Friday, August 12, 2011

#Bersih: Kerajaan UK pertimbang sekat Twitter, BlackBerry berikutan rusuhan


Berikutan perbincangan mengenai sama ada media sosial "bertanggungjawab" mengakibatkan rusuhan dan rompakan di United Kingdom baru-baru ini, Kerajaan British sedang mencari cara-cara untuk mengurangkan kemungkinan media sosial yang digunakan untuk menganjurkan rusuhan atau protes ganas sekali lagi.

Pegawai-pegawai sedang mempertimbangkan sama ada untuk mengharamkan pengguna khusus dari laman web seperti Twitter atau Facebook jika dipercayai akan merancang aktiviti jenayah atau, lebih ekstrem, memberi kuasa kepada pihak polis pada dasarnya untuk menutup akses terhadap media sosial di UK pada saat menghadapi kecemasan.

Jelas sekali, pilihan kedua adalah tidak masuk akal dan tidak mungkin dapat dilaksanakan, dengan mengambil kira bukan sahaja kerja yang terlibat untuk mewujudkan kaedah yang berjaya bagi menghalang akses kepada sesuatu seperti Twitter walaupun untuk sementara waktu sahaja, tetapi juga kesan-kesan positif yang boleh media sosial lakukan semasa kecemasan, misalnya, Keep Calm dan Clean Up crowdsourcing yang berlaku minggu ini di London.

Bagaimanapun kelihatan seperti Perdana Menteri Britain, David Cameron benar-benar serius mengenai pilihan yang pertama berdasarkan kenyataannya baru-baru ini:

"Setiap yang menyaksikan tindakan ngeri ini akan merasa terkejut melihat bagaimana mereka disusun menggunakan media sosial. Aliran maklumat yang berterusan boleh digunakan untuk kebaikan, tetapi ia juga boleh digunakan untuk kerosakan, dan apabila ada pihak yang menggunakan media sosial untuk keganasan, maka kita perlu menghentikan mereka. Disebabkan itu, kita sedang bekerjasama dengan polis, perkhidmatan perisikan dan industri untuk melihat sama ada tindakan kita betul untuk menghentikan orang-orang yang berkomunikasi melalui laman-laman web dan perkhidmatan ini apabila kita tahu mereka memplotkan keganasan, kekacauan dan jenayah. Saya juga telah bertanyakan kepada polis sama ada mereka memerlukan apa-apa lagi kuasa lain yang baru."

Kuasa-kuasa baru yang berpotensi ini adalah sebahagian daripada ikrar Cameron untuk melakukan "apa sahaja" bagi memulihkan jalan-jalan British berikutan rusuhan yang berlarutan selama lima malam. Tidak mengejutkan, jika Cameron telah diserang oleh penyokong kebebasan bersuara berikutan cadangannya ini. Jim Killock dari Open Rights Group berkata, "David Cameron harus berhati-hati untuk tidak menyerang keperluan-keperluan asas ini kerana kebimbangan mengenai tindakan minoriti yang kecil."

Graeme McMillan adalah seorang wartawan TIME. Cari Twitter di @Graemem atau di Facebook di Facebook/Graeme.McMillan. Anda juga boleh meneruskan perbincangan pada halaman Facebook TIME dan Twitter @TIME.

No comments:

Popular Posts