Sunday, November 15, 2009

"Balak habis, pembangunan tak nampak" - mungkin ada jawapannya?

Semasa Pilihan Raya Kecil Manek Urai, saya ada mendedahkan rintihan salah seorang rakyat Kelantan yang mengatakan "balok habih, pembangune tok nampok" dan sepanjang beberapa hari ini kita dilambakkan dengan sejumlah maklumat yang mungkin boleh menjawab rintihan anak Kelantan tersebut.

Segalanya bermula apabila amalan kronisme Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat melantik menantunya Ariffahmi Abdul Rahman sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Perbadanan Menteri Besar Kelantan yang dikaitkan dengan penyelewengan didedahkan. Beberapa laman blog telah menyiarkannya di sini dan juga di sini.

Rakan FB saya, saudara Eizwan menyebut dalam postingnya "pendedahan Kickdefella mengenai penyelewengan Nik Aziz & menantunya dikhabarkan menjadi punca kenapa Nik Aziz dimasukkan ke IJN pada 6hb November lepas sehari sebelum Seminat Politik PAS. Nik Aziz panik hinggakan mulut beliau penuh berdarah.. Wowww!"

Ini disusuli pula dengan pengakuan Menteri Besar Kelantan dan Mursyidul Am Pas Datuk Nik Aziz Nik Mat menerima tajaan bernilai RM 65,000 sekepala untuk mengerjakan ibadat haji di muka depan akhbar Sinar.

Syarikat itu yang dikenali sebagai Abroad Technologies Sdn Bhd dan maklumat mengenai syarikat ini telah didedahkan oleh seorang lagi blogger di sini. Siapa Nordin Awang pemilik syarikat tersebut pula didedahkan di sini. Antara yang disebut tentang Abroad Technologies adalah “Syarikat itu diberikan hak eksklusif untuk memasang papan iklan di seluruh negeri Kelantan. Antara iklan itu ialah iklan Membina Generasi Al Quran yang memaparkan gambar Nik Aziz dan cucunya, anak kepada Arif Fahmi (menantu Nik Aziz)".

Tentang Nordin Awang pula, disebut bahawa "beliau adalah Pengarah kepada Great Estern Mills Bhd (GEM), yg ditubuhkan serta bergabung SEAL Inc. Bhd, syarikat asal Pulau Pinang. Selain itu beliau juga adalah Pengarah Kompleks Perkayuan Kelantan Sdn Bhd (KPK), anak syarikat Kerajaan Negeri di mana Nik Aziz adalah Pengerusinya.Pada tahun 2005, GEM telah dianugerahkan konsesi balak seluas 4048 ha (lebih kurang 10,000 ekar) oleh Kerajaan Negeri. SEDC Kelantan yg menandatangani kosesi itu pada 14.3.2004, berdasarkan kpd rekod. Konsesi ini dipercayai bernilai RM20 juta."

Satu lagi pendedahan penting mengenai Nordin dan Abroad Technologies dibuat oleh blogger Rocky Bru, "Ah, Nudin Awang, the RM65k man!" Dalam tulisannya Rocky antara lain menyebut, "Despite its timber concessions GEM, somehow, managed to stay an unprofitable venture. There are whispers about hiving off profits to SEAL Inc, but it's something that needs to be proven. But profitable or not, it hasn't stopped the Kelantan government from awarding generous concessions to GEM.According to my sources, it is Nudin's task as director to ensure that the concessions keep coming from the Kelantan PAS government to GEM. And he's been doing quite a good job. In 2005 alone the unprofitable venture was given a timber concession area of some 4048 ha (about 10,000 acres) by the state government. The Kelantan SEDC signed the timber concessions on 14/3/2004, according to records. The concession is said to be worth easily in excess of RM20 million, which should make GEM a profitable company but it's somehow not."

Akan selesaikah misteri `balok habih pembangune tok nampok"? Kita nantikan episod seterusnya..

No comments:

Popular Posts