Thursday, January 12, 2012

Fitnah dan maki hamun: Beza akhlaq Azhar Idrus dan Fathul Bari



Dulu kita dah bezakan tahap ilmu Azhar Idrus dan tahap ilmu Fathul Bari. Kali ini kita bezakan pula di antara akhlaq Ustaz Azhar Idrus dan Fathul Bari. Lihat kedua-dua video untuk faham, ada perbezaan di antara golongan yang beriktiqad Tuhan mereka jenis keji, Maha Samseng dan Maha Mencarut dengan golongan yang beriman bahawa Tuhan mereka adalah Maha Suci Allah.

Sahabat blogger Azli Shukri telah menyiarkan seruan agar ustaz Azhar Idrus menghentikan fitnah di dalam blognya



Anjing, gila, sesat, bodoh bermain dalam ceramah. Nabi mana yang ajar dia berdakwah guna bahasa kesat? Tunjuk sikit kat mana hadis Rasulullah saw yang ajar untuk memaki hamun dalam berdakwah? Memfitnah pulak tu RM15,000 sebulan?.. siapa kata ustaz Azhar tidak memfitnah?



Yang mana lebih Islamik? Azhar Idrus atau Fathul Bari? 



17 comments:

seti mahanum said...

Yang membezakan Ustaz Fathul Bari & Azhar Idrus ialah sifat riak yang ada dalam Ustaz Azhar, dia merasakan seolah2 dia saja betul dan pandai dan tergolong dalam golongan ulamak besar .. katanya........ Ini kerana setiap ceramah yang diadakan pasti jumlah manusia yang mengunjungi Azhar lebih ramai berbanding dengan Ustaz Fathul. Tapi renung2 lah sifat lemah lembut, bijak yang ada pada Ustaz Fathul.

PANTAI JOHOR said...

tp sayang ustaz fathul berada dlm umno... umno berjuang islam tp presiden tak mampu jaga anak bini mcm islam.. ketua wanita umno pun tak menjaga aurat mcm islam.. kalau puteri umno memang lg dasat la aurat terdedah.. dengan menyertai umno, ustaz fathul bari seperti kain putih yg jatuh dlm lautan nila.. tak mampu mengubah umno ke arah islam

Tini Hashim said...

PJ itulah silapnya bila semua orang berfikiran mcm awak.kalau betul banyak sangat kejahilannya,berada dalam UMNO lah lebih tepat.perlahan2 mungkin ustaz fathul akan berjaya tarbiyahkan kami semua dalam UMNO ni.kalau dah kata kami jahil tapi meninggalkan kami semua dibelakang tanpa bimbingan dari sesiapa yg sedar akan tiap kelemahan yg ada..ke syurga jugakah saudara semua..?kamu mengimpikan syurga tetapi menghina dan menjauhkan diri dari saudara seislam kamu yg terleka didepan mata? sdgkan kamu tidak cuba sedikit pun utk menbantu mereka selain dari menghina semata2...sebab tu kena faham agama ni betul2..kaji apa maksud semua ayat2 yg tersurat dan tersirat..

PANTAI JOHOR said...

tu la pasai TH.. kalau dah pemimpin2 atasan umno pun tak mampu nak jaga anak bini. mcmana nak jaga kita rakyat bawahan ni.. dlm islam kita kena pilih yg lebih baik dlm memilih calon.. bukan memilih yg lebih teruk.. andai kata pm kita, sharizat, hishamuddin, rais yatim mampu menegur bini ke arah islam.. ramai org akan sejuk mata. takkan 50 tahun lebih mufti2 kerajaan, ulama2 umno tak mampu tegur, org sekarang byk ingat ke arah agama, sebab dunia dah semakin dekat nak kiamat. umno kan memperjuangkan AGAMA, BANGSA DAN NEGARA. AGAMA YG PERTAMA PERLU DITUNJUKKAN TELADAN.. Tak kesian kah kita dekat ustaz fathul ni. membela umno demi agama. tp org umno sendiri merosakkan.

