Thursday, June 24, 2010

Pemuda Putrajaya saran KSN undur diri


Pergerakan Pemuda UMNO Putrajaya yang menjalankan Mesyuarat Perwakilan Tahunan 2010 malam tadi sebulat suara bersetuju untuk mencadangkan agar Perdana Menteri tidak menyambung kontrak Ketua Setiausaha Negara (KSN) Tan Sri Mohd Sidek Hassan. Ini adalah berikutan sikap KSN ini yang tidak prihatin dengan masalah rakyat, menyusahkan mereka dan meningkatkan bebanan hidup mereka dalam beberapa tindakannya.

Pada hujung tahun lepas beberapa NGO yang diwakili oleh golongan Muda Putrajaya di bawah Gerakan Pemuda Prihatin (GEMPUR) menyelar tindakannya mewujudkan sistem parkir berbayar yang membebankan penduduk Putrajaya. Baru-baru ini KSN juga telah memaksa pembayaran saman ekor yang dikatakan tidak mempunyai asas perundangan dan telah menyebabkan rakyat terbeban.

KSN ini juga dikatakan tidak `perform' di sepanjang tempoh RMKe-9 mengakibatkan sejumlah program dan projek tidak dilaksanakan tepat pada masanya sehingga kesannya tidak dirasainya rakyat dan menjejaskan pertumbuhan ekonomi negara. Dia juga dikaitkan dengan isu bonus penjawat awam pada tahun 2008, selain terlalu lama memegang jawatan sehingga ramai pegawai kerajaan yang merasa meluat dengannya.

Mungkin Sidek wajar mengundur diri dan Perdana Menteri perlu berfikir panjang untuk mengekalkan KSN yang tidak `perform' ini. Pandangan rakyat adalah, pertama, jika dikekalkan, tindakannya akan terus menyusahkan rakyat. Keduanya, membiarkan dia lebih lama di situ akan menyebabkan penjawat awam kehilangan minat untuk menyokong kerajaan. Ketiganya, seperti RMKe-9, pelaksanaan RMKe-10 juga mungkin akan mengalami nasib yang sama.

Mesyuarat perwakilan tadi dirasmikan oleh Naib Ketua Pergerakan pemuda UMNO Malaysia, Datuk Razali Ibrahim. Dalam ucapan beliau, beliau menyatakan bahawa bukan beliau tidak mahu menyerang Anwar Ibrahim, tetapi jika, beliau menyerang nanti, yang akan malu adalah isteri Anwar, iaitu Wan Azizah. Razali juga menekankan keperluan Pemuda UMNO Putrajaya bersedia menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13. Menurutnya, Pemuda UMNO Putrajaya mesti memulakan gerakan yang tersusun mulai sekarang bagi memastikan kawasan Parlimen Putrajaya dapat dipertahankan.

3 comments:

suara kuantan said...

bodoh pemuda putrajaya..dia saudara aku, n aku knal sikap merendah diri beliau..hidup org Pahang

paktam said...

Politik dan Rendah diri

1-Kalau tidak mahu serang jangan lantik lagi orang ini. Apa guna? Politik kini ialah mainan persepsi. Jika sayang kepada bini seorang boneka apa guna masuk politik?

2-Isu parkir dijadikan hujah untuk meminta supaya seseorang berjawatan tinggi turun? Banyak lagi isu penting negara yang perlu diketengahkan.

3- Adakah dia ni orang Anwar?

Kalau ini pemikiran kebanyakan orang UMNO, saya sangat putus asa!

merlimau9 said...

Asalamualaikum,

1.Saudara pun perlu buat perkara yang sama...dengan ini UMNO akan lebih kuat...UMNO tak perlu orang macam saudara..

Popular Posts