Wednesday, May 19, 2010

Chua Soi Lek - kaum lain kurang intelek berbanding kaum Cina?



Kata Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek seperti yang disiarkan oleh Star Online pada 18 Mei 2010 "Chinese have deeper concern for intellectual issues". Petikan dari berita yang disiarkan adalah:

"Chinese voters now have a deeper concern for intellectual issues rather than just wanting rice-bowl problems to be addressed, MCA president Datuk Seri Dr Chua Soi Lek said. These intellectual issues included racial fairness, accessibility to education, scholarships, promotions, judiciary and crime, he told a press conference after a dialogue with automative parts manufacturing associations, at Wisma MCA here Tuesday."

Chua, adakah anda berpendapat bahawa kaum lain kurang memberi perhatian kepada isu-isu `intelektual' berbanding kaum Cina? Adakah maksud anda, orang dari kaum lain lebih `bodoh' atau mempunyai tahap intelektual yang lebih rendah?

Chua, orang lain pun mempunyai `concern' yang sama berat macam orang Cina juga sebab itu kita juga menyatakan keresahan kita dalam perbincangan meja bulat dan forum-forum berkaitan Model Baru Ekonomi, pendidikan, kehakiman, keadilan sosial, jenayah dan sebagainya. Jangan ingat kami `lebih bodoh'.

Perbezaaannya, parti-parti lain mengambil pelbagai inisiatif dan berusaha keras untuk memberi penerangan kepada ahli-ahlinya agar mereka terus memberi sokongan kepada Barisan Nasional. Parti anda bula baru saja melalui proses pemulihan fasa awal dan kehilangan MCA dan Gerakan untuk memberi penerangan kepada kaum Cina sangat-sangat dirasai.

Seperti yang saya katakan dalam artikel sebelum ini "MCA lemah dan gagal raih sokongan kaum Cina kerana masalah dalaman" - "jika pemimpin PR seperti Hannah Yeoh dan pengikut twitternya tidak menyedari bahawa terdapat sejumlah SJKC dan SJKT yang mempunyai status Sekolah Kerajaan atau yang diberi bantuan penuh oleh kerajaan. Malah mereka juga tidak menyedari bahawa SJKC dan SJKT yang berstatus Sekolah Bantuan Kerajaan sebenarnya mendapat pembiayaan belanja mengurus yang sama dengan Sekolah Kebangsaaan berstatus Sekolah Kerajaan.

Akibat kegagalan mengartikulasikan dasar kerajaan BN yang adil dan saksama dalam pendidikan melibatkan sekolah vernakular, PR dengan begitu mudah boleh mewujudkan tanggapan bahawa semua SKJC dan SJKT ini dianak tirikan oleh kerajaan BN. Sedangkan hakikatnya tidak begitu."

Chua - tumpukan kepada perubahan dalam parti anda; pulihkan parti dan jana kekuatan parti terlebih dahulu. Masukkan nilai-nilai intelektual yang betul ke dalam diri jentera parti anda dan bina semula jati diri MCA. Jangan pula nanti ada di kalangan pemimpin dan jentera MCA pun sama dengan Hanna Yeoh yang tidak menyedari bahawa SJKC dan SJKT yang berstatus Sekolah Bantuan Kerajaan sebenarnya mendapat pembiayaan belanja mengurus yang sama dengan Sekolah Kebangsaaan berstatus Sekolah Kerajaan; walaupun Timbalan menteri Pelajaran adalah dari parti MCA!

8 comments:

GAFARO a.k.a. agentno9 said...

assalamualaikum tun faisal...

pada pendapat saya mungkin penerangan dato CSL bermaksud lain..

dan saya sendiri terpaksa menelan kebenaran yang pahit itu kerana saya hidup dalam kelompok melayu...

kita ambil sedikit contoh seperti akedemi fantasia,rata ratanya melayu
tetapi bila kita beralih ke pertandingan sains dan inovatif,kita dapat lihat pola kaum yang menyertainya berubah...

apapun cik faisal itu pendapat saya sendiri mengenai ucapan dato CSL itu yang pahit untuk kita (melayu) terima

Mohd said...

