Tuesday, August 11, 2009

PAS yang hilang arah

Apakah nilai sebuah parti yang mendakwa ianya parti Islam di Malaysia? Di Perak, jika bukan kerana Undang-undang Tubuh Negeri Perak, Pas hanya parti picisan yang mendapat tempat paling corot di negeri Perak. Demi kuasa, Pas Perak rela diperkudakan oleh DAP. Ketakutan Pas Perak nyata apabila pemimpin tertingginya, Nizar membuat `u-turn' 180 darjah mengenai perjuangan Pas dengan mengatakan bahawa "tidak ada dalam mana-mana transkrip, manifesto dan perlembagaan Pas yang menyebut bahawa ia memperjuangkan penubuhan sebuah negara Islam. Hukum Allah SWT dipermainkan terus oleh Nizar, apabila beliau melancarkan mogok lapar 72-jam yang jelas tidak Islamik dan bertentangan dengan ajaran Islam. Tidak cukup dengan itu, Nizar pula `bermain lilin' dalam upacara `candle virgil' yang sekali lagi jelas tidak Islamik. Apakah yang dibuat oleh Pemuda Pas? Nyatanya di bawah kepemimpinan Ketua Pemuda yang baru, Pemuda Pas tiada arah, hanya mampu menjadi kucing rumah atau kucing siam yang dipelihara oleh DAP.

Di Selangor, jumlah kerusi PAS juga paling corot. Ini menyebabkan Pas hanya dibuli oleh `rakan-rakan' yang bertentangan ideologi di dalam Pakatan Pembangkang. Terbaru, tindakan Ronnie Liu amat digeruni oleh Pas. Suara Pas pula tidak diambil endah sangat oleh teraju kepemimpinan negeri yang diketuai oleh PKR. Sekali lagi, laungan Takbir tidak berkumandang. Hanya ada laungan `take beer', lebih-lebih lagi apabila DAP menyatakan bahawa `beer' tidak sama dengan `liquor'. Sekali lagi Pas terpaksa belajar bahawa pemikiran mereka tentang negeri Islam adalah sesuatu yang `ekstrem' dan tidak dapat diterima oleh `rakan-rakan' sosialis mereka dalam Pakatan Riot. Akhirnya mereka terpaksa menelan hakikat, mereka bukan kuasa yang dominan dalam Pakatan Riot, hanya pemegang kerusi tercorot.

Di Pulau Pinang, Pas hanya parti yang melukut di tepi gantang. Ada pun orang tidak kisah, tiada pun orang tidak ambil peduli. Kalau bukan disebabkan kematian ADUN Pas di Permatang Pasir, orang pun tidak tahu, Pas ada wakil rakyat atau tidak pun di Pulau Pinang.

Hari ini, Pas adalah parti paling lemah dalam Pakatan Riot. Kalau ada pun tempat Pas, ia hanyalah di jalanan; untuk membuat kacau. Itupun kita yakin Pas tidak mampu melakukan perkara yang sama di Shah Alam dan Pulau Pinang.

Jadi apakah nilai Pas sekarang? Mereka tidak mampu menegakkan tafsiran mereka tentang Islam dalam Pakatan Riot kerana mereka adalah parti yang sakit dan paling lemah. Mereka tidak mampu menutup kilang dan premis penjualan arak seperti retorik politik mereka. Mereka tidak mampu mengawal premis-premis maksiat yang tumbuh bagai cendawan. Amalan korupsi dalam kerajaan negeri Selangor. Malah bersengkokol dengan perbuatan tidak bermoral Elizabeth Wong dan kes anak luar nikah.

Maka tidak hairanlah jika salah laku para pemimpin Pas ini ditegur berulang kali oleh Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria, bekas Mufti Perlis, Dr Asri Zainal Abidin dan pendakwah bebas Dr Redhuan Tee Abdullah.

Jika sesama umat Islam pun, tafsiran mereka sudah dianggap sebagai ekstrem, apa lagi bila mereka diapit oleh dua parti yang mendukung semangat sosialis dan sekularis; jika ada Melayu pun dalam pakatan sosialis ini, hanyalah Melayu dan Muslim yang keliru tentang kedudukan mereka; yang tergagap-gagap membaca surah al-Iqra' sewaktu perasmian majlis; yang terlibat main belakang atau pun yang minum wain di waktu malam!

1 comment:

~PakKaramu~ said...

Salam ramadan al mubaraktio

Popular Posts