Friday, April 27, 2012

#MentalitiTerjajah Tempoh Kempen Pilihan Raya: Orang Asing elok tengok nasib aborigines di negara sendiri

Pembangkang masih mempunyai mentaliti terjajah; masih fikir apa saja dari Barat atau Orang Asing lebih baik, walaupun hakikatnya kenyataan yang dibuat adalah kenyataan yang bodoh. Asal nampak mat salleh je ingat diaorg pandai. Failed!


Kenyataan Mat Salleh Paling Bangang 

Tentang Pilihanraya Negara Kita!

http://novandri.blogspot.com/2012/04/kenyataan-mat-salleh-paling-bangang.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+novandri+%28MINDA+INTELEK+MELAYU%29

Nama aja delegasi antarabangsa untuk misi siasatan pilihanraya di Malaysia tetapi input yang diberikan oleh mereka itu sungguh memalukan dan tampak bangang!

Malah, budak sekolah rendah pun tahu kenyataan delegasi antarabangsa itu tidak masuk akal dan memperbodoh-bodohkan delegasi tersebut.

Kenapa MiM berkata demikian? Anda baca dulu laporan di bawah :
Delegasi antarabangsa untuk misi siasatan pilihan raya di Malaysia hari ini mendapati terdapat tiga isu utama kekurangan dalam sistem pengundian negara ini.

Senator Nicholas Xenophon dari Australia berkata, antara isu yang dikenalpasti mengenai tempoh berkempen yang pendek selama 10 hari.

Di Australia kempen sekurang-kurangnya selama 33 hari dan di India dan Pakistan 90 hari, yang mana lebih lama berbanding di sini," katanya pada sidang media selepas mengadakan pertemuan bersama Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz di Parlimen, pagi tadi. seterusnya
Kenyataan dangkal Nicholas Xenophon itu jelas telah memperbodoh-bodohkan diri beliau dan tampak beliau tidak faham ilmu geografi!

Ada sebab mudah yang mungkin menyebabkan Australia berkempen selama 33 hari, India dan Pakistan 90 hari.

Budak sekolah rendah pun tahu ketiga-tiga negara tersebut mempunyai keluasan tanah yang jauh lebih besar daripada Malaysia. Kita boleh bandingkan di bawah :

1. Keluasan tanah negara Malaysia :


2. Keluasan tanah negara India :


3. Keluasan tanah negara Pakistan :


4. Keluasan tanah negara Australia :


Ketiga-tiga negara contoh itu ternyata sangat luas jika dibandingkan dengan negara Malaysia. Malah struktur geografi yang merumitkan di Pakistan, India dan Australia sudah tentu akan merumitkan lagi proses berkempen dan kerana itu masa yang lebih panjang diperlukan untuk berkempen.

Malah, infrastruktur asas serta komunikasi negara Malaysia jauh lebih baik jika dibandingkan dengan ketiga-tiha negara contoh tersebut!

Di Malaysia, hanya 17 parti politik yang bertanding. Beratus parti bertanding di India. baca sini.

Pakistan juga mempunyai jumlah parti politik yang banyak. baca sini

Pokoknya, alasan yang diberikan oleh delegasi antarabangsa kepada tempoh berkempen di negara ini tidak boleh dipakai dan perkara ini sudah tentu akan memalukan serta merendahkan kredibiliti agensi tersebut.

Sungguh memalukan.

2 comments:

Anonymous said...

When Australia has elections we will go and do the same. See how they feel. Is that ok Australians.

Anonymous said...

Cucu cicit banduan dan penjanayah nie boleh dengar cakap dia..orang asli Aussies tu pun masih mereka pinggirkan dah nak mengajar orang pulak.LANON2

Popular Posts