Thursday, May 19, 2011

KJ - AMK jangan buat kacau atau berdepan dengan Pemuda!


Antara butiran ucapan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia YB Khairy Jamaluddin semasa majlis Perasmian Serentak Persidangan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO Bahagian Putrajaya 2011.

1. Umno sudah menjadi parti yg matang dan terbuka. Saya masih ingat lagi dalam mesyuarat pertama, apabila diletakkan pelbagai syarat utk bertanding (jawatan di dalam UMNO), semua exco menolak penetapan syarat-syarat ini. Termasuk untuk jawatan Presiden, Datuk Seri Najib sendiri menolak untuk beri sebarang kekebalan dan syarat-syarat. Semua ini Datuk Seri Najib lakukan untuk tunjuk bahawa UMNO adalah parti yang sentiasa membawa perubahan dan transformasi.

2. Sejak UMNO ditubuhkan sehingga hari ini, UMNO adalah parti yang paling banyak membawa transformasi dan bukan setakat bercakap tentang reformasi seperti parti tertentu.

3. Bulan Mei adalah bulan istimewa dan banyak perayaan, termasuklah Hari UMNO dan 13 Meim peristiwa hitam dalam sejarah negara. Kita ingin mengimbas kembali sejarah untuk ingatkan anak-anak muda yang kebanyakannya lahir selepas tahun 1969 dan lebih jauh lagi sewaktu tarikh penubuhan UMNO; kita tidak ada memori mengenainya.

4. Kebanyakan anak muda akan cakap, "jangan cakap tentang apa yg telah dilakukan oleh UMNO; kita mahu tahu tentang apa yang kita boleh dapat sekarang". Tetapi kalau kita buta sejarah, kemungkinan tidak dapat faham sebab kehadiran kita malam ini. Sebahagian besar jika tidak semua, hadir bukan kerana kita wajib hadir mesyuarat pada malam ini, tetapi hadir secara sukarela sebab hendak pastikan perjuangan agama, bangsa dan negara dapat kita teruskan dan kerana kita semua sayangkan parti.

5. Political DNA adalah matlamat perjuangan parti sejak ia ditubuhkan. Apakah political DNA UMNO sejak dulu. Kenapa ia ditubuhkan pada 11 Mei 1946. Jika kita teliti semula sejarah, kita akan dapati orang Melayu ketika itu tidak ada persatuan Melayu yang dapat menaungi semua orang Melayu untuk menentang Malayan Union, mempertahankan kedaulatan Raja-raja Melayu dan agama Islam. Sebab itu UMNO ditubuhkan. Ia ditubuhkan dengan restu Raja-raja untuk bawa semua orang Melayu biasa, termasuk petani dan nelayan untuk bersama-sama menentang Malayan Union.

6. Jika kiat tengok kepada sejarah parti Pas; ia ditubuhkan 5 thn selepas UMNO ditubuhkan. Pas ditubuhkan pada tahun 1951, walaupun menggunakan nama parti Islam, bukan untuk menyatukan semua umat Islam tetapi ditubuhkan selepas kalah dalam pemilihan UMNO. Apa Political DNA Pas? Pas ditubuhkan bukan untuk satukan umat Islam tetapi untuk pecahkan, termasuk melalui tindakan mengkafirkan orang UMNO dan menghalang orang UMNO masuk masjid Pas. Ini Political DNA Pas.

7. Semangat46- mengambil nama sempena tahun 1946 untuk gambarkan semangat perjuangan Melayu pada tahun 1946. Tetapi apabila kita melihat semula sejarah penubuhan Semangat 46 pada tahun 1988, ia ditubuhkan bukan atas sebab untuk menyatukan orang Melayu tetapi sebab perasaan kecewa selepas kalah dalam pemilihan sehingga menyebabkan UMNO diharamkan.

8. Political DNA Keadilan - untuk memecahkan lagi umat Melayu kerana memperjuangkan seorag pemimpin yang dipecat dari UMNO dan yang menyebabkan satu Malaysia menjadi haru biru.

9. Jika kita lihat dan meneliti sejarah, hanya ada satu parti sahaja yang ada Political DNA untuk menyatukan umat Islam dan umat Melayu; hanya SATU, iaitu parti UMNO.

10. Kita ada di sini atas sebab perjuangan yang lebih besar dari diri kita, lebih besar dari seorang individu. Sebab itu kita berbeza dengan golongan muda dalam parti tertentu. Bagi golongan ini ketaksuban terhadap individu melangkaui segala-galanya sehingga mereka menolak kebenaran. Sehingga hendak bagi DNA pun dielak dan menjadi masalah; hendak bersumpah juga dihalang walaupun bersumpah tidak salah dari segi syarak. Kenapa halang?Bagi mereka ini kebenaran tidak ada nilai.

11. Pengalaman - mengenai nasib saya tidak ada jwtn; saya bercakap bukan kerana kecewa tetapi bercakap di Putrajaya; di bahagian Datuk Seri Tengku Adnan yang pernah berjuang tanpa jawatan. Tetapi dalam kamus politik Ku Nan dan KJ; tidak ada perasaan kecewa, tidak ada perasaan marah sebab bagi kami yang penting bukan jawatan tetapi parti. Apa makna ada jawatan, jika parti kalah. Apa makna jadi Ketua Pemuda negeri jika negeri kalah? Apa guna berebut jawatan dalam parti jika kita kalah pilihan raya.

