Wednesday, January 29, 2014

Serangan blogger @YuseriYusoff ke atas `Blogger Tun Daim' melampau


Hayati kata-kata hikmah Rocky-Bru

Nota: Saya TIDAK BERSETUJU dengan tindakan rakan blogger DoubleY atau Yuseri Yusoff menyerang blogger Apanama secara keterlaluan. Bagi saya, Apanama dan Out Syed the Box pun kawan-kawan juga. 

Saya setuju dengan Datuk Rocky Bru, tidak ada masalah jika seseorang itu kritikal. Menjadi kritikal bukan bermaksud memberontak. Cuma ada garisan pemisah di antara kritikal yang membina dan kritikal yang memberontak. Janganlah kita melampaui batas tersebut sekiranya kita takut diri kita di label sebagai pemberontak.


Sebab itu saya sendiri kritikal terhadap Kadir Jasin. Kenyataannya bahawa BLOGGER UMNO SEBENARNYA TIDAK MEMBANTU KEPIMPINAN UMNO adalah melampau dan tidak wajar. Ia bukan kritikan yang membina dan bukan sekali-kali kritikan yang bijak. Lagipun setakat 8 artikel panjang berjela sebelum PRU13, belum tentu dapat membantu BN memenangi PRU13. Jadi tak payah lah bangga dan sombong sehingga menidakkan sumbangan orang lain.

Sebab itu juga saya tidak setuju apabila ada blogger yang melambakkan semua kesalahan ke atas bahu Datuk Seri Najib, walaupun `kesalahan' itu tidak berlaku dalam zaman Najib, dan berlaku dalam era pemerintahan Tun Dr Mahathir dan Tun Abdullah Badawi. Kritikan seperti ini TIDAK ADIL, TIDAK OBJEKTIF dan TIDAK PROFESIONAL!


Kritikan di atas ini TIDAK ADIL, TIDAK OBJEKTIF dan TIDAK KRITIKAL


Kritikan Double-Y terhadap Apanama dan Out Syed The Box dalam tulisan yang sebelum ini, agak objektif, tetapi mengaitkan kedua mereka dengan Tun Daim, agak tidak wajar lebih-lebih lagi jika dakwaan tersebut tidak benar.


Kritikan seperti ini juga agak melampau, lebih-lebih lagi jika ianya tidak sahih. Jika sahih, itu cerita lain la pula...

Saya dulu ketika memegang jawatan dan bergelar pemimpin juga pernah dikritik. Jika ada kritikan yang membina, tidak mengapa. Tetapi, jika mengkritik peribadi, mewujudkan persepsi di atas berita yang tidak benar dan menghentam membuta tuli kerana tidak boleh menerima perbezaan pandangan itu melampau. Apalagi jika, si pengkritik menyerang, mengaitkan atau mengadu, `mention' dan `tag' Datuk Seri Hishammuddin yang ketika itu merupakan boss saya pula boleh dikatakan sebagai tindakan yang tidak profesional dan bersifat pondan.

Kalau sebelum ini, saya sebagai pemimpin, boleh dikiritik, Perdana Menteri juga boleh dikritik sesuka hati, agak janggal jika pemimpin atau rakan si pengkritik tidak boleh dikritik. Seolah-olah menjadi satu `dosa besar' untuk mengkritik pemimpin dan rakan si pengkritik. Kenapa jadi defensif jika Kadir Jasin yang dikritik? Dia bukan pemimpin pun.... SIAPA YANG MENENTUKAN PERATURAN TENTANG PEMIMPIN YANG BOLEH DAN TIDAK BOLEH DIKRITIK NI?

Kalau nak ikut hukum betul-betul, then fahamkan apa yang Fathul Bari kata di sini. Itu baru ikut hukum.

Lebih berat lagi, jika si pengkritik sampai sanggup menggelar blogger dan cybertrooper yang kritikal ini sebagai anjing. Takkan sampai begitu sekali. Kalau semasa mereka mengkritik anda, anda menggelar mereka sebagai anjing; jika anda mengkritik mereka pula, mereka nak panggil anda apa ? BABI?

Sampai bila nak habis kalau macam ni?

U all hentam sajalah Rafizi ni, kan lebih elok biar dia saja yang makan rumput dan pakai loceng?

Embedded image permalink


Artikel blogger DaoubleY yang melampau...


