Tuesday, June 23, 2009

Hakikatnya, ada peningkatan dalam PPSMI

Malaysian Insider reported - Teaching of maths and science in English a flop
KUALA LUMPUR, June 23 — The teaching of maths and science in English the last six years has not improved the performance of students in those subjects, the education minister admitted today. “There have been changes but the difference is nominal,” said Tan Sri Muhyiddin Yassin. He said there had only been a two to three per cent change since the policy was implemented in 2003. Muhyiddin's reply drew flak from opposition MPs, who accused the government of negligence for its refusal to shut the policy down despite admitting to having problems in implementing it. Shah Alam MP Khalid Samad from PAS said it was obvious in the minister's response that the government is not fully prepared for the implementation of the policy and students are being victimised as a result.

Walaupun Malaysian Insider lebih berminat mengambil slant yang negatif, saya suka menekankan bahawa Tan Sri Muhyiddin Yassin mengakui ada peningkatan dua hingga tiga peratus. Kenyataan ini adalah konsisten dengan kenyataan saya sebelum ini bahawa "it might not be a rosy picture, but overall there are improvements here and there."

Saya percaya sejak awal lagi, tidak ada sesiapa pun kata tidak ada masalah pelaksanaan. Misalnya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein pernah menyebut masalah PPSMI adalah masalah pelaksanaan seawal tahun 2004 lagi. Sebagai dasar yang baru berusia enam tahun (yang sentiasa diganggu secara konsisten oleh pelbagai pihak, tidak termasuk elemen`sabotaj' dalaman) adalah logik untuk mempunyai masalah di sana sini. Begitu juga Dasar Ekonomi Baru (DEB), biarpun selepas 20 tahun, kita tahu ada masalah di sana sini, tetapi adakah kita membatalkan DEB selepas 20 tahun. Tidak, semangatnya masih dibawa sehingga hari ini melalui Dasar Pembangunan Negara (DPN) yang masih dikritik pelaksanaannya sehingga terdapat ramai yang terus merindukan pelaksanaan semula DEB.

Hasil dari penambah baikan setiap tahun sejak tahun 2003, maka terdapat sejumlah peningkatan dari segi tahap kesediaan guru dan murid. Segala peningkatan ataupun penurunan ini dicatat dengan jelas melalui sejumlah kajian yang dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran Malasyia (KPM) sejak tahun 2005 lagi. Seperti yang diakui oleh Muhyiddin ada peningkatan dalam dua sehingga tiga peratus. (Nota: saya kurang bersetuju bila KPM menggunakan kajian PEMBINA sebagai kajian yang dianggap `bebas' dalam Parlimen. Baca hujah saya kenapa - disini)

Kenyataan ini juga konsisten dengan hujah-hujah saya sebelum ini. Misalnya, dari catatan saya, saya dapati dapatan Ujian Penilaian Tahap Profesiensi (PTP) ke atas guru Bahasa Inggeris (salah satu daripada 16 kajian yang dibentangkan dalam Persidangan Meja Bulat PPSMI Pertama) yang dibentangkan menunjukkan bahawa peratus guru yang berada di tahap profisien pada tahun 2007 adalah sebanyak 32 peratus manakala yang berada di bawah tahap profisien adalah sebanyak 68 peratus, tetapi pada tahun 2008 peratus yang berada di tahap profisien ini sudah meningkat ke tahap 64 peratus dan yang berada di bawah tahap profisien pula menurun kepada 36 peratus; bermaksud ada peningkatan yang signifikan sebanyak 32 peratus.

Manakala catatan saya mengenai keputusan Ujian Diagnostik pada tahun 2006 dan 2007 misalnya, menunjukkan peratus pelajar yang memerlukan pemulihan dalam pelbagai konstruk telah menurun. Sebagai contoh, bagi konstruk Memahami Soalan dalam Bahasa Ingeris bagi subjek sains, peratus pelajar yang menghadapi masalah menurun sebanyak 13.2 peratus. Manakala bagi konstruk Menguasai Konstruk Pengetahuan bagi subjek matematik, peratus pelajar yang menghadapi masalah juga telah menurun sebanyak 20.2 peratus. (Nota: jika dibaca sebagai peningkatan pencapaian, adalah peningkatan pencapaian sebanyak 13.2 peratus dan 20.2 peratus).

