Sunday, September 13, 2009

Isu protes kuil - tersilap memilih wakil rakyat?

Lawatan ke tapak pembinaan kuil yang ditawarkan oleh kerajaan Penipu Rakyat Negeri Selangor petang semalam membuktikan beberapa perkara;

1. wakil rakyat Pas, Khalid Samad yang dikenali dengan nama manja pemberian penduduk Shah Alam, Khalid Gereja tidak berperanan sebagai wakil rakyat mereka, tetapi sekadar menjadi lidah kerajaan negeri yang tidak rasional.
2. ketidak rasionalan kerajaan Penipu Rakyat, mengalihkan sebuah kuil yang dibina secara haram di tengah-tengah kawasan perumahan Seksyen 19 yang boleh menyebabkan kesesakan lalu lintas dan ketidak selesaan penduduk setempat ke suatu tempat yang hampir sama kedudukan dan kesannya kepada penduduk di Seksyen 23 (gambar kuil asal di bawah)



3. kemurahan hati dan kerasionalan kerajaan Barisan Nasional terdahulu yang menyediakan sebuah tapak yang luas dan selesa, hampir seluas tiga buah padang bola, dan tidak terlalu dekat dengan penempatan penduduk di seksyen 18. Ini amat bertentangan fitnah pemimpin dan media Penipu Rakyat yang cuba menggambarkan UMNO sebagai rasis dan penindas agama lain.

Di negeri Selangor, 647,000 penganut agama Hindu mempunyai 810 kuil berdaftar (tidak termasuk yang haram, termasuklah kuil yang tersergam di tengah-tengah kawasan perumahan seksyen 19) berbanding 259 buah masjid untuk 4.3 juta penduduk beragama Islam (itu pun semuanya dibina oleh kerajaan Barisan Nasional) dan 1,015 buah tokong untuk 2.5 juta penganut agama Budha.

Isu ini tidak ada kaitan dengan penentangan terhadap agama Hindu kerana ajaran Islam tidak pernah menghalang agama lain untuk diamalkan. Jika hendak membina kuil, binalah, tetapi janganlah membangunkan kuil secara haram di mana sahaja sesuka hati. Lagipun kerajaan Barisan Nasional yang lalu telah menganugerahkan suatu kawasan yang jauh lebih baik daripada Seksyen 23 dan lokasi asal yang haram, iaitu Seksyen 19.

Jadi apa masalah utamanya;

1. Sikap Khalid Ibrahim yang tidak rasional; mengalihkan kuil yang berada di Seksyen 19, iaitu satu tapak yang tidak menyelesakan penduduk di situ ke suatu tapak yang mempunyai kesan yang sama, iaitu tidak menyelesakan penduduk di Seksyen 23 pula. (tapak di Seksyen 23 yang berhapiran dengan kediaman penduduk, dewan MBSA dan padan permainan kanak-kanak).

2. Sikap penyokong dan media pembangkang yang mengapi-apikan isu ini menjadi isu antara agama dan kaum. Dalam usaha mereka ini, jelas integriti mereka tercalar kerana mereka telah menyebarkan penipuan dan tidak menghiraukan fakta isu ini sama sekali. Antara penipuan yang nyata adalah fitnah terhadap UMNO, walaupun desakan ini datang daripada penduduk Seksyen 23. Satu lagi fitnah adalah dengan mendakwa Ketua UMNO Bahagian Shah Alam terlibat dengan menyebarkan gamber dan berita palsu mengenai beliau.

3. pada waktu yang sama, timbul pesoalan, kenapa pula ditolak tapak cadangan asal di Seksyen 18 yang lebih luas dan selesa? Mungkin potensi dan harga tanah di Sekyen 18 ini wajar dinilai dan dibandingkan dengan potensi dan harga tanah di Seksyen 23 untuk melihat sama ada keputusan ini dibuat kerana rakyat atau kerana nilai komersialnya. (Gambar di bawah : tapak di Seksyen 18 yang begitu luas, mudah untuk memarkir kenderaan dan tidak berada di dalam kawasan perumahan Seksyen 18 walaupun masih berdekatan)
4. sikap Khalid Gereja yang sangat tidak mewakili rakyat dan tidak mengendahkan rungutan mereka. Lebih buruk lagi adalah sikap Khalid Gereja yang telah memfitnah UMNO dan menipu rakyat (dalam bulan Ramadhan) demi untuk menutup kelemahan sendiri.
5. Isu ini telah dijadikan modal untuk menyebabkan ketegangan antara penganut agama walaupun ia hanya antara penduduk Seksyen 23 dan Khalid Ibrahim, Rodziah dan Khalid Gereja, bukan antara umat Islam dan penganut agama Hindu. Pembohongan kerajaan Penipu Rakyat ini akhirnya menyebabkan 12 orang rakyat biasa, penduduk Seksyen 23 didakwa.