Anonymous said...

Salam PJ..
betullah pendapat awak....tp apesal Nabi Nuh tak tegur bini dan anak-anak dia juga eh?Apasal Nabi Muhammad tak tegur uncle die Abdul Mutalib erk?kite sama pikir erk...

Anonymous said...

betul kata PJ. pemimpin UMNO tidak tegur anak bininya kearah islam. Tapi pemimpin PAS tersangat baik. anak menantu rasuah tidak ditegur malah dinafikannya pula.Ahlinya pula di ajar supaya mengkafirkan sesama islam yang sama sama sembahyang jumaat di masjid masjid yang sama.Merasa lebih islam dari orang lain dan tersangat riak.Ini lah islam ala PAS yang mengkafirkan orang islam dan mengislamkan karpal sing LGE LKS. Nauzubillah. jangan risau jika kamu berjuang di landasan yang betul Insya Allah . akhirnya kebaikan juga

Anonymous said...

Memang patutla dia cakap org yg kuar tv tu bodoh lembu menyesatkan!..belajar baru sekerat..ilmu pon tak cukup..ckap kalo tak ikut itu ini tak sah la..wahaii orang yg dimaksudkan..anda memang boleh tunjuk pandai kerana anda mempunyai pengikut orang2 jahil&fasik..jika anda cakap "A" itu "B".,sudah tentu mereka yg mengikut anda pon mengatakan yg sama..tuntut la ilmu anda dahulu..sebelum anda bercerita membuat hukum sendiri..dah tentu orang yang berpengalaman lebih mengetahui&berilmu..anda yg belum cukup matang banyakkan lah belajar..jgn fikir duit je.

Anonymous said...

mungkin ustaz fathul akan berjaya tarbiyahkan kami semua dalam UMNO <--sorry la bro..reality nyer orang2 umno kebanyakan tak berubah.dasar korang pon dasar sekular.hiburan manghayalkan.berlambak2 yg tua nak mampus kat karoke2 , kelab2 dangdut tu..aku nasihatkan geng2 umno..korang takyah la upah ustaz2 muda ni buat keje semata2 utk sedapkan hati korang..terima lah kenyataan yang parti korang ni parti sekular..jangan la benang yg basah nak ditegakkan..

HWahiduddin said...

Alhamdullillah...! Uztaz Fathul Bari memang hebat di dalam menyeru kepada kebaikan. Tetapi di dalam menentang kemungkaran pendapat peribadi saya ialah Uztaz terlalu berhati hati sehinggakan saya rasa Uztaz sedang mempertahankan atau melindungi sesuatu. Walaubagaimanapun saya mendoakan agar Uztaz sentiasa mendapat petunjuk dari Allah. Amin...!

Anonymous said...

KEHEBATAN USTAZ AZHAR SUDAH TERBUKTI........
INILAH KEBENARANNYA ......

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=qECGcgqPEcw

Anonymous said...

apa masaalahnya kalau ustaz Fathul Bari masuk UMNO & isteri PM tak tutup aurat????

nabi Nuh pun diuji anak & istrinya nya engkar... bapa saudara Rasullullah ....isteri nabi Ayob...

persoalannya, cara Rasullullah kah dakwah maki hamun style PAS & PKR tu? UMNO dulu, kini & selamanya menggunakan kaedah & pendekatan yg lembut... atas ilmu & akal manusia itu yg membezakan penerimaan & cara berfikir kita....

apakah semuanya salah UMNO kalau anak tak tau mengaji, merempit, hisap dadah etc????

sesungguhnya dtg lagi ujian pada muda mudi islam melayu dgn dtgnya azhar idrus yg hanya melawak & maki hamun orang.... dulu tugas ini dilakukan oleh Mat Sabu....rupanya Mat sabu sudah ada pengganti...

Anonymous said...

he he he tak payah cakap banyak la pasal tarbiyah, timbalan presiden pas sendiri main bini orang

Anonymous said...

