Tuesday, March 30, 2010

Tricia Yeoh percayakan boyfriend lebih daripada suami?


Semalam melalui twitter, Tricia Yeoh cuba memperlekehkan sumbangan Perdana Menteri Keempat, Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap pemodenan Malaysia dan kemakmuran rakyat sepanjang tempoh beliau menjadi Perdana Menteri. Menariknya, beliau memperlekehkan Tun Dr Mahathir berdasarkan tulisan Barry Wain, seorang wartawan Barat yang tidak berada dalam menyuarat-mesyuarat penting kerajaan, termasuk yang menyelamatkan negara dari krisis matawang tahun 1998.

Nasihat saya mudah - jangan letakkan tahap pemikiran kita ke lutut, mempercayai orang luar yang menulis hanya berdasarkan keratan akhbar dan maklumat-maklumat yang tidak tepat di dalam internet, berbanding pemimpin yang diketahui berusaha keras menyelamatkan negara dari pelbagai krisis dan memodenkan negara berdasarkan data, fakta, kesungguhan dan wawasan beliau.

Berikut adalah tweet Tricia Yeoh dan respon saya:

TriciaYeoh: Reading "malaysian maverick" is like reading an epic tragedy; that of malaysia's alone. At the hand of mahathir.

TriciaYeoh: So much of mahathir is deeply entrenched into our country. What a mess he left behind. Petronas has bailed out every corporate failure.

TriciaYeoh: If reading malaysian maverick doesn't anger you right to your very core as to how malaysia has been wrecked by a megalomaniac, what will?

tunfaisal: Its juz a tale fr sm1 who knows nut abt msia, wht malaysian really enjoyed n experience during tht era were real; every1 knows we did well during tun m era

tunfaisal: Our country was a model country at tht time n managed to solve financial crisis our own way, thts real

novithen: @tunfaisal @TriciaYeoh oh Malaysia got fucked by Tun. That's why chinese still mining'indians in estate. Only malays in towns. Get real la

tunfaisal: U're rite bro, malaysia was 1 of d asian tigers under tun m

tunfaisal: And our economy was shifted fr agro based 2 manufacturing based under tun m

tunfaisal: Barry wain was never in mten meeting which met everyday 2 look at data n problem solving

tunfaisal: Where was barry wain at tht time? Bz drinking wine?

tunfaisal: To trust an outsider like barry wain more thn sm1 who really worked hard to ensure our country prosper, is like to trust ur bf over ur own husband :) RT @TriciaYeoh: If reading malaysian maverick doesn't anger you right to your very core as to how malaysia has been wrecked by a megalomaniac, what will?

Siapa Tun Dr Mahathir? Bapa Pemodenan Malaysia, pemimpin yang membebaskan pemikiran terjajah bangsa Malaysia yang merasa rendah diri dan melihat semua yang datang dari Barat adalah benar dan bagus, seorang pejuang hak asasi dunia yang menentang penghapusan etnik di Bosnia-Herzegovina dan membantu membangunkan semula negara tersebut, yang berjuang menentang perang terhadap Afghanistan dan Iraq, pembela kepada rakyat Palestin dan pemimpin contoh negara Islam dan menjadi rujukan Oxford dan negara-negara di luar negara.

Tun Dr Mahathir adalah penyelamat kepada kemusnahan ekonomi negara akibat serangan matawang oleh spekulator mata wang asing (klik). Seperti yang dikatakan oleh Dr Amri Baharudin, Tun Dr Mahathir adalah satu fenomena (klik).

6 comments:

Antibarua said...

Tricia Yeoh ni siapa? lawyer? doktor? magistrate? ahli muzik? huahuahua... pantang aku dengar makhlik species ni menghina pemimpin aku... memang dia anak gampang..

akai adaka?

fakir said...

Saya pun tak kenal Tricia Yeoh ni, tapi apa jasa dia untuk Malaysia kalau dibandingkan jasa Tun Mahathir? Kalau setakat sedikit org yg kenal jangan lah nak cari publisiti murahan. Kalau dah keturunan *kom...s* tu sampai bila pun tak kenang jasa org lain.

Fakeh said...

Rasulullah s.a.w. adalah jawatan yang dilantik oleh Allah sendiri. Allah sendiri tengok dalam ramai-ramai manusia di muka bumi ini entah berapa ribu juta trillion manusia ni ada seorang di dunia ni namanya Muhammad Bin Abdullah s.a.w.

Beliau telah dilantik menjadi nabi bila umur dia 40 tahun. Waktu dia beranak jadi 40 tahun belum jadi nabi ni dia beranak, bonda dia mak dia Siti Aminah tak tahu anaknya ini akan dilantik menjadi nabi.

Sebagaimana yang disebut minggu lepas, kita menyambut maulid nabi, maulid nabi ni kerja tak sudah. Jangan ingat bila kita sambut maulid nabi ni selesai masalah. Kalau Nabi Muhammad waktu dia beranak tu serupa Muhammad Muhammad lain.

Kat kampung kita ada Muhammad,situ ada Muhammad, ada Mat, orang Melayu Kelantan panggil Mat, Mat anak kita, Mat budak kampung kita dengan Mat Bin Abdullah di Tanah Arab tu waktu dia beranak serupa aja. Yang jadi masalah, yang jadi kita dengan dia peringkat rapat ni setelah 40 tahun kemudian bila beliau jadi nabi dengan turunnya ayat Iqra'

NOTA : sila lawati klip video mengenai perkara di atas di alamat
http://hanifsalleh.blogspot.com/2010/02/tok-guru-oh-tok-guru.html

SILA ZIARAH BLOG FAKEH KHALIFAH

zulkifli said...

Tun Mahathir memang berjasa kpd negara. Namun demikian, janganlah kita membutakan mata dan hati kita kepada keborosan dan kesilapan2 nya. Tiada ynag perlu dipertahankan dengan kesilapannya, yakni ia sama macam menegakkan benang basah. Kita harus mengakui kesilapan dan kealpaan Mahathir dlm sesetengah perkara, yang mana kesan negatifnya masih kita rasai sampai sekarang. Seperti juga Lee Kuan Yew yg diagungkan oleh orang Cina singapore dan Malaysia; Kuan Yew juga banyak kezaliman dan kesilapannya.

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

zulkifli,

di mana pula keborosan tun m? KLIA? Highway? Putrajaya? nak kondem sesuatu tu mmg senanng, nak ckp membazir mmg senang, tp negara kita meruipakan salah satu negara yg dikenali sbg harimau asia dalam ekonomi; tentu ada sebabnya - sdr cuma kata sbb tun M boros, pembangkang pun ckp perkara yg sama, akhirnya dia juga yg naik jambatan pulau pinang, highway, pergi haji ikut klia dan komplen sesak - stakat cakap bolehlah sdr zul, sbb itu pemimpin yg hebat kena kita hargai, klu kita tak hargai sdr ingat siapa nak hargai? guan eng?

mawar berduri said...

Tun M idola rakyat M'sia, patut disanjung. Lebih elok kiranya Pemuda Umno menggerakan satu program khusus bg mengenang jasa Tun M. Anak muda masa kini perlu menyelami pemikiran Tun M yg telah membangunkan negara bangsa.

Popular Posts