Sunday, September 18, 2011

Malaysia mansuh ISA, Singapura yang kelam kabut


Lee Hsien Loong tidak seberani Najib?

Nota: Apabila Perdana Menteri Malaysia mengumumkan pemansuhan ISA, Singapura merupakan negara pertama yang mengeluarkan kenyataan. Kata Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri Singapura, Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) masih terus relevan dan penting sebagai usaha terakhir memelihara keselamatan negara. Katanya lagi, Kementerian itu menegaskan ISA hanya diguna pakai untuk menangani ancaman subversif, pelampau kaum dan agama seperti menghasut kebencian kaum dan agama, keganasan, pengintipan dan terorisme.

Singapura mempunyai ISAnya tersendiri bagi tujuan menahan individu yang dianggap boleh mengancam keamanan dan keselamatannya. Pada 1963 dalam operasi Coldstore seramai 100 individu-individu terdiri dari ahli-ahli politik dan persatuan telah ditahan. Pada 2006, Singapura menahan Mas Selamat Bin Kastari, anggota (JI) Jamaatul Islamiyyah.

Tidak hairan kenapa Singapura begitu kelam kabut mengeluarkan kenyataan kerana menurut Presiden Think Centre, badan politik tertua negara itu, Kong Soon Tan, pada 3 Februari 1991 Lee Hsien Loong, ketika itu timbalan perdana menteri, ada memberitahu bahawa Singapura akan dengan serius mempertimbangkan untuk memansuhkan ISA jika Malaysia berbuat demikian.

Bagaimanapun kata Khoo, kenyataan yang dikeluarkan oleh Kementerian Dalam Negeri semalam sungguh mengecewakan kerana bertentangan dengan pendirian Lee 20 tahun lalu. “Perdana Menteri Lee perlu dengan serius menunaikan kata-kata beliau, mempertimbangkan untuk memansuhkan ISA selepas Malaysia mengumumkan ia akan memansuhkan akta ini.”


Singapura: ISA masih relevan
http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/singapura-isa-masih-relevan/
September 17, 2011

SINGAPURA, 17 Sept ─
Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri Singapura berkata Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) masih terus relevan dan penting sebagai usaha terakhir memelihara keselamatan negara.

Kementerian itu menegaskan ISA hanya diguna pakai untuk menangani ancaman subversif, pelampau kaum dan agama seperti menghasut kebencian kaum dan agama, keganasan, pengintipan dan terorisme.

Dipetik Bernama Online, katanya, kerajaan mengambil perhatian terhadap pemansuhan ISA oleh kerajaan Malaysia dan menggantikannya dengan perundangan baru bagi mencegah ancaman subversif, jenayah terancang dan tindakan jenayah.

Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Razak mengumumkan langkah mahu memansuhkan ISA menerusi perutusan Hari Malaysia kelmarin.

Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri Singapura menambah, ISA di Singapura dan Malaysia mungkin mempunyai persamaan ketika dibawah jajahan British tetapi kedua-dua negara dan fabrik masyarakat dan politik telah berubah mengikut peredaran masa.

Seseorang yang ditahan mengikut ISA di Singapura ditahan sehingga 30 hari dan kemudian Perintah Tahanan atau Perintah Terhad perlu dikeluarkan dan sekiranya gagal mengeluarkan perintah itu maka tahan itu dibebaskan tanpa sebarang syarat.

Sejak 1991, Presiden Singapura mempunyai kuasa untuk membatalkan keputusan kerajaan untuk menahan seseorang mengikut ISA sekiranya Lembaga Penasihat ISA, yang dipengerusikan oleh seorang Hakim Mahkamah Agung, mengesyorkan pembebasan tahanan tersebut.

Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri Singapura berkata kerajaan Singapura menggunakan ISA dengan berhati-hati dan hanya diguna pakai terhadap individu yang mengugat keselamatan negara dan ketenteraman awam.

Katanya tiada individu pernah ditahan mengikut akta itu semata-mata kerana kepercayaan poltitik masing-masing.


No comments:

Popular Posts