Tuesday, October 25, 2011

Jasa dan dosa Ghadaffi kepada Libya (bahagian 1)


[Nota: Ada emel yang saya terima mengenai Muammar Ghadaffi dan Libya. Saya fikir mungkin elok saya kongsikan di sini. Saya juga ada membaca komen ini di sebuah forum - Rascock, Tell me that 1 year from now. I wonder what the lybians will be chanting then. Maybe the same tune as Iraqis "Before 2003, Iraq had 40,000 physicians, today the number is less than 12,000" - injustice. Ramai yang benci melihat video klip di atas, tetapi untuk menunjukkan betapa kejinya manusia, elok kita lihat video ini berulang kali. Ini yang sedang diajar kepada anak muda di Malaysia dan mereka tidak menyedarinya.]


Apa yang telah Gaddafi lakukan untuk Libya

1. Tiada bil elektrik di Libya, elektrik percuma untuk semua rakyatnya.

2. Tidak ada faedah ke atas pinjaman, bank-bank di Libya milik kerajaan dan mengikut undang-undang pinjaman yang diberikan kepada semua warganegara pada kadar faedah 0%.

3. Rumah dianggap sebagai hak asasi manusia di Libya - Gaddafi berikrar bahawa ibu bapa beliau tidak akan mendapat sebuah rumah sehingga semua orang di Libya mendapat rumah rumah. Bapa Gaddafi telah meninggal dunia ketika beliau, isteri dan ibu beliau masih tinggal di dalam khemah.

4. Semua pasangan pengantin baru di Libya akan menerima Dinar $ 60,000 (AS $ 50,000) dari kerajaan untuk membeli pangsapuri pertama agar mereka dapat membantu memulakan keluarga.

5. Pendidikan dan rawatan perubatan adalah percuma di Libya. Sebelum Gaddafi hanya 25% daripada Libya celik huruf. Hari ini, angka itu adalah 83%.

6. Sekiranya seorang rakyat Libya ingin membina kerjaya dalam bidang pertanian, mereka akan menerima sebidang tanah pertanian, sebuah rumah pertanian, peralatan, benih dan ternakan untuk memulakan ladang-ladang mereka - Semuanya percuma.

7. Jika rakyat Libya tidak dapat mencari pendidikan atau perubatan kemudahan-kemudahan yang mereka perlukan di Libya, kerajaan akan memberi dana kepada mereka untuk pergi ke luar negara untuk mendapatkannya – ia bukan sahaja percuma malah mereka juga akan mendapat AS $ 2,300 sebulan, penginapan dan elaun kereta.

8. Di Libya, jika rakyat Libya membeli sebuah kereta, kerajaan akan memberikan subsidi sebanyak 50% daripada harganya.

9. Harga petrol di Libya ialah $ 0. 14 seliter.

10. Libya tiada hutang luar negeri dan rizabnya berjumlah $ 150 bilion – kini telah dibekukan di peringkat global.

11. Jika rakyat Libya gagal mendapatkan pekerjaan selepas tamat ijazah, negera itu akan
membayar gaji purata profesion seolah-olah dia diambil bekerja atau dia akan diambil bekerja sehingga dia mempunyai pekerjaan.

12. Sebahagian dari hasil jualan minyak Libya, dikreditkan terus ke akaun bank semua rakyat Libya.

13. Seorang ibu yang melahirkan anak akan menerima AS $ 5, 000

14. 40 buku roti di Libya berharga $ 0,15

15. 25% daripada rakyat Libya mempunyai ijazah universiti

16. Gaddafi membangunkan projek pengairan terbesar di dunia, yang dikenali sebagai projek The Great Man-Made River; untuk membolehkan air disediakan ke seluruh padang pasir negara itu.

Inikah yang anda gelar sebagi raksasa? Media membuatkan dia kelihatan seperti bagaimana kebanyakan kita lihat, tetapi sumber yang sama yang memiliki media itu adalah orang yang sama yang membunuh beliau. Sebahagian daripada kita bersetuju bahawa media penuh pembohongan, bukankah begitu? Saya enggan untuk mempercayai bahawa kekejaman adalah sifat yang dating bersama sifat kemanusiaan. Hari ini adalah zaman yang dipanggil zaman FITAN, zaman Pembohongan.

2 comments:

Unknown said...

banyak betul jasa Kol Muammar Ghadaffi....

kalau dia zalim, kalau dia sesat, bunuh dan aibkan dia bukan jalan..

perlu kenang jasa dia.

Anonymous said...

Seperti mana pembohongan yang dianjurkan oleh NATO, Amerika Syarikat, Israel dan Yahudi mengenai kekejaman Muammar Gaddhafi begitu jugalah pembohongan yang dilakukan di Malaysia mengenai senario politik yang dianjurkan oleh kawan baik Tun Faisal iaitu Tun Papa Gomo mengenai insiden RAMAS TETEK yang diakui benar oleh Tun Muhyiddin dan Tun Khairy. Betapa kejamnya seorang budak berusia 16 tahun di Malaysia yang meramas tetek wanita berusia 21 tahun yang tidak berada di Malaysia sejak 7 tahun yang lalu digambarkan oleh Tun Papa Gomo. Itu lah hakikat nya. Tak gitu Tun Faisal?

Popular Posts