Ini merupakan sambungan kepada jawapan yang pertama (FAQ1) dan jawapan yang kedua (FAQ2) mengenai pelbagai isu semasa termasuk yang dibangkitkan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad.
16. Jet rasmi - Dakwaan: "Negara
ini telah diserang berulang kali oleh pengganas yang membunuh polis dan tentera
kita. Adakah ini perkara biasa atau adakah ini masalah keselamatan? Jika kita
mengambil berat tentang keselamatan kita adakah kita akan membeli jet peribadi
mewah."
a. Keselamatan
Sabah tiada kaitan dengan pembelian sebuah jet rasmi. Mengatakan tiada dana diperuntukkan
untuk keselamatan Sabah kerana telah dialihkan atau dikatakan untuk membeli jet
kerajaan adalah satu logik yang cukup membingungkan.
b. Keselamatan
negara ini adalah amat penting kepada saya. Disebabkan "kita amat mengambil berat tentang soal keselamatan,"
kerajaan telah menubuhkan ESSCOM bagi menjaga keselamatan sempadan Sabah. Kita telah
menghantar sebanyak lima batalion yang terdiri daripada pasukan polis dan
tentera untuk menjaga keselamatan kawasan timur Sabah. ESSCOM terdiri daripada
dua komponen. Komponen pertama mengendalikan pengurusan kawalan keselamatan dan
pertahanan manakala komponen kedua mengendalikan penguatkuasaan dan tindakan
awam. Komponen pengurusan kawalan keselamatan dan pertahanan mengumpulkan
sumber dari pelbagai agensi keselamatan bagi meningkatkan keberkesanan operasi
manakala komponen penguatkuasaan dan tindakan awam memastikan pematuhan kepada
peraturan-peraturan imigresen, pemantauan barangan kawalan dan isu-isu yang
memberi kesan kepada kehidupan harian penduduk di kawasan itu .
c. ESSCOM
memastikan kawalan keselamatan untuk ESSZone yang terdiri daripada 10 daerah di
bahagian timur Sabah iaitu Kudat, Kota Marudu, Pitas, Beluran, Sandakan,
Kinabatangan, Lahad Datu, Kunak, Semporna dan Tawau.
d. Walaupun
ESSCOM dapat menghalang pencerobohan-pencerobohan baru, penculikan masih kekal
sebagai ancaman keselamatan yang berterusan. Keadaan ini kekal kompleks
disebabkan keadaan pemberontakan di Filipina Selatan dan sempadan maritim kita
yang begitu luas. Kerajaan telah meningkatkan rondaan dan operasi di seluruh
rantau ini dan kita akan terus berbuat demikian. Penculikan-penculikan ini
telah berlaku selama beberapa dekad tetapi sebelum ini, tidak banyak yang telah
dilakukan. Ini adalah situasi kawalan keselamatan yang saya warisi dan yang
pengganas pilih untuk dieksploitasi. Serangan ke atas Lahad Datu menunjukkan
betapa rapuh kawalan keselamatan kita dan kerajaan ini komited untuk menghalang
perkara ini dari berlaku lagi. Kita amat terhutang budi selama-lamanya kepada
setiap yang telah mengorbankan nyawa mereka untuk mempertahankan dan melindungi
kedaulatan negara.
17. Dakwaan: 1MDB, dengan pengetahuan penasihat mereka,
terlibat dengan pengubahan wang haram.
a. Segala
tuduhan daripada pihak-pihak tertentu mengenai salah laku yang telah berlaku
telah diserahkan kepada Ketua Audit Negara dan PAC untuk mereka tangani di
dalam laporan mereka yang menyeluruh.
b. Pada
waktu yang sama, saya ingin menegaskan bahawa sesiapa sahaja yang didapati
bersalah atas sebarang salah laku, mereka akan dibawa ke muka pengadilan dan
undang-undang akan dikuatkuasakan tanpa pengecualian.
