sepatutnya mengakhiri cerita ini.

h. Saya dapati ia adalah amat mengganggu apabila isu dibangkitkan sekali lagi. Kita semua tahu bahawa jika seorang pemimpin veteran berkeras untuk menmbangkitkanya, walaupun secara kebetulan, ia secara automatik akan mengakibatkan isu ini akan dihidupkan sekali lagi.

i. Individu-individu yang berpengaruh seperti mereka mempunyai banyak sumber. Apabila isu ini meletus, saya percaya mereka sudah tentu dapat mengesahkan kesahihan dakwaan tersebut. Jika mereka percaya dakwaan ini adalah benar, mengapa mereka tidak membangkitkannya ketika isu ini tercetus 8 tahun yang lalu? Mengapa ? Ada yang berkata bahawa mereka hanya mempersoalkan isu ini sekarang kerana ia telah bertukar menjadi suatu perkara hidup dan mati kepada orang-orang yang telah disabitkan dengan kesalahan. Tetapi kes ini telah dibicarakan di mahkamah, dengan keputusan yang jelas dan hukuman yang dikenakan. Adakah mereka mempertikaikan sistem kehakiman yang mereka sendiri daulatkan?

j. Walaupun perbicaraan dan pertimbangan yang panjang diberikan di mahkamah, masa yang mencukupi telah diberikan kepada perayu, kes mereka didengar dan dihakimi, Sumpah Laknat saya dan penafian berulang kali yang telah dibuat, penjelasan yang diberikan oleh Razak Baginda, namun sesetengah orang masih terus mempersoalkan isu ini dan terus mencuba untuk mengaitkan saya.

2. Dakwaan bahawa media antarabangsa telah melabelkan Malaysia sebagai 'Negara Paling Korup'

a. Saya sedar mengenai komen tersebut. Walau bagaimanapun, tajuk berita ini diperolehi daripada kaji selidik berdasarkan persepsi. Sebahagian besar daripada kita bergantung kepada ukuran yang lebih empirikal yang digunakan oleh kumpulan-kumpulan bebas yang dipercayai. Salah satu contohnya adalah Transparency International Index. Dalam indeks ini, Malaysia ketika ini menduduki tempat ke-50 daripada 175 negara, peningkatan 3 kedudukan daripada tahun sebelumnya. Jika negara kita adalah yang paling korup, kenapa kedudukan kita tidak berada berdekatan dengan kedudukan nombor ke-175?

b. Saya dapati agak merisaukan apabila seseorang yang sentiasa mengkritik media antarabangsa secara berterusan sebagai berat sebelah kini tiba-tiba percaya dan menerima hujah-hujah media ini sebagai kebenaran.

c. Ingatlah bahawa pemimpin veteran ini pernah menyatakan secara rasmi bahawa Media Barat 'berat sebelah' apabila memperihalkan mengenai pentadbiran mereka dahulu. Adakah apabila media barat mengkritik pentadbiran mereka, media ini dikatakan berat sebelah, tetapi apabila mereka mengkritik pentadbiran saya, mereka tidak? Nampaknya ada double standard di sini.

d. Baru-baru ini Transparency International mengulangi bahawa rasuah di Malaysia adalah di bawah kawalan, dan sebagai bukti, pelaburan asing di negara ini semakin meningkat. Indeks 2015 Kebebasan Ekonomi meletakkan Malaysia sebagai ekonomi paling bebas ke-31 di kalangan 178 buah negara, dengan skor 70.8 mata. Ia adalah peningkatan sebanyak 1.2 mata sejak tahun lepas, dengan peningkatan dari segi kebebasan daripada rasuah, kebebasan perniagaan, dan kebebasan perdagangan mengatasi penurunan dalam kebebasan buruh dan pengurusan perbelanjaan kerajaan.

e. Bloomberg telah memberi kita penarafan di tempat ke-5 sebagai "most promising emerging market" pada tahun 2015 dan, ia merupakan satu-satunya negara ASEAN yang berada dalam tempat 10 teratas.

f. Bank Dunia telah menaikkan lagi kedudukan kita daripada nombor 20 pada tahun 2014 kepada nombor 18 pada tahun 2015 dari segi 'Indeks Kemudahan Menjalankan Perniagaan'.

g. Bagaimana kedudukan kita semakin baik dalam ranking daya saing dunia sedangkan pada waktu yang sama kita seharusnya menjadi negara yang paling korup sepertimana yang didakwa oleh pihak-pihak tertentu ?

h. Sudah tentu isu-isu yang dibangkitkan oleh Laporan Ketua Audit Negara perlu ditangani dan diselesaikan. Walau bagaimanapun, yang penting adalah kita telah membuat kemajuan. Pada tahun 2013, terdapat 418 item yang dibangkitkan tetapi pada 2014, jumlah ini telah menurun kepada 319. Kita berharap untuk terus mengurangkan jumlah ini dengan lebih banyak lagi pada tahun-tahun akan datang.

3. Dakwaan bahawa BR1M adalah rasuah 

a. BR1M adalah jaringan keselamatan sosial yang dicadangkan oleh Jawatankuasa Fiskal Negara, yang terdiri daripada pegawai-pegawai dari Unit Perancang Ekonomi (EPU), Bank Negara dan Kementerian Kewangan. Mereka kebanyakannya adalah pakar ekonomi, bukan ahli politik. Seperti bersih keselamatan sosial sedang dilaksanakan di banyak negara-negara lain. Ada yang memanggilnya "manfaat pengangguran" yang mensasarkan golongan yang menganggur. Walau bagaimanapun, BR1M mensasarkan golongan berpendapatan yang rendah. Kedua-duanya, pada dasarnya, adalah satu bentuk elaun keselamatan sosial kerana mereka mensasarkan kumpulan yang tidak berkemampuan.

b. Kita berhasrat untuk merasionalisasikan subsidi pukal yang diberikan ketika ini kepada satu yang mensasarkan golongan yang memerlukan. Semua orang (termasuk yang kaya dan warga asing) ketika ini mendapat manfaat daripada subsidi pukal yang diberikan. Dengan menghapuskan subsidi pukal ini, kita dapat menjana simpanan yang kemudiannya dapat disalurkan kepada mereka yang berada dalam kumpulan berpendapatan rendah. Dan kita juga dapat memberikan kumpulan-kumpulan yang memerlukan ini lebih daripada apa yang mereka terima hasil daripada skim subsidi pukal tadi. Oleh itu, BR1M perlu dilihat dalam konteks subsidi yang disasarkan, dan ia adalah kepercayaan Jawatankuasa Fiskal bahawa ia akan mengurangkan ketirisan dan meningkatkan kecekapan mekanisme subsidi.

c. BR1M juga dapat pembayaran semula perbelanjaan tambahan golongan berpendapatan rendah yang ditanggung akibat daripada pelaksanaan GST. Sesetengah pihak mendakwa bahawa GST adalah cukai regresif kerana setiap orang termasuk golongan miskin adalah tertakluk kepadanya. Walau bagaimanapun, dengan BR1M, GST bukan regresif kerana golongan berpendapatan rendah menerima gantian perbelanjaan. Selain itu, sebahagian besar daripada hasil GST akan dibelanjakan kembali untuk komuniti terjejas ini.

d. Terdapat sejumlah ahli politik yang berkata bahawa walaupun BR1M diberikan, rakyat tetap "tidak bersyukur." Ini adalah punca kenapa mereka percaya dan melihat BR1M sebagai rasuah serta sependapat dengan Jawatankuasa Fiskal. Kita melihatnya sebagai satu langkah ekonomi, tetapi ahli-ahli politik ini melihatnya semata-mata dalam konteks politik. Untuk makluman anda, BR1M diberikan kepada semua orang tanpa mengira kecenderungan politik mereka. BR1M diberikan tidak kira bila pilihan raya diadakan. Hati nurani saya jelas. BR1M adalah langkah ekonomi, bukan rasuah dan saya telah menyatakan sebab-sebab mengapa.

e. Orang selalu berkata, "Beri seorang lelaki ikan, dia makan untuk sehari. Mengajarkan kepadanya bagaimana untuk menangkap ikan, dia hidup untuk seumur hidup ". Dalam dunia sebenar, kita perlu melakukan kedua-duanya. Memberi bantuan kepada mereka yang memerlukan dan pada masa yang sama melabur dalam pendidikan / meningkatkan kemahiran / meningkatkan produktiviti. Kementerian Pelajaran menerima peruntukan terbesar daripada keseluruhan bajet negara. Selain itu, kita juga telah mewujudkan entiti seperti TERAJU, Tekun, Genovasi, Superb, MAGIC dan banyak program latihan kerajaan yang lain di bawah pelbagai kementerian.

4. Dakwaan mengenai 1MDB 

a. Adalah tidak adil bagi ahli-ahli politik tertentu menghukum kerajaan dengan menggunakan pendapat umum sebelum fakta sebenar yang dibentangkan oleh pihak berkuasa yang sah, iaitu Ketua Audit Negara dan Jawatankuasa Kira Wang Negara (PAC).

b. Apabila kebimbangan dibangkitkan, saya mahukan penjelasan terperinci. Jadi saya mengarahkan Ketua Audit Negara dan PAC untuk menyiasat penyata 1MDB. Sesiapa sahaja yang didapati bersalah melakukan penyelewengan atau penyalahgunaan akan dibawa ke muka pengadilan.

c. Kita menjangkakan laporan awal oleh Ketua Audit Negara akan dikeluarkan tidak lama lagi. Sementara itu, janganlah membuat spekulasi dan kesimpulan tanpa maklumat yang akan dibentangkan oleh Ketua Audit Negara, yang bertanggung jawab menyediakan laporan terperinci mengenai kewangan 1MDB.

d. Kita semua mahukan jawapan terperinci tetapi sudah tentu lebih wajar untuk membenarkan juruaudit melakukan tugas mereka dan menjelaskan keadaan sebenarnya. Jika kita membuat andaian terlebih dahulu, maka kita seakan meremehkan kemampuan mereka, seperti yang dilakukan oleh ramai yang lain. Ini bukan prosedur yang betul. Jika kita ikhlas dalam mencari kebenaran di sebalik dakwaan itu, kita perlu mendapatkan maklumat daripada sumber yang sah (seperti Ketua Audit Negara) dan bukan portal berita pihak ketiga atau blog dalam talian yang mungkin mempunyai agenda tersembunyi.

5. Dakwaan mengenai 'Jambatan Bengkok' - Tuduhan: Kita tidak berani membina jambatan di tanah kita sendiri tanpa kelulusan dari Singapura 

a. Jabatan Peguam Negara kita (AGC) telah memberi nasihat kepada kerajaan mengenai aspek perundangan terhadap sebarang pengubahsuaian kepada tambak Johor di bawah undang-undang antarabangsa. Jabatan Peguam Negara telah menasihatkan bahawa paip dalam tambak Johor ini adalah tertakluk kepada persetujuan Johor-Singapura air (1961, 1962), yang menggariskan bahawa paip ini adalah milik Lembaga Kemudahan Awam (Public Utilities Board (PUB)) Singapura, dan sebarang pengubahsuaian paip mesti diluluskan oleh PUB.

b. Tidak ada persoalan sama ada kita mempunyai keberanian yang cukup untuk menentang Singapura. Jambatan itu tidak dibina kerana Malaysia komited untuk mematuhi semua perjanjian yang telah ditandatangani. Sebrang jambatan, jika dibina bagi menggantikan Tambak Johor tanpa kebenaran nyata daripada PUB Singapura, akan melanggar hak harta di bawah undang-undang antarabangsa.

c. Kita juga telah meningkatkan hubungan dengan negara jiran selatan kita sehingga ke tahap di mana kami kini terlibat dalam projek-projek dan usaha sama yang bersifat menang-menang bagi kedua-dua negara. Untuk meningkatkan perhubungan antara Malaysia dan Singapura, kita sekarang sedang membina Landasan Berkelajuan Tinggi (High Speed ​​Rail) dan juga sedang memikirkan idea membina sebuah jambatan persahabatan yang tidak melanggar undang-undang antarabangsa serta melihat kita membina sesuatu yang dimahukan oleh kedua-dua buah negara.

6. Dakwaan: "Pencapaian Najib lebih teruk sebagai Presiden UMNO berbanding Pak Lah" 

a. Dalam pilihan raya umum lalu (GE13), BN memenangi 11 kerajaan negeri berbanding 9 dalam PRU sebelumnya. Kita telah menawan kembali Kedah, Terengganu dan mengukuhkan kedudukan kita di Perak.

b. UMNO memenangi lebih banyak kerusi dalam GE13 berbanding GE12.

c. Untuk memulihkan semula kedudukan BN, saya memerlukan masa. Insya-Allah, kesan Program Transformasi yang sudah berlaku akan memberi jaminan kepada rakyat bahawa kerajaan pimpinan BN mampu menunaikan janji-janjinya.

7. Dakwaan: (Najib) mengabaikan Unit Perancang Ekonomi (EPU), menubuhkan sebuah agensi baru untuk merancang pembangunan negara 

a. Saya membentuk Pemandu sebagai badan pemandu yang menyelia program transformasi yang merangkumi aspek ekonomi bukan sahaja di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP), tetapi aspek-aspek bukan ekonomi di bawah Program Transformasi Kerajaan (GTP), yang dari asalnya bukan berada di bawah bidang kuasa Unit Perancangan Ekonomi (EPU), yang lebih merupakan sebuah badan ekonomi.

b. Bertentangan dengan kenyataan pihak tertentu, saya meletakkan kepentingan yang besar dalam EPU kerana mereka adalah penting untuk memastikan kejayaan ETP. Saya juga dilantik salah seorang CEO yang paling berkemampuan di negara ini untuk mengetuai EPU.

