Saturday, January 28, 2012

Kedutaan Israel di KL: Bukti Anwar proksi Zionis di Malaysia?




Kedutaan Israel di Malaysia ...
dari blogger Just Read

Di bawah 'Perdana Menteri Anwar Ibrahim, Malaysia dijangka membuka kedutaannya di Tel Aviv, dan pastinya pentadbiran Israel akan membalas dengan gembira. Selepas Singapura, Kuala Lumpur akan menjadi tuan rumah kepada misi diplomatic Yahudi. Oppss ... bukan orang-orang Yahudi, kita tidak membenci orang-orang Yahudi tetapi kekejaman kerajaan mereka ke atas rakyat Palestin.

Kita pernah mengkritik Singapura kerana hubungan diplomatiknya dengan Israel. Anwar, sebagai Timbalan Perdana Menteri itu, juga telah menyelar Republik itu kerana melanggar prinsip ZOPFAN (Zon Keamanan dan Berkecuali) Asean.
Ketika saya mengikuti beliau ke Manila pada tahun 1997 (untuk anugerah Jose Rizal), di antara inti ucapan beliau adalah - bahawa tiada negara harus mengiktiraf negara Israel sehingga Tel Aviv bertindak mengiktiraf Palestin yang bebas.

Ketika itu beliau adalah seorang lagi Rizal, mengikrarkan sokongan terhadap perjuangan Palestin dan kebebasan rakyatnya bagi menentukan masa depan mereka sendiri.

Hotel Manila yang megah di mana kami (para wartawan dan rombongannya) menginap adalah khas ditempah untuk Anwar dan kami. Ya, rakyat Filipina memandang tinggi kepadanya, dulu dan sekarang. Bekas Presiden Estrada juga menyokong beliau. Beliau memang seorang sahabat yang baik dan setia.

'Rizal' ini pernah mencaci Singapura kerana menjadi 'sahabat' Tel Aviv. Malah, apabila Singapura mengambil penasihat Israel dan tenaga pengajar untuk angkatan tentera negara itu, beliau dengan segera menggunakan 'slogan kebangkitan' ke atas Republik itu, tentang bagaimana Lee Kuan Yew tidak sensitif terhadap sudut pandangan Asean dan rakyat Palestin.

Malaysia sentiasa mengelak dari mempunyai sebarang hubungan dengan Israel. Selagi pertikaian Israel-Palestin tidak diselesaikan secara baik, tidak ada tolak ansur mengenainya.
Tetapi hubungan Anwar dengan Singapura telah mengambil pusingan positif sejak beliau dipecat dari Umno dan dihantar ke penjara pada kira-kira 13 tahun yang lalu. Persepsi buruk beliau tentang Republik itu semakin berkurangan. Dan hari ini, beliau adalah seorang 'kawan' untuk Singapura.

Saya tidak pasti mengapa dia (dan beberapa rakan-rakannya dalam Pakatan Rakyat) suka pergi ke Republik itu sejak akhir-akhir ini, tetapi sudah ada tanda-tanda bahawa Singapura juga ingin melihat 'perubahan' di Putrajaya. Perubahan itu ada pada Anwar.

Kini, Anwar bersedia untuk mengubah pendirian beliau mengenai Israel. Apabila dia memberitahu WSJ bahawa dia menyokong semua usaha untuk melindungi keselamatan Israel, saya rasa nada suaranya lebih mirip kepada orang Amerika dan bukan seperti orang Melayu atau rakyat Malaysia.

Secara peribadi, saya percaya bahawa Israel mempunyai setiap hak untuk melindungi keselamatan negaranya tetapi apabila ia dicapai di atas kemusnahan orang lain - sama seperti bagaimana Amerika memusnahkan Iraq atas sebab pembohongan dan kempen anti-keganasan - maka ia tidak adil.

Bagaimana Anwar mentakrifkan 'keselamatan' dalam konteks Israel-Palestin?

Saya tidak terkejut jika rakyat Malaysia, terutama sensitiviti umat Islam tentang Israel tidak akan diambil kira jika dia menawan Putrajaya. Oleh kerana dia sudah dikaitkan dengan beberapa organisasi Yahudi di seluruh dunia, Kedutaan Israel akan ditempatkan dengan baik di KL. Lokasinya berkemungkinan tanah di belakang Kedutaan Amerika Syarikat ... dengan menghalau keluar orang Libya!



2 comments:

KEKURA said...

Peringatan terbaik utk rakyat Malaysia agar dapat memikirkan sesuatu sebelum terpengaruh dgn Anwar.
Link kan blog sy gomot.blogspot.com
Thanks Tun Faisal

Unknown said...

hujung hujung, najib lagi lah pro-america dan zionis, menjadi proxy zionis, hubungan perdagangan dgn negara israel mmg sudah lama terjalin dari zaman tun m lg, skrg najib lebih memberi sokongan kpd america, siapa yg lebih proxy sebenarnya?

Popular Posts