18. Dakwaan: “Meminta
orang supaya tidak bertanya sebarang soalan sehingga Ketua Audit Negara
memberikan laporan adalah bodoh”
a. Memandangkan
isu 1MDB telah disensasikan dan dipolitikkan sebegitu rupa berikutan pelbagai
'pendedahan' dan 'pengakuan' di laman web suspek tertentu dan portal berita
pihak ketiga termasuk juga serangan dari ahli politik veteran, adalah hampir
mustahil bagi pengurusan 1MDB atau sesiapa sahaja untuk menerangkan pelbagai
bahagian mengenai isu ini tanpa melihat kenyataan mereka yang diputar belitkan,
dipesongkan dan diperbesar-besarkan oleh pihak yang mempunyai motif
tersembunyi. Disebabkan inilah penelitian terperinci mengenai fakta-fakta oleh
pihak berkuasa yang sah diperlukan supaya tidak ada sebarang salah tafsir atau `spin’.
b. Membenarkan
PAC dan Ketua Audit Negara membentangkan fakta penuh akan meletakkan kita dalam
kedudukan yang lebih baik untuk menentukan apa yang berlaku. Ketua Audit Negara
mempunyai reputasi sebagai seorang yang tidak berkompromi apabila melaporkan
tentang kelemahan dalam kewangan awam. PAC pula terdiri daripada ahli-ahli
parlimen dari kedua-dua pihak, kerajaan dan pembangkang.
c. Justeru,
adalah ironis bila terdapat dakwaan bahawa Ketua Audit Negara tidak akan
mendedahkan apa-apa sedangkan diketahui umum bahawa tugasnya adalah untuk
mendedahkan gambaran sebenar dan saksama mengenai kedudukan kewangan sebuah
kementerian atau syarikat. Dalam banyak keadaan, PAC mempunyai skop yang lebih
luas dan mereka telah pun memulakan siasatan mereka.
d. Terdapat
sesetengah individu yang tidak berpuas hati kerana siasatan ini mengambil
sedikit masa. Jika objektif sebenar siasatan ini adalah untuk mencari kebenaran
mengenai 1MDB dan bukan cubaan untuk menggulingkan kepimpinan sedia ada, bukankah
wajar juruaudit ini diberi masa yang mencukupi bagi mendapatkan keputusan.
e. Tidak
ada bukti ada pihak yang telah 'dirompak', cuma dakwaan sahaja. Adakah ini bermaksud
kita harus menyebarkan khabar angin dan spekulasi serta membuat gerakan untuk
menggulingkan pemimpin negara sekiranya jawapan tidak diberikan dengan segera,
dan bukannya berusaha mendapatkan kisah sebenar tentang apa yang berlaku?
f. Saya
juga mahukan jawapan diberikan dengan cepat tetapi jika kita tidak membenarkan
pihak berkuasa menyediakan maklumat secara betul dan mengikut undang-undang,
bagaimanakah kerajaan boleh mengambil tindakan terhadap sebarang pihak yang
didapati bersalah? Adakah kerajaan wajar mengambil tindakan dan pendakwaan
berasaskan tuduhan liar dan pendedahan tabloid? Jika itu berlaku, barulah ia
dikatakan bodoh.
19. Dakwaan: "Dengan
pengurusan kewangan yang lebih baik GST tidak perlu dikenakan ke atas rakyat.
Dengan memperkenalkan GST, Kerajaan sebenarnya meminta orang ramai, termasuk
orang yang tidak layak dikenakan cukai pendapatan, turut terlibat menyelamatkan
usaha-usaha Kerajaan yang gagal."
a. Kerajaan
berusaha memperbaiki pengurusan kewangan secara berterusan:-
1. Meningkatkan kecekapan GLC dan
memaksimumkan pulangan. GLC telah memberikan lebih banyak pulangan dan
berkembang lebih banyak dari segi nilai berbanding sebelum ini, dengan
peningkatan dalam aspek ketelusan, akauntabiliti dan daya saing di bawah
Program Transformasi GLC
2. Pentadbiran ini telah meningkatkan
kepentingan dan kebebasan yang diberikan kepada Ketua Audit Negara untuk
mengaudit Kewangan Negara dan melaporkan semua ketirisan. Seperti yang disebut
dalam 2(h), bilangan isu yang diketengahkan oleh Ketua Audit Negara telah
berkurangan dengan meyakinkan sejak beberapa tahun dan saya berhasrat untuk
terus memperbaikinya lagi
3. Malaysia kekal sebagai salah satu
daripada negara-negara paling berdaya saing di dunia, berdasarkan indeks daya
saing WEF
4. Kita juga telah memperkenalkan 11
langkah-langkah pemotongan kos dalam sektor awam pada awal tahun lepas.