8. Dakwaan: Perkhidmatan, kepakaran dan pengalaman kakitangan awam tidak lagi diperlukan 

a. Perkhidmatan awam sentiasa dan selamanya akan menjadi teras kepada pentadbiran dan operasi negara. Perkhidmatan awam mentadbir negara setiap hari. Mereka memainkan peranan yang penting dalam sistem kita. Hanya kerana seorang individu dan beberapa pihak yang dilantik untuk membantu tidak bermakna pengalaman mereka tidak lagi diperlukan.

b. Ini adalah semata-mata satu komen yang tidak adil yang tidak mempunyai objektif. Membantu _ Ya, Mengambil Alih - TIDAK. Terdapat banyak program yang dilaksanakan bagi menghak upayakan kakitangan awam, meningkatkan sinergi dan kualiti penyampaian kepada rakyat, yang dapat dilihat dalam inisiatif Strategi Lautan Biru Negara (National Blue Ocean Strategy).

9. Dakwaan: Untuk memenangi semula Cina dan India, Najib telah diabaikan tindakan afirmatif 

a. Ini adalah tidak tepat sama sekali. Saya sentiasa mengutamakan kemajuan Bumiputera dan di bawah pentadbiran saya, saya telah mengadakan Program Pengupayaan Bumiputera, yang diuruskan oleh TERAJU untuk memastikan Agenda Memperkasa Ekonomi Bumiputera menjadi sebuah agenda nasional yang akan dilaksanakan dengan berkesan. Sehingga hari ini, TERAJU telah menyediakan peluang-peluang perniagaan, pinjaman perniagaan, pembangunan modal insan, pelaburan swasta dan mewujudkan ekuiti melebihi RM 47.95 bilion.

b. Baru-baru ini, Majlis Ekonomi Bumiputera telah mengesahkan sebanyak 99 Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang akan digunakan tahun ini di semua 23 kementerian dan Jabatan Perdana Menteri untuk membantu Bumiputera. GLC termasuk Petronas mempunyai kuota kontrak khas untuk Bumiputera. Setiap GLC juga dikehendaki melaksanakan program pembangunan kontraktor Bumiputera untuk memberi peluang kepada kontraktor Bumiputera yang berkelayakan. Lebih banyak biasiswa akan diberikan kepada Bumiputera di bawah badan-badan berkaitan kerajaan. Geran yang hebat telah diadakan untuk melahirkan lebih ramai usahawan Bumiputera. Ekuinas ditubuhkan untuk meningkatkan pegangan Bumiputera dan pada tahun 2014, ia telah mencapai objektifnya untuk mewujudkan RM4.2 billion nilai ekuiti Bumiputera bagi syarikat portfolionya.

c. Di samping itu, UiTM sedang berkembang dengan ketara dan meningkatkan bilangan pengambilan daripada 174,875 pada tahun 2011 kepada 250,000 pada tahun 2020. UiTM juga telah mengadakan program Mengubah Destini Anak Bangsa, di mana mereka telah meneroka kawasan pedalaman untuk mendekati golongan belia Bumiputera yang terpinggir daripada menerima manfaat pendidikan, anak-anak yatim dan miskin. Kini mereka boleh datang belajar di UiTM dan ini membantu mereka untuk benar-benar mengubah masa depan mereka. 5000 tempat disediakan pada setiap semester. Terdapat lebih banyak contoh-contoh yang konkrit dan iaboleh didapati di dalam kad laporan TERAJU.

d. Oleh itu, untuk mengatakan bahawa saya mengabaikan tindakan afirmatif, jelas sekali, adalah mengarut.

e. Sebagai Perdana Menteri, saya juga memberi sokongan kepada orang Cina, India dan semua kaum lain yang menjadikan negara kita yang hebat. Bagaimanapun, sudah pasti tanpa mengorbankan mengabaikan Bumiputera. Fokus utama saya ialah untuk meningkatkan pai ekonomi, jadi terdapat lebih banyak yangboleh diagihkan untuk SEMUA kaum. Selagi saya boleh memastikan pertumbuhan ekonomi, akan ada mobiliti sosial, dan semua kaum akan dapat bergerak naik ke atas tangga ekonomi.

10. Dakwaan bahawa BN akan kalah Pilihan Raya Umum akan datang 

a. Sekiranya saya mendapat sokongan yang diperlukan untuk meneruskan program transformasi, kita akan berjaya. Jika kita bersatu, dan menghentikan perbalahan dalaman, kita akan berjaya. Jika kita memberi tumpuan kepada politik yang membina dan bukan merosakkan, kita akan berjaya. Jika kita memberi tumpuan kepada kerja dan bukannya mempercayai dan menyebarkan khabar angin, `spin' dan cerita separuh benar, kita akan berjaya.

b. Satu pelan yang jelas telah pun digerakkan. Kita semua telah mula melihat hasil daripada usaha kita bersama. KDNK kita telah meningkat kira-kira 5-6% sejak saya mengambil alih dan kita juga dalam perjalanan kita untuk mencapai ekonomi yang maju menjelang 2020.

c. Kita menghadapi masalah ketika ini kerana kejatuhan harga minyak mentah dan nilai Ringgit yang lemah. Faktor-faktor ini adalah di luar kawalan kita. Namun begitu, kita telah dapat bertahan kerana asas ekonomi (fundamental) yang kukuh, rizab terkumpul dalam tahun-tahun kebelakangan ini dan aliran pendapatan yang pelbagai dan bukannya terlalu bergantung kepada minyak. Kita juga telah mencapai pemarkahan bebas terbaik mengenai rasuah dalam tempoh 10 tahun yang lepas berdasarkan Indeks International Transparency. Pentadbiran saya menyaksikan Pelaburan Langsung Asing tertinggi. Nisbah hutang kepada KDNK kita merosot dalam pertumbuhan dan defisit bajet kita semakin berkurangan dari tahun ke tahun. Selain itu, kita mencapai pencapaian tertinggi dalam indeks Ekonomi Paling Berdaya Saing di WEF, memintas Australia, Perancis, Austria dan Korea Selatan. Kita juga mencapai tahap tertinggi dalam Indeks Kemudahan Menjalankan Perniagaan Bank Dunia. Ketiga-tiga agensi penarafan kredit utama telah mengekalkan gred pelaburan yang baik untuk Malaysia. Kita terus mempunyai lebihan dalam perdagangan. Penjagaan kesihatan kita juga diiktiraf sebagai salah satu yang terbaik dan paling berpatutan di rantau ini.

d. Kunci kepada beberapa rumah mampu milik PR1MA telah diberikan dan lebih banyak akan diberikan. Jambatan Pulau Pinang kedua telah siap, Fasa 1 MRT sudah hampir 60% siap, ekonomi negara telah membuka 1.5 juta pekerjaan baru dalam tempoh 5 tahun yang lalu menyebabkan kadar pengangguran kita antara yang terendah di dunia, dan koridor ekonomi seperti Iskandar Malaysia telah menyebabkan infrastruktur, rumah, kilang-kilang dan kawasan komuniti dibangunkan. Greater KL telah mula mengambil bentuk, dengan lebih banyak perbandaran sedang dibangunkan dan rumah-rumah yang dibina, Fasa 1 Bus Rapid Transit dijangka siap pada pertengahan tahun dengan lebuh raya Pan Borneo akhirnya terbina dan akan menjadi pemangkin ekonomi utama di Sabah dan Sarawak seperti lebuh raya PLUS adalah untuk Semenanjung. Projek High Speed ​​Rail (HSR) sedang dilaksanakan. Kesemua projek ini adalah inisiatif dan usaha oleh pentadbiran saya untuk membangunkan negara ini. Seperti yang anda lihat, ini adalah hasil Transformasi Program dilancarkan 5 tahun yang lalu. Ia akhirnya berlaku dan saya amat teruja bahawa kita sudah mula merasai impaknya. Inilah yang benar-benar penting kepada rakyat.

e. Penambahbaikan yang berlaku di depan mata kita. Tetapi saya tahu bahawa ramai yang lebih suka melihat keburukan dan terus menerus bercakap tentang khabar angin yang tidak berkesudahan, yang separuh benar dan yang di'spin'. Mereka terus percaya bahawa 'pengakhiran sudah amat dekat dan bahawa pembangkang akan menang. Ini semua merupakan dakwaan yang telah dibuat berulang-ulang kali dalam tempoh lima dekad yang lalu, namun kita masih di sini.

f. Sementara semua orang bebas untuk mengkritik saya dan menyenaraikan semua 'kegagalan' saya, namun penting juga untuk menghargai sejauh mana pencapaian kita dalam tempoh enam tahun yang lalu, supaya pandangan yang dibentuk adalah lebih adil dan saksama.

11. Tuntutan bahawa 1Malaysia adalah sama dengan Malaysian Malaysia 

a. 1Malaysia adalah satu seruan untuk perpaduan. Perbezaan yang paling penting dengan konsep "Malaysian Malaysia" ialah 1Malaysia secara jelas menerima Perlembagaan Malaysia pada keseluruhannya, terutamanya semua peruntukan yang disenaraikan di bawah Perkara 153.

b. "Malaysian Malaysia" pada asalnya adalah satu konsep yang bertentangan dengan Artikel 153, dan penggunaan modennya adalah begitu kabur sekali. Jika 1Malaysia sama dengan Malaysian Malaysia, sudah tentu tidak ada Majlis Permerkasaan Bumiputera, TERAJU dan lain-lain. Jika 1Malaysia menyerupai Malaysian Malaysia, tidak akan ada Model Ekonomi Baru (MEB), iaitu satu rangka kerja bagi meningkatkan keterangkuman dalam ekonomi tetapi pada masa yang sama memberi kuasa kepada masyarakat Bumiputera untuk menjadi lebih berdaya saing.

c. Untuk mengatakan bahawa 1Malaysia adalah bersamaan dengan Malaysian Malaysia hanyalah satu penyelewengan daripada realiti, dengan niat semata-mata mengelirukan orang Melayu.

12. Tuntutan Jenayah yang telah meningkat sejak ISA telah dimansuhkan 

a. Dakwaan ini sama sekali tidak benar. Tahun lepas sahaja, polis telah berjaya mengurangkan kadar jenayah di negara ini sebanyak 12.6%. Jenayah kekerasan di negara ini juga telah menurun sebanyak 13.4%. Polis Diraja Malaysia telah bekerja keras untuk memastikan bahawa semua rakyat Malaysia selamat dari segala bentuk jenayah dan keganasan.

b. Sebagai fakta, 8,868 orang telah ditahan dan 280 senjata dirampas dalam Ops Cantas Khas baru-baru ini . Apabila ISA pertama kali dilancarkan, tujuan tunggalnya adalah untuk memerangi pemberontakan komunis dan hari ini ia telah menjadi tidak relevan.

c. Untuk memastikan bahawa keganasan tidak ada tempat di Malaysia, kerajaan telah memperkenalkan Akta Pencegahan Keganasan 2015 yang telah diluluskan oleh Parlimen. Tindakan ini akan memerangi cabaran baru, termasuk kebangkitan kumpulan militan Islamic State dan bukan untuk tujuan politik. Hanya mereka yang menimbulkan ancaman keganasan boleh ditahan di bawah akta baru ini.

13. Dakwaan mengenai pesawat kerajaan 

a. Adalah menjadi amalan standard di seluruh dunia bagi kebanyakan pemimpin menggunakan jet rasmi, bukan untuk mewah, tetapi untuk kecekapan dalam menjalankan tugas mereka. Ruang dalaman pesawat dikonfigurasi supaya mesyuarat dan perbincangan boleh diadakan di atas kapal terbang dan supaya kerja negara masih boleh terus dilaksanakan walaupun semasa penerbangan. Oleh itu tidak timbul persoalan sama ada sebuah negara perlu atau tidak memerlukan jet rasmi.

b. Kita tidak boleh terpengaruh dengan propaganda pembangkang bahawa kerajaan telah membazirkan wang untuk pembelian jet baru. Apa yang mereka gagal untuk menjelaskan adalah bahawa jet itu dibeli untuk menggantikan pesawat berusia 16 tahun itu telah menjadi bahaya keselamatan. Lebih-lebih lagi ia juga merupakan pesawat rasmi yang digunakan oleh Yang Di-Pertuan Agong, menjelaskan lagi kenapa kita tidak berkompromi terhadap soal keselamatan dan kawalan keselamatan. Kos penyelenggaraan pesawat lama adalah tinggi. Oleh itu, pesawat yang lebih usang telah dilupuskan dan wang yang diperoleh kerajaan daripada jualan tersebut jelasnya akan dapat mengurangkan kos yang dibayar untuk pesawat baru.


60 comments:

Labu8455 said...

Jangan buat lawak bodoh la bro - mana ada Najib jawab secara telus terhadap kesemua pertanyaan dari Tun selain dari berbelit belit Najib tidak pernah menjawab apa yang dipersoalkan Tun terutamanya yang melibatkan 1MDB dan Jho Loh

Fun said...

Kau kalau x baca jangan tuduh org buat lawak bodoh. Kau tu yg bodoh kerana x mahu membaca. Kenapa ada orang dah baca jawapan tu kalau kau kata x de. Tentulah dah ada jawapan cuma kau yg terlepas pandang. Bahalulah kau ni..... Bagus admin kerana memanjangkan jawapan dan pencerahan.

