Thursday, September 8, 2011

[Versi BM] Tunku Abdul Aziz - Beranikah Mat Sabu secara moral mengakui kebinatangan komunis?


Mohamad Sabu, atau Mat Sabu, sememangnya bagus untuk jenaka dan saya perlu menyatakan bahawa ucapannya dalam gelanggang politik amatlah cetek.

Anda boleh mengatakan bahawa dia berhak ke atas pendapatnya dan saya bersetuju. Walau bagaimanapun, apabila fakta-fakta diputar belitkan, sehinggakan ia begitu rapat dengan pembohongan, maka ia seringnya, dan sememangnya wajar, menjemput begitu banyak innuendo dan kritikan.

Tafsirannya mengenai serangan oleh seramai 180 orang komunis dari Kompeni ke-4 Malayan Races Liberation Army ke atas balai polis yang terpencil di Bukit Kepong pada Feb 23, 1950 menyebabkan Mohamad berjaya merendahkan lagi taraf dirinya kepada satu tahap yang amat menyedihkan sebagai bahan jenaka dan cemuhan.

Dia, ke suatu tahap yang begitu menyakinkan, adalah tidak lebih daripada seorang badut politik, salah seorang daripada ramai yang telah sistem lemparkan dari semua parti-parti politik kita. Saya katakan ini dalam nada kesedihan berbanding kemarahan.

Dia telah memutar belitkan lagi cerita secara yang tidak jujur dalam usahanya untuk melepaskan diri dari dakwaannya yang tidak munasabah, tanpa perasaan dan tidak sensitif bahawa pengganas yang menyerang secara pengecut ke atas balai polis yang terpencil di Bukit Kepong, Johor, adalah pejuang kemerdekaan yang sebenar.

Katanya, dia tidak menggunakan perkataan "komunis" untuk menggambarkan penyerang. Hakikatnya mereka sememangnya komunis.

Saya menerima haknya ke atas pendapatnya, tetapi apabila Mohamad merupakan dirinya di dalam hierarki Pas, iaitu, salah seorang pemimpin Pakatan Rakyat, satu gabungan yang kini tidak sabar menanti peluang bagi mentadbir negara ini, maka dia tidak lagi boleh bercakap tentang sesuatu sebagai satu jenaka politik. Dia tidak lagi lucu.

Kini terdapat satu lagi dimensi tambahan terhadap kehidupan politiknya. Rakyat mempunyai hak untuk memeriksa dirinya dengan lebih teliti untuk tanda-tanda kecacatan watak.

Dia perlu mempertimbangkan semula penilaiannya terhadap pelbagai peristiwa dengan cara yang lebih jujur, berprinsip dan bertanggungjawab.

Tidak seperti Mohamad, saya melihat persamaan seorang pejuang kebebasan nasionalis, biar apapun pegangan politik beliau, melalui kaca mata keperwiraan.

Menurut salah seorang daripada anggota komunis, Ching Moit Chai, (lihat Stand Last Gallant di Bukit Kepong oleh Datuk JJ Raj Jr, Brian Stewart, Menghancurkan Keganasan semasa Darurat Tanah Melayu dan JWJ Moran Spearhead in Malaya), terdapat tentangan yang sengit daripada 20 anggota polis Melayu terhadap serangan kira-kira 180-200 pengganas.

Pemimpin Ching, seorang pengganas Melayu, menjadi tidak sabar dan mengarahkan mereka untuk menyerang tempat kediaman, tempat yang paling lemah di dalam kawasan. Atas dasar kepentingan, Ching terdorong untuk menyerahkan diri kemudiannya, sama seperti beratus-ratus "pejuang kebebasan" yang lain, dengan matlamat untuk membolehkan tangannya yang membunuh mendapat wang ganjaran yang ditawarkan oleh kerajaan.

Salah seorang daripada isteri anggota polis, "cuba untuk melarikan diri ke stesen tetapi komrad saya menangkapnya. Mereka meminta dia berjalan ke stesen dan meminta penentang itu menyerah diri. Dia enggan dan dia memberitahu komrad saya terdapat hanya dua orang yang dibiarkan hidup dalam kuarter kelamin itu, isteri seorang anggota polis, dan anak perempuannya. Komrad saya menembak dia dan mengarahkan yang seorang lagi di dalam kuarters itu untuk menyerah diri. Dia juga enggan dan menjerit bahawa kedua-dua beliau dan anak perempuannya lebih rela mati. Jadi komrad saya menyalakan api ke atas kuarters itu. Selepas itu mereka mencampakkan juga mayat wanita yang seorang lagi tadi ke dalam bangunan yang sedang marak terbakar".

Adakah matlamat menghalalkan cara?

Saya tertanya-tanya sama ada Mohamad mempunyai keberanian moral dan integriti untuk berpaling arah di atas hakikat ini, tahap kebinatangan dan kebaculan pihak yang dia sedang cuba muliakan sebagai wira sebenar Merdeka.

Komunis merupakan suatu yang asing kepada seorang lelaki dan tidak mempunyai sebarang kesetiaan melainkan kepada China. Mereka berjuang bersama-sama dengan British semata-mata untuk menukarkan Malaya menjadi sebuah negara China komunis, sebagai satelit kepada Parti Komunis China.

Beribu-ribu orang Melayu memberikan perkhidmatan secara sukarela, bukan seperti yang didakwa oleh Mat Sabu, untuk melindungi kepentingan British di Tanah Melayu tetapi bekerjasama dengan kuasa penjajah, untuk mempertahankan satu-satunya negara yang mereka ketahui dan agama mereka terhadap ideologi asing satu kafir.

Saya berada dalam bahaya untuk dituduh sebagai bersikap perkauman, tetapi saya bercakap mengenai acara-acara di era yang berbeza.

Dalam perjuangan ini untuk mengalahkan komunisme di Tanah Melayu, terdapat ramai pegawai dan orang-orang bukan Melayu yang berjuang dengan keperwiraan yang tinggi.

Beberapa nama-nama yang timbul dalam fikiran Tan Sri Yuen Yuet Leng, Datuk JJ Raj Jr, Datu Tagore, Goh Chin Hee (pernah menjadi guru di Klang High School), Leong Chee Woh dan Tan Tiew Siew, rakan sekelas saya di Klang High School.

Dia dan Datu kedua-duanya menerima anugerah pingat George, yang bersamaan dengan Victoria Cross. Mereka adalah wira sebenar bersama-sama dengan puluhan ribu lelaki dan wanita setia yang lain di kalangan semua kaum.

Saya datang dari keluarga polis dan saya berbangga dengan sumbangan penting pasukan polis, dulu dan kini, kepada keamanan dan keselamatan negara kita.

Read more: Bukit Kepong: Insensitive remarks
http://www.nst.com.my/nst/articles/18tunk/Article/#ixzz1XLuelIc

Popular Posts