Monday, August 29, 2011

Ketua Siaran Berita @ntv7 Chew Siew Yang serang DEB kerana malas buat penyelidikan?

[Nota: Chew Siew Yang jelas mempunyai pengetahuan yang cetek tentang dasar negara walaupun mempunyai jawatan yang tinggi sebagai Ketua Siaran berita NTV7. Jika begini cetek pengetahuan editor sebuah stesen TV, maka tidak hairanlah kenapa maklumat tentang dasar-dasar kerajaan dan pelaksanaannya tidak sampai dengan tepat kepada rakyat. Eloklah NTV7 menghantar Chew Siew Yang ke kursus yang bersesuaian, jika tidak mesej-mesej yang `half baked' dan menghasut seperti ini akan dilemparkan kepada masyarakat. Mungkin Chew tidak nampak sejak pelaksanaan DEB jurang pendapatan antara kaum telah dapat dikurangkan, jurang antara yang kaya dengan yang miskin juga dikurangkan dengan kelahiran golongan menengah dan kumpulan professional yang lebih seimbang. Di sekolah-sekolah, bantuan pelajaran seperti Rancangan Makanan Tambahan dan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM) tidak diberikan berdasarkan kaum, agama atau politik, sebaliknya berdasarkan `cap' pendapatan isi rumah dan potensi keciciran. Masalahnya ialah apabila NTV7 menggajikan Ketua Siaran yang cetek ilmu, maka yang keluar dari pemikirannya adalah sampah yang kotor dan berbau.]


Nanyang Siangpau, ms A16
26 Ogos 2011

Siapa Sepatutnya Yang Dapat Bantuan?
Chew Siew Yang
Ketua Siaran Berita NTV7


Tidak kira di negara mana sekali pun, pasti ada golongan orang-orang kaya dan golongan orang-orang miskin, seterusnya orang golongan berpendapatan pertengahan, orang-orang seperti golongan ini tidak miskin tetapi tidak juga kaya raya. Ia diibarat seperti kedudukan batu piramid, golongan kaya duduknya di atas tidak mungkin lebih ramai dari golongan miskin yang di bawah, tetapi orang-orang golongan di atas ini mempunyai kuasa dan harta lebih banyak daripada orang-orang golongan miskin yang berada di bawah. Pada lazimnya jika ada orang-orang bersuara mahu mambantu golongan miskin di bawah, pasti tiada orang yang akan membantahnya.

Tetapi keadaan di negara kita agak berlainan sedikit, ada sesetengah politikus anggap, tidak kira orang-orang itu datang dari golongan mana sekalipun, jika mereka itu datang dari satu kumpulan kaum yang khas, kaum itu dimestikan mendapat bantuan dari pihak kerajaan dianggap memang sangat wajar, ia ditentukan bukan dari segi keadaan sebenar. Politikus-politikus ini menggunakan sudut pandangan satu kaum yang khas sahaja untuk menentukan segalanya, mungkin mereka telah ambil kira bahawa satu kaum ini yang boleh menyokong mereka sebagai landasan untuk mereka membuat keputusan dalam berpolitik, kaum yang lain-lain boleh dihumban ke tepi!

Jika Tidak Mencapai Matlamat Akan Dirombak Semula

Sejak tahun 1960-an negara kita lancarkan DEB, sehingga ke hari ini pihak kerajaan telah membantu ramai usahawan kaum Bumiputera, dan mereka telah berjaya dalam pegangan ekonomi, mungkin sehingga sekarang dikatakan pemegangan saham kaum bumiputera masih belum mencapai matlamat dan ke tahap yang sepatutnya, mereka berkali-kali menggunakan alasan itu, membantah untuk menghapuskan bantuan ekonomi DEB di kalangan kaum bumiputera, sepatutnya perkara ini sudah tidak sesuai dengan zaman kini, jika rancangan ini telah dilaksanakan bertahun-tahun tetapi asyik dikatakan masih tidak mencapai sasaran, bukankah ia perlu lakukan sesuatu rombakan yang besar?