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

wlupun najib dah banyak kali jawab pun, still kata najib tak jawab.. cepat lupa la Tun M ni

Unknown said...

Najib baut jawapan bodoh. Kalau dengan puak puak UMNO boleh lah mereka percaya 100%.

Puak puak umno diperbodohkan dan akhirnya Jo Low juga dapat duit. Tun jadilaha barua sampai mampus. Kalu boleh sedikit sahaja sudah berlagak macam Malaysia lu punya. Cina Jo Low kaya raya hasil dari sedekah umno.

Melayu jilat buntu rosmah dan yg paling kuat jilat buntut rosmah adala tun fiasal. jadilah penjilat jubur rosmah sampai ke liang lahat.

Sebagai Priseden dan PM tidak seharusnya jawpan begitu. Ini seolah olah PDRM,SPR,MAHKAMAH dalam genggaman rosmah.

ingat dimana umno kuat disitu Melayu merempat.

Unknown said...

Bodoh sgt pengkomen ni
Tak nampak kemajuan negara
Dy nampk kebodohan dy je
bila menaip jgn letak otak kt lutut
Biasa la law dh nyanyuk ttp nampak nyanyuk dy
Malaysia tak kan merempat kalau tak de org cm pengkomen d atas
#SySyukurMalaysiaMajuRakyatSelamat
#OrgMelayuTakKanMerempatKalauPartiPerjuangkanOrgMelayuMenang

Labu8455 said...

Sakan aku tengok para pembodek Najib ni tak kira jantan betina sama hebatnya...

Anonymous said...

download sepuasnya anime sub indonesia

fatma said...

BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!!
Feyilfatma nama saya, tinggal di malaysia, saya adalah seorang Muslim yang taat Saya mahu menggunakan
Media ini untuk mengingatkan semua orang mencari pinjaman untuk berhati-hati dengan penipu kerana mereka everywhere.Few bulan yang lalu saya dari segi kewangan ke bawah, dan kerana keperluan saya, putus asa dan kemiskinan, saya telah scammed oleh beberapa syarikat yang dipanggil pinjaman dalam talian. Saya tidak berputus asa sehingga kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat dipercayai dipanggil Puan theresa yang memberi pinjaman pinjaman tidak bercagar $ 57,000 dalam masa 24 jam tanpa tekanan, pada mulanya ia adalah seperti mimpi bagi saya sehingga saya melihat ansuran pertama saya amaran 2 jam selepas saya pakai. Saya menggalakkan rakan-rakan malaysia yang memerlukan pinjaman untuk sila hubungi Cik Theresa melalui: theresaloancompany@gmail.com
Berhati-hati! Anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui: feyzilfatma@gmail.com

lady mia said...

Halo, Ramadan adalah di sini sudah tidak Anda berpikir itu adalah waktu untuk mendapatkan berkah dari Allah bisa conected hari ini dan Anda yakin akan bahagia dengan kasih karunia Allah.
Nama saya adalah Cynthia Johnson. kita hipotek, pinjaman rumah, kredit mobil, pinjaman Hotel, tawaran komersial Umum Mr John Carlson, orang harus memperbarui semua situasi keuangan di dunia / perusahaan untuk membantu mereka yang terdaftar pemberi pinjaman uang pinjaman pribadi, kredit, kredit konstruksi, rendah suku bunga 2% dll kredit modal, pinjaman usaha dan pinjaman kredit buruk bekerja, start up. Kami membiayai proyek di tangan dan perusahaan Anda / mitra dan saya juga ingin menawarkan pinjaman pribadi untuk klien mereka. hubungi kami melalui e-mail untuk informasi lebih lanjut: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com

Anonymous said...

Hello,
Semua orang sedang gembira memberi kesaksian besar saya tentang bagaimana saya mendapat jumlah pinjaman keinginan saya dari Encik Franklin Osayande Scott Pinjaman Syarikat, saya ingin cepat menggunakan peluang ini untuk memberitahu dunia tahu keseluruhan ini, Am Puan Ann Maxwell dari Amerika Syarikat, saya mencari pinjaman untuk memulakan perniagaan sendiri bagi menyokong suami saya mengenai perbelanjaan anak-anak jadi saya pergi dalam talian mencari pinjaman ketika saya terserempak dengan beberapa pemberi pinjaman yang menipu dan scammed diri sedikit wang saya di proses masa saya mendapat keliru i tidak tahu apa yang perlu dilakukan lagi kerana wang kecil i telah mempunyai dengan saya telah diambil oleh mereka anak haram penipuan yang memanggil diri mereka pemberi pinjaman pinjaman sebenar, Maka pada hari setia sebagai i telah melayari internet mencari pekerjaan i terserempak beberapa testimoni mengulas mengenai forum itu oleh salah Encik Andrew Fred dan Puan Monica Luis bagaimana mereka menerima pinjaman mereka daripada Encik Franklin Osayande Scott Pinjaman Syarikat Email: franklinosayandescott@gmail.com Jadi saya berkata kepada diri saya sendiri bahawa saya mesti memberi ujian ini kerana i begitu takut mengenai apa yang pemberi pinjaman yang lain telah melakukan kepada saya, Jadi saya pergi ke hadapan mengambil alamat E-mel peribadinya yang di orang-orang komen di forum ini jadi saya menghubungi beliau memaklumkan bahawa saya telah dirujuk kepadanya oleh beberapa pelanggan yang menerima pinjaman mereka daripada syarikat, Encik Andrew Fred dan Puan Monica Luis, Oleh itu, apabila dia mendengar bahawa beliau gembira tentang itu, Maka beliau memberi jaminan saya bahawa saya dalam syarikat yang betul di mana saya boleh menerima jumlah pinjaman keinginan saya, Mereka memberikan saya pinjaman peminjam borang permohonan untuk mengisi dan kembali, saya semua itu, kepada mereka semua maklumat yang perlu saya adalah mengenai saya, Jadi saya telah diberi terma dan syarat syarikat mereka semuanya berjalan dengan lancar tanpa sebarang kelewatan, dalam tidak kurang daripada 24 jam saya telah dimaklumkan bahawa pinjaman saya jumlah sah € 6.000.000 telah didaftarkan dan diluluskan oleh lembaga pinjaman mereka pemegang amanah, Jadi pada proses masa i begitu gembira apabila mereka memberitahu saya saya perlu menghantar mereka oleh perbankan butiran, Tapi i sedikit ragu-ragu untuk melakukannya jadi saya berkata saya mempunyai kepercayaan dan percaya bagi pemberi pinjaman ini memanggil Encik Franklin Osayande Scott, saya memberikan mereka dengan akaun bank begitu menghairankan saya menerima dan amaran dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 6.000.000 € oleh Encik Franklin Osayande Scott, WOW .. i hampir pengsan, Jadi saya segera menghantar e-mel kepadanya bahawa saya mempunyai menerima pinjaman saya berjaya, Jadi saudara kita yang kekasih dan perempuan di luar sana masih mencari syarikat pinjaman yang tulen saya akan menasihati anda untuk sila hubungi Encik Franklin Osayande Scott dengan ini sama FACEBOOK: Franklin Osayande Scott , E-mail: franklinosayandescott@gmail.com dan saya tahu dia juga akan membantu anda dengan jumlah pinjaman keinginan anda baik-baik saja, E-mereka hari ini dan anda akan senang anda lakukan.

Anonymous said...

Hello,
Semua orang sedang gembira memberi kesaksian besar saya tentang bagaimana saya mendapat jumlah pinjaman keinginan saya dari Encik Franklin Osayande Scott Pinjaman Syarikat, saya ingin cepat menggunakan peluang ini untuk memberitahu dunia tahu keseluruhan ini, Am Puan Ann Maxwell dari Amerika Syarikat, saya mencari pinjaman untuk memulakan perniagaan sendiri bagi menyokong suami saya mengenai perbelanjaan anak-anak jadi saya pergi dalam talian mencari pinjaman ketika saya terserempak dengan beberapa pemberi pinjaman yang menipu dan scammed diri sedikit wang saya di proses masa saya mendapat keliru i tidak tahu apa yang perlu dilakukan lagi kerana wang kecil i telah mempunyai dengan saya telah diambil oleh mereka anak haram penipuan yang memanggil diri mereka pemberi pinjaman pinjaman sebenar, Maka pada hari setia sebagai i telah melayari internet mencari pekerjaan i terserempak beberapa testimoni mengulas mengenai forum itu oleh salah Encik Andrew Fred dan Puan Monica Luis bagaimana mereka menerima pinjaman mereka daripada Encik Franklin Osayande Scott Pinjaman Syarikat Email: franklinosayandescott@gmail.com Jadi saya berkata kepada diri saya sendiri bahawa saya mesti memberi ujian ini kerana i begitu takut mengenai apa yang pemberi pinjaman yang lain telah melakukan kepada saya, Jadi saya pergi ke hadapan mengambil alamat E-mel peribadinya yang di orang-orang komen di forum ini jadi saya menghubungi beliau memaklumkan bahawa saya telah dirujuk kepadanya oleh beberapa pelanggan yang menerima pinjaman mereka daripada syarikat, Encik Andrew Fred dan Puan Monica Luis, Oleh itu, apabila dia mendengar bahawa beliau gembira tentang itu, Maka beliau memberi jaminan saya bahawa saya dalam syarikat yang betul di mana saya boleh menerima jumlah pinjaman keinginan saya, Mereka memberikan saya pinjaman peminjam borang permohonan untuk mengisi dan kembali, saya semua itu, kepada mereka semua maklumat yang perlu saya adalah mengenai saya, Jadi saya telah diberi terma dan syarat syarikat mereka semuanya berjalan dengan lancar tanpa sebarang kelewatan, dalam tidak kurang daripada 24 jam saya telah dimaklumkan bahawa pinjaman saya jumlah sah € 6.000.000 telah didaftarkan dan diluluskan oleh lembaga pinjaman mereka pemegang amanah, Jadi pada proses masa i begitu gembira apabila mereka memberitahu saya saya perlu menghantar mereka oleh perbankan butiran, Tapi i sedikit ragu-ragu untuk melakukannya jadi saya berkata saya mempunyai kepercayaan dan percaya bagi pemberi pinjaman ini memanggil Encik Franklin Osayande Scott, saya memberikan mereka dengan akaun bank begitu menghairankan saya menerima dan amaran dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 6.000.000 € oleh Encik Franklin Osayande Scott, WOW .. i hampir pengsan, Jadi saya segera menghantar e-mel kepadanya bahawa saya mempunyai menerima pinjaman saya berjaya, Jadi saudara kita yang kekasih dan perempuan di luar sana masih mencari syarikat pinjaman yang tulen saya akan menasihati anda untuk sila hubungi Encik Franklin Osayande Scott dengan ini sama FACEBOOK: Franklin Osayande Scott , E-mail: franklinosayandescott@gmail.com dan saya tahu dia juga akan membantu anda dengan jumlah pinjaman keinginan anda baik-baik saja, E-mereka hari ini dan anda akan senang anda lakukan.

fatma said...

BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!!
Feyilfatma Nama saya, tinggal di malaysia, saya adalah seorang Muslim yang taat saya mahu menggunakan
Media ini untuk mengingatkan semua orang mencari pinjaman untuk berhati-hati dengan penipu kerana mereka everywhere.Few bulan lalu, saya adalah dari segi kewangan ke bawah, dan kerana keperluan saya, putus asa dan kemiskinan, saya telah scammed oleh beberapa syarikat yang dipanggil pinjaman dalam talian. Saya tidak berputus asa sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman sangat handal dipanggil Puan theresa yang memberi pinjaman pinjaman tidak bercagar $ 57,000 dalam masa 24 jam tanpa tekanan, pada mulanya ia adalah seperti mimpi bagi saya sehingga saya melihat ansuran pertama saya amaran 2 jam selepas saya digunakan. Saya menggalakkan rakan-rakan malaysia yang memerlukan pinjaman untuk sila hubungi Cik Theresa melalui: theresaloancompany@gmail.com
Berhati-hati! Anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui: feyzilfatma@gmail.com

Unknown said...

TAWARAN PINJAMAN UNTUK SEMUA (MEMOHON SEKARANG)
Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Adakah anda dalam mana-mana tekanan kewangan? adakah anda memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda mempunyai pendapatan yang rendah dan sukar untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank tempatan dan institusi kewangan lain? Jawapan: Di sini, Stahl Kristian Firma Pinjaman adalah jawapannya. Kami menawarkan;

a) pinjaman peribadi, pengembangan perniagaan.
b) Perniagaan Mula-up dan pendidikan.
c) penyatuan hutang.
d) Pinjaman Wang Hard.

Walau bagaimanapun, kaedah kami menawarkan kemungkinan untuk menunjukkan jumlah pinjaman yang diperlukan dan juga jangka masa yang anda mampu untuk menyelesaikan pembayaran balik pinjaman dengan kadar faedah sebanyak 2%. Ini memberikan peluang sebenar untuk mendapatkan wang yang anda perlukan anda. Calon yang berminat perlu menghubungi kami melalui:
E-mel: stahlchristianloanfirm@gmail.com
Telefon: 678-856-6859

Victoria Loans said...

