Wednesday, November 30, 2011

Teks Ucapan Ketua Wanita DS @ShahrizatJalil - terbaeeek! #PAUmno





#PAUMNO 2011 - Ucapan Dasar Ketua Wanita UMNO, DS Shahrizat Jalil
http://jendelamy.blogspot.com/2011/11/paumno-2011-ucapan-dasar-ketua-wanita.html


UCAPAN DASAR KETUA PERGERAKAN WANITA UMNO, DATUK SERI SHAHRIZAT ABDUL JALIL PADA PERHIMPUNAN AGUNG PERGERAKAN WANITA UMNO 2011

WANITA KUKUH UMNO TEGUH

Bismilahirrahmanirrahim

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Salam Maal Hijrah, Salam Sejahtera, Salam 1 Malaysia
Yang Berbahagia Pengerusi Tetap Pergerakan Wanita UMNO, Tan Sri Napsiah Omar
Yang Berhormat Timbalan Pengerusi Tetap Pergerakan Wanita UMNO, Senator Datuk Sharifah Aminah Syed Ahmad
Yang Amat Berhormat dan Yang Berbahagia Ahli-Ahli Majlis Tertinggi
Yang Berbahagia Naib Ketua Pergerakan Wanita UMNO Malaysia, Datuk Kamilia Ibrahim
Yang Berhormat, Yang Berbahagia Ahli-Ahli Exco Pergerakan Wanita UMNO

Para Perwakilan

Dif-Dif jemputan, para pemerhati, hadirin hadirat yang dirahmati Allah S.W.T.

Alhamdulilah segala puji dan kesyukuran saya panjatkan ke hadrat Allah S.W.T. Dengan limpah izinNYA dapat kita sekali lagi bersama-sama menghadiri Perhimpunan Agung Pergerakan Wanita UMNO 2011 dengan penuh suasana permuafakatan dan persaudaraan. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. dan para sahabat Baginda.

Saya bagi pihak barisan kepimpinan Pergerakan Wanita UMNO Malaysia mengambil kesempatan ini untuk mengalu-alukan dan mengucapkan Selamat Datang kepada semua perwakilan ke Perhimpunan Agung Pergerakan Wanita UMNO 2011. Ucapan Selamat Datang juga kepada tetamu khas, veteran-veteran Wanita UMNO dan para pemerhati.

Tidak ketinggalan Selamat Datang kepada setiausaha Pergerakan Wanita UMNO Bahagian-Bahagian yang pertama kalinya secara automatik menjadi perwakilan ke Perhimpunan Agung Pergerakan Wanita UMNO pada hari ini. Sesungguhnya ini adalah satu lakaran sejarah di mana parti telah mengiktiraf sumbangan setiausaha-setiausaha bahagian yang turut menjadi penggerak di peringkat bahagian. Ini adalah hasil titik tolak perjuangan Pergerakan Wanita UMNO Malaysia. Tahniah!

Saya ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada Yang Berbahagia Tan Sri Napsiah Omar, Pengerusi Tetap, Yang Berhormat Senator Dato’ Hajah Saripah Aminah Syed Mohamed, Timbalan Pengerusi Tetap, Dato’ Kamilia Ibrahim, Naib Ketua Wanita UMNO, Dato’ Rosni Sohar, Penolong Setiausaha Wanita UMNO, barisan ahli-ahli EXCO, pegawai-pegawai dan kakitangan Ibu Pejabat Pergerakan Wanita UMNO Malaysia yang bekerja bertungkus lumus untuk menjayakan Perhimpunan Agung Pergerakan Wanita UMNO 2011.

Selamat Datang 3 jejaka

Mewakili MT ke perhimpunan ini

Dengar dan hayati suara wanita

Inilah ikrar dan wawasan kami

KEPIMPINAN

Masa berlalu begitu pantas sekali. Tanpa kita sedari hampir tiga tahun YAB Dato Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak, selaku Presiden parti merangkap Perdana Menteri Malaysia mentadbir negara. Dengan dibantu Timbalannya YAB Tan Sri Haji Muhyiddin bin Haji Mohd Yassin, pelbagai perubahan dilakukan dalam usaha mentransformasikan negara untuk menjadi sebuah negara yang setanding dengan negara-negara maju didunia melalui program transformasi kerajaan, ekonomi dan politik.

