Monday, June 22, 2009

KPI dalam beberapa bulan? Terlalu lambat..

Dari Malaysian Insider, "Government KPI guidelines to be announced ‘in a few months’ "
By Shannon Teoh

KUALA LUMPUR, June 22 — Minister in the Prime Minister's Department Tan Sri Dr Koh Tsu Koon said today that although all ministers have submitted their proposed KPIs within a month of being appointed by the prime minister, "they need to be fine tuned as many ministries are interdependent." Najib had said in April an evaluation will occur within six months and sources have told The Malaysian Insider that ministers and ranking officers could face the sack if they did not meet set targets. But Koh, the minister in charge of KPIs and national unity, told reporters that the government would only be announcing the KPI guidelines in "the next few months" and that there is no plan for now to punish under-performing ministers.

Pada pandangan saya, excersise untuk menentukan KPI ini terlalu memakan masa. Sepatutnya ia boleh dilaksanakan dengan lebih cepat, terutama bagi kementerian-kementerian yang lebih kecil atau kementerian yang telah menggariskan KPI mereka lebih awal.
Hujah saya - Pertama, KPI setiap kementerian perlu bersandarkan kepada tugas-tugas terasnya. Saya yakin kebanyakan tugas teras telah ditentukan oleh setiap kementerian dengan begitu jelas. Contoh - jumlah program yang hendak dilaksanakan dalam tahun 2009, jumlah kes tertunggak yang mesti diselesaikan menjelang Disember 2009 ataupun pengurangan jumlah aduan menjelang Disember 2009.

Kedua, peruntukan untuk setiap KPI telah ditentukan berdasarkan Rancangan Malaysia Kesembilan (RMKe-9) dan pakej rangsangan yang telah diumumkan. Maksudnya, KPInya walaupun tidak tertulis di mana-mana, sudah ada. Cuma perlu dizahirkan dalam bentuk bertulis agar pegawai-pegawai kanan, Timbalan Menteri dan Menteri tahu, sedar dan insaf akan sasaran dan yang perlu dicapai dalam tempoh waktu yang ditetapkan. Jika, ia mengambil masa sehingga dua atau tiga bulan lagi, maka ianya sudah bersifat akademik semata-mata.

Ketiga, yang perlu di`fine tune' adalah sasaran baru, jika ada dan jika tidak melibatkan bajet tambahan. Bagaimanapun jika ia melibatkan sasaran lama, contoh - jumlah sekolah baru yang perlu dibangunkan di kawasan Dengkil, KPInya tidak sepatutnya berubah, iaitu ia perlu disiapkan dalam tempoh seperti yang ditetapkan dalam RMKe-9.

Jika KPI para menteri dan timbalan menteri masih belum dapat ditentukan disebabkan mereka masih baru di kementerian tertentu, sekurang-kurangnya kita berharap agar KPI pegawai-pegawai kanan dapat dizahirkan terlebih dahulu oleh Tan Sri Koh Tsu Koon kerana awam masih merasakan banyak program dan projek yang tidak dilaksanakan dalam tempoh yang ditetapkan. Masih ramai yang merasakan pelaksanaan pelbagai program di peringkat akar umbi memakan masa, termasuk pengagihan bantuan, peruntukan dan pinjaman. Ada juga yang merasakan bahawa terdapat program yang dilaksanakan tanpa matlamat yang teliti, misalnya, sekadar untuk menghabiskan peruntukan pakej rangsangan. Masih ramai juga yang merasakan tempoh waktu sesuatu projek dilaksanakan, bermula dari tarikh tender di buat, dikeluarkan dan diputuskan memakan masa begitu lama; dan ada yang masih tidak diputuskan sehingga hari ini. Semua ini memberi kesan yang besar terhadap ekonomi negara.
Dari sudut saya melihat sekarang ini, bagi saya, orang yang perlu memenuhi KPInya sesegera mungkin, bukan orang lain, tetapi adalah Tsu Koon sendiri.

No comments:

Popular Posts