b. Hujah
Tun bahawa GST digunakan untuk menyelamatkan usaha-usaha kerajaan yang gagal memang
kedengaran mudah. Tetapi Tun sengaja menafikan hakikat bahawa terdapat banyak
juga usaha-usaha GLC yang berjaya. Sebagai contoh, GLC G20 kita mempunyai
jumlah pulangan pemegang saham sebanyak 12.6% setahun sepanjang tempoh
2004-2015, mengalahkan pulangan KLCI, iaitu 12.2% setahun. Permodalan pasaran
juga meningkat 3.2 kali (RM133.8 bilion pada tahun 2004 kepada RM431.1 bilion
pada tahun 2015.) Jumlah keuntungan bersih meningkat daripada RM9.9 bilion
kepada RM26.2 bilion sepanjang tempoh 2004-2015.
c. Walaupun
kita mencuba yang terbaik untuk memaksimumkan potensi semua usaha di negara ini
(yang berkaitan kerajaan dan swasta,) amat mustahil untuk semuanya berjaya
sepanjang masa. Apa pun, majoriti daripada usaha ini berjaya dan dapat mengimbangi
yang kurang berjaya. Oleh itu, isu menggunakan hasil GST untuk menyelamatkan
usaha yang gagal tidak timbul.
d. Untuk
mengatakan bahawa orang-orang yang tidak berada dalam braket cukai pendapatan
digunakan untuk menyelamatkan kerajaan tidak lebih dari pemesongan fakta. Ini
kerana sebahagian besar bantuan kerajaan pergi ke kumpulan ini. Malahan mereka
juga diberi pampasan dalam bentuk BR1M. Dalam Rancangan Malaysia ke-11, kita
memperuntukkan sebanyak RM5,000-10,000 kepada setiap rumah di kawasan luar
bandar untuk dibaiki. Dalam rancangan tersebut, kita juga memberikan lebih
banyak tumpuan kepada golongan 40% terbawah dengan langkah-langkah untuk
meningkatkan pendapatan isi rumah mereka kepada RM5,000 pada tahun 2020. Kita
juga telah melaksanakan program pembasmian kemiskinan 1Azam. Pelajar juga akan
terus menerima baucer buku dan subsidi pendidikan. Terdapat begitu banyak lagi
skim dan inisiatif kerajaan yang diperuntukkan untuk golongan yang bukan
pembayar cukai pendapatan.
e. Dan
ke sinilah sebahagian besar daripada dana GST akan pergi. Ia tidak akan
digunakan untuk menyelamatkan kerajaan. Adalah malang bahawa Tun telah memilih
untuk mengabaikan bentuk-bentuk bantuan yang sangat signifikan ini, menyedari
bahawa dengan mengenepikan semua bantuan ini, rakyat akan dibawa untuk berfikir
bahawa dana GST adalah untuk menyelamatkan kerajaan. Saya telah berjanji untuk
mendedahkan bagaimana hasil GST ini akan dibelanjakan dalam bajet yang akan
datang.
f. GST
bukan untuk menyelamatkan kerajaan. Ia adalah satu sistem cukai diguna pakai di
seluruh dunia, yang lebih telus dan sistematik berbanding SST, seperti yang
dinyatakan dalam 14. Perubahan dari SST kepada sistem GST tidak dapat dielakkan
dan ia telah tertangguh sejak era Tun. Jika ia tidak dilaksanakan hari ini,
suatu masa nanti, ia masih akan perlu dilaksanakan juga.
g. Cukai
penggantian berperanan untuk meperluaskan aliran pendapatan kita bagi
mengelakkan kebergantungan yang sangat tinggi kepada hasil minyak. Kalau GST
tidak dikenakan, kejatuhan harga minyak baru-baru ini mungkin telah
mengakibatkan kita mengalami krisis ekonomi. Tetapi oleh kerana Malaysia kini
sudah mempunyai aliran pendapatan yang lebih pelbagai dan asas ekonomi yang
kukuh, komuniti perniagaan dan pelabur asing boleh terus kekal optimistik.