Kepada YAB Dato’ Sri Mohd Najib dan YAB Tan Sri Muhyiddin, kami Wanita UMNO merekodkan setinggi-tinggi jutaan terima kasih di atas kepercayaan yang diberikan kepada kami. Pergerakan Wanita UMNO Malaysia dan barisan kepimpinan wanita akan sentiasa memberi sokongan tanpa berbelah bagi, untuk memastikan visi negara mencapai matlamatnya.

Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan setinggi-tinggi tahniah dan syabas di atas ucapan perasmian oleh Timbalan Presiden YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin pada malam tadi. Ucapan beliau amat berkesan dalam memastikan agenda perjuangan parti dapat diteruskan demi masa depan agama, bangsa dan negara.

PENCAPAIAN WANITA

Puan-puan dan tuan-tuan yang dihormati sekalian

Di bawah kerajaan Barisan Nasional yang ditunjangi UMNO peranan wanita dalam pembentukan negara bukanlah sesuatu perkara yang asing. Dalam tinta sejarah negara, sumbangan wanita dalam mencorakkan perkembangan sosiobudaya dan politik tanah air sejak dari peringkat awal amat besar. Wanita UMNO sejak sekian lama telah menjadi tulang belakang kepada parti keramat ini.

Walaupun pada awalnya peranan wanita dalam politik lebih terbatas di peringkat akar umbi di mana peranan wanita lebih memberi sokongan kepada parti yang dianggotai sebagai pengundi, perayu undi sewaktu pilihan raya dan melakukan kerja-kerja untuk membantu aktiviti parti. Senario kini telah berubah apabila berlakunya kesedaran tentang keupayaan, kecekapan dan keberkesanan peranan yang mampu dimainkan oleh wanita dalam parti. Inti pati keberkesanan wanita sebagai tulang belakang parti ini, telah lama dianalisis dengan hormat dan cermat oleh Perdana Menteri Malaysia yang pertama Almarhum Tunku Abdul Rahman hingga beliau menyimpulkan dengan kata-kata keramat bahawa “Wanita hendaklah dimerdekakan terlebih dahulu sebelum negara merdeka”.

Di atas kepercayaan dan penghormatan kepimpinan parti yang diberikan kepada wanita, maka sejak itu, wanita terus tanpa henti dan sunyi melontarkan tenaga masing-masing ke arah memperkasakan perjuangan parti yang murni dan mulia ini. Melalui rentetan perjuangan ini, maka lahirlah pemimpin-pemimpin perintis wanita seperti Cikgu Balkis Abdullah, Puteh Mariah Abdul Rashid (Puan Sri), Zainon Sulaiman (Tan Sri) atau Ibu Zain dan Puan Khatijah Sidek.

Sejak itu, lebih ramai pemimpin wanita muncul di peringkat negeri. Pada pilihan raya pertama di bawah pentadbiran British, tahun 1955 Halimahton Abdul Majid (Dato’) dipilih sebagai calon wanita pertama untuk bertanding. Berkat kemenangan tersebut, beliau telah menjadi Ahli Parlimen wanita yang pertama di negara ini. Kita juga telah menyaksikan pelantikan Tan Sri Aishah Ghani sebagai Senator wanita pertama pada tahun 1962 dan Tun Fatimah Hashim sebagai Menteri Wanita pertama pada tahun 1969.

Pada hari ini wanita lebih matang, bijak dan karismatik. Kepimpinan mereka hari ini telah menjadi semakin signifikan, relevan dan terserlah di semua peringkat dalam parti dan kerajaan. Dengan kekuatan keahlian seramai 1.3 juta dari 191 bahagian mewakili 20,797 (dua puluh ribu tujuh ratus sembilan puluh tujuh) cawangan dari seluruh negara, Wanita UMNO akan terus mengorak langkah dengan penuh yakin dan semangat, tanpa menoleh ke belakang untuk menggembleng potensi yang ada di kalangan wanita, bagi melonjakkan kemajuan dan pembangunan wanita serta keutuhan institusi keluarga.

