Tuesday, September 20, 2011

[Video] Tun Faisal vs PKR mengenai Sekolah Satu Aliran



3 comments:

Yuseri Yusoff said...

tapau jgn tk tapau...

HFIZ BAZE said...

Sekolah 1 aliran akan mendpt sambutan baik semua masyarakat sekiranya;

1) bahasa kebangsaan ditukar ke 'Bahasa Malaysia'.( ini bukan bermakna akn menghakis\meluput bahasa 'melayu' sebagai bahasa sejarah)

2)hak2 serta kepentingan\keistimewaan semua warganegara di samaratakan tanpa kepentingan satu2 kaum.

3)'Bangsa' di sijil kelahiran adalah bangsa 'Malaysia'

4) Bahasa Malaysia tidak boleh dikompromi,toleransi serta dirunding(negosasi).Kerajaan mesti tegas bahawa bahasa negara mesti digunakan sebagai bahasa utama disemua sekolah ini tanpa meminggirkan BI.

5)murid2 harus dididik menjadi patriotik supaya mementingkan dan mengutamakan bahasa dan negara Malaysia dari kepentingan bahasa kaum masing2.( bukan bermakna bahasa ibunda dihapus atau disekat).

Maka dgn cara2 ini sahaja Malaysia akan dapat dipertontonkan kepada dunia bahawasanya inilah yg dikatakan slogan;

'1Malaysia 1Bangsa 1Bahasa'.

Insya Allah.

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

bro HFIZ,

1. Pejuang Bahasa akan menentang istilah Bahasa Malaysia kerana seperti bahasa Cina, mereka mahu mengekalkan asal usul bahasa tersebut dengan keturunan asal penuturnya, iaitu org Melayu Malaysia. Jika ada bahasa Cina, bahasa Arab, bahasa Tamil, bahasa Urdu, bahasa Inggeris - jgn pula nanti tiada bahasa Melayu.

2. dalam islam yg penting bukan kesamarataan, tetapi keadilan. dalam konteks malaysia, keadilan sosial tidak boleh sama sekali mengenepikan keadilan peluang, pendapatan, penempatan & jurang antara kaum. dalam konteks Malaysia juga tidak boleh diterima kesama rataan dlm konteks bahasa dan juga agama.

3. bangsa di sijil kelahiran bukan utk tujuan diskriminasi, tetapi utk meraikan diversity di Malaysia, melainkan jika kita hendak melaksanakan asimilasi seperti di Indonesia dan Thailand. identiti kaum juga penting dari segi statistik kerana ia akan membantu merapatkan jurang di antara kaum.

4. 1Malaysia - bukan 1Bangsa, 1Bahasa, 1Makanan, 1Pakaian, 1Agama - tetapi 1Malaysia adalah Rakyat Didahulukan, Pencapaian diutamakan; berasaskan wawasan negara maju yang ingin kita capai, bersandarkan apa yg termaktub di dalam perlembagaan persekutuan dan rukun negara, disokong oleh teras-teras utamanya, termasuk merit dan penerimaan.

Popular Posts