20. Dakwaan: Memberi wang kepada semua dan untuk apa saja
boleh mungkin popular ... Adalah lebih baik untuk mendidik dan melatih orang
untuk kerja-kerja berpendapatan tinggi kerana pendapatan akan meningkat dengan
ketara sebagai balasan bagi kerja yang dilakukan.
a. Pendidikan
memang meningkatkan produktiviti tetapi BR1M juga diperlukan sebagai mana yang
telah saya terangkan dalam 3 (e).
b. Semua
langkah-langkah ekonomi kita pada masa lalu, masa kini dan masa akan datang
termasuk Rancangan Malaysia ke-11 adalah mengenai peningkatan produktiviti
melalui peningkatan dalam pendidikan. Di bawah program kita, kita akan melatih
lebih ramai pekerja yang mahir, meningkatkan nisbah pekerja yang berpendidikan
tinggi dalam keseluruhan jumlah tenaga buruh kita.
c. Saya
berharap Tun berhenti membayangkan seolah-olah kita tidak menaja latihan kepada
rakyat supaya mereka boleh mendapatkan pekerjaan berpendapatan tinggi. Kita
membelanjakan sejumlah besar wang untuk latihan dan pendidikan seperti itu.
d. Walaupun
pendidikan merupakan kunci kepada produktiviti, saya percaya kita juga perlu
menyediakan jaringan keselamatan sosial. BR1M adalah satu bentuk subsidi
bersasar dan satu langkah ekonomi. Langkah ekonomi ini akan berterusan sehingga
kita dapat membangunkan satu bentuk pemberian subsidi bersasar yang lebih baik.
21. Dakwaan: "Jadi apakah salah meminta PM meletak
jawatan. Amat jelas bahawa beliau telah menyebabkan keadaan di dalam negara
lebih kucar kacir berbanding PM sebelumnya."
a. Ini
adalah pendapat peribadi Tun. Amat malang apabila Tun memilih untuk mengabaikan
semua pencapaian kerajaan di bawah pelbagai program transformasi dan trajektori
pertumbuhan ekonomi yang Insya-Allah, akan membantu kita menjadi sebuah negara
berpendapatan tinggi menjelang 2020.
b. Keadaan
'kucar-kacir' yang disebut oleh Tun, sebahagian besarnya adalah akibat serangan
beliau sendiri dan kerana beliau mengulangi segala pembohongan dan fitnah
pembangkang. Segala tuduhan ini telah dipertingkatkan lagi melalui internet.
Ini adalah sesuatu yang Tun tidak perlu hadapi semasa beliau menjadi PM.
Sebarang kontroversi yang timbul atas tindakan beliau sendiri atau kerajaan
beliau, akan mengambil beberapa hari jika tidak berminggu-minggu untuk berkembang.
Tun tidak perlu berhadapan dengan tuduhan yang tidak berkesudahan yang dikitar
semula berulang-ulang kali dan dikongsikan pada dengan secepat kilat. Perkataan
"viral" hampir tidak wujud semasa pentadbiran beliau.
c. Tun
jelasnya telah dipengaruhi oleh pendemokrasian maklumat di media sosial, di
mana semua maklumat walaupun tidak benar sekali pun dianggap sebagai kebenaran.
