Saturday, February 15, 2014

Analisis #PRKKajang vs #Kajang, masih ramai pemimpin BN yang #SyokSendiri? @NajibRazak #KajangMove




Pemimpin BN syok sendiri sebab Barisan Nasional kalah perang siber - Khairy


Masih ingat artikel ini? 

Analisis #PRKKajang vs #Kajang - Bukti Pemimpin BN #SyokSendiri ... @NajibRazak

Artikel ini telah mengesah dan memperkukuhkan kenyataan YB Khairy Jamaluddin bahawa pemimpin BN syok sendiri dan itu mengakibatkan BN kalah dalam perang siber.

Dalam artikel ini saya telah menyimpulkan bahawa - 

".. pemimpin UMNO dan BN sebenarnya TIDAK KELIHATAN, TIADA KEHADIRAN DAN DISENGAGED dari kedua-dua hashtag tersebut. Sedangkan Pemimpin PR, ada presence, visible, memberi kesan/input dan ENGAGE dalam perbualan menggunakan kedua-dua hashtag tersebut."

Fenomena ini berlaku mungkin kerana pemimpin UMNO/BN :-

1. tidak berminat

2. pandang remeh

3. terlalu sibuk dengan perkara lain

4. pegawai media sosial malas dan tidak beri nasihat, atau

5. SYOK SENDIRI

dan saya nak tambah satu lagi - 6. JAHIL TENTANG SOSIAL MEDIA, menyebabkan mereka tidak tahu bagaimana untuk terlibat dan mengukur penglibatan mereka serta prestasi penasihat-penasihat dan pengendali-pengendali media sosial mereka.

Hari ini selepas hampir seminggu, nampaknya terdapat sedikit perubahan di kalangan pemimpin BN. Jika sebelum ini kehadiran mereka mungkin tidak kelihatan, namun pada 14 Februari 2014, kehadiran sejumlah kecil daripada mereka sudah mula kelihatan. Mari kita lihat prestasi mereka untuk #PRKKajang dan #Kajang.

1 - Analisis #PRKKajang



Analisis Rankings Penyumbang 


Analisis REACH - Lebih ramai pemimpin UMNO/BN sekarang - Didahului oleh @AnwarIbrahim, @NajibRazak, @TunFaisal, @KhairyKJ, @TengkuAdnanREAL, @RafiziRamli dan @Khalid_Ibrahim


Analisis IMPACTS - Didahului oleh @TunFaisal, @NajibRazak, @KhairyKJ, @TengkuAdnanREAL, @AnwarIbrahim, @RafiziRamli dan @Khalid_Ibrahim


2 - Analisis #Kajang



Analisis Rankings Penyumbang - seperti di atas, paling ramai adalah 
di kalangan bekas penggiat UMB atau UMB-X 


Analisis REACH juga menunjukkan SEMAKIN ramai pemimpin UMNO/BN sekarang - Didahului oleh @AnwarIbrahim, @Tun_Faisal, @KhairyKJ, @NajibRazak, @TunFaisal, @TanKengLiang, @TengkuAdnanREAL, @AhmadMaslan, @ShaberyC, @AzwanBro, @DrNovandri dan @AzminAli



Analisis IMPACTS menunjukkan trend didahului oleh @KhairyKJ, @TunFaisal, @NajibRazak, @AnwarIbrahim, @TengkuAdnanREAL, @AhmadMaslan, @ShaberyC, @TanKengLiang, @AzwanBro, @DrNovandri dan @AzminAli.


Alhamdulillah, nampaknya ada sejumlah pemimpin UMNO/BN dan penasihat-penasihat media sosial mereka yang peka tentang apa yang perlu dibuat supaya tidak kelihatan SYOK SENDIRI seperti mana yang disimpulkan oleh YB Khairy dalam wawancaranya bersama Berita Harian.

Begitupun, masih ramai pemimpin UMNO/BN dan penasihat-penasihat beserta punasihat-punasihat media sosial mereka yang masih tidak peka dengan perubahan lanskap politik dan komunikasi hari ini. Atas sebab itu, mereka tidak kelihatan dalam perbualan #PRKKajang dan #Kajang.

Nasihat yang sama ingin saya berikan :-

Tidak guna mempunyai jumlah follower yang ramai atau klout score yang tinggi jika anda tidak memanfaatkannya. Pegawai Media Sosial anda seharusnya menasihati anda mengenai perkara ini?

Mereka dibayar oleh Kerajaan Malaysia untuk menasihati anda di pejabat menteri dan kementerian masing-masing! Walaupun mungkin tidak sebanyak yang dibayar oleh di Perbadanan Kemajuan Negeri tertentu sehingga ada yang dipecat baru-baru ini, tetapi mereka masih dibayar. Jadi manfaatkanlah sepenuhnya nasihat mereka dan UKURLAH PRESTASI mereka...


* Nota - Gembira dan tumpang bangga melihat prestasi rakan-rakan seperjuangan yang pernah bersama di dalam UMB dulu.. gerak kerja mereka masih tersusun dan terukur seperti sebelum ini.

No comments:

Popular Posts