Saturday, August 31, 2013

Syor Pinda Akta Hina Bendera - Malaysia denda RM1k je, Indonesia RM150k, 5 Tahun Penjara



Ahli Parlimen Malaysia wajar mengusulkan agar perbuatan menghina lambang kebangsaan Malaysia ditingkatkan sehingga RM 150,000 dan hukuman penjara dipanjangkan juga seperti Indonesia. Undang-undang lapuk ini perlu diperbaharui dan diberi konteks baru memandangkan bahaya dan ancaman terhadap pembentukan negara bangsa dan semagat patriotisme.

Cadangan : PDRM - mohon segera tahan atau panggil untuk siasatan semua individu yang terlibat. Jabatan Peguam Negara - mohon segera dakwa mereka di mahkamah dan segera drafkan cadangan untuk pinda Akta berkaitan. Menteri Dalam Negeri dan Menteri yang Undang-undang - mohon segerakan tindakan. Ahli Parlimen - mohon usulkan pindaan terhadap Akta ini, bukan sahaja dari sudut peningkatan hukuman tetapi juga dari aspek konteks menghina dan menggunakan lambang dan lagu kebangsaan ini secara tidak wajar.


Seksyen 3 Akta Lambang dan Nama (Mencegah Penggunaan Tidak Wajar) 1963
http://www.agc.gov.my/Akta/Vol.%209/AKTA%20414%20-%20Akta%20Lambang%20dan%20Nama%20(Mencegah%20Penggunaan%20Tak%20Wajar)%201963.pdf
Denda RM 1000 sahaja untuk penggunaan dengan cara tidak wajar...

Akta Lambang Kebangsaan (Kawalan Mempamer) 1949
http://www.agc.gov.my/Akta/Vol.%204/Akta%20193.pdf
Denda RM 500 sahaja untuk pamer lambang pelik-pelik sebagai bendera kebangsaan...


National Anthem Act 1968

http://www.agc.gov.my/Akta/Vol.%208/Act%20390.pdf

- tidak hormat lagu Negaraku, hanya kena denda RM100... patutlah Namewee berani sangat!


Baca BLOG KRO di bawah untuk hayatinya...

Cina Malaysia Dihukum Penjara 5 Tahun Hina Bendera Indonesia, Di Malaysia? Gerakan Tukar Bendera Pun Tak Apa!!!



Seorang cina warga Malaysia, Broderick Chin ditahan oleh polis Indonesia kerana menghina bendera Indonesia. Dia meminta seorang pekerjanya agar menggantikan bendera Indonesia dengan seluar dalam merah miliknya, ketika pekerjanya sibuk mencari bendera untuk dikibarkan sehari sebelum Hari Kebangsaan Republik Indonesia. Cina Malaysia tersebut telah ditahan oleh polis Indonesia dan bakal berdepan hukuman penjara 5 tahun atau denda RP500 juta (RM148,000). Sahabat Blogger RBF, mempunyai butiran yang terperinci. Baca di sini.


Ternyata Indonesia amat tegas di dalam memberi penghormatan kepada bendera di negara mereka. Malaysia pula bagaimana? Saban hari gerakan untuk menukar Jalur Gemilang, bendera Malaysia begitu rancak dijalankan. Tiada tindakan undang-undang dikenakan ke atas mereka. Mereka lepas bebas menghina tanpa takut dikenakan sebarang tindakan undang-undang. Apakah Kerajaan yang ada sekarang terlalu takut mengambil tindakan untuk kekal popular?






Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2013/08/cina-malaysia-dihukum-penjara-5-tahun.html#XS9Q36QdyhFjDROx.99 


2 comments:

Agent X said...

Setuju dengan pandangan tuan. Kerajaan harus bertindak tegas dan keras terhadap penghina lambang kebesaran negara. Inilah masanya...sebelum nasi menjadi bubur.

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

tq. betul agent X. MP2 juga perlu pinda undang2 lapuk dan tingkatkan lagi jumlah denda

Popular Posts