Salam..... Saya bukan lah peminat mana2 ustaz, saya sgt suka mendengar ceramah2 yg memberi pengajaran kpd saya yg baru convert menjadi Muslim. Kedua2 ustaz ini ada kelebihan masing2. Tapi anda kena faham sikap org Terengganu ni terutamanya dari segi percakapan mereka kdg2 bagi org dari negeri lain rasa bahasa mereka kasar seperti memaki. Saya berasal dari utara, pernah tinggal di Terengganu selama 3tahun. Mula tiba di Kemaman, saya sgt2 terkejut mendengar org Tganu bercakap, bunyinya agak kasar. Maaf jika ada org Tganu membaca komen saya, tapi setelah lama tinggal di Tganu, baru saya faham itu adalah cara mereka bergurau & bercakap.
Memang saya suka cara lemah lembut & halus bila bercakap. Memanglah cakap perlu berlapik.
Apa2 pun, bagi saya sebagai saudara baru, saya mengambil apa yg baik dan tinggal yg saya fikir tidak elok tetapi saya mesti berpandukan AlQuran n AlHadis. Wallahhualam...

Mohd Azrinsyah said...

Assalamualaikum..
Harap kepada semua saudaraku, jgn taksub thadap ustaz2/imam2 kalian. Kerana taksub tu yg mbuat kita tak nampak kesalahan/kejahilan ustaz2/imam2 kalian. Cukuplah terjadinya perpecahan antara umat islam kepada sunni, syiah dan khawarij kerana mempertahankan pemimpin mereka. Begitu juga syiah yg berpecah sehingga menjadi sesat akibat taksub dgn imam2 mereka. Renungkanlah.. Ambillah dasar berkecuali bagi mengelakkan fitnah..

Anonymous said...

Apa kerajaan PAS di negeri Selangor buat untuk nasihat EXCO Kerajaan Selangor pimpinan PKR dan DAP pasal bertambahnya kelab kelab karaoke, rumah-rumah urut yang tumbuh macam cendawan di Shah Alam, Kelang, Kajang dan sebagainya. Tak kan PAS masih nak menyalahkan orang lain selain dari diri sendiri.
Ini lah hippokrit yang ada dalam kalangan PAS. Yang di timbulkan, Rosmah Najib tak pakai tudung. Yang pelajar kolej kolej islam pakai tudung yang dapat anak luar nikah tu macam mana? Seriously, pikir la pasal benda benda ni.

Anonymous said...

Salam Saudaraku sekalian..saya tidak memihak kepada sesiapa pun disini..pada saya,yang baik kita ambil,yang buruk kita tinggalkn..Sentiasalah berdoa pada Allah S.W.T,Allah Maha Mengetahui lebih dari apa yg kita tahu,jgnla kita berbalahan atas perkara yg kita tidak pasti betul ataupun tidak..kita saudara seagama,cukuplah kita hanya membaca apa yang mereka tuliskan,jgnlah kita sebarkan pula..Dunia yg kita diami sudah sampai ke penghujungnya,Renungkanlah wahai saudaraku.

MaH said...

Pendek kata..kita dgr la ceramah..nk dgr keduanya pon elok..kita amiklah yg elok..yg tk elok tinggalkan lah..kita pon ade fikiran waras,boleh berfikir sendiri..tp yg sy sedih,sy org Trg..tp sebab ceramah yg kasar camni and org nak cover Ustaz Idrus..ckp sume org trg ckp kasar..sy origin Trg,tp sy mmg tk ckp bodoh ngan anak2..natang sume tuh..bengong ke...tu ayat org Trg tepi jln,yg lepak kat stesen bas nung...org educated Trg,ckp cam biase je,pakai loghat trg,tp takdekla memaki je keje hari2..Pls la,ayat 2 Ustaz Azhar bukan ayat org Trg seluruhnya...tu ayat2 budak2 nakal hok bodoh sombong sembang ngan kwn2...

Popular Posts