Adakah anda memerlukan pinjaman segera?
* Pemindahan Sangat cepat dan cepat ke akaun bank anda
Pinjaman dari Allah yang takut Firma Pinjaman.
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
* Pembayaran jangka panjang (1-30 tahun) Tempoh
* Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
*. Berapa lama masa yang diperlukan untuk membiayai? Selepas memfailkan permohonan pinjaman,
Anda boleh menjangkakan bahawa sambutan awal yang kurang daripada 24 jam dan
pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kita perlukan
dari awak.

Hubungi syarikat pinjaman secara sah dan secara rasmi berlesen yang ialah Victoria Osteen Firma Pinjaman, A christian dibina Syarikat Pinjaman.
Untuk maklumat dan permohonan yang lebih borang untuk pinjaman melalui Hubungi kini melalui e-mel- victoriaosteenloanfirm@gmail.com

Unknown said...

hello
Saya ibu ISABELLA, pemberi pinjaman pinjaman peribadi, saya memberi pinjaman wang kepada orang yang memerlukan bantuan kewangan segera, dan orang-orang yang telah dinafikan kredit daripada bank kerana kredit skor rendah, pinjaman perniagaan, pinjaman pelajar, pinjaman kereta, pinjaman rumah, syarikat-syarikat kredit dan banyak lagi, atau anda mahu membayar hutang atau gadaian, atau sebelum anda telah scammed oleh pemberi pinjaman wang palsu? Tahniah anda kini berada di tempat yang betul, dengan ISABELLA MORGAN KREDIT PERKHIDMATAN, perkhidmatan pinjaman dipercayai, yang menyediakan pinjaman pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%, kita telah meletakkan satu pengakhiran kepada semua masalah. kita menggunakan media ini untuk memberitahu anda bahawa kami menyediakan bantuan sulit dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: isabellamorganloanservice@gmail.com
.Kami Adakah di sini untuk melayani anda lebih baik !!

Unknown said...

Hello Dear, Permohonan Pinjaman Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman @ 2%? Jika ya,? email kami sekarang untuk maklumat lanjut mengenai pinjaman yang anda perlukan sebagai pinjaman. Sekarang sila hubungi kami di: gloryloanfirm@gmail.com bersama-sama dengan maklumat di bawah. Tawaran kami sebanyak $ 3,000.00 kepada $ 20,000.000.00 juga memohon maklumat lanjut {Lengkapkan borang di bawah pinjaman} Nama anda: =========== NEGARA: =========== NEGERI =========== ALAMAT: =========== GENRE: =========== Jumlah yang diperlukan: ========== = TEMPOH: =========== NOMBOR TELEFON: =========== ============= nama Puan Glory Hubungi kami di e Ini -mel: gloryloanfirm@mail.com Salam
Akaun yang lebih baik bagi syarikat-syarikat yang sah.
Balas

Unknown said...

Hello, Saya Puan Heather Putih, syarikat pinjaman pinjaman peribadi. Kami sedang dan pakar dalam memberikan yang akhir pinjaman tahun ini, pinjaman Krismas, tahun pinjaman baru untuk anda untuk membayar apa-apa pinjaman koperasi yang anda sedang berada di sekarang kita memberikan pinjaman peluang seumur hidup untuk anda untuk membayar bil-bil anda dan hutang peribadi dan memiliki perniagaan anda. pinjaman diberi kepada individu dan syarikat pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel: (qualityloanfirms@asia.com)
(heatherwhiteloanltd@gmail.com). Datang dan perbezaan pengalaman dalam perkhidmatan kami.

Unknown said...

I, Jessica Shannon Shirley dari Amerika Syarikat, Utara Carolina saya berjanji
untuk berkongsi kesaksian ini kepada dunia sekali isteri saya kembali semula kepada saya, dan kini dengan segala hormat saya ingin mengucapkan terima kasih kepada DR. Odenore untuk membawa kegembiraan dan kebahagiaan kepada hubungan saya dan keluarga saya. Saya ingin memaklumkan kepada anda semua bahawa terdapat satu bedak ejaan tulen dan sahih. Saya tidak percaya mana-mana perkara-perkara ini sehingga saya longgar suami saya, saya memerlukan bantuan sehingga saya mendapati si penyihir kesan yang baik, dan dia membuang ejaan mengasihi Aku, dan memberi jaminan saya dia Saya mendapat isteri saya kembali dalam tempoh dua hari selepas musim dibuang. Tiga hari kemudian, telefon bimbit saya berdering, dan teramat, ia telah suami saya yang tidak pernah memanggil saya untuk 6 bulan yang lalu sekarang, dan membuat mereka maaf untuk percutian jantung, dan memberitahu saya bahawa beliau bersedia tulang saya kembali ke seluruh hidupnya dengan saya. Dr Odenore, dibesarkan tahu berapa banyak saya suka dan mahu. Dan membuka matanya untuk gambar berapa banyak kita berkongsi bersama-sama. Sebagai I`m menulis kesaksian ini hari ini `m wanita yang paling bahagia di dunia dan saya dan suami saya menjalani kehidupan yang bahagia dan suka hari ini adalah lebih kuat daripada ia adalah lebih di muka rehat kami sehingga. Jadi sebab itulah saya berjanji untuk berkongsi kesaksian saya di alam semesta. Semua terima kasih pergi kepada Dr. Odenore untuk kerja-kerja tambahan yang dia telah lakukan untuk saya. Di bawah adalah alamatkan e-mel mana-mana keadaan anda sedang menjalani rehat jantung, dan saya memberi jaminan kepada anda bahawa dia telah lakukan untuk saya saya, dia pasti membantu anda juga. Hubungi beliau hari ini untuk e-mel odenoretemple@gmail.com

(1) Kanser ejaan
(2) Kehamilan ejaan
(3) ejaan HIV / AIDS *
(4) Mendapatkan penipuan wang anda kembali *
(5) Jika anda mahu kanak-kanak.
(6) Jika anda pernah mempunyai mimpi buruk
(7) Eja untuk kekasih anda keluar dari penjara.
(8) Ambil pinjaman yang besar tanpa membayar apa-apa fi mengeja *
(9) untuk wanita / orang yang berlari selepas anda.
(10) Jika anda ingin mendapatkan kembali dengan bekas anda.
Hubungi beliau hari ini atas bantuan anda dan anda akan gembira selama-lamanya. E-mel JAWAPAN: odenoretemple@gmail.com

Anonymous said...

Kami menjalankan yang sah, di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera untuk kerajaan dan sektor swasta pekerja. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.

Perlukan wang segera?
* Pemindahan itu sangat cepat dan berpuasa akaun bank anda.
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
akaun deposit
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
* Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
* Syarat-syarat pinjaman adalah bayaran fleksibel dan bulanan.
* Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
Kami menawarkan sambutan awal yang kurang daripada 24 jam.
Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
dari

Hubungi syarikat kredit yang diberi kuasa dan berlesen dibenarkan.
Bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
Untuk maklumat dan permohonan yang lebih bentuk menghubungi dengan pinjaman ini.

E-mel: thecommunityloancmp@gmail.com
Laman Web: Thecomloan.com

Anonymous said...

Kami menjalankan yang sah, di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera untuk kerajaan dan sektor swasta pekerja. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.

Perlukan wang segera?
* Pemindahan itu sangat cepat dan berpuasa akaun bank anda.
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
akaun deposit
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
* Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
* Syarat-syarat pinjaman adalah bayaran fleksibel dan bulanan.
* Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
Kami menawarkan sambutan awal yang kurang daripada 24 jam.
Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
dari

Hubungi syarikat kredit yang diberi kuasa dan berlesen dibenarkan.
Bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
Untuk maklumat dan permohonan yang lebih bentuk menghubungi dengan pinjaman ini.

E-mel: thecommunityloancmp@gmail.com
Laman Web: Thecomloan.com

Unknown said...

Amanda Firma Pinjaman adalah satu-satunya pemberi pinjaman benar talian kerana saya mendapat pinjaman saya daripada mereka.
Saya mahu menggunakan peluang ini untuk memperingatkan semua orang di sini untuk berhati-hati semua pemberi pinjaman pinjaman yang menimbulkan untuk menjadi nyata. Mereka semua penipuan dan palsu dan niat mereka adalah untuk merobek anda wang keras anda lakukan.
Selepas saya bertemu dengan terma dan syarat syarikat, pinjaman saya diluluskan dan saya terkejut besar, ia telah dipindahkan ke dalam akaun bank saya dalam masa kurang daripada 24 jam.
Anda boleh menghubungi Puan Amanda melalui e-mel beliau amandarichardssonloanfirm@gmail.com atau amandarichardson686@gmail.com dan anda juga boleh hubungi saya di e-mel saya rasheedamuhammad10@gmail.com
Saya mahu anda mendapat faedah daripada tawaran pinjaman beliau.

fatma said...

Hello, nama saya Fatma. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman berhati-hati kerana ada penipuan mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang dari segi kewangan, dan putus asa, saya telah scammed oleh beberapa pemberi pinjaman dalam talian. Saya hampir berputus asa sehinggalah seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman sangat handal dipanggil Puan Theresa menghulurkan pinjaman tanpa jaminan dari ($ 100,00) RM, 437,581.15 (1,3 bilion) dalam masa kurang daripada 24 jam tanpa tekanan atau tekanan kepada kepentingan Kadar adalah hanya 2%. Saya amat terkejut apabila saya memeriksa akaun bank saya dan mendapati bahawa bilangan i digunakan untuk dihantar terus ke dalam akaun saya tanpa berlengah-lengah. Kerana saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang ramai boleh mendapatkan pinjaman mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman apa-apa jenis, sila hubungi beliau melalui e-mel: Theresaloancompany@gmail.com
Anda juga boleh hubungi saya di e-mel saya feyzilfatma@gmail.com.
Sekarang, semua saya lakukan adalah cuba untuk bertemu dengan bayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun bulanan ..

Sasha Ahmad said...

Hello semua orang, Nama saya Sasha Ahmad, seorang warganegara Malaysia; saya 38 tahun .. saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda semua tentang kebaikan tuan untuk akhirnya membawa saya kepada pemberi pinjaman pinjaman benar-benar dan tulen bernama Joyce Roland, pengarah urusan JOYCE ROLAND Pinjaman Syarikat selepas telah scammed oleh peminjam palsu lain, i adalah sia-sia dan tidak tahu siapa yang harus dipercayai semasa dia datang dan meletakkan senyuman pada wajah saya pada kejutan terbesar saya. Sesiapa di antara kamu yang juga telah menjadi mangsa penipuan, anda perlu bersusah payah tidak lebih cos, saya mempunyai membawa anda berita baik dan satu-satunya pemberi pinjaman anda boleh percaya, sila hubungi mereka sekarang melalui e-mel: {joycerolandloancompany@gmail.com »} lebih maklumat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda atau anda boleh hubungi saya melalui e-mel saya untuk mendapatkan panduan lanjut dan nasihat mengenai bagaimana untuk memohon pinjaman dari Puan Joyce dalam sashaahmad247@gmail.com. Dan sekali lagi syukur kepada JOYCE ROLAND kerana memberi pinjaman sebanyak $ 80,000 ...

Mary Robert said...

Adakah anda memerlukan pinjaman segera?
* Pemindahan Sangat cepat dan segera ke akaun bank anda
* Pembayaran bermula lapan bulan selepas anda mendapat wang dalam anda
akaun bank
* Kadar faedah yang rendah 2%
* Pembayaran jangka panjang (1-30 tahun) Tempoh
* Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
*. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas memfailkan permohonan kredit,
Anda boleh menjangkakan bahawa sambutan awal kurang daripada 24 jam dan
pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kita perlukan
dari awak.
Hubungi sah dan berlesen rasmi syarikat pinjaman
bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
Untuk maklumat lanjut dan borang permohonan pinjaman melalui Hubungi sekarang
email: maryrobert422@gmail.com

Oche said...

Nama saya Yusri aisyah, saya dari malaysia, sila mendengar, beberapa pemberi pinjaman di sini tidak bersedia untuk membantu anda, semua mereka hanya mahu di sini adalah untuk merobek anda wang yang diperolehi keras anda. Suami saya dan saya, mendapatkan pinjaman daripada peminjam yang berbeza dalam talian tetapi pada akhirnya, kita telah ditipu dan ditipu wang kita tanpa mendapat pinjaman kami dari syarikat-syarikat pinjaman yang berbeza dalam talian.
Kami juga meminjam wang untuk membayar untuk pemberi pinjaman dalam talian ini tetapi pada akhirnya, kita mendapat apa-apa.
Suami saya dan saya berada dalam hutang, dan kami tidak mempunyai sesiapa untuk lari ke tolong, perniagaan keluarga kami telah dimusnahkan dan kita di mana tidak dapat untuk mendapatkan wang untuk memenuhi perbelanjaan harian sehingga kita telah diperkenalkan kepada Puan Glory yang membantu kami dengan menawarkan kami jumlah pinjaman tidak bercagar sebanyak $ 150,000 tanpa cagaran.
Untuk maklumat lanjut mengenai bagaimana untuk mencapai Puan Glory atau mengikuti prosedur pinjaman, hubungi saya melalui e-mel saya: aisyahyu7@gmail.com
Atau anda boleh menghantar e-mel kepada Puan Maha Suci: gloryloanfirm@gmail.com

WAHYUNI ELVIN said...

