Saturday, July 11, 2015

1MDB: BANK atau TASK FORCE yang main politik persepsi?


Bank-bank dalam negara sudah tidak boleh dipercayai menyimpan maklumat pelanggan atau TASK FORCE yang tidak boleh dipercayai?





Satu demi satu maklumat akaun pelanggan bank dikeluarkan oleh portal berita dan media barat. Isunya kenapa maklumat ini keluar sedangkan siasatan belum dimuktamadkan dan dokumen-dokumen ini belum disahkan kesahihahnnya dan kaitannya dengan jenayah.

Maklumat yang dibocorkan ini telah mengakibatkan spekulasi liar dan pembohongan seperti yang berlaku dalam kes NFC, di mana baki dan transaksi dalam penyata bank ditafsirkan secara melulu dan diluar konteks.

Jika ia dilakukan oleh pihak Bank, maka Bank Negara Malaysia wajar sedar ia akan menghilangkan keyakinan pelanggan terhadap integriti Sistem Perbankan negara kita.

Jika ia dilakukan oleh anggota TASK FORCE, maka ini memberi bayangan bahawa mereka tidak mempunyai integriti dan menjaga kerahsiaan. Maka timbul persoalan, samada ada di kalangan mereka sudah tidak boleh berlaku adil atau mereka mungkin mendapat habuan wang ringgit/material atas penjualan maklumat ini.

Untuk berlaku adil, agar individu yang dituduh tidak dihukum melalui perbicaraan media, anggota TASK FORCE perlu disiasat sedalam-dalamnya, termasuk pergerakan, komunikasi dan akaun bank setiap mereka dan keluarga mereka.

Kes terbaru adalah pendedahan maklumat akaun DS Rosmah. Akaun ini sedang disiasat dan peliknya, sebelum siasatan dimuktamadkan, sejumlah maklumat yang boleh mengakibatkan spekulasi telah dibocorkan.

Siapa yang sedang bermain permainan persepsi ini? BANK AFFIN, AMBANK ATAU TASK FORCE?

Berita mengenai akaun DS Rosmah:-

Portal Majlis Ahli Parlimen BN - Peguam Rosmah jawab dakwaan RM2 juta dalam akaun

11 JULAI: Datin Seri Rosmah Mansor mengakui akaun bank yang didedahkan laman Sarawak Report adalah miliknya yang dibuka pada 1984.

Menerusi kenyataan melalui peguamnya firma guaman Messrs Norhairan Mohd Noor, isteri kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak itu menafikan sekeras-kerasnya mempunyai kaitan dengan dana 1MDB.

“Pelanggan saya tidak melakukan apa-apa kesalahan jenayah atau penyalahgunaan dana dan menafikan dengan keras mempunyai kaitan dengan dana 1MDB.

“Laporan itu dianggap tidak patut, mengancam , palsu dan bertujuan untuk menyakitkan hati atau mengganggu pelanggan saya,” kata kenyataan itu.

Firma itu berpendapat, kesimpulan yang dibuat oleh Sarawak Report terhadap anak guam mereka  adalah serius, berniat jahat dan tidak berasas.

“Akaun bank yang dirujuk dalam laporan itu adalah akaun peribadi anak guam kami. Ianya dibuka pada 1984 ketika anak guam kami bekerja di Island & Penisular Sdn Bhd (sekarang ini dikenali sebagai I&P Group Sdn Bhd),” kata kenyataan itu lagi.

Bagaimanapun, menerusi kenyataan itu juga, Rosmah turut mengakui akaun peribadinya kini disiasat oleh Pasukan Petugas Khas berhubung dana 1MDB.

“Pelanggan saya tidak melakukan apa-apa kesalahan jenayah atau penyalahgunaan dana dan menafikan dengan keras mempunyai kaitan dengan dana 1MDB.

“Laporan itu dianggap tidak patut, mengancam , palsu dan bertujuan untuk menyakitkan hati atau mengganggu pelanggan saya,” kata kenyataan itu.

Menerusi kenyataan itu lagi, Rosmah berharap Bank Negara Malaysia (BNM) mengambil tindakan serta merta berhubung kebocoran maklumat akaun peribadinya.

“Adalah diharapkan Bank Negara dengan serta-merta atau dalam masa 72 jam menjalankan siasatan berhubung pendedahan tanpa kebenaran maklumat bank tersebut.

“Anak guam saya berpandangan bahawa kegagalan oleh Bank Negara untuk segera menjalankan siasatan tersebut akan menghakis kepercayaan pelabur dan pengguna dan institusi kewangan,” kata kenyataan itu.

Pada Khamis Sarawak Report membuat dakwaan terhadap Rosmah berasaskan maklumat diterima berkaitan sebuah akaun dengan Affin Bank Berhad.

Laman itu mendakwa RM2,000,000 dimasukkan ke dua akaun secara berperingkat-peringkat.

1 comment:

zm.azami said...

Asalam, mohon share di zmsegamat blogspot

Popular Posts