Hasil perjuangan pemimpin-pemimpin wanita di segenap peringkat, tanpa mengenal erti penat, lelah dan jemu, wanita Malaysia berjaya memecah tradisi di mana 30% penglibatan wanita di peringkat pembuat keputusan dalam sektor awam telah tercapai dan akan menjadi realiti dalam sektor korporat. Di antara kejayaan wanita yang dapat saya sebut antaranya ialah pelantikan wanita sebagai Gabenor Bank Negara, Pengerusi Suruhanjaya Sekuriti, Naib Canselor Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Rektor Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Komisioner Polis dalam Polis Diraja Malaysia, Brigadier Jeneral dalam Angkatan Tentera, Hakim di Mahkamah Rayuan, Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Syariah.

Perjuangan mulia kepimpinan wanita ini turut memartabatkan rahmat cuti bersalin 90 hari yang kini wanita kita nikmati; Akta Pencen yang dipinda membolehkan pencen suami terus dirasai; hak milik tanah FELDA kini sama dikongsi suami isteri; Kanun Keseksaan telah dipinda dan hukuman jenayah seksual semakin tinggi; kesihatan wanita amat penting tidak terperi, subsidi mamogram terus diberi dan banyak lagi. Elok ditokok lagi, bantuan Kebajikan Rakyat 1Malaysia (KARISMA) telah kita pelopori dan juarai. Itulah berkat pejuangan wanita dari dulu hingga kini.

Menjadi pemimpin ianya elok

Tahu di mana tempatnya duduk

Tahu amanah apa yang ianya peluk

Tahu menyemak baik dan buruk

Sesungguhnya kejayaan yang kita nikmati hari ini adalah hasil perjuangan bersama secara kolektif dalam satu pasukan yang progresif. Saya sebagai Ketua dan Menteri yang diberi mandat bertanggungjawab memegang amanah untuk mengetengahkan dan menghubungkan denyutan nadi, suara dan aspirasi puan-puan kepada pucuk pimpinan dan kerajaan. Justeru kita Wanita UMNO perlu menggandakan usaha bagi memastikan kebajikan, kemajuan dan kesejahteraan wanita di negara ini terjamin, terlindung dan terpelihara.

SKUAD SAYANG DAN JALINAN RAKYAT

Para hadirin hadirat yang dirahmati Allah sekalian,

Selaras dengan Gagasan Kerajaan untuk mendahulukan rakyat, Skuad Sayang yang dibarisi oleh Wanita UMNO dan wanita komponen Barisan Nasional telah berjaya menyelusuri denyutan nadi dan mendekati rakyat melalui pelbagai program kebajikan, kemasyarakatan dan kemanusiaan. Sumbangan dan kejayaan Skuad Sayang bukan sahaja dikagumi pemimpin parti, malah rakyat di peringkat akar umbi turut mensyukuri rahmat yang disediakan. Sebagai menyatakan penghargaan tertinggi oleh rakyat dan kepimpinan parti, maka Malam Skuad Sayang telah kita adakan pada 28 November 2011 dengan jayanya. Majlis ini adalah khas bagi mengiktiraf dan menghargai sumbangan dan penglibatan wirawati-wirawati Skuad Sayang. Sesungguhnya kejayaan dan keberkesanan Skuad Sayang turut mendapat restu dan sokongan YABhg. Datin Paduka Seri Rosmah Mansor, isteri Presiden UMNO merangkap Perdana Menteri Malaysia.

Atas rasa tanggungjawab, keutuhan dan kelangsungan parti, Wanita UMNO melalui program Jalinan Rakyat kini menjadi semakin agresif untuk menarik minat dan menyedarkan rakyat akan hak mereka sebagai pengundi. Alhamdulillah atas usaha gigih ini telah menampakkan hasil di mana bilangan pengundi berdaftar melalui usaha WANITA UMNO semakin bertambah. Syabas!