Hello semua orang yang melihat ini di seluruh dunia, terdapat banyak penipu dalam laman web ini, saya mempunyai berita baik untuk berkongsi. sila menyertai saya untuk menjadi gembira dan berterima kasih kepada syarikat pinjaman. Saya hanya mendapat pinjaman daripada yang sah ELINA JOHNSON LOAN FIRM. Ini adalah bagaimana saya mendapat hubungan mereka. Saya melihat keterangan Puan Nuliana Novi Indonesia di forum ini tentang bagaimana dia mendapat pinjaman daripada mereka dan dia telah memberikan e-mel kepada semua orang "elinajohnson22@gmail.com" mereka supaya saya segera melalui e-mel mereka dan mereka bertindak balas kepada e-mel saya, jujur, pada mulanya saya begitu banyak takut kerana saya telah kehilangan wang saya jadi bodoh sebelum ini. Tetapi, saya terkejut bahawa kurang daripada 3 jam selepas itu, pinjaman sebanyak RP 700,000,000, i digunakan untuk benar-benar dipindahkan ke akaun saya. Keseluruhan proses adalah mudah. dan pinjaman segera pada kadar 2% saya dapat cepat ada caj. Tiada penjamin diperlukan daripada saya. sehingga kini, saya masih sukar untuk mempercayai bahawa ia adalah benar. Saya fikir saya telah bermimpi apabila saya mendapat amaran dari bank saya. Sekarang hati saya penuh dengan kegembiraan. Nasihat saya adalah mudah untuk semua orang yang mencari keinginan yang ikhlas untuk mendapatkan jumlah pinjaman yang sah untuk memulakan perniagaan atau untuk membiayai projek adalah untuk e-mel mereka sekarang dan anda akan terkejut bagaimana saya terkejut. Saya hendak mengucapkan terima kasih Nuliana novi untuk memberikan sentuhan mereka dalam forum ini. Dan kendatipun kamu menyeru mereka dan mendapatkan pinjaman daripada mereka, sila menyebarkan berita baik supaya orang lain juga boleh mendapat manfaat. terima kasih, e-mel mereka lagi ^elinajohnson22@gmail.com
^, Nama saya adalah Wahyuni ​​Elvin Hubungi saya, di sini adalah e-mel saya wahyunielvin@gmail.com
 Nota: Semua yang penipu meminta yuran pendaftaran, berhati-hati, segala-galanya adalah satu penipuan. Semoga Allah memberkati anda semua
Terima kasih

Lady Mia said...

KABAR BAIK!!!

Nama saya Aris Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu untuk Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran dimuka, tetapi mereka adalah orang-orang iseng, karena mereka kemudian akan meminta untuk pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, sehingga hati-hati dari mereka penipuan Perusahaan Pinjaman.

Beberapa bulan yang lalu saya tegang finansial dan putus asa, saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman online. Saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan digunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Cynthia, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres dan tingkat bunga hanya 2%.

Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya diterapkan, telah dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan menghubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan oleh kasih karunia Allah ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda menuruti perintahnya.

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan bercerita tentang Ibu Cynthia, dia juga mendapat pinjaman baru dari Ibu Cynthia, Anda juga dapat menghubungi dia melalui email-nya: arissetymin@gmail.com sekarang, semua akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya bahwa saya kirim langsung ke rekening mereka bulanan.

Sebuah kata yang cukup untuk bijaksana.

hendi Zikri didi said...

Apakah Anda mencari dana untuk melunasi Kredit?
Apakah Anda mencari dana untuk memulai bisnis baru?
Apakah Anda memiliki proyek yang belum selesai karena pembiayaan yang buruk?
Apakah Anda perlu uang untuk berinvestasi di pabrik atau pertanian
Apakah Anda membutuhkan pinjaman modal besar?
Apakah Anda ingin membayar hutang besar?
Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak?
Pinjaman pinjaman yang ditawarkan oleh ibu Muslim adalah 100% pasti
jangan khawatir lagi


Assalamalekum. nama saya Profesor Hendi Didi dari Bukittinggi, kota pedalaman kecil yang menawan yang terletak di Sumatera Barat. semua harap berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini di situs ini, dan jangan tanggapi iklan pinjaman yang dikirim ke alamat email pribadi Anda, mereka adalah pinjaman palsu dari Nigeria dan Singapura. Saya kehilangan banyak uang untuk para pemberi pinjaman nigeria palsu sehingga banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini semuanya scammers dan mereka hanya di sini untuk menipu Anda keluar dari uang Anda, saya mengajukan pinjaman sekitar Rp. 600 juta dan saya diminta untuk membayar sejumlah biaya pendaftaran dan biaya transfer dan saya membayar, mereka bertanya lagi dan lagi dan lagi, saya membayar Rp 89 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman, happend kepada saya sekitar 7 kali dari berbagai perusahaan pinjaman dari Nigeria. saya akan memenuhi satu benar tetapi saya tidak. Saya membaca di koran tentang orang-orang yang mendapat pinjaman tanpa stres, dari seorang ibu muslim yang jujur ​​AASIMAHA ADILA LOAN FIRM Saya mengajukan permohonan untuk Rp 853 juta, saya pikir itu adalah lelucon dan penipuan, tetapi saya memiliki pinjaman saya dalam waktu kurang dari 2 tahun. jam hanya dalam 1% tanpa jaminan. saya sangat senang karena saya menabung dari kemiskinan. jadi saya menyarankan semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda 100% pasti dan cepat. Saya memiliki daftar 15 orang yang mendapatkan pinjaman dari perusahaan muslim dari indonesia dan malaysis
 (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan info lebih lanjut dan bantuan di (hendidi01@gmail.com)

juga bisa menghubungi mereka
PIN BBM # :::::::::::::::::::::::::::::: (D8DA4EA9)
Ikuti kami di halaman instagram ::::::::::: Aasimahaadilaahmed.loanfirm
Twitter ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: aasimahaadila loanfirm Saya doakan semoga Anda beruntung, saya berjanji untuk bersaksi setelah saya mendapatkan pinjaman, ini adalah kesaksian saya

Unknown said...

MICHAEL PERMATAL LOAN FIRM
Adakah anda memerlukan pinjaman internet yang mudah untuk kepuasan anda? Puan MICHAEL PERMATAL LOAN FIRM seorang Muslim yang mengabdikan pinjaman pinjaman yang berpatutan dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 1% untuk peminjam tempatan dan antarabangsa. Kami berikan Certified, Reliable, Legit, Cepat, Cepat dan Dinamik dan bekerjasama, Kami menyediakan pinjaman jangka panjang dan pendek, Kami menawarkan: Pinjaman Peribadi, Pinjaman Pelajar, Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Penggabungan, Pinjaman Rumah, Pinjaman Penggantian, Pinjaman Kereta, Urus pinjaman dan banyak lagi. Kami menyediakan pinjaman kami dalam pelbagai mata wang seperti:
USD ($),
MYR (Rm),
GBP (£),
IDR (Rupiah),
Euro (€), e.t.c.
Dan mata wang lain di dunia. Hubungi IBU MICHAEL PERMATAL LOAN FIRM hari ini dan anda akan mendapat perkhidmatan dengan kualiti terbaik yang anda mahukan. Hubungi kami melalui e-mel di: (MICHAEL.PERMATALLOANFIRM@GMAIL.COM)

Andra Muthia said...

BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!!
TAWARAN KEDAI KAMI SEKARANG
Hari yang baik, saya adalah Muthia Andra dengan nama dan tinggal di malaysia, saya seorang Muslim yang taat, saya ingin bercakap mengenai kebaikan ALLAH dalam hidup saya selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan telah diimbau jadi saya menjadi terdesak untuk mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman sah secara dalam talian Saya melihat komen dari seorang rakan bernama Ajij dan dia bercakap tentang syarikat pinjaman legit ini di mana dia mendapat pinjaman dengan cepat dan mudah tanpa sebarang tekanan sehingga dia memperkenalkan saya kepada seorang lelaki bernama Puan CHERYL MARTINS yang berjalan firma yang dipanggil CHERIL MARTINS LOAN FIRM, Jadi saya memohon jumlah pinjaman (RM750,000.00RM) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 1.5%, jadi pinjaman itu telah diluluskan dan dimasukkan ke dalam akaun bank saya oleh bank transfer bank 4 jam setelah saya membuat bayaran untuk insurans dan yuran pendaftaran dan bagaimana saya boleh mendapatkan pinjaman saya untuk memastikan perniagaan saya dipecahkan dan juga untuk membayar bil saya jadi saya menasihatkan semua orang yang berminat untuk mendapatkan pinjaman cepat dan mudah untuk menghubungi mereka melalui em ail: {CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM} untuk mendapatkan apa-apa jenis Pinjaman mata wang yang anda perlukan hari ini, terima kasih kerana membaca kesaksian terbesar dalam hidup saya. anda juga boleh menghubungi saya jika anda mahu menghantar e-mel: {Andra.Muth700@gmail.com}

Andra Muthia said...

BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!!
TAWARAN KEDAI KAMI SEKARANG
Hari yang baik, saya adalah Muthia Andra dengan nama dan tinggal di malaysia, saya seorang Muslim yang taat, saya ingin bercakap mengenai kebaikan ALLAH dalam hidup saya selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan telah diimbau jadi saya menjadi terdesak untuk mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman sah secara dalam talian Saya melihat komen dari seorang rakan bernama Ajij dan dia bercakap tentang syarikat pinjaman legit ini di mana dia mendapat pinjaman dengan cepat dan mudah tanpa sebarang tekanan sehingga dia memperkenalkan saya kepada seorang lelaki bernama Puan CHERYL MARTINS yang berjalan firma yang dipanggil CHERIL MARTINS LOAN FIRM, Jadi saya memohon jumlah pinjaman (RM750,000.00RM) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 1.5%, jadi pinjaman itu telah diluluskan dan dimasukkan ke dalam akaun bank saya oleh bank transfer bank 4 jam setelah saya membuat bayaran untuk insurans dan yuran pendaftaran dan bagaimana saya boleh mendapatkan pinjaman saya untuk memastikan perniagaan saya dipecahkan dan juga untuk membayar bil saya jadi saya menasihatkan semua orang yang berminat untuk mendapatkan pinjaman cepat dan mudah untuk menghubungi mereka melalui em ail: {CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM} untuk mendapatkan apa-apa jenis Pinjaman mata wang yang anda perlukan hari ini, terima kasih kerana membaca kesaksian terbesar dalam hidup saya. anda juga boleh menghubungi saya jika anda mahu menghantar e-mel: {Andra.Muth700@gmail.com}

jurjanibude0811@gmail.com said...

Halo semua, saya Jurjani · Budi, saya dari Malaysia.my kakak Novita bodoh oleh peminjam pinjaman palsu di blog ini. Saya ingin anda semua tahu bahawa terdapat syarikat pinjaman yang boleh dipercayai di sini yang dapat membantu anda menyelesaikan masalah kewangan anda tanpa tekanan dan banyak orang di sini dapat memberi kesaksian untuk itu, sila berhati-hati untuk tidak menjadi korban kepada orang-orang yang salah di sini. kakak saya NOVITA telah ditipu, empat kali dan kehilangan kira-kira Rm 25,000 untuk yuran pendaftaran, yuran pemindahan, bayaran cukai dan yuran insurans, selepas pembayaran itu dia tidak mendapat pinjaman, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan dua sahabat baik dari Jakarta bandar di Indonesia, memperkenalkan saya kepada sebuah syarikat pinjaman yang dikenali sebagai "firma pinjaman Aasimah Aadila beberapa tahun yang lalu" pemberi pinjaman ibu muslim yang baik, kakak saya Novita Rm 680,000 pinjaman hanya dalam satu jam permohonan saya semalam. dia terkejut apabila dia mendapat mesej dari bank CIMBnya dan jumlah itu dipindahkan terus kepadanya, tanpa sebarang tekanan atau kelewatan. dan sejak itu saya telah diarahkan sehingga 13 orang dari Malaysia dan Indonesia dan mereka semua mendapat pinjaman mereka dan boleh memberi keterangan kepada peluang yang baik ini dan juga kawan Thailand saya baru saja menerima pinjamannya semalam dan kami semua gembira. Jangan duduk dan runtuh perniagaan anda, dapatkan pinjaman sebenar hari ini dan tentukan diri anda.Saya amat teruja untuk membantu negara saya mendapat pinjaman daripada syarikat pinjaman yang boleh dipercayai ramai orang gembira di negara kita yang mendapat pinjaman mereka dari ibu Muslim yang baik, anda boleh email saya melalui (jurjanibude0811@gmail.com) atau anda boleh menghubungi Puan .Aimimah Aadila syarikat melalui (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) untuk maklumat lanjut, saya di sini untuk membantu. Tuhan memberkati kamu semua. Anda perlu tahu bahwa saya adalah orang yang sibuk dengan bisnis saya dan pekerja saya, sehingga Anda dapat mengirim email atau mengirim sms kepada saya di nomor saya jika Anda menelepon dan saya tidak memilih panggilan Anda semua dapat memberkati Anda.tolong, ketika Anda mengirim pesan teks kepada saya, saya akan menulis surat kepada Anda ketika ada waktu.

nomor saya .... +6285574670652
email saya ..... ((jurjanibude0811@gmail.com))
alamat perusahaan pinjaman penjaminan berlaku sekarang ..... (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)

Dodi said...