Hari ini, media dalam talian dengan agenda tersembunyi, memutar belit
tajuk-tajuk berita dan memuat naik pembohongan yang begitu nyata yang dikongsi
serta disebarkan setiap minit, dan membentuk persepsi bahawa segalanya ini
pasti benar. Hanya kerana sesatu pembohongan disebarkan beribu kali, tidak akan
menjadikan ia benar. Dengan serangan sebegitu di dalam, tidak menghairankan bahawa
Tun merasakan keadaan 'kucar-kacir' ini lebih besar hari ini.
d. Memang
benar bahawa pentadbiran ini, sama seperti pentadbiran yang lain, tidak sepi
dari cabaran. Tetapi rekod kerajaan sepanjang tempoh enam tahun lepas
menunjukkan bahawa kita membuat perkara-perkara yang lebih baik untuk semua
rakyat Malaysia dan kita akan terus mengotakan segala janji untuk mengubah
ekonomi, kerajaan dan negara menjelang saat kita mencapai Wawasan 2020. Kita
perlu terus berasa yakin serta berusaha ke arah ini dan bukannya bergaduh
sesama sendiri. Marilah kita bersama-sama bekerja untuk menjadikan Malaysia
sebuah negara yang terbaik, secemerlang yang mungkin!
22. Dakwaan: "Seorang pemimpin yang dipilih tidak kebal
terhadap penyingkiran sebelum tempohnya berakhir. PM sebelumnya juga telah
dipilih, malah dengan majoriti yang lebih besar. Tetapi beliau telah dipujuk
untuk meletak jawatan oleh PM sekarang."
a. Walaupun
saya berundur, Tun akan terus campur tangan dalam pentadbiran negara. Dia boleh
mengatakan dia hanya menjalankan hak demokrasi sebagai warganegara, tetapi ini
adalah Tun Mahathir. Orang cenderung untuk mempercayai apa yang dikatakannya,
walaupun ia tidak sepenuhnya tepat. Ia mempunyai kesan yang besar ke atas
persepsi orang ramai, kerana dia bukan sekadar seorang warganegara biasa.
b. Terdapat
sebab-sebab mengapa kebanyakan bekas ketua negara di seluruh dunia tidak campur
tangan dalam kerja-kerja pentadbiran semasa, kerana apa sahaja yang mereka
katakan boleh menjejaskan sistem. Tun melakukan banyak perkara yang mulia dan
hebat sebagai PM tetapi beliau tidak lagi menjalankan pentadbiran.
c. Tun
adalah seorang ahli politik veteran dan sarjana persepsi awam. Beliau memahami
bahawa kenyataan politik tidak sepenuhnya mengenai kebenaran tetapi mengenai
apa yang dipercayai rakyat dalam mahkamah pendapat umum. Inilah sebabnya
mengapa beliau terus membuat sindiran, bercakap separuh benar, membuat jenaka
yang mengelirukan dan memutar belit kenyataan bagi membuat pandangannya menarik
dan sedap didengar.
d. Beliau
menyatakan dalam artikelnya bahawa 1MDB mempunyai hutang sebanyak RM42 bilion.
Kemudian tiba-tiba beliau mendakwa bahawa RM42 bilion telah hilang, dalam
artikelnya "Menyokong Najib",
di mana beliau menyatakan: "Saya
ingin minta penyokong sama ada sokongan mereka bermakna kehilangan 42 bilion
ringgit adalah okay ..." jelas menuduh bahawa wang tersebut telah
hilang. Jika Tun membuat dakwaan sebeginipun, orang akan percaya. Jadi, ramai
di media sosial mula bertanya "ke
mana RM42 bilion lesap?" Adakah hutang sebanyak RM42 bilion? Ya. Adakah
wang tersebut telah lesap? Tidak. Tetapi `spin' telah bermula!
e. Saya
menyeru semua ahli UMNO dan BN juga semua rakyat Malaysia agar jangan mudah
percaya setiap kali Tun membuat serangan. Ambil satu langkah ke belakang dan
buatlah analisis fakta-fakta. Kita telah melakukan begitu banyak perkara dalam
tempoh enam tahun yang lalu (lihat 10 (c) dan (d)) tetapi Tun mengenepikan
semua ini dan hanya membangkitkan dakwaan dan masalah kerana dia tahu itu
adalah cara untuk mempengaruhi fikiran rakyat terhadap kerajaan sekarang dan
diri saya.
Sumber
No comments:
Post a Comment