Friday, May 29, 2009

Komunis, Sekularis dan Sosialis - sikap assabiah Nik Aziz

Malaysian Insider reported - BN no better than communists, says Nik Aziz; By Syed Jaymal Zahiid. PENANTI, May 28 — PAS spiritual leader Datuk Seri Nik Abdul Aziz joined an all-star ceramah session last night as Pakatan Rakyat stepped up efforts to wrap up the by-election and bag the win. Nik Aziz went straight for the Barisan Nasional (BN) jugular and mocked prime minister and BN president Datuk Seri Najib Razak’s decision not to allow former communist leader Chin Peng to return to Malaysia, describing it as hypocritical. “Chin Peng wants to come back and somebody asked me what I thought about it so I said if BN wants to reject the communists, then the same can be said about nationalists,” he said.

Nampaknya semakin tua, Nik Aziz semakin bercelaru. Kalau dulu Nik Aziz mendakwa `Tuhan samseng', `Tuhan pun mencarut' dan `boleh bersahabat dengan syaitan' - hari ini Nik Aziz sudah tidak dapat membezakan konteks keganasan komunis dan kezaliman Chin Peng berbanding peranan mereka yang digelarnya nasionalis dalam memerdekakan negara tanpa pertumpahan darah.

Nik Aziz juga nampaknya tidak tahu perbezaan di antara Komunis, Sekularis dan Sosialis, iaitu fahaman yang dipegang oleh rakan-rakan PAS dalam Pakatan Pembangkang. Disebabkan itu dia boleh mendakap erat DAP dan PRM, kemudiannya menyusupi PKR, tetapi tidak dapat menerima UMNO yang berjuang demi agama Islam, bangsa Melayu dan kemajuan Tanah Air.

Kita meragui bagaimana seseorang itu boleh dianggap ulama oleh pengikutnya, apabila jelas, ilmunya tidak menyeluruh dan gagal pula memahami konteks sesuatu permasalahan; hatta hendak membezakan di antara sosialis dan kominis pun tidak tahu; antara kezaliman, keganasan, pembunuhan beramai-ramai rakyat, bukan sahaja orang Melayu tetapi juga kaum lain dengan perjuangan mencapai kemerdekaan dengan kesatuan hati tiga kaum utama, Melayu, Cina dan India daripada British tanpa pertumpahan darah.

Mungkin Nik Aziz belajar agama, tapi yang jelasnya dia hanya sekadar ulama politik yang kurang maklumat dan tidak dapat memahami konteks sesuatu perkara yang berlaku. Maka tidak salahlah kalau Nizar dan Husam pun sudah beralih arah; tidak mahu belajar dengan Nik Aziz; seorang belajar dengan Ustaz Nga, seorang lagi dengan Ustaz Mat Belon.

(Gambar hiasan - Sengaja pejam mata atau memang buta sejarah - satu lagi sikap assabiah Nik Aziz)

6 comments:

Anonymous said...

Tun Faisal..jangan bicara soal bukan bidang. engkau siapa nak mempersoalkan soal tafsir?tinggi sangatkah ilmu tafsir engkau? Hebat sangatkah ilmu tauhid engkau?siapa tok guru engkau? Kitab mana yang engkau dah khatam? setakat mana? kalau setakat berhujah mcm kat kedai kopi, x payah. merosakkan akidah dan memfitnah tanpa ilmu yang hak.ada orang yg berhujah bangang mcm nilah yg membuatkan orang semakin jauh dari UMNO. langsung tak akademik. tak cerdik. harap UMNO buang orang-orang bangang mcm ni

Anonymous said...

Yg lebih assabiah adelah sikap kenegerian yg berlaku kini dikalangan kita.

Bila kita dgn org kelantan, ok lah mereka tapi bila ade org kelantan dtg make kita terus diketepikan.

TG Nik Aziz kata - so I said if BN wants to reject the communists, then the same can be said about nationalists

Reject semua perlaku assabiah, jadi siapa pulak kita nak terima ?

Nani Cheras

Irene said...

Terkedu saya membaca pandangan Nik Aziz tentang komunis...Agaknya Nik Aziz ni bukan saja buta sejarah, tapi buta hati dan fikiran. Demi meraih sokongan DAP dia sanggup buat apa saja..Sesungguhnya syaitan itu berusaha menyesatkan orang-orang Islam , lebih-lebih lagi mereka yang alim dalam agama.. Mungkin di sini syaitan telah berjaya meresapi jiwa Nik Aziz tanpa dia sedari...wallahuallam..

Anonymous said...

Saudara Tun Faisal

Kalau tak nak dapat dosa,geram kat orang tua ni,anggaplah dia ni orangtua tak sekolah tinggi,hanya sekolah pondok.....nak tegur orang macam ni sia-sia saja,ada saja alasannya.Gelaran 'flip-flop'dah sesuai untuknya...!!

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

sdr tak bernama,

agaknya pasal belajar tinggi sgt tu yang jd biol.. :D.. tak payah belajar tinggi bro utk tahu Tuhan tu x mencarut, tak pyh belajar tinggi mana pun utk tahu maksud assabiah, tak pyh belajar tinggi pun utk tahu - fahaman DAP, Sosialis dan Komunis tu apa, tak pyh belajar utk bezakan kekejaman komunis, fahaman yg tak bertuhan dgn perjuangan BN menuntut kemerdekaan tanpa pertumpahan darah dan perjuangan UMNO demi agama, bangsa dan tanah air - itu bidang2 yg bukan rocket science pun.

masalahnya Nik Aziz tidak ikhlas, tdk wara', tdk well informed dan assabiah bila mengeluarkan kata-kata. Itulah merendahkan tarafnya sbg Tok Guru kpd org yg sesat dan menyesatkan.

klu nak sesat dgn PAS, teruskanlah, skrg undi Pas masuk neraka.. nak2 bila dah kena tunggang dengan DAP, posa dgn mogok lapar pun dah tak tau mana ikut syariat, mana ikut nafsu syaitan-ir rajiiim... :D

anak lambor said...

tak bernama

Jgn fanatik/taksub sangat dengan parti bro..kadang2 hujah ulamak pas bersandarkan kepolitikan mereka saja dan mempermainkan agama.Kan lebih baik buka minda dan rasional..jgn taksub membabi buta.kami juga tak suruh u sokong umno bro dan kami juga seriau nak amik org yg taksub giler mcm u semua nye jadi betul kepada org yg u sokong..bahaya bro

Popular Posts