Halo,
Nama saya Dodi Bayu, saya adalah korban penipuan di tangan pemberi pinjaman palsu, saya telah kehilangan sekitar 18 juta karena saya membutuhkan modal 180 juta, saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi, bisnis saya hancur dan di proses kehilangan anak saya, saya tidak tahan lagi terjadi hal ini, pada bulan Juli 2018, teman saya Jerry Andi yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Anthony Yuliana, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman sebesar Rp 180 juta setelah saya membuat pembayaran asuransi pinjaman dan biaya transfer saya. Saya ingin memanfaatkan kesempatan ini untuk memberi tahu orang Indonesia bahwa ada banyak penipuan di luar sana, tetapi Anthony Yuliana dapat dipercaya dan dapat dipercaya sehingga jika Anda membutuhkan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman dengan cepat, cukup mendaftar melalui Anthony Yuliana dan Anda dapat menghubungi melalui email: (anthony.yulianalenders@gmail.com)
BBM INVITE (E37F9BCC) Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (dodibayu32@gmail.com) Anda juga dapat menghubungi teman saya (jerryandi843@gmail.com)

enny said...

Halo semua orang di situs ini sangat senang karena saya akhirnya mendapat pinjaman, semua pujian kepada ALLAH saya mendapat pinjaman Rp 170.000.000 juta dari Anthony Yuliana semoga ALLAH terus memberkati mereka, saya hanya melakukan pembayaran untuk biaya pinjaman saya asuransi dan biaya transfer sebelum saya mendapatkan jumlah pinjaman saya Rp 170.000.000 juta, masukkan ke dalam rekening saya (BCA) 0272262754, bagi mereka yang mencari pinjaman harus sangat berhati-hati karena ada banyak pemberi pinjaman pinjaman palsu hanya sedikit yang nyata dan Anthony Yuliana adalah salah satu pemberi pinjaman pinjaman nyata dan ASLI, Anda juga dapat menghubungi Pemberi Pinjaman Anthony Yuliana jika Anda membutuhkan pinjaman, BBM INVITE ((E37F9BCC)) nomor whatsapp +2348138908619 email (anthony.yulianalenders@gmail.com)
email saya sendiri (ennywaper771@gmail.com)

JERRY said...

Assalamualaikum, saya JERRY ANDI sangat senang karena saya mendapat pinjaman dari Anthony Yuliana Pemberi Pinjaman Saya tidak pernah percaya bahwa saya bisa mendapatkan pinjaman di situs ini, semua pujian ditujukan kepada TUHAN, saya mendapat pinjaman sebesar Rp70.000. 000 juta dari Anthony Yuliana Pemberi Pinjaman semoga ALLAH memberkati mereka semua, saran saya kepada mereka yang mencari pinjaman di situs ini bahwa mereka harus sangat berhati-hati karena ada banyak pemberi pinjaman palsu, untuk pinjaman 100%, hubungi (anthony.yulianalender @ gmail.com) BBM INVITE ((E37F9BCC)) atau melalui whatsapp +2348138908619 Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya {jerryandi843@gmail.com}

Mrs Rebecca said...

Perhatian

Tuan / Puan.
Tawaran Pinjaman Mega !!!

Kami menawarkan pinjaman dari jumlah minimum sebanyak 50,000.00 hingga 20 juta Euro, Dolar & Pound-sterling di REBECCA WILLIAMS LOAN FIRM. Adakah anda sedang mencari pinjaman untuk semua jenis tujuan, Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Peribadi, Gadai Janji, Pinjaman Kereta, Pinjaman Penyatuan Hutang, Pinjaman Tidak Bercagar, Modal Risiko, dan lain-lain ..

Anda datang dengan baik di tempat yang betul Penyelesaian pinjaman anda! Saya seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan Individu dan Perniagaan pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan kadar faedah 2%.

* Jika anda sangat serius seperti saya, kami akan melakukan transaksi ini dengan 7 Hari Kerja Perbankan dari tarikh permulaan. Kami mempunyai Cawangan dan Rumah Clearing di beberapa negara seperti: Cawangan Turki, Cawangan United Kingdom, Cawangan Amerika Syarikat, Cawangan Jepun, Cawangan Indonesia dan Afrika Selatan dan lain-lain,

NOTA: Minimum 1 tahun dan maksimum 20 tahun bergantung kepada jumlah pinjaman yang anda perlukan. Pelanggan harus berusia di atas 35 tahun. Transaksi pinjaman ini adalah
Jaminan 100% untuk pelanggan yang serius.

Hubungi E-mel: rebeccawilliamsloanfirm@gmail.com

Terima kasih.

OKTA MIRA said...

Nama saya adalah Okta Mira Anda dipersilakan untuk ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY tempat di mana Anda memiliki kesempatan untuk mengubah defisit keuangan menjadi individu yang kaya dengan bantuan staf berkualifikasi tinggi melalui staf yang bertekad dan memiliki sumber daya keuangan yang baik tempat berselingkuh atau merampok Orang-orang dari uang mereka adalah tabu tempat di mana Anda dilengkapi secara finansial untuk mengatasi kekurangan keuangan saya telah mengulurnya itulah sebabnya saya datang ke sini untuk memberi tahu Anda bahwa tidak semua kreditur online adalah penipuan atau penipuan karena prioritas utama ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY adalah untuk menyediakan dana dalam mata uang apa pun untuk semua klien mereka sehingga mereka akan dapat memenuhi kebutuhan keuangan mereka setiap hari jadi jangan biarkan saya ditinggalkan Anda membutuhkan dana untuk:
✓ Tagihan Rumah Sakit
✓ Renovasi Rumah
✓ Pembesaran Bisnis
✓ Refinancing Ekstensi Pertanian
✓ Penambangan Emas
✓ Proyek pembiayaan dengan kebutuhan keuangan yang lebih tinggi Semua ini dan banyak lagi
email:{iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
    WhatsApp Only :: {+33753893351}
     BBM INVITES: {D8980E0B}
{4424A}

Alawi sapto said...

Am Alawi sapto dari Kuala Lumpur di Malaysia, dan saya di sini hari ini untuk berterima kasih kepada Tuhan atas hal luar biasa yang telah dia lakukan untuk saya. terima kasih kepada RIDWAN BYO yang membuat saya percaya bahwa pemimpin pinjaman MICHELLE ANDY bukan seorang penipu. pada awalnya saya tidak percaya percaya karena telah scammed berkali-kali. jadi saya memutuskan untuk memperbaikinya hanya untuk mencoba iman saya. dan mengatakan kepada diri saya jika saya diminta untuk melakukan pembayaran sebelum memberi saya pinjaman saya, saya tidak akan, jadi saya menulis ke email: (michelle.andyloanfirm@gmail.com) atau BBM (E382b834) yang dipimpin oleh Byo MR saya, sehingga mereka jawab saya dan saya ingin benar tes mereka dan akhirnya diminta untuk melakukan pembayaran hanya untuk biaya pendaftaran pinjaman dan diberitahu bahwa adalah satu-satunya biaya yang harus dilakukan klien sebelum mendapatkan pinjaman mereka. daripada saya kembali ke mr ridwan byo dan dia mengatakan kepada saya bahwa itu adalah satu-satunya biaya yang dia bayarkan, bahwa saya tidak perlu takut bahwa mereka adalah perusahaan nyata dan dia berkata setelah dia pembayaran dijelaskan hanya (2) jam deklarasi pinjaman saya adalah diberikan dan disetujui. jadi saya mencoba dan beriman kepada Tuhan. orang-orang saya percaya saya melakukan pembayaran dan pinjaman saya diberikan kepada saya dalam waktu yang sama (2). orang-orang saya Tuhan akan menemukan Anda sebuah perusahaan pinjaman prefek sama seperti dia telah memberkati saya dengan. scammers! scammers !! scammers !!! Anda tidak akan pernah menemukan saya lagi saya BERKAT. hubungi saya jika Anda ingin tahu lebih banyak email: (saptoalawi@gmail.com)

Anthony Silvia said...

Kabar baik
Nama saya Silvia Anthony, warga negara Indonesia, dari kota Medan. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran penting kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman dengan sangat hati-hati karena internet penuh dengan penipu, Beberapa kreditor ada di sini untuk menipu orang dan merobek uang hasil jerih payah mereka tetapi Mrs. MICHELLE ANDY adalah perusahaan yang berbeda
Beberapa bulan yang lalu, saya benar-benar membutuhkan pinjaman tetapi bank tidak dapat menawarkan saya, karena mereka membutuhkan jaminan nyata, yang tidak dapat saya berikan. Saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman online dan saya ditipu 200 juta, mencoba membayar biaya tak berujung mereka yang saya tidak pernah tahu adalah semua kebohongan dan cara mereka menipu orang tak berdosa yang membutuhkan bantuan. Saya hampir mati, sampai seorang teman merujuk saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Mrs. MICHELLE, pemilik MICHELLE ANDY LOAN FIRM, Dia adalah pemberi pinjaman global; Saya menghubungi dia dan meminjamkan pinjaman sebesar Rp 850.000.000 dalam waktu kurang dari 8 jam dari pemrosesan dengan tingkat bunga 1% dan mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya saat saya membayar 1juta yang mereka minta saya bayar dan itu satu-satunya biaya yang saya bayar, saya sangat terkejut Bu MICHELLE mentransfer kredit saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan jumlah yang saya terapkan dikreditkan ke rekening bank saya

Saya memutuskan untuk mengingatkan dan membagikan kesaksian saya tentang Ny. MICHELLE, sehingga orang-orang dari Medan dan Indonesia dapat dengan mudah mendapatkan pinjaman tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Ny. Michelle Andy melalui email: {michelle.andyloanfirm@gmail.com} orBBM {E382b834}

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (anthonysilvia10@gmail.com)
 dan Mr.Ridwan Byo yang memperkenalkan saya dan memberi tahu saya tentang Ms. Michelle Andy, Ia juga menerima pinjamannya dari Ms. Anda juga dapat menghubunginya melalui email: (byor3517@gmail.com)
Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Allah terus memberkati Nona Michelle Andy, Firma Kredit atas pekerjaan baik dalam hidup saya dan keluarga saya.

LILOW YETTY said...

Kabar baik
Nama saya LILOW YETTY, seorang warga negara Indonesia, dari jakarta selatan. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran penting kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman dengan sangat hati-hati karena internet penuh dengan penipu, Beberapa pemberi pinjaman di sini untuk menipu orang dan merobek uang hasil jerih payah mereka, tetapi Bunda Yuliana berbeda
Beberapa bulan yang lalu, saya benar-benar membutuhkan pinjaman tetapi bank tidak dapat menawarkan saya, karena mereka membutuhkan jaminan nyata, yang tidak dapat saya berikan. Saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman online dan saya menipu sekitar 19 juta, mencoba membayar biaya tak berujung yang saya tidak pernah tahu semuanya bohong dan bagaimana mereka menipu orang tak berdosa yang membutuhkan bantuan. Saya hampir mati, sampai seorang teman merujuk saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Mother Yuliana, pemilik ANTHONY YULIANA LENDERS, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan mereka meminjamkan saya jumlah pinjaman Rp 700.000.000 dalam waktu kurang dari 48 jam pemrosesan dengan tingkat bunga 1% dan mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah saya membayar asuransi pinjaman dan biaya transfer, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya saya mengetahui bahwa jumlah yang saya ajukan telah dikreditkan ke rekening bank saya

Saya memutuskan untuk mengingatkan dan membagikan kesaksian saya tentang Bunda Yuliana sehingga orang-orang dari Melayu dan Indonesia dapat memperoleh pinjaman mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Bunda Yuliana melalui email: (anthony.yulianalenders@gmail.com)
BBM INVITE (E37F9BCC)

Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (lilowyetty21@gmail.com) dan Ibu Hendra yang memperkenalkan saya dan memberi tahu saya tentang Bunda yuliana, Dia juga menerima pinjaman dari Bunda yuliana. Anda juga dapat menghubungi dia melalui email: (hendramay77 @ gmail.com) Sekarang saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis besar di kota saya, Semoga Allah terus memberkati Bunda Yuliana untuk pekerjaan yang baik dalam hidup saya dan keluarga saya.

Amisha said...

Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

"ISKANDAR LENDERS" said...

Kami menawarkan berbagai layanan keuangan yang meliputi: Perencanaan Bisnis, Komersial dan Pengembangan Keuangan, Properti dan Hipotek, Pinjaman Konsolidasi Utang, Pinjaman Bisnis, Pinjaman Swasta, Pinjaman Pembiayaan Rumah dengan suku bunga rendah untuk perorangan, perusahaan dan badan hukum. Dapatkan yang terbaik untuk keluarga Anda dan miliki rumah impian Anda juga dengan skema Pinjaman Umum kami. Pelamar yang tertarik harus Hubungi kami melalui BBM INVITE: {D8980E0B}
Hanya WhatsApp :: + 33753893351}
Email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

Michelle Andy said...

Adakah anda mempunyai hutang, atau adakah anda menolak pinjaman di bank? Pasukan kami akan membantu anda dalam menyelesaikan masalah anda pada kadar faedah sebanyak 1%. Pinjaman Michelle Andy Firma adalah mengesyorkan untuk pinjaman cepat untuk sebarang tujuan. Hanya kad ID, sijil dan foto anda, pengesahan pantas, formaliti minimum, penerimaan cadangan yang tinggi dan keputusan kredit dalam masa kurang dari 24 jam tanpa perlu memberikan bukti pendapatan. Kami mempunyai jumlah pinjaman yang tinggi sehingga 20 juta dari mata wang dunia. Tempoh pembayaran kami adalah dari 6 bulan hingga 20 tahun. Tiada pemeriksaan kredit atau sejarah kredit. Datanglah kepada kami, kami mengendalikan semuanya dalam satu hari. Hubungi kami hari ini melalui e-mel kami: {michelle.andyloanfirm@gmail.com}or whatsapp {+2348132871916}, kami dipercayai untuk kerja yang baik.

