Tuesday, October 25, 2011

PRU13: Perang siber akan jadi lebih sengit



Mujurlah ada Mat Lutfi dengan vloggnya dan
pembikin video Salah Pilih Kuasa, itupun belum cukup lagi

[Nota: Artikel di bawah dipetik dari Malaysian Insider. Jelasnya perang siber akan menjadi semakin sengit dan hangat.

Pada waktu Pas berusaha memperkasakan jentera siber parti, UMNO juga mesti mengambil langkah tersusun memperkasakan jentera siber parti yang sudah semakin meningkat jumlahnya. Pada waktu yang sama, kepimpinan UMNO juga perlu menggunakan sepenuhnya media siber dan tidak membiarkan diri mereka menjadi terlalu bergantung kepada media massa dan blogger tertentu sahaja.

Berdasarkan data base yang ada, masih ramai blogger dan cybertroopers pro-kerajaan yang tidak terbela dan tidak dilibatkan di negeri dan di bahagian sana. Pemimpin negeri dan bahagian perlu mencari jalan untuk melibatkan mereka sebagai jentera parti. Ketika ini kurang perhatian diberikan untuk memperkasakan jentera siber parti walaupun di peringkat pusat, sudah ada beberapa siri program latihan perang siber dilaksanakan. Kemahiran asas untuk terlibat dalam perang siber telah pun diberikan.

Selain itu, pemimpin UMNO/BN juga kurang berusaha untuk belajar memanfaatkan sepenuhnya media siber seperti yang dilakukan oleh Perdana Menteri. Templatenya telah ada, telah ditunjukkan dengan jelas dan menyeluruh oleh Perdana Menteri. Contohi dan gunakan sebaik-baiknya untuk memenangi hati pengundi. (baca - Mana Transformasi BN Dalam Penguasaan Alam Maya?)

Jangan sampai apabila pihak yang diberi perhatian dan ditatang seperti minyak yang penuh ini gagal menangani krisis seperti perhimpunan haram Bersih, tidak membuat filem dan video klip seperti Undilah, jentera parti pula yang dipersalahkan sedangkan perhatian (baca Pemuda Pas buat movie, Pemuda UMNO buat bodo) hanya diberi kepada individu tertentu sahaja selama ini dan tiada usaha untuk menghak upayakan dan memperkukuhkan jentera parti dengan kemahiran perang siber.

Kita tidak kekurangan bakat dalam UMNO/BN dan di kalangan penyokong UMNO/BN. Percayalah, nanti sewaktu pemilihan parti, anda masih memerlukan khidmat jentera perang siber sendiri. Jadi lebih elok bersiap sedia dari hari ini lagi.

Berikan perhatian untuk memperkukuh jentera siber di peringkat negeri dan bahagian masing-masing. Mereka adalah aset anda, pemimpin negeri dan bahagian, Ahli Parlimen dan ADUN, apabila blogger ternama sibuk dengan tugasan lain semasa PRU13.

Berikan perhatian juga untuk memperkukuhkan jentera siber di peringkat kementerian dan agensi masing-masing. Sepanjang sidang Parlimen yang sedang berlangsung ketika ini, amat sukar untuk mencari klip video penggulungan setiap Menteri di Youtube. Mungkinkah KSU Kementerian masih belum boleh beradaptasi dengan dunia siber atau pihak Komunikasi Korporat Kementerian perlu lebih pro-aktif lagi? Berapa ramai KSU sebagai pelaksana dasar yang sudah bersedia untuk menjawab isu-isu berkaitan laporan audit yang dikeluarkan baru-baru ini? Berapa banyak jawapan pula telah dan akan dilambakkan di dalam media siber?]



PAS readies new media troopers for next GE
By Melissa Chi October 23, 2011

GOMBAK, Oct 23 — PAS is rallying its “cybertroopers” in preparation for an upcoming general election that it says is shaping up to be “an information war.”

“The world that we live in today is in a constant information war, news war.

“If we fall behind in conveying our messages, we will lose out,” PAS President Datuk Seri Abdul Hadi Awang (picture) told The Malaysian Insider after closing the party’s ICT and New Media Conference yesterday.

About 500 of the party’s “hardcore” ICT officers from all over the country attended the day-long event, which appeared to address rival Umno’s growing army of cybertroopers.

“We will use every means possible — Twitter, Facebook, YouTube, offline TV, online TV. We want ICT officers to have smartphones, no more outdated phones,” the Marang MP said.

The ruling Barisan Nasional (BN) controls or owns most of the mainstream print and broadcast media.

BN had its nose bloodied at the 12th General Election in urban centres such as the Klang Valley and Penang, ceding its customary two-thirds majority in Parliament as the Opposition took a record 82 seats and, at the same time, five state governments.

BN is said to have lost its customary two-thirds majority in Parliament and five states in the historic March 2008 elections due to easy access to alternative information on the Internet.

Umno Youth new media chief Tun Faisal Ismail Aziz has said that “80 to 90 per cent” of those online were anti-BN in the landmark election of 2008.

“Our target by the next election is for all division youth chiefs to be on Twitter and for every state to have their own cyberwar team,” he said in an interview with The Malaysian Insider.

Prime Minister Datuk Seri Najib Razak has also worked hard to engage Malaysians online especially through his Twitter account which now has a quarter of a million followers.

He recently used the micro-blogging site to invite Malaysians to his home to watch tonight’s football match between Manchester United and Manchester City, a move that appears to be part of a campaign to make “Brand Najib” cool.

The latest attack by Umno’s cybertroopers revolved around allegations of sexual harassment that were levelled against DAP Secretary-General Lim Guan Eng’s teenage son.

Pro-Umno bloggers had claimed that Lim’s son had assaulted a 16-year-old schoolmate and had tried to escape punishment by using his father’s name.

The Penang chief minister has denied the allegations but speculation has persisted after Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin and Umno’s Utusan Malaysia stated that a mere denial is insufficient.

No comments:

Popular Posts