Thursday, December 15, 2011

Lim Boo Chang keluar PKR: Zahrain betul! Guan Eng diktator? SPICE tidak telus?

Lim Boo Chang keluar PKR
Diterjemah dari blog Just Read, untuk versi bahasa Inggeris yang mantap sila browse



Seperti yang dijangka, Ketua PKR Bahagian Bukit Gelugor Lim Boo Chang (kawan baik saya) akhirnya menarik diri. Dia meninggalkan Anwar Ibrahim dan lain-lain, meninggalkan PKR dengan tanpa pemimpin yang sah di negeri ini, lebih-lebih lagi selepas Zahrain melakukan perkara yang sama tahun lepas.

Bekas ADUN Datuk Keramat hari ini mengumumkan beliau telah meletakkan jawatan daripada semua jawatan dalam PKR dan kembali kepada Gerakan, parti tempat beliau berkhidmat selama 15 tahun, dari 1984 hingga 1999.

Lim berkata beliau tertarik dengan agenda reformasi PKR tetapi selepas tiga tahun dalam parti, beliau telah hilang keyakinan terhadap PKR kerana ia gagal memenuhi janji-janji yang dibuat. Itu jugalah yang dikatakan Zahrain pada hari dia meninggalkan PKR.

"Konflik di kalangan ahli terus berlaku dalam parti itu. Oleh itu, dengan hati yang berat, saya meletakkan jawatan daripada semua jawatan parti," katanya kepada pemberita di Georgetown. Beliau juga berhenti sebagai ahli Majlis Perbandaran Pulau Pinang, jawatan lantikan PKR.

Kata beliau, beliau telah meletakkan jawatan sebagai ahli majlis kerana majlis perbandaran tidak lagi mempunyai kuasa autonomi, dengan campurtangan Ketua Menteri Lim Guan Eng dalam keputusan banyak.

"Majlis tersebut tidak pernah mengalami campur tangan seperti itu sebelum ini, dan ini dilakukan oleh kerajaan CAT (kecekapan, kebertanggungjawaban dan ketelusan)," katanya.

Dalam surat peletakan jawatannya, beliau memetik projek mega Pusat Konvensyen Antarabangsa dan Pameran Subterranean Pulau Pinang (Spice) sebagai penyalahgunaan kuasa yang jelas oleh pentadbiran negeri Pakatan Rakyat yang diterajui oleh Ketua Menteri.

Lim merupakan di kalangan dua ahli majlis yang membantah secara terbuka projek itu ketika membahaskan Bajet 2012 Majlis pada bulan Oktober.

Lim merupakan bekas ketua Pemuda dan naib presiden Grakan Kebangsaan pada tahun 1990-an. Bagaimanapun, beliau keluar parti itu tidak lama selepas itu pada tahun 1999 pemilihan apabila dia berjaya mempertahankan kerusi Datuk Keramat negeri di Pulau Pinang.

Kira-kira tiga minggu selepas peletakan jawatannya, ADUN dua penggal ini menyertai MCA di mana beliau kekal selama lapan tahun sebelum menyertai PKR pada bulan Jun 2008.

Baiklah Lim, mari kita kembali kepada tempat di mana anda sepatutnya berada...

No comments:

Popular Posts