Thursday, October 23, 2008

PPSMI - Permintaan Ibu Bapa

Apakah sebenarnya hasrat hati ibu bapa yang anak-anak mereka masih berada di sekolah?

Andaian yang popular adalah ibu bapa di bandar bersetuju dengan program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI). Sebaliknya ibu bapa di luar bandar mahu ia dihentikan. Satu lagi andaian yang popular adalah ibu bapa yang berketurunan Cina tidak menyokong pelaksanaan PPSMI, kecuali segelintir di bandar.

Bagaimanapun ini hanyalah andaian dan belum ada satu tinjauan pun dibuat untuk mengumpulkan pandangan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) di 9700 buah sekolah di seluruh negara.

Saya telah dihubungi oleh sebuah NGO, Parent Action Group For Education (PAGE) yang dipelopori oleh wakil dari PIBG dari Sekolah Kebangsaan Bukit Damansara (SKBD) untuk memaklumkan pandangan mereka.

Permintaan mereka adalah agar PPSMI diteruskan dan jika Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) hendak berpatah balik ke dasar yang asal sekalipun, biarlah PIBG dan sekolah diberi kuasa untuk membuat pilihan.

Alasan mereka – dasar ini masih terlalu baru dilaksanakan, iaitu baru selama enam tahun. Bagi mereka tidak wajar sebarang keputusan dibuat selepas keputusan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) diumumkan kerana data perbandingan tidak boleh dibuat disebabkan kitaran pengajaran dan pembelajarannya belum lengkap.

Menurut mereka, data perbandingan hanya boleh dibuat apabila kita mendapat keputusan PMR (Penilaian Menengah Rendah) bagi kohort yang mengambil UPSR tahun ini. Barulah kita boleh membandingkan dapatan pencapaian yang adil di antara pelajar yang telah mengikuti PPSMI sejak tahun 1, iaitu selama sembilan tahun dengan yang mengikutinya kurang daripada itu. Maksudnya, perbandingan yang lebih tepat adalah secara membandingkan kohort PMR 2011 dengan kohort PMR 2005 sehingga 2010.

Lagi pula, dapatan kajian-kajian yang dibuat tidak sah dan meragukan kerana banyak guru yang tidak menggunakan bahasa Inggeris sepenuhnya sewaktu mengajar di dalam kelas. Dapatan kajian tentang impak PPSMI terhadap pelajar HANYA SAH jika guru benar-benar mengajar mata pelajaran ini dalam bahasa Inggeris.


Sebenarnya banyak lagi hujah daripada PAGE ini yang menarik. Antaranya sebab-sebab kenapa kita perlu memberi lebih banyak pendedahan kepada pelajar yang tidak dapat menguasai mata pelajaran sains dan matematik di dalam bahasa Inggeris, bukan mengambil pendekatan sebaliknya, iaitu mengurangkan lagi masa terhadapnya.

Hujah mereka, senario negara kita berbeza dengan Jepun, Jerman dan Peranchis yang mencapai tahap negara industri puluhan tahun daripada kita. Sedangkan Malaysia mencapai tahap negara industri hanya di sekitar tahun 80-an.

Saya telah bertanya kepada PAGE sejauh mana PPSMI membantu penguasaan dan pencapaian anak-anak mereka dalam mata pelajaran sains dan matematik. Jawapan mereka, bahasa bukan menjadi faktor penentu. Yang utama adalah kebolehan dan kesungguhan guru-guru dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang berkesan.

Pandangan ini mungkin ada kebenarannya kerana di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC), kita tahu anak-anak yang bukan berketurunan Cina terpaksa mempelajari mata pelajaran sains, matematik dan banyak lagi, kecuali Bahasa Melayu di dalam bahasa Cina (Mandarin). Malah kalau hendak diikutkan, pelajar Cina juga tidak mempelajari semua mata pelajaran ini di dalam bahasa ibunda kerana ada orang Cina yang memaklumkan kepada saya bahawa Mandarin sebenarnya bukan bahasa ibunda orang Cina.

Bagi PAGE mudah sahaja, izinkan mereka meneruskan PPSMI demi kebaikan anak-anak mereka. Menurut mereka, sehingga pertemuan mereka dengan saya, PIBG di lebih dari 70 buah sekolah di dalam Lembah Klang ingin KPM memberi mereka kuasa untuk membuat pilihan.

Sekali pandang hujah-hujah dan permintaan daripada PAGE yang dipelopori oleh wakil dari PIBG dari SKBD nampak menarik. Namun kita tahu di dalam sistem pendidikan berpusat yang kita amalkan, permintaan ini mungkin agak sukar dipenuhi. Bagaimanapun ia tidak mustahil jika ada kesungguhan politik yang menyokongnya.

Lagipun selama ini, kita hanya membuat andaian tentang permintaan ibu bapa. Kita tidak tahu hasrat dan kehendak mereka yang sebenarnya. Katakan jika PIBG dan sekolah diberi pilihan untuk menerus atau menghentikan PPSMI, agak-agaknya sekolah yang mana menjadi pilihan ibu bapa?



tunfaisal@yahoo.com


Tutor, Utusan Malaysia
Rabu, 22 Oktober 2008

No comments:

Popular Posts