Tuesday, August 16, 2011

Hishammuddin - pegawai yang ditahan ISA tidak kebal dari didakwa


Hishammuddin (2 dari kanan) berjabat tangan dengan Ketua Pengarah Imigresen-, Datuk Alias Ahmad pada akhir mesyuarat dengan pengarah negeri Jabatan Imigresen di Kementerian Dalam Negeri (KDN). BERNAMA


Hishammuddin isytihar perang terhadap penyeludupan manusia
Azril Annuar dan Alyaa Alhadjri
newsdesk@thesundaily.com

PUTRAJAYA (Aug 15, 2011): Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein telah mengisytiharkan perang terhadap sindiket yang mengeksploitasi pekerja asing dengan mengenakan bayaran yang keterlaluan ke atas mereka untuk mendapatkan pengampunan dan pemutihan.

"Saya mengisytiharkan perang ke atas sindiket-sindiket ini. Mereka tidak berperi kemanusiaan! Mereka melihat orang-orang yang diperdagangkan sebagai tidak lebih daripada produk yang boleh di jual beli dan layanan terhadap mereka yang tidak berdosa ini amat menyayat hati, " kata Hishammuddin yang marah, ketika mengulas laporan halaman depan akhbar The Sun semalam yang melaporkan bahawa sindiket telah mengaut keuntungan berjuta-juta ringgit dengan mengumpan pekerja-pekerja asing ke sini.

Seorang pegawai kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendedahkan bahawa beribu-ribu warga asing membayar sindiket yang diterajui oleh seorang ‘Datuk' di antara RM300 dan RM2, 000 untuk memastikan mereka mendapat pengampunan atau pemutihan.

Lebih 10,000 pekerja asing di seluruh negara telah menjadi mangsa kepada sindiket itu, yang anggotanya mendakwa diri mereka sebagai pegawai-pegawai yang dilantik oleh pihak berkuasa dan memakai tanda nama akreditasi kerajaan dalam melaksanakan program 6P yang terdiri daripada -
  • pendaftaran
  • pemutihan
  • pengampunan
  • pemantauan
  • penguatkuasaan dan
  • pengusiran

Hishammuddin percaya ia sebenarnya adalah satu sindiket antarabangsa yang "pergi ke mana tempat di mana ada wang ".

"Mereka datang dalam bentuk dan nama-nama yang berbeza dan tidak unik kepada Malaysia kerana dunia tanpa sempadan. Itulah sebabnya kenapa kita perlu bekerjasama dengan negara-negara jiran kita, yang serantau dan di peringkat antarabangsa. "

Beliau berkata kerajaan juga sedang memerhatikan sindiket antarabangsa dan bekerjasama rapat dengan kerajaan Bangladesh dan Australia, dan sekarang sedang mengadakan perbincangan dengan pihak berkuasa Indonesia, British dan Cina.

"Agensi-agensi risikan telah digerakkan malah pegawai-pegawai kita sendiri telah ditahan di bawah ISA. Saya juga meminta orang ramai untuk bekerjasama dan memberikan kita apa sahaja maklumat yang berkaitan kerana saya ingin memburu mereka, " kata Hishammuddin.

Menyentuh mengenai permintaan untuk mengenakan dakwaan terhadap lapan pegawai Imigresen yang telah dibebaskan daripada tahanan ISA selepas ditangkap kerana penyeludupan manusia, beliau berkata mereka boleh didakwa di mahkamah undang-undang.

"Tujuan ISA adalah untuk pemulihan dan mereka telah bekerjasama dalam berurusan dengan pihak berkuasa untuk memberi maklumat mengenai sindiket, tetapi ia tidak bermakna mereka kebal daripada didakwa," kata menteri tersebut.

Tentang penyalahgunaan 600 mesin biometrik oleh ejen-ejen yang dilantik oleh kerajaan untuk mendaftar pendatang asing tanpa izin, beliau berkata ia bukan sesuatu yang begitu membimbangkan.

"Terdapat kes-kes penyalahgunaan dan kerosakan tetapi ia tidak menjadi tumpuan utama kerana kita telah mendaftar hampir dua juta orang. Ini menunjukkan masalah sebenar yang sedang kita hadapi ... jika tidak kerana langkah ini, kita tidak akan tahu berapa ramai (pendatang asing tanpa izin) yang benar-benar berada di sini.

"Orang akan sentiasa menunding jari menyalahkan kita, menyalahkan sistem tetapi kami tetap berazam untuk melaksanakan tidakan ini kerana ia boleh menjejaskan keselamatan negara," katanya.

Sehingga jam 8:30 pagi ini, seramai 1,928,495 pekerja asing yang sah dan yang tidak sah telah berdaftar dengan Jabatan Imigresen. Daripada jumlah 1,031,275 pendatang tanpa izin, 869,727 berdaftar di Semenanjung Malaysia dan 161,548 berdaftar di Sabah.

Kementerian Timbalan Ketua Setiausaha (pendaftaran dan imigresen), Datuk Alwi Ibrahim berkata sebuah syarikat di Johor telah diminta untuk menunjukkan sebab untuk melanggar perjanjian dengan kerajaan yang berkaitan dengan program 6P. "Syarikat itu telah menawarkan 'kad pengampunan' palsu yang mana sebanyak RM3, 000 telah dikenakan kepada pendatang asing tanpa izin untuk itu, " katanya.

Beliau berkata orang-orang yang membeli kad ini telah dijanjikan bahawa mereka akan selamat daripada penguatkuasaan, walaupun terdapat jaminan kerajaan bahawa tiada apa-apa langkah yang akan diambil, sehingga menjalankan 6P alih pada pertengahan bulan November.

No comments:

Popular Posts