Friday, October 7, 2011

Terkini! Akhbar Cina: Kabinet Bayangan PR, `biawak' bakal Menteri Kewangan







China Press
Ruangan Dalam Negeri ms A6
Tarikh: 6 Oktober 2011

Kabinet bayangan Pakatan lapisan muda
Lim Guan Eng sebagai menteri kewangan


5hb Kuala Lumpur, mengikut laporan Pakatan Rakyat berkaitan angkatan “kabinet bayangan”, ramai ahli parlimen dari kalangan DAP berwajah lapisan orang-orang muda, nama mereka naik dalam barisan kebinet bayangan itu, termasuk Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng sebagai Menteri Kewangan bayangan.

Adakah ia membayangkan bahawa selepas Pakatan Rakyat memerintah pusat, selepas mereka dapat masuk ke Putrajaya, jawatan menteri kewangan akan kembali pada orang Cina seperti zaman silam dulu, ini masih perlu lihat bagaimana kedudukan ketiga-tiga parti itu untuk memutuskannya.

Dalam bayangan kebinet Pakatan Rakyat ada dua lagi calon menteri kewangan, dari PKR Azmin Ali dan dari Pas Naib Presidennya Salahudin.

Baru-baru ini Datuk Seri Najib mengejek Pakatan Rakyat tentang “kabinet bayangan” yang sehingga ke hari ini masih belum wujud, tetapi maklumat yang kami dapat gabungan ketiga-tiga parti dalam Pakatan Rakyat telah meyiapkan senarai nama kebinet bayangan itu, senarai itu pernah diubah pada 8 Mac sebelum ini, dalam 25 calon kabinet bayangan itu, ketiga-tiga parti masing-masing memilih calon sendiri untuk dikemukakan dalam senarai nama kabinet bayangan itu, jika Pakatan Rakyat seeloknya memerintah, akan pilih salah satu daripada calon dalam senarai itu. Pilih satu daripada 3 calon.

Lim Kit Siang Adalah Salah Satu Calon Perdana Menteri

Di sebelah pihak DAP pula, Lim Kit Siang sebagai pemimpin di Parlimen, Ngeh Koo Ham ahli Parlimen Beruas merangkap pengerusi DAP negeri Perak dan ahli parlimen Seremban John Fernandez diletakan dalam Jabatan Perdana Menteri, dalam ketiga-tiga orang ini mengikut senioriti Lim Kit Siang adalah salah satu calon untuk jawatan Perdana Menteri. Dalam kabinet banyangan itu, presiden DAP merangakap ahli parlimen Bukit Gelugor Karpal Singh berpeluang besar memegang jawatan menteri dalam negeri, ahli parlimen Cheras Tan Kok Wai dipertanggungjawabkan untuk menteri pengangkutan, ahli parlimen Puchong Deo Gorbind Singh akan mengawasi menteri kerja raya dan hasil tani, ahli parlimen Bakri Er Teck Hwa akan mengawasi hasil sumber asli, dimana menteri sumber tenaga, kehijauan dan industri akan disandang oleh ahli parlimen Port Klang Charles Santiago.

Ahli parlimen Seputeh Teresa Kok akan menjaga kementerian perdagangan dan antarabangsa, ahli parlimen Bandar Melaka Sim Tong Him menjaga kementian pertanian dan asas tani, ahli perlimen Jelutong Ooi Chuan Aun menjaga kementerian perdagangan, ahli parlimen Bukit Mertajam Chong Eng menjaga kementerian pelajaran, pengerusi DAP Pulau Pinang Chow Kon Yeow akan mengaja kementerian sains, industry dan inovasi.

2 comments:

ISAC said...

Bro,

Allahyarhamah Dr Lo Lo kan dah tak ada...

Bala tu kan dak kuar PKR...

Anonymous said...

Sdr tun faisal
izin saya.
Amat bagus analisa ini.
Perlu di ingat juga ,akhbar cina main red herring dan memasang umpan agar pihak lawan akan membuat reaksi.
Walau apa pun, barisan nama nama itu adalah yang ahli bersidang, dan tak masuk calon pru13 dan juga semua nya dari semananjung dan juga tak masuk barisan senator senator atau akademia atau yang akan di lantik dari golongan hua zhong dong zhong, dll ngo kumpulan yang amat inginkan kejatuhan kerajaan melayu islam.
jangan lupa ya, kalau mereka ini jadi kerajaan , PKM akan di jadikan halalkan ,dan beberapa perkara yang tidak terlintas kita, akan berlaku.
saya syor kan anda semua buat radar scanning dan pantau perkembangan dan potensi muka baru.

Popular Posts