Tuesday, August 24, 2010

Pengetua di Kulai rasis atau dianiayai pelajar?


Saya mendapat kiriman fax daripada seorang individu dari Johor yang tidak mahu dikenali tentang kes Pengetua yang dikatakan rasis oleh pelajar-pelajar bukan Melayu di SMK Tunku Abdul Rahman Putera, Kulai. Hamba Allah ini menyatakan dakwaan yang dibuat oleh pelajar-pelajar tersebut adalah fitnah dan cerita yang direka-reka. Kisah yang sebenar, katanya adalah begini:

Semasa ucapan Majlis Pelancaran Bulan Kemerdekaan pagi itu, Pn Siti Inshak Mansor telah menegur para pelajar yang tidak berdiri dengan tegak bagi menghormati lagu Bangsa Johor dan Negaraku. Sewaktu doa dibacakan pula ada sekumpulan pelajar yang bercakap sesama sendiri ketika doa dibacakan.

Pengetua juga telah menegur tentang disiplin pelajar perempuan Cina yang sengaja tidak mengikat rambut dengan kemas bagi menutup subang yang berderet-deret di telinga, kuku panjang, pakai gelang tangan hitam, gelang kaki hitam dan tali hitam di leher dan berloceng. Pengetua menyebut tali hitam di leher berloceng hanya dipakaikan ke atas haiwan seperti anjing peliharaan bagi mengesan di mana ia berada. Murid lelaki Cina ada simpan ekor di rambut, tali leher tidak kemas dan baju tidak disisip ke dalam. Ada murid perempuan India yang memakai barangan kemas. Murid perempuan Melayu pula memakai tudung dan baju singkat, ketat dan sendat. Kepada pelajar Cina yang bermasalah disiplin, katanya "kamu pergi Beijing ma atau pergi sekolah Foon Yew, tengok bagaimana!, yang bermaksud pergi lah ke sana dan lihat sama ada kamu boleh tidak berdisiplin atau tidak.

Dalam ucapannya juga Pengetua ada menyebut bahawa 'tema sambutan adalah 1Malaysia Menjana Transformasi.' Pengetua memberi gamabaran bahawa negara ini seperti sebuah Proton Saga, kereta penumpang atau teksi, kereta nasional. "Muthu naik, Chong Wei naik, Ali pun sama, tetapi kereta itu tetap sebuah kereta penumpang atau teksi. Negara kita Tanah Melayu walau pelbagai kaum menjadi rakyatnya tetap namanya Tanah Melayu yang dikenali sebagai Malaysia hari ini. Jadi sama-samalah menjana transformasi bagi menjayakan konsep 1Malaysia.

Kata pengirim fax ini, masalahnya pelajar-pelajar ini tidak menumpukan perhatian dan besar kemungkinan tidak betul-betul mendengar apa yang diperkatakan.

Sama ada benar atau tidak cerita yang disampaikan ini, bagi saya, biarlah siasatan terhadapnya selesai terlebih dahulu. Jika benar Pengetua ini mengeluarkan kenyataan yang bersifat perkauman, maka wajar sekiranya beliau dihukum dan diberi kaunseling yang bersesuaian. Bagaimanapun jika didapati pelajar-pelajar ini memang tidak berdisiplin dan membuat cerita bohong, maka mereka pula wajar dihukum dan diberi kaunseling. Pada waktu yang sama ibu bapa mereka juga perlu diajar untuk mendisiplinkan anak masing-masing dan memohon maaf kerana terburu-buru mempercayai anak-anak mereka sehingga menyebabkan ketegangan kaum!





8 comments:

anon said...

salam tunfaisal.
saya amat berterima kasih atas entri ini. saya telah pun meminjam link entri ni di http://www.broframestone.com/2010/09/antara-namewee-siti-inshah/#comment-11551

izinkan saya untuk terus attach link entri utk menceritakan keadaan sebenar pada org ramai. hnya ini yg mampu saya lakukan setakat ini...

semoga Allah merahmati anda dunia akhirat..

terima kasih

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

teruskan :) sebarkan kebenaran agar kepalsuan tidak mendominasi alam siber :) semoga Allah merahmati sdr juga :) amiiin

Remaung Enam Renjer said...

Tun Faizal,

Saya harap kamu bukan pengecut dengan tidak menyiarkan pandangan saya ini.
Tujuan saya buat komen di sini adalah untuk mempertahankan tulisan saya di http://www.bukittunggal.com/2010/08/siti-inshah-mansor-headmisteress-who.html#comments
Saya rasa kamu tidak mendapat fax yang tepat dengan apa yang berlaku, ataupun fax daripada Siti Inshah itu sendiri untuk mempertahankan diri sendiri. kalau kamu tengok laporan polis yang dibuat oleh semua pelajar yang terlibat, rata-rata macam seperti artikel saya di atas. Apakah pula kena mengena dengan rantai yang dipakai oleh penganut Hindu?
Daripada tulisan kamu, saya rasa ianya berbaur perkauman masih menganggap bangsa Cina atau India sebagai penumpang. kamu perlu ingat bahawa 100% (saya amat pasti) daripada pelajar Cina yang dianggap penumpang oleh kamu adalah lahir dan dibesarkan di Malaysia. kamu jangan anggap mereka adalah pelombong timah atau penoreh getah lagi. Mereka adalah rakyat Malaysia (bukan Malaya) dan berhak untuk dibela edan dilayan sebagai rakyat Malaysia.
Bukittunggal sendiri adalah penduduk peribumi Sarawak yang jauh lebih mundur dari kaum Melayu tetapi saya tidak pernah ada rasa benci dan menganggap kaum Cina sebagai pendatang.
Jadi kamu eloklah berpijak di bumi nyata. Dengan tertubuhnya malaysia (nasib baik bukan malayan Union) Kaum Melayu, Cina, India, Iban, kadazan dll adalah rakyat Malaysia!