Michelle Andy said...

Adakah anda mempunyai hutang, atau adakah anda menolak pinjaman di bank? Pasukan kami akan membantu anda dalam menyelesaikan masalah anda pada kadar faedah sebanyak 1%. Pinjaman Michelle Andy Firma adalah mengesyorkan untuk pinjaman cepat untuk sebarang tujuan. Hanya kad ID, sijil dan foto anda, pengesahan pantas, formaliti minimum, penerimaan cadangan yang tinggi dan keputusan kredit dalam masa kurang dari 24 jam tanpa perlu memberikan bukti pendapatan. Kami mempunyai jumlah pinjaman yang tinggi sehingga 20 juta dari mata wang dunia. Tempoh pembayaran kami adalah dari 6 bulan hingga 20 tahun. Tiada pemeriksaan kredit atau sejarah kredit. Datanglah kepada kami, kami mengendalikan semuanya dalam satu hari. Hubungi kami hari ini melalui e-mel kami: {michelle.andyloanfirm@gmail.com}or whatsapp {+2348132871916}, kami dipercayai untuk kerja yang baik.

JERRY said...

Assalamualaikum, saya JERRY ANDI sangat senang karena saya mendapat pinjaman dari Anthony Yuliana Pemberi Pinjaman Saya tidak pernah percaya bahwa saya bisa mendapatkan pinjaman di situs ini, semua pujian ditujukan kepada TUHAN, saya mendapat pinjaman sebesar Rp70.000. 000 juta dari Anthony Yuliana Pemberi Pinjaman semoga ALLAH memberkati mereka semua, saran saya kepada mereka yang mencari pinjaman di situs ini bahwa mereka harus sangat berhati-hati karena ada banyak pemberi pinjaman palsu, untuk pinjaman 100%, hubungi (anthony.yulianalender @ gmail.com) BBM INVITE ((E37F9BCC)) atau melalui whatsapp +2348138908619 Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya {jerryandi843@gmail.com}

Dodi said...

Halo,
Nama saya Dodi Bayu, saya adalah korban penipuan di tangan pemberi pinjaman palsu, saya telah kehilangan sekitar 18 juta karena saya membutuhkan modal 180 juta, saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi, bisnis saya hancur dan di proses kehilangan anak saya, saya tidak tahan lagi dengan kejadian ini, pada bulan Juli 2018, teman saya Jerry Andi yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Anthony Yuliana, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman sebesar Rp 180 juta setelah saya membuat pembayaran asuransi pinjaman dan biaya transfer saya. Saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk memberi tahu orang Indonesia bahwa ada banyak penipuan di luar sana, tetapi Anthony Yuliana dapat dipercaya dan dapat dipercaya sehingga jika Anda membutuhkan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman dengan cepat, cukup mendaftar melalui Anthony Yuliana dan Anda dapat menghubungi melalui email: (anthony.yulianalenders@gmail.com)
BBM INVITE (E37F9BCC) Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (dodibayu32@gmail.com) Anda juga dapat menghubungi teman saya (jerryandi843@gmail.com)

Dodi said...

Halo,
Nama saya Dodi Bayu, saya adalah korban penipuan di tangan pemberi pinjaman palsu, saya telah kehilangan sekitar 18 juta karena saya membutuhkan modal 180 juta, saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi, bisnis saya hancur dan di proses kehilangan anak saya, saya tidak tahan lagi dengan kejadian ini, pada bulan Juli 2018, teman saya Jerry Andi yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Anthony Yuliana, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman sebesar Rp 180 juta setelah saya membuat pembayaran asuransi pinjaman dan biaya transfer saya. Saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk memberi tahu orang Indonesia bahwa ada banyak penipuan di luar sana, tetapi Anthony Yuliana dapat dipercaya dan dapat dipercaya sehingga jika Anda membutuhkan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman dengan cepat, cukup mendaftar melalui Anthony Yuliana dan Anda dapat menghubungi melalui email: (anthony.yulianalenders@gmail.com)
BBM INVITE (E37F9BCC) Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (dodibayu32@gmail.com) Anda juga dapat menghubungi teman saya (jerryandi843@gmail.com)

hendi Zikri didi said...

Assalamalekum. nama saya Profesor Hendi Didi dari Bukittinggi, kota pedalaman kecil yang menawan yang terletak di Sumatera Barat. semua harap berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini di situs ini, dan jangan tanggapi iklan pinjaman yang dikirim ke alamat email pribadi Anda, mereka adalah pinjaman palsu dari Singapura. Saya kehilangan banyak uang untuk para pemberi pinjaman Singapore palsu sehingga banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini semuanya scammers dan mereka hanya di sini untuk menipu Anda keluar dari uang Anda, saya mengajukan pinjaman sekitar Rp. 600 juta dan saya diminta untuk membayar sejumlah biaya pendaftaran dan biaya transfer dan saya membayar, mereka bertanya lagi dan lagi dan lagi, saya membayar Rp 89 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman, happend kepada saya sekitar 7 kali dari berbagai perusahaan pinjaman singapore. saya akan memenuhi satu benar tetapi saya tidak. Saya membaca di koran tentang orang-orang yang mendapat pinjaman tanpa stres, dari seorang ibu muslim yang jujur AASIMAHA ADILA LOAN FIRM Saya mengajukan permohonan untuk Rp 853 juta, saya pikir itu adalah lelucon dan penipuan, tetapi saya memiliki pinjaman saya dalam waktu kurang dari 2 tahun. jam hanya dalam 1% tanpa jaminan. saya sangat senang karena saya menabung dari kemiskinan. jadi saya menyarankan semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda 100% pasti dan cepat. Saya memiliki daftar 15 orang yang mendapatkan pinjaman dari perusahaan muslim dari indonesia dan malaysis
(aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan info lebih lanjut dan bantuan di (hendidi01@gmail.com)

juga bisa menghubungi mereka
WhatsApp # :::::::::::::::::::::::::::::: (+44)746405237
Ikuti kami di halaman instagram ::::::::::Aasimahaadilaahmed.loanfirm
Twitter ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: aasimahaadila loanfirm Saya doakan semoga Anda beruntung, saya berjanji untuk bersaksi setelah saya mendapatkan pinjaman, ini adalah kesaksian saya

zippora.zimslenders said...

Adakah anda mencari perniagaan pinjaman, pinjaman peribadi, rumah pinjaman, kereta pinjaman, hutang hutang konsolidasi, pinjaman tanpa jaminan, usaha modal, dll ... Atau jika Anda menolak pinjaman oleh bank atau lembaga keuangan karena satu atau beberapa alasan. Anda berada di tempat yang sesuai untuk penyelesaian pinjaman anda! Saya adalah pemberi pinjaman peribadi, saya memberikan pinjaman kepada perusahaan dan individu dengan suku bunga rendah dan 1% yang layak. Manfaat. Silakan hubungi kami melalui surat: zippora.zimslenders@gmail.com
DATA Peminjam S
1) Nama Lengkap: ............................................. .................
2) Alamat: .............................................. ...............................
3) Negara: .............................................. ................................
4) Jenis Kelamin: ............................................. ........................
5) Status Perkawinan: ............................................. .................
6) Pekerjaan: .............................................. ..............................
7) Nombor Telefon: ............................................. ........................
8) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: .........................................
9) Durasi: .............................................. ......................................
10) Tujuan Pinjaman:.

Queen Lisa Efendi said...

saudara-saudara

Saya di sini untuk bersaksi tentang kebaikan Allah dalam hidup saya dan bagaimana saya diselamatkan dari tekanan finansial karena bisnis saya sedang menurun dan keluarga saya dalam keadaan asulit sehingga kami bahkan tidak dapat membayar uang sekolah untuk anak-anak, karena kepahitan mengambil alih hatiku
Suami saya juga menggagalkan karena kami menjalankan bisnis keluarga di (Surabaya, Jawa Timur) dimana kami jadi bingung suami saya mencoba untuk mendapatkana pinjaman dari bank dia menolak pinjaman jadi dia online mencari pinjaman karenaa dia ditipu oleh sone imposters online yang menjanjikan kepadanya pinjaman dan mengatakan harus membayar biaya untuk mendapatkan pinjaman sehingga husbank saya meminjam uang dari teman-temannya untuk membayar biaya maka mereka meminta biaya lagi dengan beberapa alasan dia harus pergi dan meminjam dari saudaranya di (Bekasi) untuk memastikan dia mendapatkan pinjaman setidaknya untuk membi/aayai kebutuhan keluarga dan setelah dia membuat biaya, dia diminta untuk membayar lagi dengan alasan tertentu, hal ini membuat keluarga kelaparan meningkat sehingga kami harus mengumpulkan makanan dari tetangga dekat kami. dan selama berbulan-bulan kami menderita dan bisnis ditutup untuk sementara waktu
Jadi satu sore yang setia sekitar pukul 14:00 tetangga dekat ini menelepon saya dan mengatakan bahwa dia akan mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman secara online sehingga jika dia mendapatkan pinjaman, dia akan mengenalkan saya ke perusahaan tersebut sehingga kami pergi ke ATM bersama-sama dan Memeriksa pinjaman itu tidak ada sehingga kami menunggu sekitar 30 menit kemudian kami mendapat peringatan di teleponnya dari banknya bahwa dia telah menerima monney di akunnya sehingga kami memeriksa saldo rekeningnya dan lihatlah 300 juta kepadanya sebagai pinjaman
Segera saya berteriak di depan umum sambil menangis dan pada saat itu yang bisa saya pikirkan adalah jika saya dengan jumlah seperti itu, masalah saya berakhir, jadi kami pulang ke rumah saya tidak memberi tahu suami saya, dari 1 juta dia memberi saya saya membeli beberapa bahan makanan di rumah dan berlangganan dan tetangga saya dan saya meminta pinjaman kepada perusahaan karena dia memberi saya pedoman sehingga kami mengikuti prosesnya karena prosesnya sama sehingga setelah semua prosesnya, rekan-rekan saya diberi pinjaman oleh saya
ONE BILLION RISING FUND (onebillionrisingfund@gmail.com)
BBM: D8E814FC

Anda juga bisa mendaftar sekarang dan menyelesaikan masalah keuangan Anda
Saya berbagi cerita ini karena saya tahu bahwa begitu banyak orang di luar sana memerlukan bantuan keuangan dan perusahaan akan membantu Anda
Gmail saya adalah

Ratu Efendi Lisa
efendiqueenlisa@gmail.com

Arif azeem said...

DEWAN DIREKSI DAN EKUITAS ..... (+447456405237)
email nya (((aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com))),
silakan kunjungi situs web @ aasimahaadilaahmed.loanfirmsite

Halo semua harap berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, jadi banyak lender pinjaman di sini adalah semua scammers dan mereka hanya di sini untuk scam Anda dari uang Anda, saya mengajukan pinjaman dari sekitar Rm550 dan saya diminta untuk membayar beberapa biaya dan saya dibayar, mereka meminta lagi dan lagi, saya membayar hampir 120,000 masih saya tidak mendapatkan pinjaman, happend kepada saya sekitar 5 kali dari perusahaan pinjaman yang berbeda, saya yang saya akan memenuhi hak satu tapi saya tidak. Untuk Tuhan Kemuliaan saya bertemu seorang teman yang baru saja diterapkan pada pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa stres, jadi dia memperkenalkan saya ke
AASIMAHA ADILA AHMED dari AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM, saya diterapkan untuk Rm750,000 . saya pikir itu adalah
lelucon dan penipuan, tapi aku punya pinjaman saya dalam waktu kurang dari 2 jam hanya dalam 1% tanpa agunan. saya sangat senang karena saya adalah menyelamatkan dari mendapatkan miskin. jadi saya saran semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda.
email nya (((aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com))), Anda tetap dapat menghubungi saya jika Anda membutuhkan info
lebih lanjut dan bantuan di (arifazeemp@gmail.com)

DEWAN DIREKaSI DAN EKUITAS ..... (+447456405237)
sila layari laman web kami @ (aasimahaadilaahmed.loanfirm.site)

Arif azeem said...

DEWAN DIREKSI DAN EKUITAS ..... (+447456405237)
email nya (((aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com))),
silakan kunjungi situs web @ aasimahaadilaahmed.loanfirmsite

Halo semua harap berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, jadi banyak lender pinjaman di sini adalah semua scammers dan mereka hanya di sini untuk scam Anda dari uang Anda, saya mengajukan pinjaman dari sekitar Rm550 dan saya diminta untuk membayar beberapa biaya dan saya dibayar, mereka meminta lagi dan lagi, saya membayar hampir 120,000 masih saya tidak mendapatkan pinjaman, happend kepada saya sekitar 5 kali dari perusahaan pinjaman yang berbeda, saya yang saya akan memenuhi hak satu tapi saya tidak. Untuk Tuhan Kemuliaan saya bertemu seorang teman yang baru saja diterapkan pada pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa stres, jadi dia memperkenalkan saya ke
AASIMAHA ADILA AHMED dari AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM, saya diterapkan untuk Rm750,000 . saya pikir itu adalah
lelucon dan penipuan, tapi aku punya pinjaman saya dalam waktu kurang dari 2 jam hanya dalam 1% tanpa agunan. saya sangat senang karena saya adalah menyelamatkan dari mendapatkan miskin. jadi saya saran semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda.
email nya (((aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com))), Anda tetap dapat menghubungi saya jika Anda membutuhkan info
lebih lanjut dan bantuan di (arifazeemp@gmail.com)

DEWAN DIREKaSI DAN EKUITAS ..... (+447456405237)
sila layari laman web kami @ (aasimahaadilaahmed.loanfirm.site)

OKTA MIRA said...

