Monday, July 13, 2009

Wow, meet the new PAS, said voters in Manek Urai

Mek Nah, seorang penduduk di Manek Urai selalu mengundi PAS di setiap kali pilihan raya. Baginya, pembangunan yang ingin dibawa oleh tidak penting kerana memilih PAS serupa dengan memilih Islam dan tempatnya pasti di syurga. Bagi Mek Nah, pemimpin PAS adalah mereka yang zuhud, yang tidak mementingkan kebendaan. Bagaimanapun kali ini, undi Mek Nah mungkin berubah.

Anaknya Dik Mat yang balik dari Kuala Lumpur menyedarkan dirinya bahawa pemimpin PAS hanya manusia. Kalau dulu mereka mengata UMNO, hari ini mereka lebih teruk dari pihak yang mereka kata. Di Perak, katanya bekas Menteri Besar PAS, Nizar telah menyatakan dengan jelas bahawa perjuangan menegakkan negara Islam tidak pernah disebut dalam memorandum, transkrip dan perlembagaan PAS; dan secara tidak langsung difahami oleh Dik Mat sebagai Nizar telah menolak perjuangan Islam.

Menurut Dik Mat lagi, di Perak dan Pulau Pinang, PAS terlalu lemah kerana tidak boleh membuat apa-apa pun untuk menegakkan Islam. PAS hanya menjadi alat DAP dan fenomena ini, fikir Dik Mat jika berlaku dalam negara selepas Pakatan Pembangkang membentuk kerajaan akan memudaratkan perjuangan Islam. Paling Dik Mat tidak faham, mengapa dalam keadaan lemah dan diperkudakan begini, PAS masih keras kepala menolak perpaduan sesama Islam.

Lebih memedihkan hati Dik Mat adalah apabila sampai di Manek Urai, Dik Mat lihat pemimpin PAS sudah berbeza. Motor besar, kereta besar, baju dari kain yang mahal dan macam-macam lagi.

Selama ini Dik Mat dan Mek Nah ingat PAS ini parti orang kampung yang serba kekurangan. Disebabkan itu mereka sanggup menderma di tabung-tabung yang dikutip pada setiap kali ceramah. Selama ini mereka juga menolak BN walaupun BN menjanjikan pembangunan untuk rakyat. Demi PAS, mereka sanggup berumah papan dan melihat kampung halaman terus tidak terbangun pesat.

Dik Mat ada mendengar cerita tentang kawasan balak yang hampir habis ditebas. Soal Dik Mat, "balok demo tebe, tapi pembangune tok nampak" (balak mereka tebang, tetapi pembangunan tidak kelihatan). Hari ini, pemimpin PAS sibuk hendak menuntut royalti minyak. Soal Dik Mat, 'untuk apa dan untuk siapa?' sebab selama ini tidak jelas ke mana hasil balak dibelanjakan untuk pembangunan rakyat Kelantan.

Kata seorang rakyat Kelantan dari daerah lain, "actually, rakyat kelantan tak tolak pembangunan. Cuma rakyat kelantan dah biasa dengan keadaan pembangunan sekarang dan dah mula tak kisah. Alasannya, dah kerajaan negeri tak dapat bagi, nak buat camna."

Katanya, "rakyat kelantan, kurang lebih 700,000 berhijrah keluar negeri cari makan ... kalau kat KL, berebut2 dengan orang Indonesia & Bangla... pastu tiap bulan hantar duit ke kampung... jadi orang kat kampung tak terasa perit sangat. Rakyat kelantan merasa lebih penting kalau di beri peluang kerja, sedangkan mereka tak sedar yang pembangunan tu (kalau berlaku di negeri sendiri) boleh menjana jauh lebih banyak peluang pekerjaan."

Kita berharap Dik Mat, Mek Nah dan pengundi di Manek Urai sudah memahami realiti PAS masa kini. Jangan biarkan `mata' mereka terus dibutakan, 'telinga' mereka ditulikan, 'hati' mereka dimatikan dan `akal' mereka diperbodohkan akibat 'candu' PAS yang amat melalaikan.

Mudah-mudahan mereka memberi peluang kepada Tuan Aziz Tuan Mat, seorang anak muda Kelantan, membuktikan yang beliau mampu membawa sinar baru kepada pengundi Manek Urai berbekalkan latar belakang pendidikan; pengalaman dan kebolehan; sikap mesra rakyat serta bukti khidmat dan jasa beliau kepada penduduk Manek Urai selama ini.

1 comment:

Panglima Perang Cyber said...

Insya Allah perubahan akan nampak kali ini..

kalah menang adat bertanding tetapi perjuangan tetap diteruskan hingga titisan darah terakhir.

Popular Posts