1. Kaum Cina melalui DAP yg asalnya adalah PAP Singapura mahu memerintah Malaysia spt Cina memerintah Singapura sepenuhnya.
Sekarang inilah masa yg paling sesuai utk kaum Cina memulakan niat jahat mereka. Sebab DAP boleh memperkudakan PAS utk meraih undi orang Melayu. Bila kaum Cina sudah berkuasa mereka akan buang PAS daripada Kerajaan Pakatan spt yg telah berlaku di Singapura di suatu masa dahulu. Silalah rujuk sejarah Singapura utk kepastian!
2. Jika orang Melayu tidak sedar akan hasrat kaum Cina ini, tunggulah apa yg akan berlaku di PRU13 nanti!
3. DAP juga memperalatkan Anwar supaya menjadi PM boneka mereka di Puterajaya. Anwar memang akan menjual negara ini. Dia tak kisah. Asal dapat jadi PM dia dah puas.Lihatlah apa yg dibuatnya utk membela kaum Melayu di Penang. Tak ada apa kan? Lepas itu dia akan dibuang. Setelah perlembagaan negara dipinda oleh kaum Cina, orang Melayu akan mengemis di tanah air sendiri spt yg sedang berlaku di Singapura. Orang Melayu tak usah haraplah nak jadi pembangkang! Spt di Singapura sekarang mana ada pembangkang? Jika ada akan dibawa ke mahkamah dgn tuduhan yg remeh-temeh dan dikenakan denda sehingga tak terbayar dan jadi muflis. Ini sebab mahkamah di Singapura menyebelahi Kerajaan. Kalau tidak hakim akan hilang pekerjaannya! Bila dah muflis nak berpolitik pun tak boleh.
4. Contoh di Selangor, kita dah nampak bagaimana ketua pembangkang Khir Toyo dah disingkirkan buat sementara dari Dewan Undangan Negeri. Bagaimanapun ADUN2 DAP yg dah jelas menyelewengkan peruntukan wang rakyat kpd kroni2nya boleh terlepas dari tindakan mahkamah kerana tak cukup bukti. Pada hal kita semua telah melihat voucher2 dan dokumen2 yg telah keluar dlm blog2.
5. Perhatikanlah walaupun DAP tahu Anwar memang bersalah, tetapi utk memperalatkannya, kes liwatnya akan dilengah2kan sehingga tetangguh sampai ke PRU13, dimana Anwar akan menjadi PM utk sementara waktu.
6. Lepas itu bolehlah Malaysia yg ada petroleum dibawa masuk ke Singapore dan menjadi boneka Amerika Syarikat. Ingat tak hari itu ada bekas PM Singapura, Lee Kuan Yew datang berjumpa dgn TGNA? Buat apa ya?
7. Saya tak mahu cadangkan apa2 yg boleh dilakukan oleh kaum Melayu. Sememangnya kaum Melayu ni bodoh sombong. Pandai tak boleh diajar. Fikirkanlah sendiri. Janganlah menang sorak tetapi kampung tergadai.
Allah hu Akbar.

Dato' Azizan Yaakob said...

Sdr Tun Faisal,
Saya telah mengikuti perkembangan laman saudara tanpa membuat apa2 komen sebelum ini. Saya ucapkan tahniah diatas bakat saudara serta pemikiran saudara yang tajam dan berkesan kepada perjuangan bangsa agama dan tanah air. Sensitiviti saudara terrhadap persikitaran deria bangsa melayu adalah satu keistimewaan buat diri saudara dan dapat diterjemahkan kedalam tulisan saudara untuk dikupas oleh orang-orang melayu yang sama2 sensitif terhadap sikap merendahkan seluruh kemelayuan yang kita banggakan.

