Thursday, June 11, 2015

Kevin, DPP SPRM Bertegas Notis Ke Atas Peguam Rosli Dahlan Ikut Undang-undang

KUALA LUMPUR: Pasukan defendan dalam kes saman peguam Datuk Rosli Dahlan ke atas terhadap 17 defendan termasuk pegawai kanan SPRM dan kerajaan ekoran penahanannya menegaskan bahawa tindakan membabitkan beliau telah diambil mengikut undang-undang.

Kevin Anthony Morais, yang pernah bertindak sebagai timbalan pendakwa raya (DPP) SPRM menegaskan bahawa tindakan mengeluarkan notis ke atas Rosli berkenaan status aset, dilakukan mengikut undang-undang.

Kevin yang kini berkhidmat di Jabatan Peguam Negara berpandangan tindakan itu tidak bertentangan dengan undang-undang dan sah.

Saksi defendan mula memberi keterangan mulai 8 Jun (Isnin).

Dia yang memberi keterangan sebagai saksi pertama di Mahkamah Tinggi hari ini memberitahu bahawa dia percaya memiliki alasan yang kukuh untuk mengeluarkan notis ke atas Rosli.

"Ia dikeluarkan mengikut siasatan yang dijalankan dan mengikut undang-undang," kata beliau dipetik portal Free Malaysia Today.

Kevin juga bekas Timbalan Pengarah Perundangan dan Pendakwaan SPRM.

Dalam pernyataan tuntutannya, Rosli mendakwa penahanannya adalah salah di sisi undang-undang dan notis diserahkan kepadanya pada 17 Julai 2007 oleh SPRM sungguhpun agensi itu sedar bahawa siasatan terhadap anak guamnya iaitu bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Datuk Ramli Yusuff, pada masa itu sedang berjalan.
 
Dia mendakwa pemeriksaan untuk mendapatkan maklumat kedudukan kewangannya yang dijalankan mengikut Akta Pencegahan Penggubahan Wang Haram oleh pegawai dari Bank Negara juga tidak wajar.
 
Peguam itu mendakwa bahawa SPRM (dahulunya Badan Pencegah Rasuah, BPR) memutuskan untuk mendakwa beliau meskipun beliau menawarkan secara bersumpah untuk memberikan butiran yang diperlukan mengikut notis itu.
 
BPR dinaikkan taraf sebagai SPRM pada tahun 2009.

No comments:

Popular Posts