Basuh sudah jemur pun sudah

Kini tiba menjahit pundi

Kempen sudah, daftar pun sudah

Kini masa mencari undi

Menyedari landskap politik masa kini yang amat mencabar dalam usaha mencari undi, maka Pergerakan Wanita UMNO mesti menggunakan formula baru dalam mengambil pelbagai inisiatif untuk memantapkan ahli-ahlinya melalui pelaksanaan kursus dan latihan pembangunan kapasiti, termasuk kursus-kursus bersifat upaya-kendiri dan kepimpinan.

Dengan itu adalah diharapkan ahli-ahli Wanita UMNO akan lebih kompeten dan mempunyai keyakinan diri yang tinggi sebagai seorang pemimpin dan ‘role model’ yang berkesan.

MISI DAN VISI WANITA

Masa bagaikan diputar. Kini kita semakin menghampiri ambang pilihan raya umum yang ke 13, detik yang akan menentukan jatuh bangun parti yang kita tunjangi dan sayangi. Justeru, sekarang ini bukan masanya untuk kita leka dibuai angan-angan Mat Jenin dan berpeluk tubuh serta berasa selesa dengan apa yang telah dilaksanakan dan dicapai. Sebaliknya, dengan kekuatan seramai lebih 1.3 juta ahli, kita Wanita UMNO mesti melipat gandakan usaha, memantapkan jentera parti, melebarkan sayap agar terus menjadi pemain utama dalam meraih kemenangan besar Barisan Nasional dalam PRU 13 nanti.

Misi ini bukan satu yang mudah untuk kita laksanakan. Hati nurani rakyat perlu diselami, masalah rakyat perlu diatasi, kesengsaraan rakyat perlu ditangani, kesakitan rakyat perlu dirawati agar rakyat terus menikmati kemakmuran negara yang sejati. Untuk itu, kita mesti pastikan jentera kita siapsiaga dengan segala strategi, kemas dan lengkap di setiap peringkat. Tugas bancian sikap perlu dipergiatkan dan diberi fokus utama. Di samping itu, kerjasama strategik dengan rakan seperjuangan daripada parti-parti komponen dan pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mesti diperhebatkan lagi demi memastikan semua isu dapat diselesaikan dan tiada rakyat yang dipinggirkan.

Wanita UMNO mesti mempunyai ketahanan diri dan disiplin yang tinggi. Kita mesti bersatu hati, bersatu jiwa, bersatu perasaan, bersatu tenaga, bersatu visi, bersatu misi bagi mencapai kemenangan. Jangan ada rasa hasad dengki, iri hati dan cemburu diri sesama kita walaupun sekelumit, kerana ia akan menjadi barah dan nanah yang bukan sahaja menghancurkan diri tetapi lebih malang ia akan melumpuhkan kekuatan parti.



Jika semua ini dapat dilaksanakan dengan penuh komitmen dan keikhlasan, kita mampu meraih persepsi rakyat dan memenangi hati mereka yang sentiasa mengharapkan pembelaan kita dan seterusnya mampu mencapai apa yang dihajatkan, InsyaAllah.


PERANAN WANITA DAN KEPIMPINAN

Puan-puan dan tuan-tuan yang kita muliakan,

Mari kita ambil iktibar dari beberapa kisah pada zaman Rasulullah S.A.W. di mana wanita sebagai benteng kepada perjuangan sepertimana yang disebut dalam kitab dan sirah contohnya wanita bernama Nusaibah binti Kaab yang mempertahan dan melindungi Rasulullah. S.A.W. dalam peperangan Uhud.

Peristiwa lebih 14 belas kurun ini, sudah pasti menjadi pengajaran penting kepada kita, wanita mampu dan sanggup berkorban hatta menggadai nyawa sekalipun.

‘Semangat Nusaibah’ mesti membara dalam diri wanita hari ini. Keperkasaan kita mesti disatukan, kekuatan kita mesti dipadukan, kepimpinan kita mesti didisiplinkan, agar ianya menjadi tenaga yang mampu menerjah dan mempertahankan kedudukan kita. Kerana itu kita wanita tidak pernah dan perlu rasa gentar walau halilintar membelah bumi, walau badai melanda lautan, walau ribut meruntuhkan belantara, walau taufan melanda desa, namun perjuangan parti tetap kita teruskan. Wanita sedia berkorban apa saja demi agama, bangsa dan negara.

