Monday, October 3, 2011

Tun M - Tragedi jika Mas tidak bersedia belajar dengan #Air Asia. @tonyfernandes


[Nota: Dipetik dari blog Tun Dr Mahathir, Negarawan Ulung Malaysia. Saya turut memetik dua komen yang menarik di dalam blog tersebut]

Chop
September 30, 2011 at 7:38 pm | Permalink

Salaam Tun.Sebagai bekas pekerja MAS,saya (sebenarnya kami suami-isteri adalah bekas pekerja MAS) dapat merasai sentimen MAS sebagai National Carrier yang terpaksa bergabung dengan syarikat pesaing.Saya faham ego yang terpaksa ditelan.Walaubagaimanapun selama manakah kerajaan terpaksa memberi bantuan kepada MAS yang menjadi satu libiliti secara ekonomi serta politik?Saya punya nilai nostalgia yang tinggi kepada MAS tetapi di masa yang sama waktu telah berubah,syarikat penerbangan legasi di seluruh dunia sedang menghadapi cabaran yang cukup kuat di era LCC,tak kurang yang dah tutup kedai.Sekarang saya sudah berkecimpung selama 22 tahun di dalam industri ini,separuh darinya adalah di dalam MAS,saya sokong pengabunggan ini kerana ia mampu memberi impak tinggi dengan mengabungkan kekuatan kedua2 syarikat.Sebagai contoh,berapa billion kah setahun mengalir keluar ke Singapura kerana AK perlu menghantar pesawat2 nya untuk baikpulih (C-Check)?Kalau di lakukan di Hangar MAS,berapa ramai rakyat akan mendapat limpahannya?Saya juga dapati struktur MAS tidak dinamik,kakitangannya tidak dilatih untuk multitasking,yang dapat menjimatkan banyak wang serta lebihan kakitangan di jabatan2 tertentu,Karenah birokrasi yang masih tinggi serta pembaziran/ketirisan yang masih berleluasa.Sekian
W’salam

amin tan
September 29, 2011 at 9:58 pm | Permalink

Dear Tun,

I should say 95% of Malaysia’s current development is under your watch. I went to Phnom Penh, Cambodia last week. It was like Malaysia of Pre Mahathir era.

Some Malaysians are not grateful and condemned Tun bitterly. They should visit countries like Cambodia, then they will realise the huge contribution of Tun Dr Mahathir to our prosperity and affluent society.

It was Tun Dr Mahathir who allowed Tony Fernandiz to translate his considerable talent and ability and make Air Asia a success story. Tony is not a Malay and Tun Dr Mahathir help him and thus help the nation and I don’t agree some people say Tun Dr Mahathir is a racist. In the beginning of Air Asia business, MAS was losing money even though it was a monopoly. Very fast Air Asia became successful and made MAS so shameful.

I salute Tun Dr Mahathir for being such a good Prime Minister of Malaysia and make Malaysia to become a successful country.

amin tan

_____________________________________________________________________________


SOKONGAN TERHADAP MH / AK
SEP27
2011 58 COMMENTS BERTULIS OLEH CHEDET

1. Saya telah ditanya mengapa saya menyokong usaha membawa MAS dan Air Asia bersama-sama. Tidakkah saya tahu bahawa ia adalah satu tawaran yang tidak baik; bahawa MAS telah ditipu oleh Air Asia?

2. Saya menyokong kerjasama MAS / Air Asia kerana selepas bertahun-tahun, sekarang saya telah merasa bosan dengan pengurusan MAS. Kerajaan telah menyokong MAS dengan dana dan perlindungan tetapi MAS masih belum berada dalam kedudukan baik.

3. Air Asia merupakan pendatang baru tetapi ia telah berjaya mengekalkan dirinya. Walaupun memberikan tempat duduk percuma dan tambang murah, ia masih masih wujud. Dan ia nampaknya membuat sejumlah keuntungan.Sepatutnya ia sudah ditutup sekarang. Bahawa ianya masih wujud tentulah disebabkan pengurusannya mengetahui sesuatu yang tidak saya ketahui.

4. Saya telah melawat ibu pejabat Air Asia dan saya terbang menggunakan Air Asia ke London dan sedikit sebanyak saya memahami bagaimana Air Asia beroperasi.

5. Marilah kita mengambil satu contoh. Air Asia Airbus A340 terbang ke Stanstead, England, dengan muatan penuh penumpang dan saya maksudkan benar-benar penuh. Kelas Perniagaan juga penuh.

6. Saya tidak akan menyebut layanan VIP yang saya terima. Ia bukan sesuatu yang standard dan oleh itu ia tidak harus disebutkan sebagai contoh.

7. Tetapi apa yang saya sedari mengenai operasinya; bahawa setelah diterbangkan selama 13 jam tanpa henti dari KL-London, pesawat itu terbang kembali ke KL satu setengah jam kemudiannya (tentunya dengan anak-anak kapal yang berbeza).

8. Tetapi pesawat MAS berada di landasan di Heathrow sekurang-kurangnya 12 jam. Untuk sesetengah laluan krew udara akan tinggal di hotel selama empat hari sebelum terbang pulang.

9. Apabila syarikat penerbangan tinggal di landasan, ia tidak akan membantu mendapatkan pendapatan untuk syarikat. Sebaliknya mereka perlu membayar caj parkir. Pesawat komersial harus terbang kebanyakan masa. Hanya dengan itu mereka akan mendapatkan wang untuk syarikat penerbangan. Dan krew udara juga harus terbang pulang selepas keperluan lain mengikut peraturan penerbangan. Adakah rahat selama empat hari diperlukan untuk mengesahkan bahawa krew sihat untuk terbang.

10. Ini hanya salah satu contoh pengurusan yang tidak begitu baik. MAS mempunyai ramai kakitangan tetapi Air Asia membuat tugasan dengan kakitangan yang lebih kecil. Mereka terlibat membuat pelbagai tugasan (multi-tasking). Malah Air Asia melakukan apa sahaja yang mungkin untuk mengurangkan kos overhead. Amat menarik untuk membandingkan overhead MAS bagio setiap pesawat dengan overhead (setiap pesawat) Air Asia.

11. Lama dahulu saya telah memberitahu seorang pegawai kanan dalam MAS untuk belajar daripada Air Asia tentang operasinya dan bagaimana untuk mengurangkan kos. Saya tidak tahu sama ada beliau lakukannya atau tidak.

12. Apabila saya diberitahu oleh Azman Mokhtar bahawa MAS sedang mengkaji cara-cara bekerja bersama dengan Air Asia, saya tidak menentang. Malah saya mengalu-alukan cadangan itu.

13. Bagaimana kerjasama ini akan dijalankan – ia tidak diberitahu kepada saya. Itu terpulang kepada pihak yang berkenaan. Apa yang saya mahu lihat adalah agar pihak pengurusan Air Asia memainkan peranan, secara tidak langsung atau secara langsung dalam pengurusan MAS. Saya percaya Air Asia boleh menyumbang dalam, bidang ini; melainkan jika MAS tidak bersedia untuk belajar daripada syarikat penerbangan "murah". Ini akan menjadi satu tragedi.

14. Saya berharap saya telah menjelaskan sejelas-jelasnya pendirian saya tantang sebab saya menyokong MAS dan Air Asia bekerjasama.

No comments:

Popular Posts