Saya memiliki skor kredit yang sangat rendah sehingga upaya saya untuk meminjam dari Bank ditolak. Saya bangkrut sampai-sampai saya tidak mampu makan tiga kali sehari dan juga saya benar-benar bangkrut karena nama saya identik dengan kemiskinan. saya berhutang baik dari teman-teman saya dan juga dari rentenir hidup saya di bawah ancaman saya harus melarikan diri dari rumah dan saya membawa anak-anak saya untuk bertemu ibu mertua saya karena sifat ancaman yang saya terima dari orang-orang yang meminjamkan saya uang Jadi saya harus mencari cara cepat dan mendesak untuk membayar kembali uang itu dan juga memulai bisnis baru usaha pertama saya sangat mengerikan karena saya ditipu sebesar Rp5.390.020.00 saya harus pindah juga dua minggu kemudian saya kehilangan Rp350.000,00 untuk pemberi pinjaman yang curang jadi saya turun secara finansial dan emosional karena ini adalah yang paling tidak saya harapkan sehingga teman saya memberi tahu saya untuk menghubungi email ini: :( iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) bahwa saya harus meminta jumlah berapa berharap agar Bunda Iskandar selalu menjadi kembali untuk memberikan bantuan keuangan kepada siapa pun yang membutuhkan sehingga saya meminta untuk jumlah Rp850.000.000,00 dalam waktu 24 jam cerita saya berubah untuk selamanya saya membayar semua hutang saya dan saya juga memiliki cukup uang untuk membiayai sendiri bisnis semua terima kasih kepada teman saya yang memperkenalkan saya kepada ibu khususnya dan juga kepada Ibu Iskandar secara umum untuk mengubah rasa malu saya menjadi terkenal
Atas perkenan: ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY
Email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

WAHYUNI ELVIN said...

Halo
 semua orang yang melihat ini di seluruh dunia, ada banyak scammer di situs ini, saya punya kabar baik untuk dibagikan. silakan bergabung dengan saya untuk menjadi bahagia dan berterima kasih kepada perusahaan pemberi pinjaman. Saya baru saja mendapat pinjaman dari ELINA JOHNSON GLANAL LOAN FIRM.
 Beginilah cara saya mendapatkan kontak mereka. Saya melihat kesaksian Ny. Nuliana Novi dari Indonesia di forum ini tentang bagaimana dia mendapatkan pinjaman dari mereka dan dia memberi mereka email kepada semua orang "elinajohnson22@gmail.com" jadi saya segera mengirim email kepada mereka dan mereka menjawab email saya, Jujur, pada awalnya saya sangat takut karena saya telah kehilangan uang saya begitu bodoh sebelumnya. Tetapi, saya terkejut bahwa kurang dari 3 jam setelah itu, pinjaman sebesar RP 700.000.000, saya mengajukan permohonan untuk benar-benar ditransfer ke akun saya.

Seluruh proses itu sederhana. dan pinjaman mendesak dengan tingkat 2% saya dapatkan dengan cepat. Tidak ada biaya dari perusahaan, yang saya lakukan hanyalah membayar pin pinjaman kepada Kementerian. Saya tidak perlu penjamin. sampai sekarang, saya masih merasa sulit untuk percaya bahwa itu benar.

 Saya pikir saya sedang bermimpi ketika saya mendapat peringatan dari bank saya. Sekarang hatiku dipenuhi dengan sukacita. Saran saya sederhana untuk semua orang yang mencari keinginan tulus untuk mendapatkan jumlah pinjaman yang sah untuk memulai bisnis atau untuk membiayai proyek adalah dengan mengirim email kepada mereka sekarang dan Anda akan terkejut betapa saya sangat terkejut. Saya terutama ingin berterima kasih kepada Nuliana novi untuk memberikan kontak mereka di forum ini.

 Dan jika Anda memanggil mereka dan mendapatkan pinjaman dari mereka dan itu tidak semua, mereka memiliki jangka waktu ekspektasi yang juga memberikan nasihat keuangan tentang bagaimana Anda melakukan investasi pinjaman Anda untuk memastikan Anda tidak pernah menjadi miskin lagi dalam hidup Anda dan layanan ini gratis, tolong sebarkan kabar baiknya sehingga orang lain juga bisa mendapat manfaat. terima kasih, kirim email lagi kepada mereka ^elinajohnson22@gmail.com

^, Nama saya Wahyuni ​​Elvin Hubungi saya, ini email saya wahyunielvin@gmail.com
 Catatan: semua scammer meminta biaya pendaftaran, hati-hati, semuanya scam. semoga ALLAH memberkati kalian semua.
Satu hal terakhir yang perlu diperhatikan, tolong ada beberapa orang yang menggunakan kesaksian ini untuk alasan egois mereka, saya orang dengan kesaksian yang benar, yang lain adalah palsu dan mereka scammers, harap berhati-hati.
Terima kasih

ELINA JOHNSON said...

Halo,
 Saya Puan Elina Johnson, ELINA JOHNSON LOAN FIRM, di sini datang pinjaman asli yang akan mengubah hidup anda menjadi yang lebih baik, sebuah syarikat pinjaman pinjaman, Diberikan dan Berlesen untuk menawarkan pinjaman kepada individu, syarikat swasta dan orang yang memerlukan bantuan kewangan dalam tahap keuntungan yang rendah sebanyak 2%.

Saya Puan Elina Johnson, akan memberikan yang terbaik kepada penghormatan kami kepada semua pemohon yang sah. Anda tidak akan kecewa dengan saya dalam urusan perniagaan ini kerana syarikat itu akan memastikan pinjaman anda sampai kepada anda, ia tidak juga berakhir di sana, kami mempunyai pasukan expatrate yang memahami undang-undang melabur, mereka akan membantu anda, memberi anda petua yang akan menguruskan pelaburan anda yang anda melabur pinjaman anda, jadi anda tidak akan bangkrut lagi dalam hidup anda dan tawaran hebat ini datang dengan pinjaman anda, Hubungi kami hari ini melalui e-mel elinajohnson22@gmail.com

Perkhidmatan kami termasuk yang berikut:

* Pinjaman peribadi
* Pinjaman Bercagar
* Pinjaman tidak berpagar
* Hasil pinjaman
* Latihan Pinjaman
* Pinjaman ikrar pinjaman
* Bayaran pinjaman
* Pinjaman pelajar
* Pinjaman Komersial
* Pinjaman Auto
* Resolusi Pinjaman
* Pinjaman Pembangunan
* Pinjaman pinjaman Jabatan
* Pinjaman Perniagaan
* Pinjaman pendidikan
* Pelantikan patah

Sila isi borang permohonan pinjaman di bawah dan kembalikan kepada kami untuk memberi kami lebih baik melalui e-mel:
elinajohnson22@gmail.com


DATA PEMOHON

1) Nama Penuh:
2) Negara:
3) Alamat:
4) Nyatakan:
5) Jantina:
6) Status Perkahwinan:
7) Pekerjaan:
8) Nombor Telefon:
9) Kedudukan semasa di tempat kerja:
10) Pendapatan bulanan:
11) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
12) Tempoh Pinjaman:
13) Tujuan Pinjaman:
14) Agama:
15) Pernahkah anda memohon sebelum:
16) Tarikh lahir:
terima kasih,
Puan Elina Johnson (elinajohnson22@gmail.com)

HAFIZUL BIN HAZIQ said...

e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

email:::::::hafizulbin365@gmail.com
Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia

Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

ISLAMIC REFINANCING LOAN COMPANY said...

Apakah Anda membutuhkan pinjaman yang sah, jujur, bereputasi dan mendesak? Pencarian Anda untuk pinjaman yang sah berakhir di sini hari ini karena kami di sini untuk memenuhi kebutuhan keuangan Anda.Jika Anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau lembaga keuangan karena alasan apapun jangan khawatir lagi tentang masalah keuangan Anda karena kami adalah solusi untuk kemalangan keuangan Anda.Kami telah memberikan Miliaran (mata uang yang berbeda) dalam pinjaman bisnis kepada lebih dari 32.000 pemilik bisnis.Kami menggunakan teknologi risiko yang kami tunjuk sendiri untuk memberi Anda pinjaman bisnis yang tepat sehingga Anda dapat tumbuh urusanmu. kami menawarkan pinjaman segala jenis dengan tingkat bunga rendah dan juga jangka waktu untuk melunasi pinjaman Apakah Anda memiliki kredit macet? Apakah Anda butuh uang untuk membayar tagihan? atau Anda merasa perlu memulai bisnis baru? Apakah Anda memiliki proyek yang belum selesai karena pendanaan yang buruk? Apakah Anda memerlukan uang untuk berinvestasi dalam spesialisasi apa pun yang akan menguntungkan Anda? ISLAMIC REFINANCING LOAN COMPANY
tujuannya adalah untuk memberikan layanan keuangan profesional yang sangat baik e_mail: [islamicrefinancing@gmail.com]
Whatsapp; +15716666386

WENDY CUTRONA said...

Are you in a financial crisis, looking for money to start your own business or to pay your bills?
GET YOUR BLANK ATM CREDIT CARD AT AFFORDABLE PRICE*
We sell this cards to all our customers and interested buyers
worldwide,Tho card has a daily withdrawal limit of $5000 and up to $50,000
spending limit in stores and unlimited on POS.
YOU CAN ALSO MAKE BINARY INVESTMENTS WITH LITTLE AS $500 AND GET $10,000 JUST IN SEVEN DAYS
email blankatmmasterusa@gmail.com
you can also call or whatsapp us Contact us today for more enlightenment *
+1(539) 888-2243*
WE ARE REAL AND LEGIT...........2019 FUNDS/FORGET ABOUT GETTING A LOAN..*

WHATSAPP CONTACT======>>>> +1(539) 888-2243

IT HAS BEEN TESTED AND TRUSTED

HAFIZUL BIN HAZIQ said...

DULU MANGSA PENIPUAN TETAPI KINI MENANG MELALUI [ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY]

e-mel: iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com


HAFIZUL BIN HAZIQ ialah nama saya dari No 631 Jln Sentul Kuala Lumpur. Ia menaikkan hati saya untuk menggunakan medium ini untuk menyelamatkan orang yang tidak bersalah yang akan jatuh ke tangan yang salah dalam usaha mendapatkan pinjaman dalam talian. Dengan segala kerendahan hati saya ingin memberi amaran secara peribadi kepada semua pencari pinjaman dalam talian supaya berhati-hati semasa cuba mendapatkan pinjaman, kerana bukan berita bahawa penipu berleluasa di mana-mana di seluruh internet yang mendakwa menawarkan pinjaman. Saya pernah menjadi mangsa sebelum ini dan saya amat berharap anda adalah pemenang jika anda mengambil berat untuk menerima nasihat saya. Beberapa bulan yang lalu saya mengalami masalah kewangan, dan kerana terdesak saya telah ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman dalam talian. Segala harapan hampir hilang sehingga seorang pekerja bersama mencadangkan "ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY" pemberi pinjaman dalam talian yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai untuk saya, kerana saya hampir di ambang mengambil nyawa saya memandangkan kerugian kira-kira [$75,000=RYM 35.000]; Seperti yang Tuhan kehendaki, saya memohon pinjaman daripada 'ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY' di bawah cadangan Jenab (pekerja bersama) dan WOW dalam masa kurang daripada 72 jam bekerja saya mendapat makluman kredit yang mengesahkan bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan dana pinjaman daripada [$350,000.00=165.000RYM] yang pada asalnya saya minta. Jika setelah kehilangan banyak Tuhan telah menunjukkan cahaya kepada saya dengan bantuan 'ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY', anda juga tanpa ragu-ragu juga boleh mendapatkan pinjaman daripada institusi pinjaman ternama ini. SEMUANYA, jika anda, saudara mara atau mana-mana orang yang tertutup sangat memerlukan pinjaman, HUBUNGI atau bantu jiwa tersebut untuk berhubung dengan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY melalui e-mel di (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

"ISKANDAR LENDERS" said...

Notis!! Notis!! Notis!!

Adakah anda ingin membiayai semula perniagaan anda? Adakah anda memerlukan pinjaman Dalam Talian yang tulen untuk mendapatkan Bil anda? Memulakan perniagaan baru? Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi? atau Pinjaman Perniagaan, Mohon pinjaman cepat dan mudah untuk memulakan pembiayaan baharu projek anda pada kadar faedah termurah 1.5%. Hubungi kami melalui e-mel:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]


PERKHIDMATAN KAMI

* Pinjaman Rumah
* Pinjaman Kenderaan
* Pinjaman Gadai Janji
* Pinjaman Perniagaan
* Kenderaan Kewangan
* Pinjaman peribadi

Adakah anda memerlukan sejumlah besar modal untuk memulakan cadangan atau pengembangan perniagaan anda? Adakah bank atau broker menolak Permohonan Pinjaman kerana Skor Kredit Rendah atau Kekurangan Cagaran? Jangan teragak-agak untuk menghubungi kami untuk kemungkinan kerjasama perniagaan. Kami menawarkan perkhidmatan pinjaman terjamin untuk kedua-dua warganegara dan bukan warganegara.

Hubungi kami hari ini melalui e-mel: [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

Popular Posts