MENYELAMI NALURI WANITA

Secara umumnya rakyat sudah mengetahui sifat dan wajah Wanita UMNO, sebagaimana dibuktikan dalam sejarah. Wanita UMNO sentiasa setia dan berdiri teguh dengan kepimpinan. Kita tidak mudah terperangkap dalam polemik salah menyalahkan atau saling melemparkan tanggungjawab. Justeru, kitalah yang selalu sanggup berkorban jiwa dan raga, harta mahupun tenaga.

Kerana ini sudah menjadi adat dan tradisi Wanita UMNO di semua peringkat tidak kira di mana kedudukannya, setianya kepada parti dan kepimpinan adalah bersungguh-sungguh dan tidak pernah berganjak walau seinci pun. Bila berjuang, kita akan bermati-matian. Bila bekerja, kita akan bergerak sepenuh kudrat. Dan apabila dimusuhi, kita akan tentang habis-habisan agar parti keramat ini terus gagah dan kukuh “membujur lalu melintang patah, namun undur tidak sekali”.

Itulah yang telah kita tunjukkan semasa kita menghadapi beberapa krisis dalam kepimpinan dan perjuangan UMNO pada tahun 1987 dan tahun 1998, berdepan dengan tsunami politik tahun 2008, wanita UMNO tidak pernah goyang, malah lebih bersemangat untuk terus berjuang mempertahankan parti. Yang nyata wanita sebagai isteri, ibu, kakak dan disertai dengan semangat ‘Nusaibah’ inilah yang menjadi prinsip untuk terus berkhidmat dengan setia dan taat, walaupun bencana di hadapan mereka.

Begitulah peranan wanita. Jangan silap, dalam sifatnya yang lembut dan berhemah, dalam langkahnya yang gemalai dan santun, dalam lenggoknya yang mesra dan halus, namun wanita adalah sentiasa gagah menongkah cabaran dan tetap lasak mengharungi halangan.

Menjadi pemimpin ia berani

Mentaati sumpah memegang janji

Di atas yang benar ia berdiri

Kepada yang hak ia mengabdi

Dijadikan pemimpin ia terpuji

Dijadikan tua sempurna budi

Dijadikan induk tuah menjadi

Dijadikan tiang teguh berdiri

Kita Wanita UMNO, sentiasa teguh dengan prinsip, amat sinonim dengan tugas, tekad dan amanah. Kita bersikap tegas apabila perlu, tahu bila kita berlembut, tiada siapa yang boleh mempersoalkan dan mempertikaikannya. Inilah hakikat yang patut semua terima.


SETIAKAWAN

Dalam kita mahu memastikan kestabilan parti serta menjayakan transformasi supaya UMNO terus diterima rakyat, Wanita mahu mengajak kita semua untuk kembali kepada asas perpaduan kita iaitu sikap dan semangat setia kawan.

Setia kawan seperti yang ditunjukkan oleh Wanita UMNO, menjadikan kita sentiasa mampu mengharungi apa jua cabaran terutamanya menangkis asakan dan serangan jahat musuh terutama pembangkang. Dan setia kawan inilah juga satu-satunya kekuatan pembangkang yang membentuk kesepakatan melampau sehingga yang betul dijadikan salah, yang asli dikata palsu dan yang benar dituduh bohong.

Dalam keadaan pembangkang yang semakin liar sekarang ini, tiada jalan mudah untuk melawan mereka kecuali kita bergerak bersama dan sederap dalam satu semangat setia kawan yang tinggi. Sebenarnya mereka cemburu, mereka tidak mampu melakukan seperti apa yang kita lakukan sekarang ini. Mereka berhasad atas keutuhan dan ukhwah yang kita bina, mereka berdengki atas kegemilangan pencapaian wanita Malaysia hari ini. Justeru lalu mereka dengan niat jahat menggempur kita dengan pelbagai kepalsuan dan fitnah untuk meracuni pemikiran rakyat.