Mupok Aku
Remaung6Renjer

PS Samada kamu siarkan atau tidal komen ini, ianya telah saya siarkan di http://www.Bukittunggal.com/

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

Remaung, err sdr baca betul2 ke tulisan saya atau baca main2. klu baca main2, eloklah sdr baca berulang kali utk faham apa yg tertulis.. apa yg membuat sdr fikir yg saya tidak dpt fax/emel ttg kisah sbnar dr pelbagai sumber? mgkin elok juga sdr semak ttg saya terlebih dulu sblum buat sbrg andaian :) nasihat saya kpd sdr, baca elok2 artikel saya, jgn kerana terikat dgn emosi perkauman yg tebal, smpai maksud artikel tersebut pun sdr x faham :)

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

remaung,

lupa nak bgtau - saya x moderate pun komen di blog saya - bukan mcm portal & blog pembangkang yg penakut yg takut siarkan komen pihak yg x bersetuju dgn mereka :) blog sdr sendiri mcm mana? berani atau bacul? :)

Mustaqim said...

To Remaung idiot!

Kalau kamu di Semenanjung sudah lama aku hanyutkan kamu ke sungai kerana kurang ajarnya bahasa kamu itu.

Awak kena fahamlah katakan kalau saya kata kamu bukan asal dari tanahair ini salahkah? Memang pun realitinya begitu? Apa yg patut kamu kesal dan malu? Tidak ada niat perkauman pun. Kami org Melayu pun tak terniat mencaci kaum lain cuma cara kefahaman bahasa Melayu kamu itu yg sempit dan bodoh!

Semasa sy kecil dahulu sy mempunyai ramai teman org India dan China. Mereka selalu mengejek sy dgn kata mereka - Melayu bodoh makan belacan! Tidak sy marah pun kerana sy pun selalu berkata - Dei Tambi tarak boleh makan lembu itu Tuhan ka? Juga - Apek apapasal lu suka makan selalu cepat-cepat macam babi ka sebab lu suka makan babi?

Dan mereka tak pernah marah dgn saya. Malah sampai hari ni mereka adalah teman baik saya.

Masalahnya kamu Remaung bodoh dan penuntut bukan Melayu (bukan semua) Sekolah di Kulai ini buta SEJARAH, itulah bezanya.

Sdr. Tun Faisal, teruskan buka tembelang golongan muda yg bodoh ini.

Masalah kedua pula PM Najib kita ini DAYUS. Semua 'complain' org bukan Melayu dia layan sangat. Sampai tiada kesudahan. Jadi sudah tentu riwayat hidup politik beliau tidak akan lama. Org Melayu pun rata2 dah muak dgn retorik politik 1Malaysia.

whiteorange said...

Gua dulu pernah jadi guru

Yang paling gua sakit hati adalah walaupun dah berumur 16 tahun tapi nak cakap bahasa melayu pun macam babi sial si budak budak cina ni. Kalau pemimpin pelajar melayu diboikotnya, aktiviti yang melibatkan ramai melayu dihindarinya, tak ke itu racist namanya

Remaung6ranjer Lu nak kata apa katalah, pendatang tetap pendatang tak boleh ubah. Jangan disebab Melayu setuju bagi kewarganegaraan kepada 1 juta kaum pendatang maka sejarah boleh ditukar.

Gua tak taulah lu bangsa apa, menate ke , haiwan ke gua tak tau, Pengalaman gua di sabah dan serawak, lu harus jawab soalan cepu mas ni, KENAPA MAJORITI RAKYAT SABAH DAN SARAWAK MASIH MENGANGGAP ORANG DARI SEMENANJUNG SEBAGAI ORANG ASING DAN PENJAJAH?????? ADAKAH MEREKA INI BELUM BOLEH DITERIMA SEBAGAI SEBAHAGIAN WARGA MALAYSIA???

Jadi lu jangan pertikai kenapa Melayu masih menganggap Cina, Keling, ni sebagai kaum pendatang !!!!

jan said...

Saya pernah membuat promosi di sekolah berkenaan untuk syrikat saya..majoriti PELAJAR CHINA BIADAP !!
@ Kalau seorang Melayu yg buat promosi di sekolah yg majoriti pelajarnya adalah CHINA, lagi sakit hati dibuatnya.

Saya telah nekad utk tak berkompromi lagi dgn bangsa CHINA ni, walau baik mana sekali pun, CHINA TETAP CHINA !

Popular Posts