Sunday, August 28, 2011

#Murtad: Gejala makin parah, Hassan Ali nak selesaikan hanya dengan call-centre?


Hassan Ali nak selesaikan masalah MURTAD dengan call centre?

Setiausaha Dewan Pemuda Pas Wilayah Persekutuan meneruskan retorik Ketua Dewan Pemuda Pas Nasrudin Hassan dengan memberi gambaran bahawa dengan tertubuhnya Unit Selamat Akidah, masalah murtad yang semakin menjadi-jadi di Selangor akan dapat diselesaikan.

Pandangan saya mudah - Pas TIDAK serius. Pas hendak mengaburi pemikiran rakyat dengan menyatakan bahawa dengan HANYA mewujudkan CALL CENTRE, ketakutan umat Islam tentang gejala murtad yang semakin parah di negeri Selangor dapat dilenyapkan. Tidak usah la kita menipu diri sendiri. Jika setakat mewujudkan call-centre, Sdr Hamidzun, Pengerusi Gerakan Cegah Murtad pun boleh uruskan. Tidak perlu meniru apa yang sdr Hamidzun lakukan.

Apa yang kita mahu? Kita mahu Pas melaksanakannya dalam bentuk polisi, peruntukan undang-undang dan pembangunan institusi yang bersesuaian di bawah negeri Selangor untuk mencegah dan menghalang gejala murtad ini dari berleluasa.

Kita juga mahu PR mengemukakan polisi yang tegas bagi menghalang 7 FAKTOR UTAMA penyebab murtad berleluasa di negeri Selangor dan di negara ini, iaitu:

1. Sokongan terbuka Anwar Ibrahim dan pemimpin-pemimpin PR terhadap gejala murtad seperti kes Lina Joy dan sokongan terhadap pembela golongan murtad seperti Ambiga.

2. Pada ketika golongan paderi, pastor dan sukarelawan agama lain sibuk mendekati golongan yang miskin ini, golongan agama dalam Pas sibuk berpolitik di masjid, surau dan sekolah serta berpolitiking dan serang menyerang sesama sendiri. Manakala Pengerusi Biro Pemahaman dan Pemantapan Agama PKR, Dr Muhammad Nur Manuty `tidur lena' sehingga ahli-ahli Melayu PKR terus keliru dan sesat dalam ideologi sosialisme, pluralisme dan sekularisme.

3. Sokongan terbuka pemimpin PR terhadap usaha memurtadkan umat Islam secara halus melalui usaha menggantikan Biblical God dengan kalimah Allah.

4. Ulama dan golongan agama PR turut mempromosikan ideologi ciptaan manusia seperti sosialisme di masjid-masjid dan di surau-surau. Ini semakin mengelirukan umat Islam dan lama kelamaan boleh menggelincirkan mereka kepada kesesatan dan kemurtadan.

5. Kegagalan PR menunaikan janji-janji untuk membela golongan ibu tunggal dan miskin sehingga menyebabkan mereka begitu mudah diRASUAH untuk menukar agama.

6. PR Selangor tidak menggariskan sebarang dasar dan hala tuju yang jelas mengenai usaha memartabat kedudukan agama Islam di negeri Selangor.

7. PR Selangor tidak menggariskan sebarang dasar dan pendekatan yang berkesan untuk memerangi gejala murtad di negeri Selangor.

Barulah Pas dan PR nampak serius.

Baca di bawah, tweet saya kepada Nurul Islam:-


Nurul Islam
@
Tun Faisal
@
11 hours ago Favorite Reply Delete

Tun Faisal
@

Tun Faisal
@




Selangor tubuh Unit Selamat Akidah tangani isu murtad

Oleh Syed Mu’az Syed Putra
August 26, 2011
(dipetik dari Malaysian Insider)

KUALA LUMPUR, 26 Ogos — Exco kerajaan negeri Selangor Datuk Dr Hasan Ali hari ini mengumumkan penubuhan Unit Selamat Akidah yang akan bertindak sebagai platform menerima aduan dan permohonan bantuan daripada umat Islam di negeri itu.

Hasan, Exco Hal Ehwal Islam, Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Selangor berkata, penubuhan unit itu diwujudkan berikutan masalah umat Islam terutamanya berhubung “dengan persoalan kristianisasi yang kini telah menarik perhatian umum.”

“Orang-orang Islam yang dihimpit oleh kesusahan dan kesempitan hidup didapati terdedah kepada risiko meggadaikan akidah mereka demi menyambung kehidupan yang lebih baik bersama ahli keluarga.

“Pejabat ini memandang berat segala bentuk pandangan negatif terhadap apa yang sedia dilakukan oleh agensi-agensi kerajaan negeri, badan-badan dan pertubuhan sukarela yang dianggap tidak banyak membantu menyelesaikan masalah golongan ini,” katanya dalam satu kenyataan.

Kata beliau, unit akan menjadi pusat khidmat menerima aduan dan permohonan untuk mendapatkan apa jua bentuk bantuan bagi mengurangkan tekanan kehidupan yang mereka alami.

Penubuhan Unit Selamat Akidah itu dibuat ekoran isu kontroversi pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) ke atas Gereja Methodist Damansara Utama di Petaling Jaya pada 3 Ogos lalu.

No comments:

Popular Posts