kedua,
Memang benar sikap kaum cina dinegara ini suka merendahkan orang melayu dalam semua komunikasinya samada verbal, non verbal serta grafik mereka. Mereka berbuat demikian tanpa memikirkan bahawa orang melayu mempunyai hati dan pemikiran dan tidak boleh menilai apa yang mereka lontarkan.
Seluruh masyarak cina dinegara ini samada puak serdahana, racist cuba bergerak atas tiga landasan utama sebagaimana tiga strategi yang digariskan oleh melayurayadaily iaitu 1. mempertikaikan ketuanan melayu 2. mencampuri urusan agama islam 3. mengalatkan orang melayu derhaka sebagai front cita2 kaum itu mengambil alih kuasa negara dari tangan dinasti melayu UMNO/BN.

ketiga,
atas jalur yang pertama mereka secara halus atau ganas mempertikaikan ketuanan melayu tidak kira mereka sahabat dalam BN mahu pun musuh UMNO/BN sebagai bangsa rasuah, fikiran pentadbiran awam yang tidak intelek,masyarakat yang hidup terlalu bergantung pada kerajaan dan bermacam-macam lagi. Saya bersetuju dengan saudara bahawa mereka harus dihentak keras mengingatkan mereka bahawa melayu lebih intelek dari mereka jika tidak bagaimana melayu boleh menguasai pemerintahan selama ini.

seterusnya saya menjemput saudara singgah kehalaman melayurayadaily bagi kita menggerakkan perjuangan bersama. salam hormat.

Sang Saka Bangsa said...

kalaupon Chua Soi Lek mengatakan "Chinese voters now have a deeper concern for intellectual issues"..intelectual issues yang dimaksudkan adalah "racial fairness, accessibility to education, scholarships, promotions, judiciary and crime, he told a press conference after a dialogue with automative parts manufacturing associations"

tetapi mereka hanya memikirkan dari sudut pemikiran dan kehenda kaum Cina..bukan sebagai rakyat Malaysia..

sepatutnya mereka memikirkan sebagai satu bangsa Malaysia..seolah-olah apa yg diperkatakan oleh Chua Soi Lek adalah..kaum Cina memikirkan apa yg mereka belum dapat..bukan setakat apa yg mereka sudah dapat..kalau semua kaum asyik sibuk memikirkan apa yg mereka belum dapat..sudah tentu ia akan menyumbang kepada satu masalah lebih besar contohnya masalah contohnya penguasaan politik..di dalam politik ada kemungkinan kaum Cina boleh mendominasi sesebuah keraajan negeri mahupun persekutuan jika kita lihat kes Kerajaan Nizar di Perak..adilkah jika kerajaan majoriti pimpinan kaum Cina yg memerintah sedangkan kaum Melayu lebih ramai??bukankah itu bakal menghasilkan ketidakstabilan politik??
Orang2 Melayu sudah2lah..tak payah la nak kata org itu tak islam orang ini tak islam..sok kalau kuasa politik dah hilang entah2 azan pon tak boleh kuat2..

Hapi said...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

life is not a fairy tale dude said...

Chua Soi Lek pun sama seperti Lim Kit Siang.

Dia pun pernah mempersoalkan ketuanan Melayu.

I support I.S.A.

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

sdr mohd, sang saka bangsa,

1. bukan semua org Cina berfikiran begitu, cuma saya tidak rasa gembira dgn kenyataan CSL, seolah2 merendah2kan dan meremehkan pengundi di kalangan kaum lain

2. saya percaya kenyataan sdr itu betul, bahawa mereka memikirkan apa yg mereka masih belum dapat; tetapi itu bukan sekali2 bermaksud, wlupun kaum lain masih dibelenggu pelbagai isu lain termasuk isu kemiskinan, kaum lain tidak memikirkan isu-isu yang lebih sofistikated dan intelektual. kita juga memikirkannya, tetapi tidaklah smpai melupakan isu-isu rakyat akar umbi yang asas

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

Dato Azizan,

terima kasih di atas komen dato. saya hargainya dan saya juga akan berkunjung ke laman blog melayurayadaily... :)

Popular Posts