Kita tidak boleh lagi biarkan kerja baik yang kita lakukan dirosakkan oleh mereka. Jangan biarkan khidmat bakti kita kepada rakyat diperlekehkan dan direndah-rendahkan begitu sahaja. Jelas dan sedarlah kita bahawa pembangkang kini sedang menggandakan serangan mereka kepada kita.

Dan ikrar serta janji Wanita, kita akan tentang mereka habis-habisan. Sebagai sayap yang mempunyai ahli yang besar, Pergerakan Wanita UMNO tidak akan mudah terpenjara dan terperangkap dalam persepsi oleh musuh-musuh parti. Pergerakan Wanita UMNO akan terus dengan peranannya, tetap bersatu hati membentengi parti, tetap berdiri gagah menongkah cabaran, tetap lasak menangkis serangan.

Sebagai pemimpin ianya gagah

Fikiran bulat hati pun tabah

Pendirian teguh, tuah bertambah

Kepada musuh pantang menyerah

Terhadap rakyat ia mengalah

WANITA DAN PILIHANRAYA

Selaku Ketua Pergerakan Wanita UMNO, saya pasti akan menyerahkan kepada YAB Presiden seberapa ramai nama-nama wanita untuk dipertimbangkan sebagai calon pilihan raya. Asas pertimbangan saya mudah, iaitu Wanita UMNO sememangnya mempunyai ramai calon winnable atau pun boleh menang. Mereka berada di merata tempat dari Perlis hingga ke Sabah.

Nasib diri saya, janganlah siapa khuatiri. Kedudukan saya biarlah Presiden parti yang tentukan apabila tiba masanya kelak. Ajal, maut dan rezeki adalah ketentuan Allah. Saya, sebagai hambaNYA pasrah dan percaya kepada qadaq dan qadar. Yang lebih penting bagi saya, adalah wanita mesti berjuang dalam satu pasukan yang bersepadu dan berdisiplin, di atas satu landasan dan wawasan yang jelas untuk mencapai matlamat KEMENANGAN PRU KE 13. Berbekalkan kesepaduan semangat, kejituan sokongan, kemantapan disiplin dan kerjasama dalam setia kawan yang tulen dari kalangan puan-puan semua, yakinlah matlamat ini pasti tercapai.

Ibarat pandai meniti buih, selamatlah badan ke seberang.

Ibarat berpegang pada kasih, selamatlah parti yang kita sayang.

InsyaAllah.

SELAMAT BERSIDANG

Wabilalhi taufik walhidayah wasalammualaikum warahmatulah hiwabarakatuh.

4 comments:

Anonymous said...

Honestly bro if she had the dignity left in her,she should have just resign and done with it.its the AG that put this up in the first place,not the pkr guys.so now because of this shit few more heads are going to roll,money disburse before the agreement and buying that stupid condo.Putting up such as this video will only show such low mentality in umno,and in danger of getting fried in next pru.think about it seriously bro.cheers!

aesalno said...

Ya Allah... bukan begini respon yang aku harapkan daripada Ketua Wanita kita.... kenapa juga perlu cabar orang lain atas masalah sendiri??? patut beliau lebih tenang dalam membuat ucapan dasar.. jgn emosi sgt.. gelak penyokong pembangkang dengan video ni... adoi.... ya Allah moga2 UMNO sentiasa terpelihara... amin... berderau darah aku tgk Ketua Wanita ni berucap standard Ketua Wanita Cawangan...seriusly... berleter kat pentas tu buat apa woi!! lari pengundi!! Adeh...

stanley said...

Honesty is the best policy my friend not rumors and lies. so why she must resign The AG report started yes did you realize the mistake"s in it no you took it as the Bible truth and started to make rumors. Dignity is not for a person like you to talk as you have none at all You think u can win in the next GE yes a very FEW seats only as only a few as dignity.

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

Why must she resign? Provide the law provision which state tht she shd resign? Since when did our law prohibits family members of a cabinet minister from doing business? esp in the ministry where she did not hv interest and in it? Did AG report say anythg about irregularity in the awarding process?

Popular Posts