Friday, January 3, 2014

11 Langkah Penjimatan - Apa yang tak sempat dilaporkan kepada @NajibRazak



Nota: 11 langkah pengurangan kos mendapat maklum balas yang baik?

Saya sedang membayangkan kemungkinan suasana dan mood ketika Perdana Menteri bertanyakan soalan mengenai pengumumannya berkenaan kenyataan beliau tentang 11 langkah pengurangan kos oleh kerajaan. Mungkin kurang lebih ini bayangan perbualan Perdana Menteri dan penasihat komunikasinya...

Perdana Menteri : How did the people respond to my statement?

Penasihat komunikasi 1 : Very good sir, the people love it.

Penasihat komunikasi 2 : They said it is timely. It's good that people can see that the government leads by example

Penasihat komunikasi 3 : Our tracking system shows that the blue colour is now at 70%. Red only 30%. Positive responses on the price hike issue have overtaken the negative ones.

Penasihat komunikasi 4 : Setkat ni tak ada bantahan. Itu bukti rakyat suka statement Datuk Seri. 

Perdana Menteri : Well done team. I know my communication team can do it better than any other team.

Mungkinkah applikasi dan state of art war room dan tracking system terlepas pandang akan maklumbalas-maklumbalas seperti yang dilaporkan oleh blogger di bawah? Atau mereka tak sempat hantar maklum balas ni kepada PM, sebelum PM keluarkan kenyataan di FB beliau?

Antara maklum balas yang dikumpulkan secara manual tanpa state of art war room dan tracking system -

1. Baguslah. tapi nampak sangat tak ikhlas
2. Sapa kata demonstrasi tak selesaikan masalah? 
3. Dah Marina Mahathir cakap baru nak buat
4. Bila Tun Mahathir cakap baru nak buat?
5. Kan dah kata, kerajaan dah nak bangkrap dah la tu
6. rakyat bukan kisah sangat pasal gaji menteri turun 10% atau kerajaan nak jimat 30%, tapi rakyat sangat terasa kalau bila nak minum teh tarik, harga teh tarik naik 20 sen, roti canai naik 20 sen, minyak naik 10 sen, gula naik 5 sen, caj letrik naik 5%
7. Apa sebelum ni tak sedar ke kerajaan dah banyak membazir?
8. Bodoh Pemuda UMNO pegi buat report polis pasal demo, patut buat memo pasal turunkan kos dan penjimatan kerajaan
9. Bodoh Penasihat PM, kalau dah tahu nak umum langkah penjimatan, buat apa minta Pemuda UMNO buat report polis pasal demo?
10. BN gagal lagi dalam perang persepsi
11. Jimat, jimat la. tapi yang rakyat nak dengar macam mana kerajaan nak kurangkan harga barang, bukan pasal penjimatan
12. Kita bukan nak dengar pasal penjimatan kerajaan, kita nak dengar pasal barang mana yang nak diturunkan harga. kita nak dengar kerajaan tak naikkan harga barang keperluan harian, macana kerajaan nak kurangkan kos sara hidup rakyat, turunkan harga barangan atau perkhidmatan terutama daripada GLC, termasuk macam TNB yang umum keuntungan setiap tahun. 
13. Minta bukan kerajaan je yang jimat, tapi GLC macam TNB atau PLUS yang berjimat dan kurangkan kos operasi supaya tak perlu naikkan caj dan tol, potong gaji dan bonus melampau CEO dan pengarah-pengarah di dalam GLC ni supaya GLC dapat berjimat dan tak perlu naikkan caj.
14. Kami tetap turun demo, umum ke tak umum langkah penjimatan 



MELAMPAU !!! PM NAJIB DI MALUKAN PEGAWAI SENDIRI !!!! @NajibRazak

Sapa yang advise pada PM bahawa rakyat beri maklum balas positif tentang 11 langkah pengurangan kos belanja yang diumumkan kerajaan? Malam ni keluar pulak berita TV3 kod apa yang PM ulas di FB. Apa tak sedar ke komen komen semua sejak pengumuman 11 langkah ni 80% rakyat kutuk pelaksanaan tersebut? Pemimpin dan ahli UMNO dan Bn sendiri pun jelek dengan 11 langkah itu dan boleh lihat luahan mereka tu semua.

Pegawai PMO bantu ke tidak bagi penjelasan yang sebenar kepada PM keluhan rakyat dibawah? PM masih lagi syok sendiri akibat pegawai PMO tidak melaporkan pekara yang sebenar. Siapa yang bagi cadangan pada PM untuk buat kenyataan ni? Ada sabotaj ke dari dalam PMO untuk menjatuhkan kreabiliti PM Dato Sri Najib? 

Rakyat kat bawah memperli 11 langkah yang diumumkan tempoh hari. 11 langkah yang diumumkan PM tempoh hari mendatangkan mual kepada rakyat kerana bukan itu yang rakyat mahukan sebaliknya isu poket mereka yang mereka mahu dengar. Apakah PM dimomokkan oleh pegawai PMO sehingga tidak mengetahui luahan rakyat yang sebenar dibawah ini?

Tolong lah PM kita tu, tolong bagi nasihat dan suara rakyat dibawah yang sebenar. Jangan tipu PM kita. Bantu PM dengan menyatakan pekara sebenar bukannya membohong dan ambil culas isu rakyat.Cukup cukup guna angka 11 tu nak bodek PM. Pak Lah dulu pasal angka 13 lah tersungkur. Rakyat dah taknak terima benda benda merepek ni. Rakyat nak PM cakap apa yang PM dah janjikan.

