Monday, July 14, 2014

#AktaKeharmonian: BANGKIT dedah MKPN `outsource' tugas kepada Majlis Peguam, kelirukan @NancyShukri?


BANGKIT merupakan kumpulan aktivis serta penulis Islam Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Melalui portal mereka, mereka membuat satu pembongkaran yang penting, iaitu MKPN tidak melaksanakan tugas engagement seperti yang diamanahkan oleh Kerajaan melalui Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN) untuk merangka deraf Akta Keharmonian Nasional. Jika dakwaan dan pembongkaran ini BENAR, maka eloklah anggota MKPN meletak jawatan atau digantikan dengan anggota yang lebih beramanah dan mencerminkan pecahan sebenar suara rakyat Malaysia, terutama Muslim sebenar Malaysia.

BONGKAR!!! RUU Harmoni Memang Di Deraf Oleh MAJLIS PEGUAM

Majlis Konsultasi Perpaduan Nasional (MKPN/NUCC), sebuah Majlis redundant bersifat tiada beban batu digalas kerajaan telah berkali-kali menafikan peranan dan penglibatan Majlis Peguam di dalam merangka deraf Rang Undang-Undang Harmoni(RUU Harmoni) yang disiapkan mereka. Dalam pelbagai kenyataan media yang dikeluarkan ahli-ahli NUCC sebelum ini, mereka sedaya upaya cuba memesongkan fakta seolah-olah deraf RUU Harmoni tersebut dibuat melalui konsultasi dengan pihak awam.

Menggunakan Modus Operandi yang sama dengan Malaysian Insider, pihak Bangkit.info telah mendapat kerjasama daripada beberapa pakar perundangan, pakar perlembagaan dan pakar teknologi maklumat yang tidak dinamakan untuk menyiasat semua deraf RUU Harmoni tersebut sehingga ke lubang cacing.

Deraf Awal RUU Harmoni
Pihak kami mengesan deraf RUU Harmoni pada awalnya di deraf oleh seorang peguam  yang menggunakan kemudahan pejabat Firma Guaman Skrine & Co.

Sentuhan Akhir RUU Harmoni
Sentuhan akhir kepada RUU Harmoni pula telah dibuat oleh Syahredzan Johan.

Siapa Pula Syahredzan Johan?
Beliau merupakan Pengerusi Jawatankuasa Peguam Muda Kebangsaan (National Young Lawyers Committee)  dan Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Perundangan Perlembagaan (Constitutional Law Committee) di MAJLIS PEGUAM.



Beliau juga terlibat secara aktif dengan Projek Dialog. Sebuah gerakan yang sentiasa menimbulkan kontroversi dan membuat provokasi ke atas umat Islam melalui penerbitan-penerbitan mereka.

Buktinya?
Pihak kami telah berjaya mendapatkan salinan elektronik deraf asal RUU Harmoni tersebut. Melalui beberapa maklumat asas yang diperolehi daripada dokumen elektronik yang sama, ia membuktikan bahawa deraf RUU Harmoni itu memang turut melibatkan penglibatan Majlis Peguam.


Penafian NUCC berkenaan penglibatan Majlis Peguam dengan RUU Harmoni sebelum ini jelas merupakan satu bentuk penafian dengan kepentingan-kepentingan tertentu.


Apa Masalahnya Dengan Penglibatan Majlis Peguam?

Sepertimana kata Tun Abd Hamid sebelum ini, semua bentuk hasrat murni untuk menjadikan Majlis Konsultasi Perpaduan Negara sebagai satu bentuk harapan baru mengeratkan perpaduan kaum di dalam negara telah dirampas dengan kemasukan agenda-agenda yang dimahukan oleh pihak Majlis Peguam dan Pembangkang yang menguasai mereka.

Semua dialog dan maklumbalas berkenaan perpaduan akan diletakkan ketepi dan semua bentuk hasrat-hasrat yang dimahukan Majlis Peguam dan pihak pembangkang yang disokong mereka, akan mencorak RUU Harmoni menjadi sebuah alat untuk pihak mereka mencapai agenda jangka panjang mereka.

Apa Masalah Dengan RUU Harmoni Yang Dicadangkan?

Ketiga-tiga RUU yang disediakan Majlis Peguam mengandungi lapan unsur yang boleh mengganggu-gugat keharmonian negara dan bukan memperkukuhkannya. Sila baca pembentangan 8 unsur masalah RUU Harmoni yang sebelum ini dibentangkan Saudara Azril Mohd Amin.

Antara lain RUU Harmoni mengenepikan kedudukan Islam sebagai Agama Negara, membuka ruang kepada pengiktirafan hak kewujudan LGBT di dalam negara, menghakis kedaulatan Islam, menghakis hak-hak orang Melayu, bersifat anti rukunegara, meletakkan agama Islam dan pihak berkuasa agama Islam di bawah skrutini sebuah tribunal yang diberikan kuasa terlalu luas. Malah, RUU Harmoni juga memberi ruang kepada wujudnya golongan ateis yang tidak bertuhan di dalam negara.

Sila baca pembentangan 8 unsur tersebut pada pautan ini. (Pautan)

Roadmap Menuju Malaysia Sebagai Sebuah Republik?

Melihat usaha penghapusan satu persatu hak keistimewaan orang-orang Melayu dan Islam di dalamnya, malah kewujudan satu Tribunal yang diberikan kuasa luas untuk memanggil sesiapa sahaja untuk disoal siasat,  dapat dilihat di sini, ia seperti satu bentuk cadangan untuk menghapuskan tiang-tiang yang selama ini menyokong kewujudan sistem Raja Beperlembagaan Di Malaysia.

Jika disusun langkah demi langkah yang diatur oleh mereka yang terlibat di dalam deraf RUU Harmoni ini, tidak dapat tidak, gambaran masa depan Malaysia berubah kepada sebagai sebuah negara Republik tidak dapat dinafikan daripada akan berlaku.


No comments:

Popular Posts