Monday, January 16, 2012

Kes Liwat: Beza tahap ilmu Azhar Idrus, Dr Asri dan Ustaz Kazim


Guna akal semata-mata? Tidak bersandarkan ilmu? Muktazilah?


Guna kaedah fiqh, konteks dan aqal?


Nak lebih jelas? Dengar yang ini juga

Jelas, ustaz dan budak-budak PR berusaha menyalah gunakan Qazaf semata-mata untuk melepaskan seorang peliwat dan bersungguh-sungguh cuba menafikan keadilan Islam. Maka siapa sebenarnya yang bersifat assobiah?  

Rasulullah SAW bersabda yang mafhumnya, "Bukan dari golongan ku (umat Islam) sesiapa yang menyeru kepada Assobiah dan bukan dari golongan ku sesiapa yang mati atas jalan Assobiah"; bila ditanya oleh sahabat, "adakah kasih sayang terhadap kaum itu dikatakan assobiah? Rasulullah saw menjelaskan, " Tidak, assobiah itu ialah jika kamu membantu saudara kamu di atas kezaliman" (Riwayat Abu Daud).

Nabi Muhammad bersabda, maksudnya: “Perkara yang paling aku takuti menimpa ke atasmu adalah perbuatan kaum Luth. Dilaknati mereka yang melakukan perbuatan seumpama kaum Luth.” (Hadis riwayat Ibn Majah, at-Tirmidzi dan al-Hakim). 


Dah syok ustaz dan bidak-budak PR ni sokong, tiba-tiba Anwar buat kenyataan sokong pula perbuatan meliwat... alamak.. kantoiiiii...

11 comments:

VENDETTA said...

Assalamualaikum...buatlah solat istiharah wahai saudara..cukuplah dengan fitnah dan keji mengkeji kerana politik..melayu takkan gemilang tanpa islam..dan islam takkan bangkit kerana ulama syaitan..jika kita tahu sesuatu perkara..diamkan..dan jika kita tahu sesuatu perkara bincangkan..ingatlah...dalam nak menggunakan tafsir dan hadith ada dua cara penafsiran..yang pertama muhkam dan yang kedua tersirat..jadi..dari penulisan nampak saudara lemah keduanya..maafkan saya..bertaubatlah saudara..masa masih ada..parti tiada guna..hanya agama dan amalan dalam agama saja berguna..

Ridzwan Ismail said...

X habis lagi dengan isu liwat! Sudahlah tu. Bincang dasar ekonomi/pendidikan dll yang bermanfaat sudahlah. Memalukan umat Islam! UMNO kata Anwar Ibrahim x relevan; bincang soal dia buat apa? Jangan pandang isu dosa ini kecil - ada bukti? - kalau tiada, sudahkah saudara bersedia untuk memohon maaf. Kita hidup kat dunia ni belum tentu lamanya; mungkin tahun depan atau esok atau juga agak lama. Saya percaya saudara seorang yang bijak pandai dan berpengetahuan tentang agama; jadi hentikanlah - parti politik bukan boleh menjamin masuk syurga kalau cuba pertahankan dengan "apa cara sekalipun." Mungkin boleh jadi menteri di dunia.. Sedarlah. Assalammualikum w.b.t

Anonymous said...

ADA JUGAK PENCACAI AL JUB KAT SINI...

Anonymous said...

Vendetta 2.34.

Terangkanlah dari segi muhkam atau tersiratnya hadis yg diberi..takat ckp je pasal tafsiran x guna... Sedap2 ckp orng x pandai... Maaflah bro.. Dalam islam niat x menghalalkan cara...itu dah termaktub... X kesah la macamane ko nak putar belit dari segi tersirat ko tu...mengarut...

Faiz

Anonymous said...

pejuang islam tulen kalu diberi peluang bercakap oleh wartawan barat pasti akan menegaskan bahawa dia amat membenci perbuatan liwat sbb ia selari dgn al quran, disinilah petunjuk yg boleh kita amek.

Ayat yg membenci perbuatan liwat amat senang diungkap, bukannya dlm ayat berbelit spt kita menyokong ikatan perkahwinan dan kita tak mempromosi liwat secara terbuka, dan kita akan hapuskan undang2 yg lapuk spt amalan sodomi agar lebih relevan.