Blogger Rebel @firdyfire Kata Mereka Yang Bantu PM @NajibRazak 'ANJING' @HishammuddinH20?



Inilah dunia bloggers, setiap daripada beranggapan kita saja yang betul - hanya pendapat kita yang betul, pendapat orang lain adalah salah. Kritikan kita sahaja yang betul, kritikan pihak lain terhadap kita tidak betul dan tidak boleh.

Kadir Jasin, Syed Akhbar kritik Najib Razak boleh, mereka bermain dengan persepsi ke atas Najib Razak boleh tapi apabila kawan-kawan kamu diserang kamu mengatakan ia salah dan tidak boleh.

Lebih keterlaluan kamu menggelarkan mereka sebagai 'anjing'!

Hahaha...

Mungkin itulah pegangan sahabat blogger Firdaus Abdullah antara blogger yang turut terlibat dalam menjatuhkan Pak Lah tahun 2008. Gelaran anjing mungkin ditujukan kepada individu yang menyerang Kadir Jasin sebelum ini.

Petikan tulisan apanama2020 :


Hello brader...

Adakah peribadi you, kaum kerabat you, atau apa-apa berkaitan kepentingan you telah terjejas di atas serangan yang telah berlaku. Saya yakin, jika kawan-kawan dalam circle saya mereka tidak akan menyerang peribadi.

Rasanya Apanama merujuk kepada Kadir Jasin yang mengadu diserang secara peribadi melalui laman pembangkang tanpa satu bukti sahih. Kisah mengenai dia memiliki dua isteri dikatakan disebarkan oleh blogger UMNO.

Saya tahu Apanama tidak maksudkan saya, kerana setakat ini saya tidak menyerang Kadir Jasin secara peribadi.


Cuma soalan saya untuk apanama - bila Kadir Jasin diserang, bersungguh-sungguh you pertahankan tapi bila Hishammuddin diserang, difitnah, dilabel sebagai pondan, you di mana bro?

Saya tekankan di sini saya tiada masalah jika teguran daripada kawan-kawan blogger terhadap kepimpinan Najib Razak jika ia demi kebaikkan - saya juga menegur termasuklah ke atas isteri beliau sendiri.

Malangnya serangan Kadir Jasin lama kelamaan bersifat serangan peribadi, lebih bermain dengan persepsi dan ia dilihat bukan lagi bertujuan menegur kelemahan pentadbiran Najib Razak.

Mungkin manusia seperti Kadir Jasin, Syed Akhbar dan you sekali Firdaus Abdullah fikir hanya you boleh bersikap kritikal di media sosial - tetapi apabila orang lain kritikal mereka adalah anjing.

Jika begitu, selepas ini kalau you jadi kritikal lagi saya akan panggil you 'babi'boleh?


This not 2008 la moron...!

3 comments:

Yuseri Yusoff said...

hahaha,....

maae said...

Patut Tun Faisal tegur mereka ini, lama dah. Selalu sebut barisan atau kumpulan bloggers Umno atau pro kerajaan. Apa di lihat semua melepaskan pucuk masing-masing, terutama yang di taja.

Untuk lebih efektif, bloggers ini macam anak-anak murid yang di didik ikut tahap. Umpama Tun Faisal yang maklumat di hujung jari, sampaikan dengan berhemah. Perlu kesahihan dan ketelitian maklumat. Lapisan di bawah, ada menerima cara terus dan menerima perkhabaran hampir betul. Sampai Tahap Bawah, sudah jadi manipulasi. Di sini lah tanggung jawab membetulkan persepsi kerana maklumat tidak lagi boleh di kawal. Jadi sebagai bloggers mereka mesti terbuka minda dan kritis menghadapi kritikan. Bukan memperlekeh pelawat alam maya. Bukan menghentam seada nya kawan, taulan dan lawan, kerana politik perlu kepada keseimbangan.

Akhir nya kebijaksanaan boleh menjemput minat-minat yang tidak keharuan. Memadamkan kebencian kepada Umno dan pimpinan sekarang.
Bloggers yang bahaya ialah yang sentiasa menepuk dada umpama hero-hero adiputra buatan.... akhir nya menjual retorik politik yang menjahanamkan dengan nafsu nafsi tersendiri.

Suzaku05 said...

i personally think you should get them back in line... they still respect you a their leader you know?

(^___^)v

Popular Posts