Friday, July 1, 2011

PM - 1Malaysia adil, bersandarkan perlembagaan, merit dan latar belakang sosial

Antara catatan yang sempat dibuat semalam semasa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bertemu rakan-rakan on-line beliau di Kota Kinabalu, Sabah.

Ini merupakan sesi ke-5 pertemuan dengan rakan online beliau. Yang pertama bermula di Seri Perdana dengan kehadiran seramai 400 orang. Ada di antara yang hadir sanggup datang dari Sabah dan Sarawak. Sebab itu PM ambil keputusan untuk datang sendiri ke negeri-negeri, termasuk Sabah dan Sarawak supaya rakan-rakan online tidak perlu pergi ke Putrajaya.

Setakat ini melalui fb, PM sudah ada lebih dari 760,000 orang rakan dan twitter lebih dari 150,000 orang rakan. Hari ini cuma pilih 100 orang saja agar program jadi lebih impersonal dan more engaging.

Melalui media online PM telah cuba buat pelbagai pendekatan, termasuk 1Malaysia Roundtable Discussion melibatkan Dato Tony Fernandez, mewakili sektor korporat, Lisa Surihani mewakili penggiat seni dan Dato Lee Chong Wei, mewakili sektor sukan sebagai moderator agar kita boleh mendampingi generasi muda dengan lebih baik. Malah untuk melaksanakan belanjawan yang akan datang, PM juga ingin tahu apa pandangan dan cadangan daripada generasi muda dan rakan online beliau.

Mengenai hal ehwal negara, untuk mencapai status negara maju, ekonomi negara kena berkembang pada kadar 6% setiap tahun. Jika kita dapat laksanakan ini dalam masa 10 tahun, negara kita boleh ditransformasikan menjadi negara maju. "Saya yakin dgn sokongan semua rakyat Malaysia, jika semua bersama di belakang kerajaan, insyaAllah matlamat ini dapat dicapai. It's not my vision, but it is our vision. The key word is shared vision. Proses ini memerlukan kebersamaan, dan inklusiviti."

PM yakin dengan masa depan Sabah di bawah kepimpinan sekarang. "Its a chance of lifetime to make Sabah fully develop."

"In terms of allocation given to Sabah, last year it was RM 3.8b, this year it has been increased to RM 5.8b. Tentulah masih ada lagi jalan yang tidak siap dan sebagainya tetapi setakat ini pembangunan yang berlaku di Sabah adalah amat pesat n membanggakan."

Q - Bagaimana 1Malaysia boleh satu padukan rakyat pelbagai kaum?

1Malaysia: Adil kepada semua orang. Bila disebut adil ini, ia tidak boleh lari dari perlembagaan, ia perlu berdasarkan merit dan pada waktu yang sama ia juga perlu berdasarkan keadilan sosial agar peluang dapat diberi kepada mereka yang berada di luar bandar yang tidak mungkin dapat bersaing dengan mereka yang di bandar-bandar besar. Jika kita tidak bagi peluang kapada mereka yang berkemampuan juga tidak betul sebab kita menggalakkan mediocrity dalam masyarakat; jadi dalam pemberian biasiswa JPA baru-baru ini, selain 9A, ia juga mesti berlandaskan latarbelakang sosial.

Dalam 1Malaysia kita bukan sahaja bersikap toleran. If u sit next to someone who you don't like because you have, you are being tolerant to him; that is a minimum basic. Now we are going to the next level, which is acceptance. And the highest level is if u can celebrate the diversity. Sabah and Sarawak is a model of 1Malaysia.

Q - Kedudukan jawatan Federal perlu diberi kepada rakyat sabah, jika orang Sabah boleh diterima sebagai pengarah di negeri lain maka tidak sepatutnya masalah utk jadi pengarah di Sabah.

Q - Apa gambaran tentang Malaysia 100 tahun dari sekarang, apa harapan, keadaan dan langkah-langkah untuk capai hasrat itu?

Kita bersikap terbuka utk memilih orang tertentu dalam memegang jawatan, yang penting, it's about talent; tidak semestinya bakat itu berada di dalam negeri, tapi dari mana-mana tempat di dalam dunia. Di universiti di Jeddah, faculty members are from all over the world, bukan dari Arab Saudi. They want people with talents to do research in their universities. In the case of Sabah, it should be in a nice mix. If they are capable Sabahan's, I'm willing to give important position in KL. Attorney General, Health Director are Sabahans. Pertimbangan kita seharusnya adalah we shoud go for the best person for d job.

100 years: Very fututistic. I'm thinking of Malaysia in 10 years or after the next coming election. Sukar nak gambarkan sebab perubahan yang berlaku begitu drastic. Dulu, saya tidak boleh bayangkan perubahan yang sedang berlaku dalam ICT hari ini. The world changes and it changea very fast. Let's look at first building block first, iaitu dalam masa 10 tahun, kita sama-sama jadikan negara kita negara maju dulu, then we'll have another dream.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

Popular Posts