Wednesday, November 30, 2011

Akhbar Cina: Sinchew terus dengkikan Agenda Bumiputera

[Nota: Biar kita ingatkan Sinchew, pertama; mempunyai agenda untuk memajukan kaum tertentu bukan RASIS, tetapi kerana kita mempunyai agenda untuk merapatkan jurang di antara kaum. Kedua; dalam bidang ekonomi sebenarnya Orang Melayu tidak lagi bercakap mengenai 30% pemilikan ekuiti, sebaliknya, kita mahu ia disama ratakan dalam bidang ekonomi dan perniagaan.]

Sinchew Daily News
Perhimpunan agong UMNO?
Opinion Corner m/s 30
29 November 2011

Perhimpunan Agong UMNO Dan Agenda Melayu
Lim Sui Guan
Timbalan editor akhbar

Kembali lagi perhimpunan agong UMNO, perhimpunan Agong UMNO kali ini disebabkan sudah terlalu dekat dengan PRU, dijangkakan perhimpunan kali ini akan memperkukuhkan strategi politik mereka, bagi perkukuhkan lagi nisbah kemenangan.

Sehari sebelum adakan persidangan Najib telah melakar pembentukan perubahan ekonomi Melayu, apa yang mahu disampaikan mesej kepada masyarakat Melayu ialah mahu mempertahankan kepentingan orang-orang Melayu dan mempertahankan kepentingan kaum Bumiputera.

Kerajaan BN memang secara agresif melaksanakan perubahan ekonomi, perkukuhkan polisi saham-saham milik Bumiputera, adakah akan berlaku sesatu yang bertentangan? Di dalam keadaan kejatuhan ekonomi dan yang tidak menentu di dunia hari ini, tiba-tiba laksanakan polisi rasis, adakah akan mengundang perkara-perkata yang negatif?

Timbalan Presiden UMNO Muhyiddin Yassin menafikannya, dan beliau menegaskan konsep “1 Malaysia” tidak bermaksud bahawa UMNO telah melepaskan agenda utama UMNO, orang-orang Melayu tidak sepatutnya rasa mereka diketepikan.Dari segi perlaksanakan konsep 1 Malaysia dan agenda Melayu oleh pemimpin-pemimpin UMNO, perlu ada keseimbangannya, supaya dapat hindarkan apa yang digendong keciciran, jangan sampai kerana sistem kuota kaum akan menjejaskan kehadiran pelabur asing kurang yakin, dengan itu akan menjejaskan perubahan ekonomi Negara ini, impian menjadi Negara berpendapatan tinggi akan lebur begitu sahaja.Kali ini bagaimana UMNO mahu kekalkan sasaran kuota 30 peratus bumiputera? Kita tidak boleh ulangi sistem dan cara zaman Mahathir dahulu, sering keluarkan saham, dan asyik menatang tidak lepas-lepas syarikat-syarikat dan korporat bumiputera yang berpotensi.

Pemimpin UMNO hari ini ada cara mereka tersendiri untuk kotakan polisi agenda Melayu, pada 8 Februari semasa lancarkan agenda kepimpinan Bumiputera (TERAJU), mencadangkan pada tahun ini sekurang-kurangnya ada 5 syarikat Bumiputera dimasukkan ke dalam pasaran Bursa saham; pada bulan Ogos tahun ini melancarkan dana sebanyak 2 billion ringgit, untuk dana pembangunan syarikat Bumiputera dalam Negara; pada bajet kewangan tahun 2012 Najib umumkan satu peruntukan sebanyak 2 billion ringgit melalui TERAJU bangunkan 1100 buah industri kecil-kecilan, adakan latihan ke arah Bursa saham untuk usahawan Bumiputera kecil dan sederhana; pada 26 November ini telah melancarkan plan yang lebih terperinci.

Plan pelancaran perubahan ekonomi Bumiputera kelihatan lebih buas, mahu ambil 3 bidang strategi, melaksanakan polisi yang berpatutan sebagai merangsang sistem itu, mahu perkukuhkan pendidikan bagi merangsang kemampuan bumiputera, seterusnya wujudkan rangkaian pemasaran secara besar-besaran, sebelum menjelang tahun 2013 akan membantu dan melahirkan 1100 usahawan bumiputera, dalam masa lima tahun lahirkan usahawan Bumiputera setaraf dengan peringkat antarabangsa.

Pihak kerajaan juga telah tubuhkan dana latihan pendidikan kepimpinan usahawan Bumiputera sebanyak 500 juta ringgit, dalam masa 5 tahun dapat melatih 12,000 pelajar bumiputera, bagi tingkatkan taraf pendidikan kaum Bumiputera.

Najib faham masa yang diberikan untuk agenda melatih pelajar bumiputera sudah tidak banyak, kerana berikutan ekonomi global semakin meruncing, hasil sumber negara semakin hari semakin berkurangan, dengan itu agenda dan lakar itu akan dipercepatkan, mahu dalam masa yang singkat boleh berhasil, jika lakaran ini tidak dapat memberi pulangan dengan berkesan, bermakna langkah mahu mencapai negara yang berpendapatan tinggi akan menjadi lambat.Yang paling penting sekali, adakah saudara kita orang-orang Melayu ini sudah bersedia mahu berubah? Adakah mereka sudah tahu masalah itu sudah terlalu suntuk?

Dengan jelas bahawa pemimpin-pemimpin UMNO sudah tahu, asyik timbulkan agenda rasis sudah tidak sesuai dengan zaman sekarang, sebab itu perhimpunan UMNO kali ini disaingkan dengan forum antarabangsa. Mahu cari cara yang terbaik untuk perjuangan parti, seterusnya mahu pimpin orang-orang Melayu ke persada antarabangsa, ini adalah satu cabaran bagi UMNO.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

Popular Posts