"Kami mendengar masaalah anda tentang kos sara hidup" - Najib Razak

Di bawah ni aku sertakan sedikit komen-komen di page Perdana Menteri , aku tahu Perdana Menteri tidak menbaca komen-komen tersebut dan hanya di beritahu oleh pegawai-pegawai beliau yang menjaga page ini. Sememangnya memalukan apabila pegawai Perdana Menteri telah menipunya bahawa rakyat menerima 11 langkah tersebut !! 


Lihatlah , inikah yang dikatakan rakyat menerima , jika mahu lihat lagi komen-komen mereka boleh terus ke page Perdana Menteri .

#PEGAWAI PMO JANGAN MENIPU PERDANA MENTERI , MEMUAL DAN MEMALUKAN PERDANA MENTERI SENDIRI !!!! 



2 comments:

Yuseri Yusoff said...

Admin FB PM Najib Razak sekadar tulis kenyataan syok sendiri yang akhirnya memakan diri PM. Susah bila guna pakai khidmat punahsihat lebih ramai dari penasihat.

nasirwise said...

KERAJAAN MULAKAN TAHUN 2014 DENGAN LANGKAH PENJIMATAN. KITA MACAM MANA?

PM Datuk Sri Mohd Najib Tun Razak mengumumkan 11 langkah penjimatan sektor awam. Di antaranya pengurangan 30 peratus elaun Menteri dan Timbalan Menteri serta pegawai tertinggi sektor awam. Pembekuan renovasi ruang pejabat baru serta mengoptimakan ruang pejabat sedia ada. Majlis majlis Kerajaan digalakkan diadakan di kemudahan Kerajaan dan bukan di hotel hotel. Pengurangan penggunaan air dan elektrik sebanyak 5 peratus akan diamalkan. Sebenarnya cukup banyak yang boleh dilakukan. Semasa bertugas di JCorp dahulu, kita sudah mengamalkan `Kuntum’ di mana setiap anggota pekerja di setiap Jabatan dan Seksyen JCorp dan Subsidiari di minta mengemukakan cadangan penjimatan. Setiap cadangan dihadiahkan dengan mata dan akhir tahun diumumkan pemenang dan hadiah.

Penulis cadangkan GLC GLC yang mewah berbelanja itu terus mengambil langkah penjimatan. Penulis cadang agar ditetapkan peratusan pembayaran dividen yang lebih tinggi kepada Kerajaan sebagai `stakeholder’ supaya GLC terpaksa berkerja keras mencari pendapatan dan mengurangkan perbelanjaan.

Kerajaan sudah dan sedang membantu kita seperti memberi subsidi, pelbagai bantuan untuk isi keluarga, orang muda dan pelajar serta ibu tunggal dan warga emas, pertolongan pendidikan, peluang pekerjaan dan sebagainya. Kerajaan sedang melakukan penjimatan dari segi perbelanjaan operasinya di mana 11 langkah telah diumumkan.

Adakah kita sudah berbuat sesuatu untuk keluarga kita?. Antara yang boleh kita lakukan ialah :-

1.Tutup suis lampu dan paip air jika tidak ada keperluan. Cuci kenderaan sendiri. Guna air hujan untuk siram bunga dan cuci lantai luar. Ketahui cara jimat mencuci baju. Jika baju dan seluar sekolah dicuci dan disimpan dengan betul, ia tahan setahun. Begitu juga kasut dan beg sekolah.
2.Membayar bil bil melalui atas talian supaya tiada perjalanan menggunakan kenderaan.Penggunaan telefon dan alat komunikasi yang berhemah.
3.Rancang pembelian barangan dapur. Masak nasi dan lauk mengikut keperluan.
4. Berkebun menanam sayur, cili, serai, kunyit, halia dan sebagainya.
5.Jika ada kerosakan, amalkan DIY. Potong rumput dan bersih kawasan. Cat pagar dan rumah tanpa menggunakan tukang cat.
6.Guna pengangkutan awam sebanyak mungkin.
7.Jika boleh mengajar anak, tiada keperluan hantar anak ke pusat tuition. Jimat wang yuran dan minyak serta waktu.
8.Jaga kesihatan supaya tidak sakit. Juga menjimatkan masa dan kos bagi Kerajaan.

Kesemua permasalahan diatas adalah kena mengenai dengan keluarga penulis dan akan penulis lakukan penjimatan. Anda mungkin mempunyai keperluan yang berbeza dan perlu langkah penjimatan yang lain.

Penulis menonton rancangan RTM `Apa kata Wanita?’ kendalian Zamzarina yang disiarkan pada hari Sabtu, 4 Januari. Seorang ahli penal, Pengerusi Wanita Inspirasi Negara berkongsi pendapat yang secara amnya semula barang naik harga. Yang turun hanya turun teksi. Rakyat Malaysia asyik komplen harga barang naik tetapi tidak memikirkan cara mengatasi masalah. Salah satu cadangan ialah meningkatkan pendapatan melalui perniagaan dari rumah. Platform eSuri adalah satu platform promosi produk dan jual beli. Menjadi ahli adalah percuma dan wanita khasnya boleh menambah pendapatan tanpa perlu membuka dan menyewa kedai.

Ayuh kaum wanita Malaysia cubalah keadah ini. Tinggalkan tabiat `asyik komplen’. Para suami sokonglah dan bantulah isteri kita berniaga di eSuri.

Popular Posts