Friday, February 28, 2014

[Video] #KrisisAirSelangor - fakta buktikan PR angkuh, bahayakan rakyat Selangor #PRKKajang



Kenyataan ANGKUH dan SOMBONG PR SELANGOR pada tahun 2010






Kenapa wujud Krisis Air Selangor? - 1. Infrastruktur tidak dapat menampung permintaan yang semakin bertambah 2. Loji rawatan air beroperasi melebihi kapasiti dan melewati tempoh hayat perkhidmatan

Tuntutan Kerajaan negeri tidak dapat dipenuhi sebab ada syarikat konsesi yang terikat dengan syarat pinjaman.

SYABAS berjaya mengurangkan NRW daripada 42% kepada 32% dalam tempoh 8 tahun walaupun dengan infrastruktur lama.

SYABAS hanya diberi konsesi untuk membekalkan AIR TERAWAT di negeri Selangor, TIDAK TERMASUK rawatan Air Menteah. 60% aset loji rawatan diuruskan oleh syarikat kerajaan Negeri Selangor.



Air yang boleh digunakan hanya air terawat. Walaupun empangan penuh, ia hanya boleh bertahan selama 2 bulan tanpa hujan dengan keupayaan loji rawatan sedia ada. Jika tiada hujan, ia hanya boleh bertahan selama 1 bulan sahaja. [Ini yang berlaku di Selangor sekarang].

Sumber air mentah tetap di tahap yang sama, tetapi permintaan air terawat semakin bertambah.

Kos operasi semakin meningkat kerana semua aset bekalan air semakin uzur.

Sepatutnya kerajaan negeri bertanggung jawab untuk menyediakan dana CAPEX (bajet pembangunan) kerana semua aset infrastruktur perbekalan air dimiliki kerajaan negeri.




Apa Khalid dan PR kata sebelum ini? Rasionalkan dengan fakta di dalam video di atas.. Akibatnya....



Tahun 2012




Tahun 2013




Tahun 2014 - sekarang baru ada akai...

Akhirnya Khalid tanda tangan MOU selepas paksa rakyat Selangor, KL dan Putrajaya lalui keperitan dan risiko akibat ketiadaan air. Keangkuhan dan kebahlolan Khalid dan kerajaan PR ini mengakibatkan kos tambahan sebanyak RM 606 juta kerana penangguhan yang disengajakan sejak tahun 2008. 

Kerajaan BN yang dituduh angkuh oleh PR ini pula begitu bermurah hati menyelesaikan Krisis Air Selangor DEMI RAKYAT dengan bersetuju membenarkan Selangor mengurus sendiri bekalan air mereka, menyuntik RM 2 bilion untuk membantu kerajaan negeri bagi proses pengambil alihan saham dan memberikan lagi sejumlah RM900 juta untuk memastikan program mitigasi air dilaksanakan.





No comments:

Popular Posts