Tuesday, July 13, 2010

Cauvinis Cina telah lama wujud, tiada istilah Perkasa Cina

DAP misalnya dianggap umum sebagai parti cauvinis Cina

Naib Presiden MCA, Donald Lim cuba mewujudkan polemik kurang cerdik apabila mengutarakan idea Perkasa Cina bagi menangani Pertubuhan Pribumi Perkasa (PERKASA) yang semakin mendapat sambutan daripada masyarakat Melayu.

Sebenarnya TIDAK ADA istilah 'chinese PERKASA'. Hakikatnya, selama ini telah ada sejumlah organisasi yang dilihat sebagai mewakili golongan cauvinis Cina dari kaca mata masyarakat bukan-Cina.

DAP, misalnya dianggap sebagai sebuah organisasi cauvinis cina dan pendapat ini dipegang oleh majoriti golongan bukan-Cina (lihat kenyataan berbau cauvinis DAP di sini - klik). Suqiu dan organisasi yang membentuk Suqiu dilihat oleh masyarakat bukan-Cina sebagai bukan sahaja cauvinist tetapi rasis (tuntutan rasis Suqiu). Manakala Dong Zong dan Dong Jiao Zong dilihat oleh golongan bukan-Cina sebagai cauvinis pendidikan dan sudah beberapa kali dilihat mengelurkan kenyataan menghasut (klik sini dan sini). Dewan Perniagaan Cina dan Persatuan-persatuan klan pula ditubuhkan atas tujuan perkauman dan keturunan. Adakah mereka ini juga boleh dianggap sebagai rasis?

Presiden Perkasa, Ibrahim Ali menganggap kenyataan Donald Lim ini sebagai satu kenyataan yang ekstremis dan tidak sesuai (klik).

Oleh itu Donald Lim, jangan berpura-pura tidak menyedari atau jangan cuba bermain polemik. Jangan sekali-kali cuba memberi gambaran bahawa cauvinisme dan rasisme tidak wujud dalam kalangan masyarakat Cina. Ini adalah satu penafian yang tidak dapat diterima sama sekali!

Istilah `Perkasa Cina' mempunyai tujuan jahat. Kita ingatkan dia, jika dia kurang cerdik, tidak bermaksud orang lain juga kurang cerdik.

1 comment:

Bingai @ Bangang said...

Maaf tuanpunya blog sebab lari tajuk,
Saya masih lagi dengan penutupan IKYS tumpang letak dalam topik terbaru tuan.

Kepada yang ingin mengetahui lebih lanjut tentang IKYS sila ke blog saya di http://tendangterajang.blogspot.com/2010/07/ikys-rugi-atau-nak-cari-untung-pintas.html
Luahan hati bapa saudara kepada salah seorang pelajar IKYS

aku yang bingai

Popular Posts