Wednesday, November 4, 2009

Dr Asri - satu usaha `character assasination'?

Saya dimaklumkan ramai yang memberikan ceramah di merata tempat di surau dan masjid di dalam negeri Selangor. Malah ada yang mendakwa bahawa sejumlah pemimpin Pas yang memberi ceramah agama dan membaca khutbah di masjid-masjid dalam negeri Selangor juga tidak pernah diberikan sebarang tauliah. Dimaklumkan juga ada pemimpin pembangkang yang BUKAN ISLAM turut diberi `tauliah' untuk berceramah di sebuah masjid di negeri Selangor (gambar - Dr Xavier Jayakumar, Exco Negeri Selangor memberi ceramah di dalam masjid - klik). Benar atau tidak, wallahu a'alam kerana tiada sesiapa pun mempersoalkan kewujudan tauliah pemimpin-pemimpin Pas yang berceramah ini atas dasar tidak mahu mencari gaduh. Bagi ramai yang tidak mahu mendengar tazkirah, ceramah dan khutbah oleh pemimpin politik pembangkang ini, mereka seringnya mengambil pendekatan untuk tidak ke masjid atau surau tersebut sebaliknya memilih untuk ke masjid dan surau yang lebih menenangkan.

Bagaimanapun jika Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) mahu menjadi telus, maka mereka perlu mengeluarkan senarai semua individu yang telah diberikan tauliah oleh mereka terutamanya pemimpin-pemimpin kanan Pas yang sering memberikan ceramah di dalam negeri Selangor sejak ia diperintah oleh Pakatan Pembangkang. Beranikah mereka? Kita mencabar Pengarah JAIS Datuk Muhammed Khusrin Munawi untuk SEGERA membuat pendedahan ini jika dia berani!



Kenapakah tindakan JAIS ini dipersoalkan? Saya percaya kerana masyarakat sukar menerima penahanan seorang intelektual dan tokoh agama seperti Dr. Mohd Asri Zainal Abidin. Dr Asri dilihat oleh ramai di dalam masyarakat sebagai seorang ulama yang lebih berkecuali dan berintegriti berbanding agamawan yang telah tercemar di dalam Pas seperti Datuk Nik Aziz Nik Mat yang mengeluarkan pandangan bahawa Tuhan juga mencarut, Datuk Seri Hj Abdul Hadi Awang yang mengeluarkan amanat yang dijadikan `lesen' bagi Pas meng'kafir'kan UMNO atau Ustaz Taib Azimuddin yang didakwa tidak bercakap benar untuk mendedahkan pengakuan mangsa liwat seorang pemimpin pembangkang.

Saya mengenali Dr Asri lebih 20 tahun dahulu. Ketika itu saya melihat beliau mempunyai pandangan yang mirip kepada Pas. Idola beliau ketika itu mungkin Hj Hadi kerana cara berceramah dan lenggok suara beliau ketika itu pun sudah seperti Hj Hadi. Namun mungkin selepas bertahun-tahun mendalami ilmu, beliau menyedari fiqrah beliau sudah tidak sehaluan lagi dengan Pas dan beliau sendiri mempunyai pandangan yang nampaknya agak berbeza dengan pandangan majoriti golongan agamawan di dalam Pas.

Bagi ramai rakyat, Dr Asri dilihat sebagai golongan ulama muda yang berani menyanggah kepalsuan; tidak seperti ramai golongan agamawan di dalam Pas yang majoritinya menyembunyikan kebenaran atas dasar assobiyah kepartian atau seperti golongan agamawan dalam kerajaan yang tidak mahu menyanggah pemimpin pembangkang mungkin kerana tidak yakin dengan ilmu sendiri atau takut diperli, disindir atau dimaki oleh pemimpin dan pengikut parti pembangkang.

Pandangan Dr Asri banyak membongkar kepalsuan pemimpin pembangkang seperti dalam kes Datuk Seri Anwar Ibrahim yang enggan bersumpah menafikan perbuatan liwatnya dengan menggunakan hujah agama yang dhaif. Dr Asri juga dilihat sebagai sering menegur salah laku agamawan dalam Pas seperti menegur metodologi dakwah mereka dengan teguran bahawa "jika orang menolak pandangan mereka, tidak bermaksud orang menolak Islam." Di samping itu, tulisan-tulisan Dr Asri juga banyak yang merungkai salah faham para `penghukum' di dalam Pas mengenai tafsiran mereka terhadap takrifan Negara Islam, pelaksanaan hukum Hudud dan Takzir serta pendekatan-pendekatan yang tidak kena yang diamalkan oleh pemimpin Pas.

Terakhir - beliau menegur tentang krisis dalaman Pas dan mempersoalkan kerjasama di antara Pas dengan sekutu-sekutu di dalam Pakatan Pembangkang. Selepas teguran itu, dimaklumkan di dalam blognya pada 30 Oktober 2009 bahawa dia dikunjungi oleh Ketua Dewan Ulama Pas Dato' Haron Taib untuk menjemput beliau menyertai perjuangan Pas. Selepas itu pada 2 November 2009, Dr Asri ditahan oleh JAIS.

Peliknya - sebelum Dr Asri ditahan, khabar bahawa beliau mungkin akan ditahan telah diketahui oleh rakan-rakan blogger. Sebaik sahaja beliau ditahan, pemimpin pembangkang merupakan antara yang pertama berada dengan beliau. Tidak berapa lama selepas itu, di alam blogsfera, Kerajaan Pusat telah difitnah sebagai mengeluarkan arahan untuk menangkap Dr Asri melalui JAIS. Dr Asri juga telah diserang dengan pelbagai tuduhan yang mencemarkan nama beliau termasuklah dengan tuduhan bahawa beliau membawa ajaran sesat, mengamalkan faham Wahabi (yang digambarkan sebagai sesat dan memecah belahkan) dan menggunakan sijil palsu (penjelasan daripada Dr Asri tentang sijil palsu di sini).

Adakah ini satu lagi kaedah membunuh karektor atau "character assasination" yang giat diamalkan oleh pihak-pihak tertentu bagi menjatuhkan kredibiliti Dr Asri yang kritikal terhadap mereka? Wallahu a'alam.

1 comment:

Shah said...

Inilah akibatnya Dr Asri mnecabar DSAI bersumpah kes liwatnya. DSAI telah mendapat maklumat dari CIA dan maklumat ini di adu kapada JAIS untuk membuat tangkapan dan serbuan. Sebenarnya tersalah tangkap. JAIS ingat ceramah ajaran sesat & rupa rupa Dr Asri berceramah. Inilah kerja kerja kaki bontot nak mengaibkan Dr Asri

Popular Posts