Jika pada masa itu apabila mahu laksanakan rancangan itu sebagai tunggak dan matlamat yang utama, dikatakan mahu rapatkan jurang perbezaan kekayaan antara kaum, kami percaya matlamat itu sudah pun tercapai, jurang perbezaan kekayaan ekonomi antara kaum adakah sudah semakin mengecil? Atau sebaliknya melawan arus? Kita tidak boleh menafikan bahawa ada sesetengah orang gunakan kesempatan itu untuk mendapat bantuan dari pihak kerajaan, mereka mengumpul banyak kekayaan; ada juga yang kaya yang boleh diambil contoh kebaikannya, ada golongan selepas mereka dapat bantuan dari pihak kerajaan, mereka lepaskan kebergantungan itu, dengan sendiri mereka berdikari bangun menuju ke arah kejayaan.

Tetapi hanya apabila pihak kerajaan sebut tentang pembahagian saham, sebenarnya ada berapa banyak bantuan itu sampai ke tangan kaum bumiputera yang sepatutnya, yang hidup susah di perkampungan-perkampungan? Ataupun harta itu telah habis dibahagi-bahagikan di tengah jalan? Jika yang dibantu itu memang disasarkan kepada orang-orang yang benar-benar memerlukannya, kami percaya semua orang rela dan akur, tetapi pembahagian itu hanya untuk dimanfaatkan kepada segelintir orang yang menjadi kaya raya, orang yang kaya bertambah kaya, ini adalah satu ketidak adilan dalam polisi itu?

Semua Kaum Golongan Miskin Sepatutnya Dapat Bantuan

Sebenarnya siapa yang layak mendapat bantuan? Siapa yang sepatutnya dapat bantuan dan subsidi dari pihak kerajaan? Sebagai sebuah kerajaan untuk semua rakyat, pemerintah yang sedang berkuasa sekarang sepatutnya memikirkan bagaimana dan cara macam mana bantuan itu dibuka untuk semua yang tidak membezakannya dari warna kulit, kaum mahupun agamanya, dan cuba utamakan untuk membuat perubahan secara besar-besaran, jika tidak ia tidak adil kepada orang-orang yang benar-benar memerlukan bantuan dan golongan ini akan terus terabai. Perdana Menteri pada satu majlis perasmian telah berkata, perlaksanaaan KPI berlaku perbezaan dan tidak adil kepada orang-orang Melayu di kawasan bandar dan kawasan-kawasan kampung, kerana mereka masih lagi perlukan bantuan dari pihak kerajaan.

Sebenarnya yang perlukan bantuan kenapa mahu kaitkan mereka sahaja? Sesetengah penduduk di kawasan tepian bandar dan di luar bandar seperti saudara-saudara kaum Cina dan saudara-saudara kaum India amat memerlukan bantuan itu, kerana hidup mereka amat pahit dan getir, jika mahu lepaskan dari kebelengguan ekonomi, golongan ini daif dari segi ekonomi dan pendidikan, golongan ini sama juga, mereka amat memerlukan bantuan dari pihak kerajaan!

Jika mahu hapuskan golongan miskin di negara ini, dan jika benar-benar mahu membuat perubahan ekonomi, jangan hanya bantu satu golongan kaum sahaja, sudah lama kita laungkan slogan 1 Malaysia, adakah pihak kerajaan dapat praktikkan slogan itu, dan buat rombakan ekonomi untuk semua kaum? Jika dapat tingkatkan ekonomi untuk semua kaum, ia akan memberi rangsangan dan perkembangan kepada ekonomi negara ini juga, jika tidak orang yang kaya akan semakin bertambah kaya, golongan miskin tetap tidak dapat keluar dari kesusahan dan sentiasa akan hidup dalam kemiskinan, akhirnya nanti akan timbul kekacauan dalam masyarakat, slogan perubahan ekonomi nanti hanya jadi slogan sia-sia sahaja.

1 comment:

Anonymous said...

Jika benar kenyataannya, beliau harus menuntut ilmu lebih mendalam lagi dari Dr. Leon Comber penulis buku "13th May 1969, A historical Survey of Sino-Malay Relation". Dr Leon Comber adalah seorang 'pakar Asia Tenggara' dalam pelbagai disiplin sejarah, sains politik, kebudayaan Cina, perisikan, keganasan, kesusateraan, perdagangan dan penerbitan buku.

Jika beliau gagal memahami perlembagaan negara maka beliau mesti meletak jawatan sebagai ketua siaran dan berhenti dari membuat hasutan yang boleh membawa kepada permusuhan dan huru-hara diantara semua rakyat Malaysia.

Popular Posts