Nota saya juga menunjukkan bahawa dalam kenyataan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia (KPPM), Datuk Alimuddin Mohd Dom mengenai analisis UPSR, menunjukkan keyakinan pelajar untuk menjawab dalam BI bagi kedua-dua mata pelajaran telah meningkat: misalnya; bagi subjek Matematik 54.3 peratus menjawab dalam BI, termasuk 7.7 peratus menjawab dalam BI dan BM; subjek Sains, 52.6 peratus atau 268,076 pelajar menjawab dalam BI, termasuk 21.3 peratus menjawab dalam BI dan BM. (berbanding tahun 2007, kurang daripada 10 peratus)

Jumlah pelajar yang menjawab dalam BI sepenuhnya dalam peperiksaan UPSR 2008; bagi subjek Matematik - 46.6 % / 238,153 calon dan Sains - 31.1 % / 159,234 calon. Di peringkat PMR 2008 pula; bagi subjek Matematik - 26.9 % 124,209 calon dan subjek Sains - 51.2 % / 235,510 calon.

Pencapaian Murid Bandar dan Luar Bandar yang menjawab Matematik dan Sains Dalam BI berdasarkan sampel sebanyak 74% daripada pelajar yang mengambil UPSR 2008 bagi subjek Matematik – daripada 378,416 calon, jumlah yang menjawab sepenuhnya dalam BI di bandar 90,962 / 24% dan di luar bandar 125,883 / 33%. Daripada jumlah ini 29% mendapat A dan 88% mendapat ABC. Jumlah yang menjawab dalam BI dan BM /BC/BT di bandar 10,687 / 3%, di luar bandar 26,729 / 7%. Daripada jumlah ini, 16% mendapat A dan 79% mendapat ABC.

Dalam subjek Sains pula - daripada 379,018 calon, jumlah yang menjawab sepenuhnya dalam BI di bandar adalah sebanyak 70,475 / 19%, di luar bandar 71,000 / 19%. Daripada jumlah ini 26% mendapat A dan 90% mendapat ABC. Jumlah yang menjawab dalam BI dan BM /BC/BT di bandar 33,433 / 9% dan di luar Bandar 68,532 / 18%. Daripada jumlah ini, 12% mendapat A dan 84% mendapat ABC.

3 comments:

Frodo Baggins said...

Salam ... sbnrnya ramai yg suka menagguk di air yg keruh. Kononnya pejuang bahasa, tp ada agenda lain yg tersembunyi .... katanya x nak PPSMI, takut bahasa ibunda terpinggir, tp perbualan harian mngalahkan mat salleh kat luar sana ... huhuhuhuhuhu ~

Apache said...

Teruskan PPSMI..jangan perbodohkan orang melayu..penentang PPSMI katak bawah tempurung

Average Joe said...

keputusan yang paling BODOH dan GILA populariti… ibu-bapa dan abang-kakak sekalian, jangan salahkan anak-anak/adik-adik anda jika kelak mereka terkial-kial dan gagal menyesuaikan diri dalam persekitaran berbahasa Inggeris ketika di universiti dan alam pekerjaan, gara-gara kerana mereka dinafikan peluang untuk pendedahan lebih awal di peringkat sekolah.

dan jangan pula salahkan kolej-kolej dan universiti-universiti kita nanti, kerana mereka akan kembali dipaksa melentur buluh yang sudah besar keras.

bangsa2 yang maju dan berjaya mahu anak-anak mereka lebih pandai dari mereka. tetapi orang kita ni (tak semua) TAKUT anak-anak jadi lebih pandai.

1 step forward, 10 steps behind. Congrats and thank you Najib and Muhyiddin.

http://www.bernama.com.my/bernama/v5/newsindex.php?id=423799

Teaching Of Science And Mathematics Reversed To Bahasa Melayu

PUTRAJAYA, July 8 (Bernama) — The teaching of Science and Mathematics will be reversed to Bahasa Melayu, Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin announced on Wednesday here.

He also announced that the teaching of the two subjects in vernacular schools would be conducted in their mother tongue.

The implementation would take effect in 2012, he said.

– BERNAMA

Popular Posts