Saturday, November 21, 2009

Teraniayakah anak-anak kita yang mengikuti PPSMI?

Semalam ketika mengumumkan keputusan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) 2009, Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia (KPPM) Tan Sri Alimuddin Mohd Dom mengumumkan peningkatan pencapaian subjek Sains sebanyak 4.7 peratus dan Matematik sebanyak 4.2 peratus. Jika saya menjadi wartawan, ada beberapa soalan yang boleh saya tanyakan mengenai keputusan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) 2009 ini.
Soalan-soalan itu adalah;
  1. berapakah jumlah dan peratus pelajar yang menjawab menggunakan bahasa Inggeris bagi subjek Sains dan Matematik. Dari jumlah ini, berapa peratus pula yang menjawab dalam bahasa Inggeris di Sekolah Kebangsaan (SK), Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SKJT).

  2. berdasarkan peratus yang menjawab dalam bahasa Inggeris, berapa peratus yang mencapai keputusan semua A, ABC dan lemah? Bagi murid yang mejawab dalam bahasa Melayu pula, berapa peratus yang mencapai keputusan A, ABC dan Lemah?

  3. bagaimana pula pencapaian murid luar bandar berbanding bandar dalam mata pelajaran Sains dan Matematik dari segi jumlah yang mendapat semua A, ABC dan Lemah? berapa peratus daripada mereka yang menjawab dalam bahasa Inggeris untuk kedua-dua subjek tersebut? Maklumat yang diumumkan oleh Alimuddin semalam hanya menyebut bahawa jurang tersebut semakin menurun, iaitu daripada perbezaan 4.22 peratus dalam tahun 2008 kepada 3.64 peratus dalam tahun 2009.

Mungkin sekiranya soalan-soalan ini terjawab maka kita akan mendapat gambaran sebenar tentang pencapaian kohort kedua murid yang diajar dan mempelajari Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris.

Sebelum ini saya pernah mencadangkan agar Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) menempatkan semua kajian mengenai PPSMI yang pernah dilaksanakan oleh bahagian-bahagian dalam KPM dan juga penyelidik-penyelidik di luar KPM di domain awam, bagaimanapun cadangan saya ini tidak diendahkan. Mungkinkah soalan-soalan ini juga tidak akan dijawab dan dilayan?





* Kartun - Ehsan Portal Pendidikan Utusan.

6 comments:

Anakbukitgantang said...

saya rasa kalangan ibu bapa menyokong PPSMI ini

Transisi anak anak ke Universiti terutama dalam subjek berteras sains, perdagangan/business dan engineering akan menjadi lebih mudah bagi mereka yang mengikuti PPSMI

setakat yang saya tahu, tidak kedengaran komplen dari lecturer pra university mengenai pelajar PPSMI inin.

Anonymous said...

saya dari dulu lagi mempertahankan PPSMI ini. berkali2 sudah saya katakan kepada pembaca yang PPSMI itu membawa banyak manfaat kepada anak2 muda zaman ini. PPSMI bukan dilaksanakan utk menghapuskan bahasa melayu. tetapi amat malang sekali wujudnya melayu yg bodoh akal fikirannya bangun menentang PPSMI membabi buta. Takpe, biarkan saja mereka menang. sehingga kini mereka masih menafikan ini bukannya isu yg ditimbulkan pembangkang. (padahal iye)suatu masa nanti akan terbalas.

Unknown said...

amat sedih apabila melihat akhbar pada mukasurat iklaneka yang menawarkan peluang peluang pekerjaan..

antara kelayakan yan perlu ada ialah fasih berbahasa ingeris dan bahasa cina.. kenapa?

sedih betul la lihat nasib bangsa saya..

pandai berbahasa ingeris tidak memurtadkan kita sebagai melayu..

tetapi melayu yang jahil ingeris adalah golongan manusia yang akan ketingalan..

A SAMAD SAID kata PPSMI akan merosakkan bangsa melayu..

tapi dia berucap di pentas DAP yang memang ingin melenyapkan bangsa melayu dari TANAH MELAYU..

CHAIRMAN KAGA said...
This comment has been removed by the author.
CHAIRMAN KAGA said...

MUHAHAHAHHA
KAT PROFIL BARU JE SERIBU HETS
PROFIL AKU DAH SERIBU ENAM
BAGULSAH TU
PRESTASI DIUTAMAKAN, FITNAH JGN KORANG2
HE HE HE HE

Unknown said...

Tun Faisal,

Cut the bullshit. You did not do anything when you were a special officer at MOE

Popular Posts