Tak susah ke nak faham, kenapa akta sodom itu yg menghukum amalan liwat nak dihapuskan utk lebih relevan pada masa kini? sepatutnya pejuang Islam akan mengatakan akan dihapuskan yg lapuk di isi dgn undang Islam, bukannya memberi peluang kebebasan pd peliwat meneruskan aktivitnya secara tertutup.

Sahabat nabi ke ulama 2 dulu agak2 akan jawab mcm anwar cakap ke...

firikir sendiri laa

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

Dia ingat dia sorang je belajar agama :)

VENDETTA said...

Dari Abu Hurairah r.a : Rasulullah saw bersabda, “Apa yang telah kularang kamu mengerjakannya hentikanlah. Dan apa yang kuperintahkan kamu mengerjakannya, lakukan sehabis dayamu. Sesungguhnya umat yang sebelum kamu binasa kerana mereka banyak tanya dan banyak debat terhadap Nabi-Nabi mereka.” [2170] Sahih Muslim..ayat muhkam itu ialah ayat yang jelas keterangannya seperti berkaitan hukum hudud,pernikahan,faraid manakala ayat tersirat itu ialah ayat mutasyabihat yang perlu ada hadith dan keterangan dari para ulama dan ahli tafsir..dalam penerangan ustaz azhar idrus itu adalah benar..sekarang saiful yang mengaku..maka kenapa hukuman tidak di jatuhkan kepada saiful? Dia yang mengaku. Dalam urusan ini..kita kena melihat ketelusan bukan dengan ingin menjatuhkan seseorang..lagi satu..bukankah apa yang Dilakukan UMNO sekarang ialah assabiyah? Membantu kezaliman sesama muslimin atau orang islam selain dari UMNO ialah orang BUKAN ISLAM? Dalam hal video itu..semuanya adalah tipu daya kerana semuanya telah diedit.

Ahmad Putra said...

Tun Faisal

Mcmmana tn nk lawan papagomo, kalo isi kandungan blog tn pn semua x kukuh dan sampah?

Anonymous said...

Biasanya, cara yg terbaik utk menampakkan dan menonjolkan kehebatan pendapat seseorang individu, adalah dengan cara 'membakulsampahkan' pendapat orang lain.

Biasa kita dengar ungkapan ini;
"isi kandung blog anda macam sampah"
"penulisan saudara nampak lemah"
"tak payah nak spin cerita karut"
"bosanlah cerita lama"
"tak de cerita lain ker?"

ATAUPUN
"anda masih mentah dalam bidang penulisan"

HEBATKAN? tapi setelah mengkritik, tak der pulak dengar 'something' yg bernas drp mereka ni!!

SO WHAT??

akhir skali, selalunya akan diakhiri dgn ungkapan ini
"LU PIKIRLA SNDIRI"

Jadi apa yg ada dlm kepala mereka ni? asyik orang lain je yg kena pikir?

SELALUNYA MCAM TU LAH....

classicthinker said...

Azhar Idrus tidak terpakai kata-katanya. Bukanlah sebagai orang yang berhak mengajar. Bila orang jahil naik masjid mengajar, maka akan sesat dan menyesatkan.

VENDETTA said...

Semoga Allah berikan pertunjuk dan Hidayah bagi kalian semua yang mengatakan sesuatu perkara yang tidak benar dan mencaci seseorang yang alim dalam urusan agamanya..seseorang yang mengajar ilmu kerana ikhlas bukan kerana wang..dan Allah telah berjanji akan membantu mereka yang berjuang kerana Dia untuk menegakkan kebenaran..yang haq akan terpisah dengan yang bathil..dan yang bathil itulah sumber api neraka..waAllahualam..kita sama sama belajar dan mendalami ilmu agama bukan sahaja di sekolah sekolah tetapi di pondok pondok madrasah agama..dan kita lakukan kerana cinta pada Allah..bukan cinta pada apa yang kita lihat di dunia..ingatlah semua yang membaca..bukalah surah Al-An'am ayat 32..bacalah terjemahannya..di situ ayat yang terang menerangkan siapa kita di bumi Allah sekarang..semoga Ambil iktibar..saya bukan orang alim dan saya juga bukanlah seseorang yang belajar dan mengajar kerana mengejar dunia dan untuk dikenali..cukup untuk diri saya dan keluarga saya.

Popular Posts