Tuesday, May 18, 2010

Seperti Perbankan Islam, Perbankan Konvensional juga halal?


Perbankan Islam pun `haram' atau kedua-dua Perbankan Islam dan Bank Konvensional pun halal? Itu mungkin gambaran yang saya lihat apabila membaca tulisan bloger OutSyed The Box, Syed Akbar Ali mengenai Perbankan Islam seperti yang difahaminya melalui ceramah "Contemporary Islamic Finance". Artikel penuh boleh dibaca di sini -

Asas kepada artikel ini adalah pertamanya, tidak ada beza dari segi nilai akhir transaksi, dan keduanya, dalam keadaan tertentu perbankan Islam lebih menindas berbanding perbankan konvensional.

Hmm, bagaimana tu?

Bila bercakap tentang perjudian, berdasarkan pembacaan dan pengalaman saya - speculative trading juga mempunyai unsur judi dan riba'. Adakah kerajaan akan meletakkan statusnya sama dengan `judi' yang memang dikenali sebagai judi?

2 comments:

pedu said...

Salam saudara,
Saya syorkan saudara buat kesimpulan setelah mendapatkan penerangan mengenai institusi kewangan Islam daripada yang pakar.Sekarang ramai yang menulis buku dengan tujuan utk memburukkan imej perbankan Islam.Perbankan Islam menitikberatkan 'underlying goods transaction'.Nampak sama,tp tak serupa.

Unknown said...

Macam-macam alasan dikeluarkan oleh org UMNO untuk menghalalkan judi. Kesian...kesian...kesian...insaflah saudara.

Popular Posts