Thursday, May 6, 2010

Dong Zong rasis - kenyataan tahun 2002


Ekoran pendedahan blog "Hidup Tuah" mengenai kenyataan Dong Zong dalam sebuah akhbar berbahasa Cina, dalam artikel bertajuk "Dong Zong menghina Bahasa Kebangsaan / Bahasa Melayu?" di sini:
http://darahtuah.wordpress.com/2010/05/06/dong-zong-menghina-bahasa-kebangsaan-bahasa-melayu/ - saya telah menulis tentang kerangka pemikiran rasis dan cauvinis yang dipunyai oleh kumpulan ini yang boleh menggugat keharmonian kaum di negara ini dalam artikel saya "

Ini bukan kali pertama saya mendengar kenyataan berbau rasis dan cauvinistik ini. Saya ingin berkongsi satu lagi kenyataan akhbar yang pernah dibuat oleh Pengerusi Dong Zong, Quek Suan Hiang pada 6 Ogos 2002.

Laporan mengenai petikan dari Sin Chew Daily, 6 Ogos 2002

“Chinese primary schools and private Chinese secondary schools might be torn up by the root: If we do not oppose the English policy, said Quek” Sin Chew Daily, 6 August 2002 (p.3)

Dong Zhong chairman Quek said Chinese primary schools and private Chinese secondary schools might be torn up by the root if the English policy is not opposed.

Speaking in a function organized by Chinese educational NGOs in Sarawak, Quek stressed on the importance of safeguarding Chinese culture, and was reported telling his audience the suffering life endured by Chinese in Indonesia due to the assimilation policy implemented by the Indonesian government.

Quek told his audience the damage of the anti-Chinese policy introduced by the Suharto administration that had led to the closing down of Chinese schools, banning open selling of Chinese books and prohibiting the use of Chinese name.

The absence of Chinese education has given no cultural inheritance to the Indonesian Chinese, said Quek, and the assimilation policy has left nothing but misery to the Indonesian Chinese.

Lamenting the bad life suffered by Indonesian Chinese, Quek said the assimilation policy has taken the rights away from the Chinese and they ended up being tortured, raped, murdered and suffered.

Quek also tell his audience that Sekolah Wawasan is another project designed carefully with the aim to change Chinese schools’ character silently. He said once the Chinese primary schools are uprooted, the spill over effect will also affect the private Chinese secondary schools and other related IPTS. The whole Chinese education structure will be destroyed, said Quek.

Jelasnya kenyataan Quek adalah ekstrem, lari dari isu sebenar dan berbau hasutan. Kenyataan Quek bukan kenyataan membina tapi sebaliknya merupakan contoh kenyataan yang lahir dari minda yang terkongkong.

Quek memfitnah kerajaan dengan memberikan gambaran bahawa kerajaan Malaysia sedang menjalankan proses asimilasi seperti mana yang berlaku di Indonesia. Dalam masa yang sama Quek cuba menghasut dan mengapi-apikan emosi kaum Cina dengan fitnah terhadap sekolah Wawasan dan membayangkan seolah-olah kerajaan akan menutup sekolah-sekolah Cina.

Kenyataan beliau yang disiarkan oleh akhbar Sin Chew Daily berbunyi seperti berikut “Kumpulan-kumpulan etnik di Indonesia menggunakan satu set bahasa yang sama, dan satu set budaya yang sama, tetapi adakah kaum Cina di Indonesia dilayan secara sama rata? Tidak, mereka dirompak, dibunuh, dirogol, dibakar dan sebagainya….. itu merupakan kesan asimilasi”

Tidak cukup sekadar itu, beliau telah bertanya pendengar dengan soalan; “Tanyalah diri kita, apakah asimilasi menjanjikan persamaan, adakah asimilasi menjanjikan keamanan, marilah kita melihat Indonesia sebagai contoh yang terbaik.”

Sekiranya dianalisis dengan teliti, kenyataan beliau menimbulkan banyak persoalan. Pertamanya, apakah kaitan kenyataan dan pertanyaan ini dengan polisi baru pengajaran Matematik dan Sains? Keduanya, benarkah terdapat satu aliran pemikiran di kalangan kaum Cina yang melihat sebarang usaha untuk merapatkan hubungan kaum sebagai sia-sia dan tidak akan menjanjikan keamanan? Ketiga, sudah berapa lama ideologi songsang ini diajar kepada kaum Cina dan di manakah tempat ideologi ini disebarkan?

4 comments:

the outsider said...

celaka ni tak reti2. tak tau bersyukur.. tak boleh ke amik tindakan?

GAFARO a.k.a. agentno9 said...

ini cerita lama yang saya tahu la...disampaikan oleh orang yang saya percayai semasa saya masih bersekolah...

Dong Zong dan satu pertubuhan cina telah membuat 10 tuntutan kepada orang melayu...

walaubagaimanapun tak silap saya GPSM telah menuntut 100 tuntutan puda kepada 2 puak ini dan isu ini reda...

cerita di sebalik cerita ini,kenapa dan sebab apa mereka berani menutut 10 tuntutan ini?

bunyi alasan ini tak lojik tetapi inilah yang telah disampaikan oleh seorang kalifah utama sebuah pertubuhan silat kepada kami bahawa 2 puak ini telah yakin dengan kehebatan ilmu mempertahankan diri mereka dan juga kekuatan batin iaitu kebal dan berkemampuan melayang di udara

pada masa itu guru guru silat telah membuat perjumpaan membincangkan perkara ini dan seorang individu telah mengeluarkan kenyataan kepada 2 puak ini berbunyi` kalau berhajat nak 13 mei berulang teruskan usaha tuntut 10 tuntutan itu'

terus tuntutan itu senyap...

pada pendapat saya,mereka berani kerana orang melayu telah berpecah kepada beberapa kelompok..

satD said...

salam bro..

they r expending

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2010/5/4/nation/6181337&sec=nation

about time for this illegal nonsense to be eradicated from my Tanah Air

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

satD

komplen bagai nak rak, kata kerajaan anak tirikan, tak bg cikgu yg cukup utk sjkc la, peruntukan x cukup la, etc - tp boleh lak pg indonesia? wayang sungguh. mmg kaki fitnah la diaorg ni

Popular Posts