Thursday, June 13, 2013

Angkat Sumpah: Anwar hipokrit, Zuraida menipu! PKR tak jadi boikot majlis




Sengaja saya petik berita daripada The Star dan Harakahdaily 12 Jun 2013 agar pembaca boleh buat perbandingan. Jelas tak kelentong Anwar dan Zuraidah? Kata media spin, tapi Tian Chua pula sahkan Anwar memang ada buat cadangan untuk boikot tu... Tak habis-habislah budak-budak PR kena tipu lagi.

Pendirian saya jelas dan konsisten - Anwar perlu boikot majlis angkat sumpah di Parlimen untuk membuktikan dia konsisten dalam gerakan Black Out 505 yang mempertikaikan keputusan PRU13 dan SPR

PKR backs down from Parliament opening boycott threat
By SIRA HABIBU
Wednesday June 12, 2013 MYT 11:34:00 PM

PETALING JAYA: PKR will not boycott the opening ceremony of the 13th Parliament sitting after all.

The party's political bureau made a unanimous decision Wednesday night not to boycott the sitting scheduled on June 24.

PKR Wanita chief Zuraida Kamaruddin confirmed that the decision was unanimous.

She claimed that PKR adviser Datuk Seri Anwar Ibrahim's earlier suggestion to boycott the sitting in protest of alleged electoral fraud was spun.

"His statement was spun. We are not going to boycott," she said when contacted.

Zuraida had earlier said the Wanita wing did not agree to the boycott as they needed to be present at Parliament to effectively represent the electorate.

Anwar, who is also the Opposition leader, was quoted in media saying PKR should perhaps look into boycotting the sitting in protest of alleged electoral fraud.

DAP and PAS leaders did not agree to the suggestion.



PKR tidak boikot majlis angkat sumpah anggota
Parlimen
Muhammad Faizal,
12 Jun 2013

PETALING JAYA: PKR tidak akan memboikot majlis angkat sumpah anggota Dewan Rakyat sepertimana yang dihebohkan oleh media sebelum ini.

Malah, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim turut memberitahu dalam mesyuarat Biro Politik PKR, beliau tidak pernah menyebut untuk boikot majlis angkat sumpah di Parlimen pada 24 Jun ini.

"Anwar menjelaskan bahawa beliau tidak pernah menyebut untuk memboikot majlis angkat sumpah, apa yang diperkatakan sebelum ini hanya diputar belit oleh media semata-mata.

"PKR memutuskan tidak ada boikot akan dilakukan pada majlis 24 Jun nanti," jelas sumber PKR yang menyertai mesyuarat Biro Politik PKR malam ini kepada Harakahdaily.

Beliau menjelaskan majlis angkat sumpah akan berjalan seperti biasa dan Ahli Parlimen PKR akan hadir pada majlis tersebut.

Sebelum itu, DAP melalui Ahli Parlimen Kepong, Dr Tan Seng Giaw memberitahu tidak ada sebab Ahli Parlimen DAP yang telah memenangi Pilihan Raya Umum ke-13 lalu memboikot majlis angkat sumpah dan sesi Dewan Rakyat akan datang.

Nada yang sama turut dinyatakan oleh Ahli Parlimen Pasir Mas, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz yang berkata, PAS telah bermesyuarat dan membuat ketetapan akan menghadiri majlis angkat sumpah di Parlimen.

Pakatan Rakyat akan memastikan majlis tersebut akan berjalan dengan lancar dan akan melaksanakan bertanggungjawab yang telah diberikan oleh rakyat pada sesi persidangan parlimen akan datang.

Sebelum ini, memboikot majlis ini hanya cadangan anggota Parlimen PKR secara individu sahaja.


It was just a suggestion, says Tian Chua
By LOSHANA K SHAGAR 
loshana@thestar.com.my
Monday June 10, 2013


PETALING JAYA: PKR leader Datuk Seri Anwar Ibrahim’s call to boycott the opening of the 13th Parliament is only a suggestion, said party vice-president Tian Chua.

He said no official decision had been made on the matter.

“The boycott plan, along with plans for more rallies, will depend on the Election Commission members taking responsibility for the alleged fraud during the general election.

“We still have two weeks before the swearing-in on June 24 and we hope that the EC members will resign before that,” he said in an interview here yesterday.

Tian Chua said should the EC members resign, then “things would proceed as normal”.

“Otherwise we will consider other means of action,” he said.

MPs from the party, he said, were only planning to boycott the Parliament swearing-in as a protest, adding that this had yet to be confirmed.

No comments:

Popular Posts