12. Sebab itu kita tangguh pemilihan parti sebab kita hendak bagi fokus kepada Pilihan Raya Umum. Tidak guna bincang pemilihan parti jika persiapan pilihan Raya Umum kita tidak baik.

13. Jgn ambil mudah; menganggap Putrajaya sebagai kubu kuat BN. Dalam politik hari ini tidak ada lagi `kawasan selamat'. Tidak ada istilah, "letak siapa-siapa pun, letak songkok pun kita boleh menang".

14. Lihat Sarawak yang dulu kita anggap sebagai fix deposit BN. Kita masih menang, tetapi kita hilang 9 lagi kerusi kepada pembangkang. Pilihan Raya Negeri Sarawak patut jadi wake up call untuk kita bangun. Walaupun kita telah mengecapi kemenangan berturut-turut dalam Pilihan Raya Kecil, tetapi jangan ambil mudah. Setiap kawasan kena ada calon yang winnable.

15. Di Putrajaya bukan saja terletak Pusat Pentadbiran, tetapi terletakknya maruah UMNO. Jangan ambil mudah dan kita kena berjuang bersungguh-sungguh untuk memastikan kita menang di Putrajaya.

16. Jangan kita ingat tempias ini sudah tamat. Bukan saya tidak yakin, saya yakin, tetapi kita kena pastikan kita semua bersatu padu supaya kita boleh tewaskan pembangkang. Musuh sebenar kita adalah di luar, bukan di dalam UMNO. Jangan kita berperang sesama sendiri sehingga akhirnya mereka tidak perlu berbuat apa-apa sebab kita sudah selesaikan tugas mereka.

17. Pemuda Bahagian yang masih belum bermesyuarat perlu bawa suara rakyat di bawah. Dalam isu harga barang naik, saya minta Pemuda UMNO bahagian bantah kenaikan RON95 dan tarif elektrik. Banyak perkara yang kita boleh sokong kerajaan, tetapi kita kena bantah tindakan yang boleh membebankan rakyat.

18. Saya berharap Pemuda UMNO tetap berada di barisan hadapan; menjadi golongan pendesak dan pendukung model politik baru. Selain Pelan Transformasi Kerajaan dan Pelan Transformasi Ekonomi, hari kita juga kena bawa Political Transformation Program.

19. Dalam BN Youth Job Fair, ada yang kata jangan guna nama Pemuda BN kerana tidak boleh menarik golongan muda. Bila ditanya di mana hendak dibuat, saya cakap PWTC, di rumah UMNO. Saya hendak lihat sejauh mana anak muda yang tidak cenderung kepada mana-mana parti politik sanggup datang ke rumah UMNO untuk program ini.

20. Dalam BN Youth Job Fair kita telah buktikan bahawa kita boleh menggerakkan model politik baru. Dalam BN Youth Job Fair, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata "Dulu saya berckp tentang model politik baru, buat pertama kali saya lihat model politik baru diterjemahkan oleh pemuda BN."

21. Kita bukan setakat mahu jadi golongan pendesak tetapi kita juga bawa solution; cadangkan penyelesaian kepada mereka. Bukan setakat BN Youth Job Fair, tapi kita juga perjuangkan tentang gaji minimum. Satu lagi adalah tentang masalah perumahan anak muda. Pemuda minta supaya digubal satu skim yang boleh berikan 100% pinjaman kepada golongan muda. Terbaru PM umum pula bahawa kerajaan akan bina rumah mampu milik berkualiti dan saya akan bawa suara anak muda Putrajaya agar lebih banyak rumah mampu milik berkualiti dibina untuk golongan muda Putrajaya dibawa kepada Perdana Menteri.

22. Berkaitan Pemuda berada di barisan hadapan - Saya beri amaran kepada AMK, Anak Muda Keliru Angkatan Muda Keadilan, jangan sekali-kali teruskan usaha untuk serang institusi yang rapat dengan orang Melayu. Malam ini saya ingin nyatakan, selama ini kita bagi ruang, tetapi jika masjid dicemar, mahkamah diporak perandakan, saya telah arahkan agar Pemuda Selangor dan Wilayah untuk berada di sana untuk hentikan perbuatan mereka. Bukan kita hendak melanggar undang-undang dan menimbulkan kekacauan, tetapi kita akan berdepan dengan mereka; ajar mereka bahawa Malaysia ini negara aman, jangan sekali-kali buat kekacauan kerana Pemuda akan pertahankan keamanan negara ini.

2 comments:

jambol said...

Padangan agak bernas,Buat apa.ada jawatan jika parti kalah. BUAT APA BAGI PROJEK,KONON ATAS NAMA PERJUANGAN JIKA HANYA UNTOK TAMBAH BILANGAN KERETA.RUMAH DAN BERJOLI.PERJUANGAN PERLUA SEMANGAT.SEMANGAT AKAN LUTUR JIKA PEMIMPIN HANYA YANG SEGAR BUGAR.

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

setuju jambol :)

Popular Posts