Monday, August 24, 2009

Melayu Permatang Pasir kena bijak berpolitik...

Imam Man merupakan imam solat terawih di salah sebuah surau di Kampung Paya, dalam daerah mengundi Kg Cross Street, Permatang Pasir. Surau itu tidak begitu besar; jemaahnya hanya sekitar 60 orang, lelaki dan wanita. Solat terawih hanya lapan rakaat dan sebelum witir, Imam Man minta masa selama 10 minit untuk memberi tazkirah. Dalam tazkirah, disebut bagaimana orang kampung seharusnya menjaga kampung masing-masing dan jangan biarkan orang kampung berpecah dan bermasam muka kerana orang luar dan perbezaan fikiran politik.

Imam Man adalah antara Imam yang faham tentang keburukan berpolitik dan kesannya kepada perpaduan dan masalah ummah. Apa yang mengejutkan semasa berbual-bual, Imam menyebut orang Melayu Permatang Pasir kena pandai berpolitik. “Lihat orang Cina Permatang Pasir berpolitik. Semalam sewaktu Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammudin turun ke peti undi Kg Cross Street untuk bertemu pengundi Cina, kehadiran mereka hampir dua ribu orang.”

Soal beliau, “adakah orang Cina akan memberi undi kepada BN?”. Beberapa orang kampung lain menggeleng, tetapi mengejutkan, Imam Man kata kemungkinan besar `ya’. Sebabnya, kerana memberi kerusi ini bukan memberi kerusi orang Cina. Kedua kerana kemenangan BN di sini tidak akan menjejaskan kerajaan Negeri Pulau Pinang yang dikuasai oleh orang Cina. Dengan memberikan kemenangan kepada BN di sini, penduduk tempatan akan mendapat perhatian Kerajaan Pusat. Lagipun selepas 10 tahun Pas memenangi kawasan ini, tidak ada satu apa pun yang dilakukan untuk orang Cina.”

“Orang Melayu kena pandai berpolitik,” ulang Imam Man. “Kita kena berani membuat perubahan,” katanya lagi. Selepas 10 tahun di bawah wakil rakyat Pas, memang tidak banyak perubahan. Lebih malang lagi, selepas pilihan raya 2008, suara Pas, suara orang Melayu dan Islam dipinggirkan oleh pemerintah Pulau Pinang.

“Wakil rakyat Pas tidak pun diangkat menjadi Exco dan penduduk Permatang Pasir terus ketinggalan. Dari segi orang Melayu dan Islam Pulau Pinang pula, suara kita tidak didengari oleh pemerintah Pulau Pinang.”

Kenyataan Imam Man ini sebenarnya mengejutkan kerana sepanjang 10 minit pertama berbual dengan orang-orang kampung, beliau melihat Anwar Ibrahim sebagai orang baik yang dianiaya. Bagi beliau Anwar adalah tokoh Melayu yang nampak serba bersih walaupun ramai yang tahu sikap Anwar semasa dalam UMNO.



Cuma dalam kes Permatang Pasir kali ini, beliau lebih melihat kepada maslahat penduduk setempat dan Pulau Pinang. Kemenangan kepada Pas, tidak memberi makna kepada apa-apa.
Hakikat itu sebenarnya konsisten dengan hasrat anak-anak muda di kawasan yang sama. Dalam sesi dengan Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Razali Ibrahim, jelas nampak anak-anak muda yang dahagakan program. Begitu pun, kalau sampai gelanggang sepak takraw atau soal meningkatkan ekonomi mereka, wakil rakyat Pas dan PKR tidak ambil peduli, apakah harapan mereka.

Sebab itu kata Imam Man, Melayu Permatang Pasir kena pandai berpolitik. Jika tidak siapa yang akan ambil peduli tentang nasib dan masa depan mereka.

Memberi undi kepada BN, walaupun sekadar menurunkan majoriti Pas, akan membuka mata DAP yang begitu angkuh dan berkuasa. Memberi kemenangan kepada BN, bermaksud memberi satu lagi kerusi DUN kepada BN menjadikannya 12 kerusi; bermaksud memberi lebih kuasa kepada rakyat untuk menyuarakan hasrat mereka.

Mudah-mudahan hasrat Imam Man terlaksana, ibarat kata Ketua Pemuda Pergerakan UMNO Malaysia, Khairy Jamaluddin, kemenangan BN di Permatang Pasir akan menjadikan mereka Anak Emas, sedangkan kemenangan Pas akan tetap menjadikan mereka Anak Tiri DAP.

3 comments:

PEJUANG CYBER said...

Berdasarkan tinjauan dan maklumat yang diperolehi, pengundi Permatang Pasir tidak mahu lagi menyokong parti yang menjadi boneka kepada DAP. Jika mereka mengundi calon PAS pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir bermakna mereka mengundi DAP. Pemimpin Pas hanya diperguna untuk jadi boneka mereka (DAP) sahaja.


Dulu mereka bagi peluang kepada DAP, Pas, Parti Keadilan Rakyat (PKR), kalau undi calon Pas, yang meraih keuntungan adalah DAP,. Pembangkang tak boleh hidup tanpa ehsan BN. Kalau kerajaan BN yang ada tidak kuat, tak stabil, lingkup habis pembangkang. Yang jaga rakyat ialah kerajaan BN. Mereka hanya tenggek pada BN.

SALAM HURMAT...

JALAN REBUNG said...

salam bro tun faisal,

sebagai junior bro masa sekolah rendah sri kinta (satu bathc dengan tun muhd ammar) saya rasa sangat bangga dengan kejayaan tun sekarang.

Saya ada mengikuti perbincangan 'post-mortem' tun dan rakan-rakan panel dlm astro awani semalam dan sangat bersetuju dengan kesimpulan yang dibuat yang menjurus kepada betapa pentingnya persediaan untuk memilih calon dan semoga umno akan lebih bersedia dan belajar dari apa yang telah berlaku di permatang pasir.

all the best

sharizal bin nasri
sri kinta (1980-1986)

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

tq shahrizal dan pejuang cyber. mudah2an allah swt berkati perjuangan kita dan memberikan kita kajayaan.. amiiin

Popular Posts