Apakah isu ini begitu rumit untuk diselesaikan? Apakah begitu susah untuk kerajaan Penipu Rakyat menyediakan kawasan yang tidak dibantah oleh rakyat. Ingatkan insiden insinerator di Broga dahulu? Berbeza dengan kerajaan Penipu Rakyat, kerajaan Barisan Nasional berusaha berulang kali memberikan penerangan kepada rakyat dan akhirnya akur dengan kehendak rakyat.

Sedangkan dalam isu kuil ini, kerajaan Penipu Rakyat bukan sahaja telah bertindak bongkak dan tidak mahu mendengar rintihan rakyat malah lebih buruk lagi telah menipu dan memfitnah untuk memberikan justifikasi kepada tindakan mereka.

Paling jelas, kelemahan kerajaan Penipu Rakyat dalam mengendalikan konflik antara kaum dan agama. Walaupun mereka sepatutnya menyelesaikan konflik ini dengan berhemah, namun mereka memilih untuk menghangatkan lagi konflik ini dengan memulakan pelbagai tuduhan dan fitnah. Lebih menghangatkan lagi keadaan adalah apabila ada pula pihak yang mengadakan perarakan lilin di Kuala Lumpur. Masih tidak jelaskah kepada kita warna sebenar Penipu Rakyat?

4 comments:

awangpendang said...

Hallo bro, nak tanya kamu..adakah kamu ini geng KJ..KALAU YES...sory saya tidak dapat meyokong saudara.

Untuk pedoman kamu, KJ masih dibenci oleh rakyat..dosa dia terlalu besar..rakyat tidak akan lupa.

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

awang pendang,

saya berjuang bukan kerana individu tetapi kerana Allah, kerana perjuangan agama, bangsa dan negara yang saya yakini lebih berjaya dilaksanakan oleh UMNO berbanding parti2 lain. Bagi saya, individu jadi soal kedua.

minta maaf kerana menyatakan ini, dr kenyataan sdr, saya lihat pemikiran sdr masih ada masalah. sdr berjuang bukan kerana Allah dan perjuangan yang sdr percaya tapi kerana seseorang. sdr perlu nilaikan semula diri sdr dan melihat perjuangan dalam kerangka yang lebih besar.

sentiasa ingat - innamal a'amalu bin niat - niat itulah yg mendorong dan memotivasikan tindakan sdr, danniat itulah yg akan menentukan apa yg sdr dapat di akhirat nanti.

dan sentiasa ingat, bahawa jika perjuangan kita didorong oleh manusia atau kehendak material, kita akan berasa kecewa - kita akan kecewa kerana manusia, kita akan kecewa kerana kita tak cukup kaya dan tak dapat pangkat yg diidam2kan, tetapi jika perjuangan kita adalah kerana allah swt - kita tidak akan kecewa, kerana - mana mungkin kita kecewa dengan Allah swt dan takkan kita hendak kecewa kpd Allah swt. wallahu'alam

mohdayub said...

Terima kasih buat kajian masalah kuil di Seksyen 19 Shah Alam. TK kepada semua bloggers yang bertemu penduduk Seksyen 19 pada September 2009. Masalah kuil di Seksyen 19 masih belum selesai. Mohon bantuan para bloggers yang prihatin. Sila baca blog penduduk Seksyen 19.
Klik...
Kuilharam.blogspot.com

Tun Faisal Ismail bin Aziz said...

mohdayub, insyaallah. teruskan perjuangan, kami sentiasa berada di belakang sdr.

Popular Posts